Підходи до оцінювання сформованості основних груп компетентностей учнів


Скачати 51.11 Kb.
Назва Підходи до оцінювання сформованості основних груп компетентностей учнів
Дата 14.12.2013
Розмір 51.11 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Підходи до оцінювання сформованості основних груп компетентностей учнів

Досягти прогресу та успіхів як на глобальному, так і на індивідуальному рівні в умовах сьогодення неможливо без глибоких і якісних знань. Це, у свою чергу, актуалізує проблему якості освіти та її оцінки.

Удосконалення загальної середньої освіти спрямовано на переорієнтацію процесу навчання на розвиток особистості учня, навчання його самостійно оволодівати новими знаннями. Сучасна молода людина об`єктивно змушена бути більш мобільною, інформованою, критично і творчо мислячою, а значить і більш мотивованою до самонавчання і саморозвитку.

Новий етап у розвитку шкільної освіти пов`язаний із упровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації навчального процесу, а це передбачає обов`язкове прогнозування результативної складової змісту, що вимагає адекватних змін у системі оцінювання навчальних досягнень. У цьому контексті змінюються і підходи до оцінювання результатів навчальних досягнень школярів як складової навчального процесу. Оцінювання має грунтуватися на позитивному принципі, що передусім передбачає врахування рівня досягнень учня, а не ступеня його невдач.

Результати навчальної діяльності на всіх етапах шкільної освіти не можуть обмежуватися знаннями, уміннями, навичками, метою навчання мають бути сформовані компетентності, як загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді та цінностях особистості.

Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів є:

  • контролююча – визначає рівень досягнень кожного, готовність до засвоєння нового матеріалу, що дає змогу вчителеві відповідно планувати й викладати навчальний матеріал;

  • навчальна – сприяє повторенню, уточненню й поглибленню знань, їх систематизації, вдосконаленню умінь і навичок;

  • діагностико-коригувальна – з`причини труднощів, виявляє прогалини у засвоєному, вносить корективи, спрямовані на їх усунення;

  • стимулювально-мотиваційна – формує позитивні мотиви навчання;

  • виховна – сприяє формуванню умінь відповідально й зосереджено працювати, застосовувати прийоми контролю й самоконтролю, рефлексії навчальної діяльності.

При оцінюванні навчальних досягнень учнів мають ураховуватися:

  • характеристики відповіді учня: правильність, логічність, обгрунтованість, цілісність;

  • якість знань: повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;

  • сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;

  • рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки;

  • досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв`язувати їх);

  • самостійність оцінних суджень.

Характеристики якості знань взаємопов`язані між собою і доповнюють одна одну: повнота знань, глибина, гнучкість, системність, міцність.

Видами оцінювання навчальних досягнень учнів є поточне, тематичне, семестрове, річне та державна підсумкова атестація.

В умовах ЗНО особливого значення набуває тестова форма контрою та оцінювання.

Тематичне оцінювання забезпечує:

  • усунення безсистемності в оцінюванні;

  • підвищення об`єктивності оцінки знань, навичок і вмінь;

  • індивідуальний та диференційований підхід до організації навчання;

  • систематизацію й узагальнення навчального матеріалу;

  • концентрацію уваги учнів до найсуттєвішого в системі знань з кожного предмета.

Більш гнучкої, різнопланової системи оцінювання потребує старша школа, яка на основі диференційованого навчання повинна враховувати не лише навчальні досягнення , але і творчі, проектно-дослідні, особистісні, соціально значущі результати, уміння вирішувати проблеми, що виникають у різних життєвих ситуаціях.

Поряд із іншими формами оцінювання ефективною у старшій школі є рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей і створює можливості для: підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання; розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному етапі навчального процесу; підвищення об`єктивності оцінювання не лише протягом навчального року, а й за весь період навчання у старшій школі; градації значущості балів, які отримують учні за виконання різних видів робіт (самостійна, підсумкова, творча роботи, олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти).

Для того, щоб учні знали наші вимоги, ми знайомимо їх із критеріями оцінювання різних видів робіт. В системі практикуємо оцінювання знань не тільки вчителем, а й учнями. Наприклад, слухаючи усну відповідь товариша, учні складають рецензію, вказують на позитивне, а разом з тим і на недоліки у відповіді. Під час диктування вчителем діти пишуть слова або текст, а потім самостійно перевіряють з допомогою підручника.

Особливо ефективним є оцінювання відповіді учня на уроках виразного читання. Всі прагнуть слухати уважно, щоб потім, оцінюючи товариша, визначити позитивні і негативні моменти: неправильно поставлений наголос, пропущено рядок, спотворено зміст. За вміння слідкувати і виправляти учень сам отримує оцінку, яка є заохочувальною до подальшої роботи.

При проведенні обов`язкових уроків аудіювання і читання мовчки використовується метод взаємоперевірки в парах.

На жаль, сьогодні учні старшої школи малоактивні на уроках, недостатньо читають, тому не спроможні полемізувати, доводити свою думку стосовно теми та проблем уроку. З метою активізації роботи учнів, накопичення оцінок, ми, вчителі, часто вдаємось до надання учням можливості підготуватися заздалегідь, тобто бути співавтором у проведенні уроку. Як правило, старшокласники демонструють свою творчість, своє мислення, намагаючись показати рівень підготовки і знань.

Традиційно склалося так, що оцінку результатам навчальної діяльності, особливо у загальноосвітній школі, дає вчитель. Однак багатовіковою педагогічною практикою доведено, що об`єктивно оцінити якість навчальних досягнень своїх учнів учитель не може, адже на формування цієї оцінки мають вплив ряд внутрішніх і зовнішніх чинників.

Тому у світі давно запроваджується зовнішнє оцінювання, результати якого є основою для вироблення освітньої стратегії й тактики, оцінки роботи закладів освіти зокрема й освітніх систем у цілому.

Однією з форм зовнішнього оцінювання якості освіти є незалежне тестування. Практика перевірки творчих висловлювань показала, що критерії оцінювання учнівських творів значно жорсткіші. Робота обсягом менше 100 слів не перевіряється. Якщо немає чіткого формулювання тези, бали знімаються. А взагалі, такий твір – це не тільки демонстрування знань із мови і літератури, це чітка активна життєва позиція учня, це його внутрішній світ. Розуміння загальнолюдських цінностей і прагнення виховувати їх у собі.

З метою глибшого вивчення питання підходів до оцінювання сформованості основних груп компетентностей учнів пропоную провести засідання за «круглим столом», на якому висвітлити всі аспекти з досвіду роботи з цього питання.

У процесі навчання, зокрема під час оцінювання, вчителю важливо виявляти доброзичливість, вимогливість поєднувати з індивідуальним підходом, тобто порівнювати виявлені досягнення учнів не тільки з нормою, а й із їхніми попередніми невдачами чи успіхами.

Схожі:

Використання різнорівневих завдань з метою формування ключових компетентностей під час контролю
Иференційованого підходу до навчання, є суперечності між колективною формою організації навчальної діяльності й індивідуальним процесом...
ПРОГРАМА ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
Метою зовнішнього незалежного оцінювання з історії України є оцінювання рівня сформованості історичної компетентності випускника...
Екологічний проект
Мета проекту: виховання екологічних компетентностей молоді, впровадження інформаційних компетентностей учнів у навчально-виховний...
Програма зовнішнього незалежного оцінювання з всесвітньої історії ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою зовнішнього незалежного оцінювання із всесвітньої історії є виявлення, рівня сформованості історичної компетентності випускника...
ПРОГРАМА зовнішнього незалежного оцінювання з іноземних мов
Досягнення цього рівня сформованості навичок та вмінь забезпечується взаємопов’язаним комунікативним, когнітивним і соціокультурним...
ПРОГРАМА зовнішнього незалежного оцінювання з іноземних мов
Досягнення цього рівня сформованості навичок та вмінь забезпечується взаємопов’язаним комунікативним, когнітивним і соціокультурним...
ПРОГРАМА зовнішнього незалежного оцінювання з іноземних мов
Досягнення цього рівня сформованості навичок та вмінь забезпечується взаємопов’язаним комунікативним, когнітивним і соціокультурним...
ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Особистості учня, навчання його самостійно оволодівати новими знаннями, формування функціональних, мотиваційних та соціальних компетентностей....
М.І. Паніна Вивчення іменника як частини мови на уроках
Дана робота складається з теоретичного та практичного блоку. Вона допоможе молодим спеціалістам з української мови талітератури застосувати...
Н. В. Скалій Роль інформаційно-комунікаційних технологій  у навчально-виховному процесі школярів
Х компетентностей учнів, визначених як орієнтири для виявлення результативності освіти України. Серед ключових компетентностей визначаються:...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка