|
Скачати 52.09 Kb.
|
Головачанський НВК Ейдетика на допомогу дітям з поганою пам’яттю Підготувала вчитель початкових класів Клочко Олена Миколаївна Завдання сучасної національної школи – розвивати кожну дитину як неповторну індивідуальність. Під час роботи з дітьми початкових класів мимоволі стикаєшся із великою проблемою: ПОГАНОЮ ПАМ’ЯТТЮ. Відомо, що дитина починає пізнавати світ у родині. Часто вона народжується з унікальними здібностями, але через неправильне виховання виростає егоїстом, маленьким деспотом, і все, що дала природа, зводиться нанівець. Усі зусилля вкласти у маленьку голівку найнеобхідніші знання стають марними. Особливо це стає відчутним тоді, коли дитина до школи не вивчала ніяких віршиків, не мала вдома іграшок, не брала до рук олівців, не чула жодної казки, не мала змоги розглядати яскраві картинки в книжках. Це діти із неблагополучних сімей, батьки яких часто забувають про свій основний обов’язок: виховання і турботу про свою кровиночку. Такі діти, як правило, вдома залишаються один на один із собою. З ними батьки можуть і не спілкуватися, а говорити короткими репліками: «іди їсти», «принеси», «збігай», «слухайся». Ще можуть довго розказувати малечі про те, як тяжко живеться їм (батькам) з ними, що вони (діти) повинні жаліти батьків, а не просити щось у них. Вже з ранніх літ сини і доньки в таких сім’ях відчувають провину за те, що народилися. Перед учителем постає велике завдання: зуміти за допомогою різних методів навчити дитину спілкуватися, гратися, малювати, читати, писати, рахувати, розповідати, фантазувати, майструвати… Але спочатку необхідно зігріти дитячу душу теплом, добротою, любов’ю, подружитися з маленьким школярем чи школярочкою, викликати до себе довіру, стати помічником і порадником. Непомітно для самої дитини, в ігровій формі, зосередити її увагу на образах і закріпити їх у пам’яті. Пізніше вони обов’язково допоможуть дитині в подальшому навчанні. Психологи встановили, що чим вищий рівень розвитку уваги, тим вища ефективність навчання. Правильно зазначав відомий педагог Костянтин Дмитрович Ушинський, що увага це «ті двері, через які проходить все, що входить в душу людини із зовнішнього світу». Неуважність – одна із найпоширеніших причин поганої успішності дітей молодших класів. Виявляється, навчання ставить перед дитиною нові завдання, не схожі на ті, які вона звикла виконувати під час гри. Навчальні завдання, на відміну від ігрових, містять більше нової інформації, а процес їх виконання вимагає довшого зосередження. На жаль, і за своєю формою процес навчання не завжди є захоплюючим і невимушеним. І щоб оволодіти усіма новими знаннями та навиками, дитині потрібно навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй волі. А для цього необхідно тренувати здатність бути уважним з допомогою ігор і спеціальних вправ. Ці ігри розвивають якості уваги: * утримувати увагу на одному й тому ж завданні якнайдовше (сталість і концентрація уваги); * швидко переводити увагу з одного об’єкта на інший, переходити від одного виду діяльності до іншого (переведення уваги); * підпорядковувати увагу вимогам діяльності (довільність уваги); * помічати в предметах і явищах малопомітні, але суттєві ознаки і властивості (спостережливість). Вишукуючи найбільш ефективні методи навчання, особливо мене зацікавив новий метод з цікавою назвою, що дає великі можливості для запам’ятовування будь-якої інформації – ЕЙДЕТИКА (від грецького слова «Eidos» – образ). По-іншому, це ігрова методика запам’ятовування інформації, в основі якої лежить властиве кожній людині уміння уявляти різні образи та фантазувати. Уява – це процес побудови образу продукту діяльності ще до його виникнення, а також створення програми поведінки у тих випадках, коли проблемна ситуація характеризується невизначеністю. Особливість уяви полягає в тому, що вона дозволяє приймати рішення і знаходити вихід з проблемної ситуації за відсутності знань, які в таких випадках необхідні для мислення. Фантазія (синонім поняття «уява») дозволяє, так би мовити, «перескочити» через якісь етапи мислення і уявити собі кінцевий результат. Активна уява спрямована на вирішення певних завдань. Репродуктивна уява характеризується тим, що створює образи, які відповідають описові. Наприклад, під час читання літератури, під час вивчення карти місцевості чи історичних описів уява відтворює те, що відображене в цих книгах, картах, оповіданнях. Продуктивна уява, на відміну від відтворюючої, передбачає самостійне створення нових образів, які реалізуються в оригінальних і вартісних продуктах діяльності. Продуктивна уява є невід’ємним елементом творчої діяльності. Теорія ейдетики розроблялась у 20-40-х роках XX століття в Германії в Марбургській психологічній школі Еріком Йеншем та його однодумцями (В. Йеншем, О. Кро, А. Рікелем, Г. Фішером). Е. Йенш вважав, що «ознака ейдетизму – емоційна забарвленість образів» і довів, що образне мислення – закономірна стадія дитячого розвитку. Дітей до 12 років він називав «ейдетиками», розрізняючи при цьому явний ейдетизм або прихований. Після 12 років здібність сприйняття ейдетичних образів згасає, а до 16-18 років зовсім зникає. Вітчизняні вчені критично вивчали ейдетичні ідеї, піддавали їх експериментальним перевіркам. Найбільш відомими спеціалістами з питань ейдетики були П. П. Блонський, російський психолінгвіст Л. С. Виготський, О. Р. Лурія. Однак через ряд обставин та Велику Вітчизняну війну дослідження з питань ейдетики були повністю зупинені. У середині 80-х років XX століття російський вчений, доктор педагогічних наук, директор «Школи Ейдетики», професор Ігор Матюгін розробив цілу систему ігор, яка покращує сприймання та відтворює інформацію, спираючись на вміння кожної людини уявляти та фантазувати. Він запропонував використовувати цілий спектр уявлень і фантазій: зорових, рухових, тактильних, нюхових та смакових. З 1990-го року впровадження методів ейдетики в Україні почав здійснювати учень І. Матюгіна, почесний доктор педагогічних наук – засновник «Української школи ейдетики «Мнемозіна» Євген Антощук. Чисельні експерименти довели, що пам'ять людини тісно пов’язана з її уявою та уявленнями – «ейдосами», як казали древні греки. Заняття за такою методикою особливо корисні дошкільнятам та учням першого і другого класів. Перші 5-7 років у дитини права півкуля, що відповідає за уяву, розвивається швидше за ліву, яка відповідає за логічне та аналітичне мислення. Тому уява та яскраві образи є важливими для розвитку пам’яті у дітей дошкільного віку та учнів 1-2 класів. У цілому, ейдетика полегшує засвоєння інформації, скорочує час виконання домашніх завдань, підвищує інтерес дітей та їх успішність, тренує пам'ять. Проте, ніколи не пізно розпочати все з самого початку, а спочатку була гра. Граємося в дитинстві, граємося і в дорослому житті, бо в кожному з нас живе дитина. Ми добре пам’ятаємо, що відбувалося з нами в дитинстві. Та й старенькі бабусі, які говорять, що нічого не пам’ятають, можуть в деталях розповісти події піввікової давності або улюблений серіал, що нещодавно переглядали. Свідченням такої періодичної пам’яті є ті яскраві образи дитинства, які запам’яталися без примусу, та й бабусі пам’ятають серіали, бо вони під час перегляду відпочивають душею або перебувають в стані ейфорії, піднесеного настрою, націленого на позитивні емоції. Відомо, що інформація у супроводі з позитивними емоціями сприймається швидше і тримається в пам’яті довше, а негативна інформація підсвідомо блокується; тож пам'ять намагається до неї не повертатися. Прийоми ейдетики застосовують не лише на гурткових, факультативних заняттях чи заняттях з психології, а безпосередньо на уроках. Важливо і необхідно допомагати молодшим школярам використовувати різні способи запам’ятовування необхідної інформації і допомогти опанувати ті з них, які видалися найефективнішими для кожної дитини. |
ПЛАНРОБОТ И Зорянського, Великоомелянського НВК «школа-гімназія», Квасилівського, Новолюбомирського, Клеванського НВК «школа-ліцей», Оржівського... |
У КРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ... Старунський НВК, Богородчанська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 та Порогівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, серед команд загальноосвітніх шкіл І-ІІ... |
Про підсумки проведення шкільних та зональних оглядів-конкурсів самодіяльної... ... |
Інформація про вшанування пам’яті Лесі Українки у зв’язку зі 100-річчям... Свято вшановуючи її пам’ять, в Оржівському НВК «школа-колегіум» було проведено ряд заходів |
Хрестителівський навчально-виховний комплекс „Дошкільний навчальний... Матеріали схвалено педагогічною радою Хрестителівського НВК Протокол №4 від 26. 03. 2010 ро |
Сценарій свята Першого Дзвоника в Оржівському НВК «школа – колегіум» 2012 рік |
СТАТУТ Засновник здійснює фінансування НВК, його матеріально-технічне забезпечення, встановлює статус |
Краса жінки: у чому вона? Резниченко О. Ю., учитель української мови і літератури Гвардійського НВК №3 Сімферопольського району |
В. О. Воронов м. Шепетівка, Шепетівский НВК №1 ФОРМУВАННЯ МЕТОДІВ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ ШКОЛЯРІВ ТА СТУДЕНТІВ |
ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Учитель вищої категорії Шполянського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів №2-ліцей». Шполянської районної ради |