|
Скачати 215.83 Kb.
|
27.4.2012
Сьогодні основною метою навчання іноземної мови в школі є формування комунікативної компетенції, тобто здатності та готовності здійснювати іншомовне міжособистісне і міжкультурне спілкування з носіями мови в заданих програмою межах. Це можливо тільки в тому випадку, якщо у школярів будуть сформовані всі компоненти іншомовної комунікативної компетенції : мовна, мовленнєва, соціокультурна, компенсаторна, навчальна. Навчання письма як виду мовленнєвої діяльності сприяє формуванню мовної компетенції зокрема й іншомовної комунікативної компетенції в цілому. Відомо, що письмо - це такий вид мовленнєвої діяльності, продуктом якого є письмовий текст. Чим вдаліше написаний текст, тим успішніше здійснюється комунікація автора і адресата. Від якості тексту залежить ефективність комунікації автора і читача. Комунікативний підхід у навчанні письма є найбільш ефективним. Навчання письму буде носити комунікативний характер, якщо учень перед виконанням завдання буде знати ЩО? КОМУ? КУДИ? і з ЯКОЮ МЕТОЮ? він пише. Завдання, безсумнівно, повинні носити значимий характер, ґрунтуватися на особистому досвіді учнів. Як зазначається в Державному освітньому стандарті з іноземних мов, володіння письмом передбачає досягнення елементарної комунікативної компетенції, яка забезпечує учневі вміння в найбільш типових ситуаціях повсякденного спілкування за допомогою письма: - написати короткий твір із теми і стисло передати в письмовій формі зміст почутого чи прочитаного; - самостійно висловлюватися на основі вербальних чи зорових опор; - написати зарубіжному другові листа, привітальну листівку; - заповнити анкету; - скласти нотатки для себе або інших людей, написати коротке повідомлення; - скласти і записати план тексту, зробити короткі записи стосовно прочитаного чи прослуханого; - написати реферат, повідомлення. Мовні повідомлення мають певну структуру, обумовлену змістом висловлювання, видом повідомлення і його значенням. Письмове повідомлення включає тему, ідею і характеризується певним способом викладу думки. Тема – основа висловлювання. У письмовому тексті особливе значення для розкриття теми має заголовок: він направляє думку в певне русло і полегшує розкриття змісту тексту. Ідея – центральна думка висловлювання в писемних текстах, що звичайно формулюється в кінці. Проблема – питання, яке потребує розв'язання, в будь-якому місці повідомлення. Особливості розміщення матеріалу, а також спосіб викладу думок (опис, пояснення, розповідь, міркування) – усе виробляється у процесі тренувань при навчанні писемного мовлення. У навчанні письма виділяються три етапи: - оволодіння каліграфією; - оволодіння орфографією із залученням матеріалу, опрацьованого усно; - оволодіння писемним мовленням як засобом спілкування. Для кожного з етапів характерні різні типи і види вправ. Так, на етапі формування орфографічних навичок використовуються вправи на ідентифікацію та диференціацію: - звуко–буквений аналіз слова; групування слів з однаковими звуками; - групування слів на основні протиставлень; - диференціація подібних, але не тотожних букв; - списування за зразком; - списування з різними завданнями (підкреслити букву, буквосполучення, слова з однією і тією ж орфограмою); - групування слів із використанням схем; - написання слів за заданими першими літерами. Основною метою другого етапу, поряд з орфографічними навичками, є формування лексико-граматичної правильності письма. На цьому етапі найбільш поширеними визначаються такі види вправ: - вправи на запитання – відповіді з частковою зміною мовного матеріалу; - на трансформацію мовного зразка; - на підстановку; - на розширення та скорочення; - диктанти. На середньому ступені навчання, крім зазначених, проводяться ускладнені диктанти, а саме: диктант із самоконтролем, пояснювальний диктант, диктант, вивчений напам’ять (уривок прози, вірш), диктант – переклад. Мета третього етапу в навчанні письма і писемного мовлення – формування дій, що забезпечують виклад мовного матеріалу в письмовій формі навчання. Характерними видами вправ на цьому етапі можуть бути: - відповіді на запитання, складання запитань до тексту; - складання плану до прочитаного тексту; - переказ за планом; - складання листа другові за зразком; - резюме до тексту; - розповідь з придуманим початком (кінцем); - переказ тексту; - написання розгорнутого плану, тез для усного висловлювання. Творче письмо робить слова та ідеї незабутніми. Творчо використовуючи іноземну мову, учні перетворюють її на власну, а творчі завдання допомагають відчути впевненість у своїх вміннях. Окрім контрольованого та супроводжувального існує творче письмо, навчання якого є найскладнішим. Творче письмо має такі види: - виконання проектів; - складання діалогів; - переказ; - написання реферату; - складання описів; - написання творів; - написання віршів; - ведення записів. На середньому етапі навчання можуть мати місце всі види творчого письма, але питома вага їх повинна бути різною. Незалежно від запропонованого різновиду творчого письма, існує конкретний алгоритм написання творчої роботи, а саме: - Створення необхідної мотивації. - Акумулювання ідей. - Планування. - Занотовування. - Складання чорнового матеріалу. - Коректування чорнового матеріалу. - Написання кінцевого матеріалу . Зарубіжні методисти застерігають не вдаватися до стереотипного підходу, наголошуючи, що ступені творчого процесу можуть змінюватися: від складання плану до його перегляду, написання чорнового варіанту та його доопрацювання. Тому у широкому розумінні підготовчий етап включає все, що допомагає автору сконцентрувати свою увагу на проблемі, акумулювати ідеї і знайти найкращі шляхи, щоб їх висловити читачеві. Такий підготовчий етап стимулює уяву автора та створює базу для подальшого письма. Підготовчий етап творчої роботи передбачає, насамперед, пошук мети, адресата і форми письмової роботи. Цей етап забезпечує учнів основоположними ідеями. Підготовчий етап спрямований на генерування ідей. Він може здійснюватись різноманітними шляхами: через інтерв’ю, усний твір, застосування малюнків, дебатів, екскурсій, тощо. Згідно Рекомендацій Ради Європи для розвитку уміння творчого викладу думок пропонуються наступні завдання: - мозкова атака (викладач формулює ряд тематично направлених питань, які можуть бути записані на дошці; кожен студент дає на них відповіді, а вчитель записує їх на дошці для подальшого вживання учнями); - "clustering"або "mapping" (звуження понять до ключових слів із даної теми та розширення понять від ключового слова; - кубування (складний процес, суть якого полягає в розгляді якогось предмета із шести точок зору: опишіть його, порівняйте його, зіставте його, проаналізуйте його, застосуйте його, обговоріть); Can you compare it with…? What makes you think? How does it look? Subject? Is it good or bad? Why? What is it made of? How will you use it? - інтерв’ю можна вважати одним із найпростіших способів акумуляції ідей, тому що учні середнього етапу навчання можуть брати інтерв’ю один у одного. Це створює невимушену атмосферу в аудиторії. Час проведення обмежується п’ятьма хвилинами, і час написання основних напрямків, як правило, п'ятнадцятьма хвилинами. Потім написане учнями читається вголос, обговорюється, правиться вчителем та доопрацьовується автором. Цей прийом знімає появу помилок та допомагає учням краще пізнати один одного. Дебати можуть посісти чільне місце серед підготовчих вправ. Усе обговорення на думку багатьох зарубіжних методистів, завжди повинне передувати творчому завданню. Воно синтезує необхідність планувати зміст і структуру написання. Усне обговорення дає вчителеві змогу виявити, чи володіють учні в достатній мірі словниковим запасом та необхідними мовними структурами, необхідними для вираження своїх думок на письмі. Групове обговорення особливо корисне для слабких учнів, оскільки забезпечує їх ідеями та матеріалами із запропонованої теми. Груповий твір є добрим прикладом діяльності, коли аудиторія стає майстернею, а учнів просять працювати невеликими групами над конкретним завданням. Взаємодія групи та внесок кожного учасника є колективною творчістю. Незважаючи на вибір підготовчих вправ, їх завданням є стимулювати та мотивувати учнів у процесі акумулювання матеріалів для подальшого написання. Час, затрачений на цю діяльність, покривається кращим рівнем творчих доробків авторів – підлітків. Під час підготовчого етапу творчої роботи не варто розраховувати на вправи підручника, а слід використовувати додатковий матеріал та ресурси Інтернету. На допомогу приходять writing worksheets з освітнього сайту Busy Teacher http://busyteacher.org/classroom_activities-writing-worksheets/ , які допомагають мені урізноманітнити роботу по закріпленню в учнів навичок, отриманих на уроці. Висновок Обрана проблема є актуальною, тому що зараз часто можна спостерігати недостатній рівень розвитку писемного мовлення школярів. Причиною цього є те, що, насамперед, не закладається міцна основа графічних та орфографічних навичок, не формуються навички техніки письма. Однією з причин цього може бути і недостатня кількість вправ для кожного з етапів навчання писемного мовлення у підручниках, навчальних посібниках, які використовуються в школах згідно з Держстандартом. Тому вчителям слід залучати додатковий матеріал та вправи, цікавитись сучасними надбаннями у цій сфері, тобто робити все, щоб у ході навчання підлітків писемному мовленню ці недоліки були б усунуті. Пропоную вашій увазі дві розробки уроків з використанням деяких завдань для розвитку уміння творчого викладу думок, які зазначені в Рекомендаціях Ради Європи, та додаток із завданнями. Рекомендації Чинна шкільна програма підкреслює, що письмо є метою і важливим засобом навчання іноземної мови. Виконання завдань цього розділу програми вимагає попередньої підготовки всіх учасників освітнього процесу. Чим раніше учні починають виконувати творчі письмові завдання, чим різноманітніше будуть їх форми, тим вище стане рівень їх адаптації до ЗНО. Письмо передбачає комплексне використання орфографії, лексико-граматичних і стилістичних засобів вираження думок та здійснення писемної комунікації. Використовуючи різні посібники та ресурси Інтернету, мною розроблена власна система підготовки учнів до повноцінного письмового висловлювання, починаючи з п'ятого класу. Це система різноманітних видів творів, оповідань, викладів, листів. Ми маємо формувати і розвивати в учнів навички писемного мовлення, починаючи з простих видів письмових завдань і закінчуючи листом другу і твором в форматі ЗНО. Щоб досягти такого рівня володіння писемним мовленням, учні повинні систематично виконувати конкретні комунікативні завдання. Tips for improving writing Додаток1
Understanding task fulfilment Task fulfilment is an essential part of writing. You need to be sure you have done exactly what you were asked to do: completed all the components, used the correct word length, the correct register, etc. You should ask yourself: Have I … …completed all the sub-tasks? …noted any plurals in the sub-tasks? …used the correct format? …identified the correct audience? …used the correct register? …stayed within the word range? Writing – Plan Paragraph 1________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________ Paragraph 2 _______________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________ Paragraph 3 _______________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________ Paragraph 4 _______________________________________________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________ Paragraph 5 _____________________________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5 Тема: Я, моя сім`я та друзі. (10 клас) Підтема: The Process of Writing. Навчання письма. Заповнення анкет. Мета: формувати навички письма; вдосконалювати навички усного мовлення, читання; розвивати культуру спілкування й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань. Обладнання: підручник О. Карп’юк, робочі зошити, Mind-Map “Writing”, опорні записи для завдань, роздатковий матеріал «Анкета». ХІД УРОКУ:
We would like to know… We know … We don’t know…
What reasons do we write for? Why do we study writing? What kinds of writing do you know? Writing? To make notes To pass the exam Essays, research papers, reports To do homework To express thoughts correctly Writing for journals, business reports, position papers, policy statements To write letters, reports, articles, etc. To communicate Business plan writing, resume writing
3.Мовлення. Робота в міні-групах. Учні отримують наступні завдання:
T: In the Self-Assessment Grid p.153 read the part concerning writing. Try to find the descriptors that fits your level best.
4. Навчання заповнення анкети (виконання роботи у фронтальному режимі). Детальне пояснення вчителя стосовно граф анкети. T: Look at the cards, please. You see an application form, which is used to give all necessary information about you. You can see them in the websites of different foreign organizations, which propose you some educational service. Today we’ll learn to fill it in.
Додаток 6 УРОКИ 9 - 10 |
Урок №2 Що виражає заголовок: тему чи основну думку? Яке значення мають речення, різні за метою висловлювання? |
Урок №1 МОВА НАЙВАЖЛИВІШИЙ ЗАСІБ СПІЛКУВАННЯ, ПІЗНАННЯ І ВПЛИВУ Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. Яке речення передає основну думку висловлювання? |
Тема: Стиль оформлення та подання інформації. Мета Заголовок завжди є структурним елементом тексту. Він дозволяє в короткій (стислій) формі відобразити тематику документа, а нерідко... |
Тема: Створення графічного документу «Схема прокладання кабельної траси» Мета Заголовок завжди є структурним елементом тексту. Він дозволяє в короткій (стислій) формі відобразити тематику документа, а нерідко... |
Й основна думка тексту. Види зв’язку речень у тексті РЗМ. Жанри мовлення, особливості їх побудови. Навчальне аудіювання тексту художнього стилю |
Музика в житті людини Вступне слово. Ми проводимо виховну годину під час якої ви дізнаєтесь про значення музики,послухаєте влучні висловлювання відомих... |
Урок 1 Тема: Текст і його ознаки: тема і основна думка на задум,... Мета: дати поняття про текст, його тему та головну думку, будову тексту; удосконалювати навички визначати тему, головну думку, будову... |
О. Л. Данилейко Українська мова Мета будь-якого мовлення – створення тексту, більшого чи меншого за обсягом, залежно від потреби. Текст складається з набору речень,... |
ТЕСТОВІ завдання до МК №1 з «Гігієни та екології» для студентів ІІІ курсу медичного факультету Кому належить наступне висловлювання: „Не кожен лікар, звичайно, може бути спеціалістом з гігієни, але кожен, окрім відомого запасу... |
САМОСТІЙНА РОБОТА №4 Задайте стиль Заголовок до заголовка тексту. Для чого встановите точку введення в межах заголовка і виберіть стиль Заголовок із списку... |