Основи веб-дизайну. Огляд технологій та сервісів Веб Веб-спільноти. Вікі технології


Скачати 154.78 Kb.
Назва Основи веб-дизайну. Огляд технологій та сервісів Веб Веб-спільноти. Вікі технології
Дата 20.05.2013
Розмір 154.78 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
ТЕМА: Основи веб-дизайну. Огляд технологій та сервісів Веб 2.0. Веб-спільноти. Вікі технології.
Мета: Ознайомити учнів із різновидами, структурою веб-сайтів, веб-дизайну.
Розвивальна: Поповнити словник новими термінами, розширити свої знання з данної теми.
Виховна: Виховання самоорганізації учня та покрокового вирішення роботи у процесі створення веб-ресурсів, веб-дизайн.
Тип уоку: Урок засвоєння нових знань

СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ

І. Підготовчий етап.

  1. Організація заняття.

  • перевірка присутніх і заповнення журналу;

  • перевірка готовності до заняття учнів, аудиторії й обладнання.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Мотивація проходить шляхом перегляду відеоролика «Веб 2.0. - машина использует нас или мы и есть машина» на мультимедійному екрані.

  1. Оголошення теми, мети заняття.

Шановні учні, як ви вже здогадалися, сьогодні на занятті ми будемо говорити про технології, на основі яких розробляються сучасні веб-ресурси та опановувати сервіси Веб 2.0.

(Демонстрація теми та мети заняття на мультимедійному екрані, які студенти записують у зошити)

  1. Ознайомлення з групами студентів, які отримали випереджальні завдання.

1 група учнів - «Bloggers» (досліджували поняття веб-спільноти, блогу).

2 група учнів - «GoogleDocs» (досліджували поняття спільної роботи з онлайн-документами).

3 група учнів - «Multimedia» (досліджували сервіси збереження мультимедійних ресурсів).
Актуалізація опорних знань студентів проводиться методом фронтального опитування з метою з’ясування готовності студентів до заняття. Опитування проходить за допомогою проектора, питання виводяться на екран, студенти відповідають усно.

Питання:

  1. Що таке сайт?

Очікувані відповіді:

    • Сайт або веб-сайт (англ. website, від web - павутина, "веб" і site - "місце") - це одна або сукупність веб-сторінок, доступних в Інтернеті через протоколи HTTP/HTTPS;

    • Веб-сайт — це сукупність логічно зв'язаної гіпертекстової інформації, оформленої у вигляді окремих сторінок і доступної в мережі Інтернет.

  1. Назвіть основні завдання веб-сайтів.

Очікувані відповіді:

    • Реклама продукції, послуг, ідей. Правильно зроблений веб-сайт із легкістю приведе клієнта до висновку про необхідність покупки товару, або послуг, або ідей, що пропагуються на ньому;

    • Продаж товарів, послуг, інформації, ідей. У сучасної людини немає багато часу для ходіння по магазинах. Тому можливість замовлення товарів і послуг, не відходячи від комп'ютера, значно розширює можливості і клієнта, і продавця;

    • Безкоштовне надання інформації або послуг. Насправді надання інформації або послуг — це засіб залучення відвідувачів до даного ресурсу для здобуття, наприклад, статистичної інформації або ж для показу реклами, якщо це рекламний майданчик;

    • Підтримка клієнтів.

  1. Дайте визначення поняття «веб».

Очікувані відповіді:

    • Веб - це всесвітня інформаційна мережа, що являє собою великий набір взаємопо'язаних один з одним документів.

  1. Що таке HTML?

Очікувані відповіді:

    • HTML (від англ. Hypertext Markup Language - мова розмітки гіпертексту) - це стандартна мова розмітки документів у Всесвітній павутині. Всі веб-сторінки створюються за допомогою мови HTML (або XHTML).

    • Мова HTML інтерпретується браузером і відображається у вигляді документа, зручному для людини.

  1. Назвіть відомі вам способи додавання текстової, графічної та відеоінформації на сторінки документів.

Очікувані відповіді:

    • Набір тексту з клавіатури.

    • Копіювання текстової, графічної та відеоінформації інформації з іншого документу, що знаходиться на комп’ютері.

    • Пошук потрібної текстової, графічної та відеоінформації інформації через пошукову систему або на сайті.

  1. Що таке електронна пошта? Які поштові сервери ви знаєте?

    • Це служба Інтернету, призначена для пересилання комп’ютериними мережами повідомлень від деякого користувача одному чи групі адресатів.

    • Gmail.com, Mail.ru, Bigmir)net, HotMail, Ukrnet.

  2. З чого складається адреса електронної скриньки?

Очікувані відповіді:

  • Ім’я_користувача @ ім.’я_сервера.

  • <�логін_користувача>@<�найменування_серверу>.


ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП.

2.1. Вивчення нового матеріалу.

План вивчення нового матеріалу

  1. Сервіси Веб 2.0.

  • технології, на яких базуються веб-сервіси;

  • відмінності Веб 2.0 від Веб 1.0;

  • приклади сервісів Веб 2.0.

  1. Веб-спільноти. Блог.

  2. Спільна робота з документами. Онлайн-документи.

  3. Соціальні сервіси збереження мультимедійних ресурсів.

  4. Вікі-технології.


Викладач інформатики. (Демострація презентації «Огляд технологій Веб 2.0.» за допомогою проектора)

Сервіси Веб 2.0.

Останнім часом швидко розвиваються сервіси Інтернету, які отримали узагальнену назву сервіси Веб 2.0.

За Тімом О‘Рейлі «Веб 2.0 – це не просто інтеграція сервісів, це ідея використання колективного розуму».



Веб 2.0 базується на кількох технологіях, на основі яких і розробляються сучасні веб-ресурси. Такими технологіями є:

  • AJAX (англ. Asynchronous JavaScript and XML aсинхронний JavaScript та XML, мови програмування та розмітки веб-сторінок) – технологія побудови веб-сторінок, при використанні якої можливе динамічне перезавантаження частини вмісту веб-сторінки при перегляді її у вікні браузера. Іншими словами, ця технологія дозволяє самостійно змінювати вміст сторінки;

  • RSS (англ. Really Simple Syndication – дійсно просте об’єднання) – технологія експорту гіпертексту з одних ресурсів на інші, що використовується для отримання узагальнених коротких повідомлень з сайтів, які цікавлять користувача – стрічок новин;

  • FOAF (англ. Friend of a Friend – друг друга) – технологія, що забезпечує користувачам можливість оформлювати підписку на отримання нових матеріалів від тих користувачів, дані яких занесені до так званих «списків друзів»;

  • трекбек (англ. track back – шлях назад) – технологія надсилання повідомлення на сервер про встановлення гіперпосилання на деякий ресурс цього сервера та автоматичного формування зворотного гіперпосилання.

Веб 2.0 (Web 2.0) - друге покоління мережевих сервісів Інтернету. На відміну від першого покоління сервісів (the mostly read-only Web) Веб 2.0 (the wildly read-write Web) дозволяє користувачам спільно діяти - обмінюватися інформацією, зберігати посилання та мультимедійні документи, створювати та редагувати публікації, тобто відбувається налагодження соціальної взаємодії. Тому технології Веб 2.0. ще називають соціальними сервісами Інтернету.

На відміну від ресурсів Веб 1.0, сервісам Веб 2.0 притаманні такі особливості:

  1. веб як платформа – ресурси Веб 2.0 використовуються для створення документів (презентацій, електронних таблиць, флеш-проектів тощо) які можна зберегти як на локальному комп’ютері, так і он-лайн. Багато ресурсів Веб 2.0 розробляються як програми, що працюють на веб-сторінках. Вони отримали назву веб-додатки. Їх розміщення в мережі звільняє користувача від потреби встановлення відповідних програм на локальний комп’ютер. Прикладом є використання он-лайн словників та перекладачів;

  2. mash-up (англ. mash-up – змішування) – функціональність ресурсів Інтернету розширюється за рахунок додавання нових сервісів до вже існуючих, попередні розробки знаходять застосування у нових ресурсах. Так, на багатьох веб-сторінках можна побачити гаджети для відтворення відео, при цьому самі відео фрагменти та механізми керування ними містяться на інших веб-ресурсах;

  3. «колективний розум» – користувачі беруть активну участь у створенні та оцінюванні контенту ресурсу, спільно реалізують певні проекти, а не лишаються пасивними споживачами чужого контенту. Прикладом є веб-енциклопедія Вікіпедія, вміст якої створюється та покращується спільними зусиллями усіх зацікавлених користувачів;

  4. фолксономія (англ.  folk – народний, taxonomy – таксономія, принцип упорядкування) – народна класифікація, практика колективного розподілу даних по категоріях з використанням ключових слів – тегів, які користувачі ресурсу добирають самостійно для позначення вмісту контенту;

  5. сайти не статичні, а динамічні; представлені не персональни­ми сторінками, а блогами, динамічними сторінками;

  6. соціалізація – використання сервісів Веб 2.0 сприяє утворенню спільнот у мережі з метою обговорення деяких питань та спільної роботи над проектами, при цьому можливість виконання індивідуальних налаштувань, створення власного профілю користувача вирізняє кожну особистість поміж інших

Як наслідок соціалізації сервіси Веб 2.0 отримали назву соціальних. Призначенням цих сервісів є створення умов для організації спільної діяльності та для спілкування користувачів Інтернету.

В 2006 році американський журнал Time присвоїв титул людини року всім користувачам сервісів Веб 2.0. «Людина року – ти. Так, саме ти. Ти контролюєш інформаційну еру. Ласкаво просимо в твій світ», - говориться на обкладинці журналу.

Приклади сервісів Веб 2.0

  • Мережеві щоденники (блоги).

  • Соціальні сервіси збереження мультимедійних ресурсів: відеосервіси, фотосервіси.

  • Спільна робота з документами.Google Docs.

  • Соціальні сервіси ВікіВікі.

  • Соціальні пошукові системи.

  • Засоби для збереження закладок.

  • Соціальні геосервіси.


Група «Bloggers»:

(Демонстрація презентації «Веб-спільноти. Блог» за допомогою проектора)

1-й учень : Соціалізація сервісів Веб 2.0 знаходить своє відображення в тому, як активно користувачі сервісів беруть участь в обговоренні різноманітних матеріалів, залишаючи свої коментарі, відслідковують новини. Як наслідок, з груп користувачів Інтернет-ресурсів утворюються веб-спільноти. Найчастіше -це групи людей, що не пов’язані офіційними стосунками, і, можливо, не знайомі особисто один з одним. Їх об’єднує особистий чи професійний інтерес до теми, навколо якої проводеться обговорення.

2-й учень: Види спільнот: мікроблог (http://www.twitter.com), група (http://groups.live), блог (http://www.blogger.com).

Блог (англ. blog, від web log, "мережний журнал або щоденник подій") — це веб-сайт, основний вміст якого становлять записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються, оновлюється користувачем. Для блогів характерні короткі записи тимчасової значущості. Блог є специфічною формою організації спільноти користувачів навколо певного автора чи авторів блога. Блогерами називають людей, які є авторами блогів. Сукупність усіх блогів в Інтернеті створює блогосферу.

3-й учень: Історичні відомості. За версією газети «Вашингтон профайл» (англ. Washington Profile), першим блогом вважають сторінку Тіма Бернса-Лі, де він, починаючи з 1992 року, публікував новини. Широке використання блогів розпочалося з 1996 року. У серпні 1999 року комп'ютерна компанія «Pyra Labs» із Сан-Франциско відкрила сайт Blogger. Це була перша безкоштовна блогова служба. Згодом Blogger був викуплений компанією Google.

4-й учень: Наведемо декілька прикладів різних блогів, створених з різними освітніми цілями:

  • українська блогосфера «http://blogosphere.com.ua/»;

  • світ інформатики «http://dyatlovaea.blogspot.com/»;

  • уроки фізики «http://fizkab.blogspot.com/»;

  • щоденник робіт учнів у проекті «Подарунокк для мами» «http://podarok77.blogspot.com/»;

  • Flash, PHP та веб-програмування «http://nub.com.ua/»;

  • твій друг Інтернет «http://intelol.blogspot.com/».

Як бачимо з прикладів, блоги можуть виступати не лише особистими щоденниками автора, а й бути осередком спільного розв’язання освітніх задач.

5-й учень: Різновиди блогів. За автором (авторами):


  • Особистий (авторський, персональний) блог — ведеться однією особою (як правило – його власником);

  • «Примарний» блог — ведеться від імені чужої особи невизначеною персоною;

  • Колективний або соціальний блог — ведеться групою осіб за правилами, які визначає власник;

  • Корпоративний блог — ведеться усіма співробітниками однієї організації;

За наявністю мультимедіа:

  • Текстовий блог — блог, основним змістом якого є тексти;

  • Фотоблог — блог, основним змістом якого є фотографії;

  • Музичний блог — блог, основним змістом якого є музичні файли;

  • Подкаст і блогкастинг — блог, основний зміст якого надиктовується та викладається у вигляді MP3-файлів;

  • Відеоблог — блог, основним змістом якого є відеофайли;

За особливостями змісту:

  • Контентний блог — блог, який публікує первісний авторський текст;

  • Мікроблог - блог, дописами в якому є короткі щоденні новини з власного життя користувачів

  • Цитатний блог — блог, основним змістом якого є цитати з інших блогів;

  • Сплог — спам-блог;

За технічною основою:

  • Stand-alone блог — блог на окремому хостингу та рушії (CMS);

  • Блог на блог-платформі — блог, який ведеться на потужностях блог-служб (LiveJournal, LiveInternet та ін.);

  • Моблог — мобільний блог, який наповнюється з мобільних чи портативних пристроїв;

Група «GoogleDocs»:

(Демонстрація презентації «Спільна робота з документами. GoogleDocs» за допомогою проектора)

6-й учень: Google Docs (укр. Документи Ґуґл) — розроблений Google безкоштовний мережевий офісний пакет, що включає текстовий, табличний редактор і службу для створення презентацій. Утворений у результаті злиття Writely і Google Spreadsheets.

Це веб-орієнтована програма, що працює в рамках веб-браузера без установлення на комп'ютер користувача. Документи і таблиці, що створюються користувачем, зберігаються на сервері Google, або можуть бути збережені у файл. Це одна з ключових переваг програми, оскільки доступ до введених даних може здійснюватися з будь-якого комп’ютера, під’єднаного до Інтернету. Доступ до особистих документів захищений паролем.

Офіційна сторінка: http://docs.google.com

Призначення: текстовий процесор, електронна таблиця, створення форм і підготовка презентацій.

Головна сторінка сервісу представляє собою деякий віддалений файловий менеджер. Основне його призначення полягає в управлінні документами на сервері розробника. Основна перевага даного механізму полягає в спільній роботі над документами. Достатньо лише надати доступ іншому користувачеві, і він зможе заходити на сервіс через свій браузер, переглядати або редагувати ваш матеріал.

7 учень: Ліва бічна панель головної сторінки сервісу містить список категорій, за якими здійснюється навігація по документам. Незважаючи на те, що тут застосовується термін «папки», зроблено це лише для зручності. Ви можете тримати документи відразу в декількох папках. Це означає, що технічно більш точним було б назвати описувані структури «мітками» або «ярликами», кому як завгодно.

За умовчанням відображаються всі записи. Навпроти кожного документа, окрім його імені, відображається приналежність до папок, власники та співавтори, а також дата останньої зміни. Крім того, сортування відбувається в дусі журналу. Ви бачите документи, редагування яких завершилося сьогодні, вчора, на цьому тижні, в цьому місяці, і так далі, по мірі збільшення часового відрізка.

8 учень Автономна робота з Документами Google. Тепер за допомогою Документів Google можна переглядати і редагувати документи в автономному режимі, без підключення до Інтернету. Для цього у службі "Документи Google" використовується Gears - розширення для браузера з відкритим кодом, що додає функції автономної роботи безпосередньо до переглядача.

За відсутності підключення до Інтернету у службі "Документи Google використовуються дані, які зберігаються на жорсткому диску комп'ютера, а не інформація, що пересилаються по мережі. При автономної роботи зміни зберігаються на комп'ютері, а після підключення до Інтернету вони будуть синхронізовані з серверами Документів Google і стануть доступні для співавторів.

9-й учень: Переваги Документів Google перед Microsoft Office:

  • Не потрібна покупка та встановлення будь-яких програмних продуктів. Достатньо мати в системі сумісний із сервісом браузер.

  • Проста організація спільної роботи над документами.

  • Перегляд хронології всіх змін. Робота з версіями.

  • Публікація текстових документів та електронних таблиць у вигляді веб-сторінок або статей блогів (підтримується безліч сервісів).

  • Підтримка форматів Open Document і Star Office (тільки текст SXW)

10-й учень: Недоліки Документів Google перед Microsoft Office:

  • Відсутність перевірки граматики й стилістики тексту. Розставляти коми і стежити за коректністю мови доводиться користувачеві.

  • Відсутність підтримки макросів у всіх типах документів.

  • Друк тільки в PDF.

  • Відсутність режиму перегляду текстового документа по сторінках.

  • Відсутність олівця для малювання таблиць.


Група «Multimedia»:

(Демонстрація презентації «Соціальні сервіси збереження мультимедійних ресурсів» за допомогою проектора)

11-й учень: Соціальні сервіси збереження мультимедійних ресурсів – сервіси мережі Інтернет, які дозволяють безкоштовно зберігати, класифікувати, обмінюватися цифровими фотографіями, аудіо- і відеозаписами, текстовими файлами, презентаціями, а також організовувати обговорення контенту.

Соціальні мережеві фотосервіси – це:

  • засоби мережі Інтернет, які дозволяють зберігати, класифікувати, обмінюватися цифровими фотографіями та організовувати обговорення ресурсів;

  • засіб для вирішення класифікаційних задач. До кожної фотографії її власник може додати назву, короткий опис і ключові слова для подальшого пошуку.

12-й учень: Фотосервіси – це сховище навчальних матеріалів, архівів фотографій і творчих робіт учнів. Після реєстрації користувач системи може безкоштовно розміщувати на віддалений сервер великі обсяги фотографій кожного місяця.

Приклади фотосервісів:

  • http://Flickr.com - Флікр (англійський інтерфейс);

  • http://flamber.ru - Фламбер (російський інтерфейс);

  • http://www.panoramio.com/ - Панораміо (багатомовний інтерфейс);

  • http://picasaweb.google.com/ - Пікаса (багатомовний інтерфейс);

  • http://kalyamalya.ru - КаляМаля (російський інтерфейс)

Фотосервіс Picasa. Picasa є своєрідним міксом прізвища іспанского художника Пабло Пікассо, фрази mi casa (my house) та скорочення «pic», виходить щось на кшталт Домашнього сховища фото-шедеврів.

Сервіс доступний для всіх і пропонує наступні можливості:

  • 5 ГБ безкоштовного простору для зберігання. Цього вистачить для публікації близько 4000 фотографій й обміну ними; при необхідності простір можна збільшити.

  • Висока якість фотографій, а також автоматична зміна їхнього розміру й оптимізація для перегляду на всьому просторі екрана.

  • Повне керування фотографіями, що спрощує завантаження опублікованих фотографій назад на комп'ютер.

13-й учень: Соціальні відеосервіси – сайти в Інтернеті, що дозволяють безкоштовно зберігати, переглядати, коментувати, редагувати відеофрагменти.

Як правило, різні сайти відеосервісів встановлюють обмеження на обсяг і тривалість відеороликів, які можна завантажувати на Інтернет-сервер.

Адреси сайтів:

• http://youtube.com - YouTube (англійський інтерфейс)

• http://www.rutube.ru-RuTube (російськомовний інтерфейс)

• http://video.mail.ru/ - Видео@Mail.Ru (російськомовний інтерфейс)

• http://vision.rambler.ru/ - Rambler Vision (російськомовний інтерфейс)

14-й учень: YouTube - соціальний сервіс, призначений для зберігання, перегляду та обговорення цифрових відеозаписів. У сервісі YouTube використовуються мітки-категорії. Сервіс дозволяє всім своїм користувачам публікувати відеофайли, ділитися своїми мітками (тегами) відеозаписів. Окремі відеозаписи можуть бути об'єднані в тематичні «телевізійні канали» відповідно до присвоєних міток.

15-й учень : Користувачі сервісу YouTube здійснюють прості стандартні дії:

  • Переглядають відеокліпи інших учасників спільноти.

  • Закачують на сервер, позначають мітками й обмінюються відео-кліпами.

  • Знаходять, створюють і об'єднують користувачів в тематичні групи за інтересами.

  • Підписуються на оновлення відеокліпів, створюють плей-листи і «відеоканали».

  • Інтегрують відеокліпи на свої веб-сайти.

Перше відео на YouTube було завантажено вже 23 квітня 2005 року.

У листопаді 2006 року Google купила цей відеосервіс за фантастичну суму – 1,65 мільярдів доларів. Ця угода і досі залишається однією з найдорожчих у сфері інтернету.

Станом на 17 березня 2008 року на YouTube було завантажено 78,3 мільйона відеофайлів.
Викладач інформатики. (Розповідь з елементами бесіди)

Соціальний сервіс ВікіВікі

У числі сервісів Веб 2.0 особливе місце займають вікі-проекти. Основне їх призначення – накопичення та структуроване зберігання інформаційних матеріалів з можливістю редагування та обговорення цих матеріалів групами користувачів.

Які вікі-проекти вам відомі? Вільна багатомовна веб-енциклопедія Вікіпедія.

Як ви гадаєте на основі якої технології розроблені вікі-проекти?

Вікі-проекти розроблені на основі технології побудови веб-сайтів Wiki – системи зберігання та структурування бази знань, виявлення їх у гіпертекстовому форматі, забезпечення навігації та пошуку.

Першим вікі став Portland Pattern Repository, створений Вордом Канінгемом (Ward Cunningham) у 1995 році. Канінгем вигадав і назву «вікі», і концепцію — і сам створив перше втілення системи вікі.

Канінгем узяв термін вікі від «вікі вікі», тобто «хутких» автобусиків, що функціонували в аеропорту Гонолулу. Вікі вікі — це було перше гавайське слово, яке Канінгем вивчив під час першого відвідання островів, коли працівник аеропорту сказав йому їхати з одного терміналу в інший автобусом вікі-вікі.

За словами самого Канінгема, «Я обрав термін вікі-вікі, щоб замінити надто хутку думку назвати цю штуку „хуткою мережею“.»

На основі принципів Вікіпедії розвивається багато нових проектів, а вашим завданням буде знайти які саме проекти та заповнити схему.




Схожі:

Календарне планування курсу «Основи веб-дизайну» для ІІ-го курсу на 2011-2012 н р
Структура веб-сайтів, різновиди веб-сторінок. Реєстрація веб-сайту на сервері безкоштовного хостинга
Урок (11 клас ) Тема уроку: Основи автоматизованого створення та публікації веб-ресурсів
Мета: Ознайомити учнів із різновидами, структурою веб-сайтів, основами створення веб-ресурсів
Структура веб-сайтів. Етапи створення сайту. Засоби автоматизованої...
Розвивальна мета: Розвивати координацію рухів, зорову пам’ять, вміння працювати з програмами
Структура веб-сайтів. Етапи створення сайту. Засоби автоматизованої...
Розвивальна мета: Розвивати координацію рухів, зорову пам’ять, вміння працювати з програмами
ТЕМА: Технологія роботи з браузером Microsoft Internet Explorer
МЕТА: навчитись завантажувати програму, настроювати параметри її функціонування, переглядати веб-сторінки, зберігати інформацію з...
Тема: Проектування Web-сторінок в програмі Microsoft FrontPage
Приступаючи до створення веб-сайту, необхідно визначитися з його тематикою, кількістю підрозділів сайту та сторінок в кожному з них...
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Про забезпечення функціонування веб-сайту Охтирської районної державної адміністрації на веб-порталі місцевих органів виконавчої...
Пелещишин Андрій Миколайович, Сєров
Розробка нового підходу до верифікації даних, які надає Веб-користувач при реєстрації є актуальним питанням функціонування та розвитку...
Пелещишин Андрій Миколайович, Кравець
Веб-форуму. Кожна з тем Веб-форуму описується множиною ключових слів:, де – кількість елементів множини, тобто кількість ключових...
Тема: Створення Web сторінок в програмі Microsoft FrontPage
Мета: Вдосконалити існуючий Веб-вузол. Доповнити його найпростішими гіперпосиланнями. Доповнити веб-сторінки
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка