RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine


Скачати 32.16 Kb.
Назва RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Дата 15.06.2013
Розмір 32.16 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи


RETRO 2010

02 — 06. 07. Crimea, Ukraine

МОЖЛИВІ СВІТИ ФЕНТЕЗІЙНИХ ТВОРІВ
Александрук Ірина Володимирівна

Рівненський інститут слов’янознавства

кафедра теорії та практики перекладу романо-германських мов

Рівне, Україна
ira_alex999@ukr.net
Під можливим світом художнього тексту розуміють певне ментальне утворення [Селіванова 2006, 119; Арутюнова 2000, 136–137]; індивідуальну авторську вторинну модель реальності [Лотман 1996, 165; Степанов 1995, 35–42]; світ із своїми фактами, законами та своїми власними підсвітами [Ronen 2006]; світ слів, які проникають в нашу свідомість [Холл 2004, 37]; світ, який лежить в інших просторово–часових рамках [Смущинська 2006, 99; Saka 2007, 22; Widdowson 2007, 26]. Дж. Р. Тейлор зазначає, що можливий світ не є об’єктивно даним світом, він сконструйований людською когніцією [Taylor 1995,4–7].

В можливому світі можуть змінюватися різні світи: модельований світ, де стан речей відповідає стану справ в реальному світі (фізично і логічно можливий світ) і не модельований світ (неможливий можливий світ), де стан справ суперечить стану речей в реальному світі [Dolezel 1998, 222–223; Sorrensen 2006, 257–261].

В реальному світі існує певна ієрархія, яка відтворюється автором і в тексті твору. О. П. Бабушкін зазначає, що кожен МС має власний спосіб вербальної об’єктивації, а їх сукупність в творі можна розглядати як цілісну ієрархічну систему [Бабушкин 2001, 10–11]. Р. Якобсон відзначає, що художній текст – це цілісна структура, якій притаманна неоднозначність повідомлення [Якобсон 1996, 371]. Можливий фентезійний світ художнього тексту має певну структуру, що має ієрархічний характер. Будь-який фентезійний твір художньої літератури – це неповторний, специфічний мегасвіт, який об’єднує в собі всі інші світи та забезпечує їх семантичну єдність. Такі світи називають макротекстами, що представляють собою відносно самостійні сюжетні лінії, які в свою чергу розвивають мікротексти окремих персонажів. Письменник майстерно вибудовує ієрархію тексту, підбирає героїв, продумує розвиток подій та їх перебіг. Це все і забезпечує відчуття реальності для читача. Письменнику здається, що все, що він створив, має свій початок, розвиток і кінець, але сприйняття твору в кожного читача та його інтерпретація будуть завжди індивідуальними, неповторними. Кожен буде акцентувати свою увагу на чомусь іншому; буде вірити або ні в те, про що розповідається в творі; буде знаходитись постійно в процесі пізнання та інтерпретації. Всі ці процеси не будуть завершені до кінця, адже кожен буде знаходити щось нове у слові, виразі, чи творі [Задворная 2001, 632; Fludernik 2009, 40–41].

Можливий світ фентезійного твору – це продукт креативної уяви письменника, який реконструюється читачем із семантики тексту. Читач поступово вибудовує в своїй свідомості можливий світ із частин інформації, отриманої з самого тексту, які називають «ситуативними моделями» [Graeersser, Singer, Trabasso 2008, 338]. Завдяки цій інформації читач отримує нові знання про певний текстовий всесвіт.

Отже, створення можливого світу фентезійного тексту – це інтерактивний процес між реальністю, розумом автора та читача і мовою. Саме тексту належить важлива роль створення певного значення, поєднуючи імпліцитну та експліцитну інформацію, як текстову, так і позатекстову.

ЛІТЕРАТУРА





  1. Арутюнова Н. Д. Дискурс / Н. Д. Арутюнова // Языкознание. БЭС / [Гл. ред. В. Н. Ярцева]. – [2–е изд.]. – М.: «Большая Российская Энциклопедия», 2000. – С. 136–137.

  2. Бабушкин А. П. Возможные миры в ментальном пространстве языка / А. П. Бабушкин // Язык и мышление: психологические и лингвистические аспекты – М.: Пенза, 2001. – С. 11–12.

  3. Селіванова О. О.Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія / Олена Олександрівна Селіванова. – Полтава: Довкілля – К, 2006. – 716 с.

  4. Смущинська І. В. Художній текст як об’єкт лінгвістичного аналізу / І. В. Смущинська // Лінгвістика ХХ століття: нові дослідження і перспективи / НАН України. Центр наук. дослідж. і викладання інозем. мов; [Редкол.: В. В. Акуленко (гов.ред.) та ін.]. – К.: Логос. – 2006. – № 1. – С. 94–103.

  5. Степанов Ю. С. Альтернативний мир. Дискурс. Факт и принцип причинности / Степанов Ю. С. // Язык и наука конца 20 века. – М., 1995. – С. 35–73.

  6. Холл М. Магия коммуникации. Использование структуры и сознания человека / Холл М. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. – 352 с.

  7. Якобсон Р. Лінгвістика і поетика // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. – Львів: Літопис, 1996. – С. 359–377.

  8. Doležel L. Heterocosmica: Fiction and Possible worlds / Lubomir Doležel. – L.: The John Hopkins University Press, 1998. – 339 p.

  9. Fludernik M. An Intoduction to Narratology / Monika Fludernik. – L, N.Y.: Routledge, 2009. – 185 p.

  10. Graeersser A. C., Singer M., Trabasso T. Constructing Interferences during Narrative Text Comprihention / A. C. Graeersser, M. Singer, T. Trabasso // Discourse Studies / [ed. by T. A. van Dijk] – 2-d ed. – London: Sage, 2008. – V 2. – P. 338–390.

  11. Ronen R. Possible Worlds beyond the Truth Principle [Електронний ресурс] / R. Ronen – 2006. – Режим доступу до статті: http://www.fabula.orglatelier.php?Possible_worlds_beyond_the_truth_principle

  12. Saka P. How to Think about Meaning / Paul Saka. – Dordreth: Springer, 2007. – 271 p.

  13. Sorrensen R. Meta-conceivability and Thought Experiments / Roy Sorrensen. // The Arcistructure of the Imagination: New Essays on Pretence, Possibiliyt and Fiction / [ed. by S. Nichols – Oxford, N. Y.: Oxford University Press, 2006. – P. 257–272.

  14. Taylor J. R. Introduction: On Constructing the World / J. R. Taylor // Language and The Cognitive Constructing of the World / [ed. by J. R. Taylor, R. E. MacLaury]. – Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 1995. – P. 1–23.

  15. Widdowson H. Discourse Analysis / Henry Widdowson. – Oxford, N. Y.: Oxford University Press, 2007. – 152 p.

Схожі:

RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Уміння спілкуватися є свідченням високого інтелектуального рівня, культури особистості, відкриває їй доступ до нових можливостей...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
У цьому аспекті на особливу увагу заслуговують відповідні рекламні слогани, які втілюють головну стратегічну ідею рекламування
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Луцкий институт развития человека Открытого международного университета развития человека “Украина”
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Народна мова – на противагу літературній, жива мова народних мас, відома в усному вживанні, як розмовна мова чи як мова фольклорних...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Використання іншомовленнєвих першоджерел сприяє формуванню тезаурусу студентів, розширенню активного, пасивного та потенційного словнику,...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Якщо взяти це твердження за основу, то текст природною мовою можна розглядати як знак, що виступає у трьох іпостасях: ментальний...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Першочерговою проблемою мотиваційних досліджень термінології є визначення методологічних принципів. На нашу думку, насамперед треба...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Сучасні науковці характеризують цей процес в трьох основних напрямках техніко-технологічному, соціальному та культурному. Тому й...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Вартанов, Милєрсон Дж., В. А. Саруханов. В цьому аспекті на особливу увагу заслуговує реконструкція іміджевих феноменів, оскільки,...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Саме тому важливим завданням є ретельний аналіз сугестивних домінант політичної реклами, що сприятиме оптимізації власне лінгвальних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка