Розвиток інтелектуально – пізнавальних та творчих здібностей дитини на уроках інформатики


Скачати 89.9 Kb.
Назва Розвиток інтелектуально – пізнавальних та творчих здібностей дитини на уроках інформатики
Дата 14.12.2013
Розмір 89.9 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок

Відділ освіти, молоді та спорту

Каховської райдержадміністрації

Тавричанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Каховської районної ради


Розвиток інтелектуально – пізнавальних та творчих здібностей дитини на уроках інформатики

Основний напрямок розвитку дитини на даний час полягає в тому, щоб сформувати підготовлену до самостійного життя особистість, яка здатна самостійно знаходити, оцінювати та творчо, раціонально використовувати одержану інформацію, досліджувати та аналізувати явища, що відбуваються в оточуючому світі, приймати відповідні рішення, вчитися самостійно мислити, мати власну думку, відчувати відповідальність за справу яку виконують.

Виховання таких якостей потребує відповідного педагогічного підходу, цілеспрямованого впливу педагога протягом усього періоду навчання та виховання. Тому для вирішення даних завдань працюю над проблемою: «Розвиток інтелектуально – пізнавальних та творчих здібностей дитини на уроках інформатики». І поставила мету: розвивати дитину як неповторну індивідуальність, формувати в ній творчий потенціал, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності.

Для себе я визначила чотири основні аспекти вирішення даної проблеми:

  • розвиток здібностей дитини за допомогою інформаційно-комунікаційні технологій;

  • розвиток спеціальних здібностей;

  • запобігання негативному впливу інформаційних технологій на психіку та здоров’я дитини;

  • створення особливої культури виживання в умовах широкого застосування новітніх інформаційних технологій.

Виявляючи та розвиваючи творчий потенціал, створюю умови для самоактуалізації особистості, задоволення її духовних потреб. Шляхом переведення елементів зовнішнього світу у внутрішнє "Я", здійснюю соціальну адаптацію дитини, а головними чинниками цього стають навчання та виховання. “Творчість починається там, де інтелектуальні й естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобами пізнання, освоєння, перетворення світу, при цьому людська особистість немовби зливається із своїм духовним надбанням”. Тобто, творчість – це процес створення нового і цінного. Аналіз досліджень з різних аспектів проблеми творчої особистості (Г.С.Альтшулера, Д.Б.Богоявленської та ін.) дозволяє стверджувати, що формування творчої особистості найкраще відбувається у процесі творчої діяльності.

Пізнати і навчити дитину у цій складній справі немає готових рецептів, але вважаю, що насамперед треба зрозуміти дитину як особистість, розгледіти її індивідуальні особливості. "Прив'язуючи" навчальні завдання до життєвого досвіду дитини, використовуючи сучасні технології досягаю поставленої мети самореалізації кожної дитини.

Разом з розвитком інтелектуальних умінь, я також приділяю увагу розвитку загальних здібностей – пам'яті, уваги, уяви, сприйняття, комунікабельності. Процес створення нового починається з уявлення його у образній формі. Людина, у якої не розвинена творча уява, не може побачити щось нове у оточуючому її середовищі. Ось чому успіх творчості залежить від творчої уяви. Уява, як основа творчої діяльності, проявляється у всіх напрямках діяльності особистості. Завдяки їй стає можливим художня, наукова, технічна, ігрова творчість. Таку думку поділяють дослідники технічної творчості Г.С.Альтшулер, В.І.Бєлозерцев, К.С.Пігров, Л.В. Яценко та ін.

Нові інформаційно – комутативні технології нині стають не тільки головною рушійною силою прогресу, засобами спілкування між державами, компаніями, університетами, школами, новою формою торгівлі, дистанційного навчання, а й улюбленою іграшкою. Чимало дітей захоплюється комп’ютерними й телевізійними іграми, які приваблюють їх динамічними сюжетами, активізують різні почуття. Існує безліч можливостей використання нових інформаційних технологій – від самостійного складання своїх програм, створення своїх Інтернет сторінок, відвідування віртуальних музеїв, бібліотек до розкриття секретних кодів.

Переді мною неодноразово поставали запитання: як впливає цей штучно створений світ на психіку людини і, зокрема, дитини?; чи сприяє розвитку здібностей дитини перебування у цьому віртуальному світі?; за яких умов цей новий вид людської діяльності сприяє розвитку особистості, інтелектуально – пізнавальних та творчих здібностей кожної дитини?; як спрямувати у правильному напрямку творчі здібності кожної дитини?

Як відомо, здібності розвиваються краще, коли дитина більше отримує різноманітного сенсорного досвіду, ознайомлюється з кращими досягненнями світової культури, моделює наслідки реалізації своїх ідей тощо. Тому при вивчені історії розвитку комп’ютерної техніки, на уроках використовую диск з віртуальним музеєм, на якому зібрані цікаві факти щодо розвитку комп’ютерної техніки на Україні. Як домашнє завдання пропоную учням розширити свої знання з даної теми і провести пошуково-дослідницьку роботу, підібравши матеріал, що стосується розвитку комп’ютерної техніки за межами нашої країни, а також факти про співпрацю у роботі над даною проблемою різних країн світу. Весь знайдений матеріал рекомендую оформити у вигляді доповіді чи презентації, з якими вони мають познайомити однокласників на наступному уроці. Даний вид роботи вчить учнів самостійно працювати з додатковою літературою, виконувати завдання пошукового характеру, аналізувати та систематизувати отриману інформацію, працювати індивідуально та у групі.

Нові інформаційні технології надають великої можливості вчителям та батькам у розвитку здібностей дитини з використанням багатого арсеналу досягнень світової культури і розвитку комп’ютерної техніки. Існує багато комп’ютерних енциклопедій, навчальних програм, ілюстрованих книжок, ігор, які дають змогу розвивати здібності дитини, тому я інколи використовую їх на уроках інформатики, але і зловживаю ними, щоб не перетворити комп’ютерний клас в ігровий зал. Використання тренажерів (клавіатурного, для роботи з мишкою, роботи з фрагментами тексту) допускаю лише при перших знайомствах з даними поняттями. Це значно заохочує учнів до вивчення предмету.

Активно використовую інтегровані методи викладання співпрацюючи з вчителями, що викладають інші дисципліни, пропоную провести уроки з використанням комп’ютерної техніки та з використанням вже створених прикладних програм. Наприклад: математику з використанням програми Терм, лінійна геометрія, Gran; фізики – електронний варіант лабораторних робіт з фізики; історії та географії – електронні атласи та інші. При вивченні теми «Прикладні програми для підтримки інших навчальних предметів» пропоную учням самостійно ознайомитись з принципом їх роботи, а потім поділитись своїми знаннями з іншими. Але таке завдання під силу не всім учням, тому при використанні на уроках подібних завдань,обов’язково враховую вміння та рівень знань кожної дитини окремо. Активно використовую диференційовані завдання, роботу у групах та парах.

Вивчаючи тему «Електронні таблиці», більше уваги звертаю на економічні проблеми, і використовую знання з економіки, математики, фізики і при необхідності інших дисциплін. Таким чином, учні не лише поглиблюють знання з інформатики, а й вчаться застосовувати ті, що здобули на інших уроках.

Я вважаю, що не слід загострюю увагу учнів лише на існуючих програмних продуктах. Основне моє завдання, як вчителя, допомогти дитині виявляти свої творчі здібності за допомогою комп’ютерних технологій.

Під час вивчення теми «Електронні таблиці Exсel» пропоную дітям спланувати сімейний бюджет на різні строки (тиждень, місяць, рік). Таке завдання дає можливість розвивати інтелектуально-пізнавальні і творчі здібності дитини, а також критичне мислення. Деякі діти під час виконання даного завдання починають розуміти, що не всі їх потреби і бажання співпадають з можливостями батьків.

На уроках я даю дітям можливість висловлювати власну думку. Тому на певних етапах уроку запрошую учнів до дискусії:

  • Чи згодні ви зі мною?

  • Як ви гадаєте?

  • Як це можна зробити краще?

  • Щоб ви порекомендували?

Це дає змогу дітям вільно висловлювати свої думки і відчувати свою значущість на уроці, вчитись мислити і аналізувати, помічати недоліки та переваги.

Велике значення для ефективного засвоєння учнями знань, пізнавальної активності на уроці має емоційний стан дитини, як на початку заняття так і під час його проведення. Тому на уроках користуюсь різні психологічні тести, але роблю це непомітно для самих дітей. Опираючись на розробки відомих психологів. "Піонерами " з вивчення загадкової дитячої душі та психології були як вітчизняні так зарубіжні вчені. Це швейцарський психолог Жан Піаже, котрий описав особливості уявлення дітей про світ і дослідив розвиток дитячого інтелекту. Вітчизняний психолог Л.С. Виготський, який присвятив свою професійну діяльність вивченню розвитку мислення у дітей. Учень Выготского Д.Б. Эльконін,займався проблемами формування особливості дитини та ще багато талановитих вчених.

Досить легко застосовувати тестування під час вивчення теми «Комп’ютерна графіка», адже дітям можна запропонувати завдання наступних графічних тестів: (тест Дж. Бука , Джон Дилео "Детский рисунок. Диагностика и интерпретация"; Тест «Дом. Дерево. Человек» Р. Берне; Ю. А. ЗАХАРОВ – геометричні фігури та особистість; Характер дитини за кольором - Ґете)

  • Розфарбуйте смайлик кольором який найкраще демонструє ваш настрій.

  • Створіть смайлик, що демонструє ваш настрій на уроці (ці завдання дають можливість відчути емоційний настрій дітей на уроці і налаштуватись на відповідний лад уроку).

  • Намалюйте неіснуючу тваринку і назвіть її.

  • Намалюйте 3 чоловічки використовуючи для зображення кожного по 10 геометричних фігур (коло, квадра, трикутник).

  • Намалюйте будиночок, вашої мрії.

  • Намалюйте поросятко.

  • Намалюйте деревинку.

  • Намалюйте дерево, будинок, чоловічка на одному малюнку.

  • Намалюйте вазу (чашку) для оздоблення, якої використайте лише один вид геометричних фігу (квадрат, прямокутник, коло, трикутник, зигзаг), а решту фігур розташуйте поруч з вазою в довільному порядку.

Під час вивчення теми «Текстовий редактор» використовую такі тести:

  • тест незавершених речень;

  • опиши себе, як квітку;

  • розрекламуй себе сам.

Проводячи подібні тестування звертається увага на деталі малюнку, колір, та спосіб виконання. Такі спостереження допомагають мені правильно побудувати наступні уроки, враховуючи певні психологічні особливості дітей, їх емоційний стан та інтелектуальний рівень.

Завжди захопливі і цікаві уроки з теми «Комп’ютерні презентації». Під час вивчення цієї теми учні створюють власні проекти з таких тем:

  • Світ моїх захоплень.

  • Світ моїх мрій.

  • Я хочу бути…

  • Мій улюблений предмет.

Урок узагальнення з даної теми проходить у вигляді захисту власного проекту. Оцінювання ми проводимо виставляючи бали за певними критеріями, які розробляємо разом з учнями. Додаток М. Вважаю, що вчитель повинен не лише донести до учнів необхідну для застосування інформацію, створити умови для самостійної навчальної роботи з творчими завданнями, організовувати пізнавальну діяльність, а й навчити вмінню оцінювати й коригувати її результати. Це дає змогу оцінити вміння і здібності власні та своїх однокласників.

Для зацікавлення учнів навчальним предметом використовую ігрові форми:

Урок-гра: «Розумниці й розумники з Інтернету» для учнів 9 класу;

Урок-гра: «Щасливий випадок» для учнів 10 класу

Урок-гра: «Що? Де? Коли?»для учнів 10- 11 класів.

Для розвитку інтелектуально-пізнавальних здібностей дитини застосовую хвилинки – цікавинки, під час яких учні розгадують кросворди, загадки, розв’язують нестандартні або логічні задачі. (Додаток Ж,З,К,Л,М).

Навчаю дітей - щоразу навчаюся від них сама. Тому успіх своєї педагогічної праці вбачаю у постійному спілкуванні з дітьми, у взаєморозумінні вчителя і учня, у вмінні "запалити" зацікавленість дітей, спонукати до творчого розвитку. Користуючись сучасними технологіями, надаю можливість кожній дитині розвинути власний інтелект, активізувати процеси пізнання навколишнього світу.

Мої учні є :

  • слухачами секції МАН з інформатики;

  • учасниками і призерами Міжнародного конкурсу «Бобор»;

  • учасниками і призерами ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з ІКТ;

  • учасниками обласного конкурсу користувачів ПК,

  • студентами технічних вузів, спеціальність яких пов’язана з обслуговуванням ПК.

Моя професійна діяльність.

У 2008 році нагороджена Почесною грамотою Міністерства науки за активну і плідну участь у реалізації Всеукраїнського експерименту щодо навчання вчителів ефективному використанню ІКТ у навчальному процесі та перепідготовку педагогічних працівників за програмою Intel «Навчання для майбутнього» (Наказ МОНУ від 08.04.2008р. №14/11-62В).

Постійно займаюсь самоосвітою. У 2010 році пройшла навчання за курсом «Основи комп’ютерної графіки», «Основи комп’ютерних презентацій», брала участь у науково-практичному семінарі з питання «Дидактичне та методичне забезпечення курсу інформатики основної школи» (2010р., м. Херсон.) (Додоток Н)

Маю друковані матеріали на metodportal.net: «Глобальна мережа інтернет. 10 клас», «Робота з об’єктами в середовищі текстового редактора. 10 клас», «Робота в графічному редакторі Paint. 9 клас»

«Мудрим ніхто не вродився, а навчився. «На­вчити можна лише того, хто хоче вчитися». Го­ловне завдання— виховати учня так, щоб він умів учитися, вчитися все життя. Він повинен уміти знахо­дити знання, яких не вистачає; знати, де їх мо­жна знайти і як ними скористатися.

Моє завдання, як вчителя - зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору.



Схожі:

Курбатової Тетяни Миколаївни Розвиток пізнавальних, інтелектуальних...
Початкова ланка не може залишатись осторонь, оскільки саме в ній розвиваються творчий потенціал дитини, її нахили і обдарування,...
Коробківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розвиток творчих здібностей учнів засобами художнього слова на уроках української мови і літератури
Урок рідної мови та літератури Яким він має бути сьогодні?
Робота з обдарованими дітьми. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках літератури
Снігурівська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний...
Розвиток творчих здібностей учнів через впровадження інноваційних музичних технологій
Розвиток креативного мислення учнів Бохенська Е. Ю. смт. Ратне Бохенська Е. Ю
Розвиток креативного мислення учнів. – Практичні поради щодо розвитку творчих здібностей школярів на уроках англійської мови
РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Аналізуючи зміст та форми організації навчального процесу в школі, слід відзначити підвищені вимоги до знань учнів, вияву та розвитку...
Розвиток творчих здібностей учнів засобами ІКТ на уроках географії Актуальність теми дослідження
Теоретичним підґрунтям дослідження слугували педагогічні ідеї та положення щодо трактування феномена творчості, які відображені у...
Розвиток творчих здібностей учнів засобами ІКТ на уроках географії Актуальність теми дослідження
Теоретичним підґрунтям дослідження слугували педагогічні ідеї та положення щодо трактування феномена творчості, які відображені у...
Комп‘ютер на уроках англійської мови
Використання комп‘ютерів в навчальній та позакласній діяльності сприяє підвищенню мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку...
РОЗВИВАЛЬНЕ ПРЕДМЕТНО-ІГРОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ
Вчення Марії Монтессорі, видатного італійського науковця, базується на принципі природної доцільності розвитку закладених у дитини...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка