Р ущак Галина Василівна, освіта вища, закінчила Дрогобицький державний педагогічний інститут ім. І. Франка. Працює в Міжгірському професійному ліцеї


Скачати 122.34 Kb.
Назва Р ущак Галина Василівна, освіта вища, закінчила Дрогобицький державний педагогічний інститут ім. І. Франка. Працює в Міжгірському професійному ліцеї
Дата 29.04.2013
Розмір 122.34 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
Рущак Галина Василівна, освіта вища, закінчила Дрогобицький державний педагогічний інститут ім. І. Франка. Працює в Міжгірському професійному ліцеї Закарпатської області викладачем професійно-теоретичної підготовки.

Викладач працює над проблемою «Формування в учнів інтересу до вивчення креслення в групах різних професій».
ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ІНТЕРЕСУ ДО ВИВЧЕННЯ КРЕСЛЕННЯ
Посилення ролі професійно-технічної освіти як динамічної системи, що здійснює активний вплив на подальший розвиток економіки держави, підтверджується як вітчизняним, так і зарубіжним досвідом.

Сучасний рівень розвитку високомеханізованого і автоматизованого виробництва вимагає від виробника глибоких і міцних теоретичних знань та практичних навичок. Без застосування різноманітних технічних креслень неможлива діяльність робітника на виробництві. Тому, на сьогодні, в ПТНЗ підвищений рівень викладання загальнотехнічних та спеціальних дисциплін.

Формування в учнів інтересу до вивчення креслення починається з першого уроку. Необхідно пам'ятати про ефект першої зустрічі. Навіть досвідчений викладач іде на це заняття з почуттям хвилювання. Саме тут відбувається перше знайомство учнів з предметом і викладачем. Від того, як він розкриває перед ними значення, суть та особливості свого предмета в цілому, залежить їх ставлення до нього і вивчення даної дисципліни. Викладач повинен добре розуміти, що він скаже учням про їхню професію, якими фактами та прийомами зацікавить їх. Матеріал першого уроку має бути доступним, щоб переконати учнів у власних силах. Перший урок можна провести у вигляді цікавої лекції або співбесіди. Наприклад,

«Світ речей, що оточують нас вдома, аж ніяк не байдужий для нас. І тому, мабуть, варто подбати про те, щоб він був не бездушно - стандартний, а міг би розповісти про те, що ми цінуємо в житті, чого прагнемо і що вміємо робити. Не слід забувати, що часом люди, побувавши в вашому домі, можуть цілком змінити свою думку про вас. Добре коли на краще… Звичайно лише вишита серветка не створює загальне враження, тому необхідно підійти до оформлення свого помешкання комплексно, а головне - творчо.

Промисловість випускає великий асортимент різних виробів, але хочеться у своїй домівці індивідуальності, неповторності. Цієї неповторності можна досягти за допомогою певних доповнень, створених власними руками, наприклад, меблі з лози, різьблені дерев'яні вироби, столярні вироби, вишивані речі тощо. Ці вироби будуть особливо дорогі вам тим, що їх зроблено власноручно. Маючи таких речей багато ви можете часто «змінювати декорації», створюючи нові гармонічні ансамблі декоративних речей в домашньому інтер'єрі.

А чи знаєте ви, що в основі виготовлення всіх цих виробів лежить креслення? - основа виробництва, основа всіх професій.

Звичайно ж, усе це робиться не за один день. Спочатку треба вчитися, набирати навиків і тільки поступова, наполеглива праця приносить радість та результати.

Немає нічого приємнішого, ніж втілювати свої задуми в життя. Тож будьте певні: ми, викладачі, майстри виробничого навчання, з радістю і гордістю передамо всі свої знання і вміння вам, учням, по обраній професії.

Дуже цікавим є те, як надати усім виробам неповторного забарвлення, те тепло й зміст, якими дихає наше життя, надати їм власної індивідуальності. Складно? Зовсім ні. Наші вироби, як і наш дім, як і наш одяг, як і вираз нашого обличчя, хочемо ми цього чи ні, відверто розповідатимуть про нас. Якщо ми маємо бажання, терпіння і здібності для того, щоб зробити свій дім зручним і красивим тобто таким, у якому приємно буде жити вам і вашим рідним, куди буде приємно приходити вашим друзям, можна вважати, що ми багато досягли в житті.

В атмосфері нашої духовності, серед красивих речей, зроблених нашими руками, в теплому, приємному, комфортному мікрокліматі нашого дому ми починаємо менше нервувати через невдачі, поступово навчаємося м'якше ставитися до людей, потроху набираємо впевненості в собі.

Так, ми змінилися, бо пізнали радість творчості».

В процесі навчання креслення важливо викликати позитивні емоції стосовно змісту, форм і методів навчальної діяльності. З цією метою на матеріалі теми уроку створюються ситуації емоційних переживань (радості, співчуття, подиву тощо). Подив, зацікавленість, цікаві аналогії можуть використовуватись як метод емоційного стимулювання. Наприклад, емоційно сприймається учнями розповідь про походження слів «конденсатор», «електрон», «електричний», «червонодеревник» і т. д. Розкриваючи їх суть, необхідно вдатись до історичних фактів, при цьому мова викладача повинна бути образною та емоційною.

Як приклад такої емоційної ситуації можна розповісти учням про зміст слова «червонодеревник». Назва ця появилася тому, що в давнину меблі та інші дерев'яні вироби виготовляли із червоного дерева. Червоне дерево, що має велику густину та червоно-буре забарвлення, росте в Центральній Америці та Індії. Текстура червоного дерева може бути різна: смугаста, хвиляста, вузлувата. Жовто-червоний колір свіжорозпиляного червоного дерева поступово перетворюється в каштановий, яскраво-червоний - в темно-бурий, а блідо-червоний колір зберігається і навіть трохи світлішає. Для кожної з професій викладач може віднайти і розповісти учням цікаві історії.

Ефективним методом стимулювання інтересу до навчання є заохочення учнів, які відстають в навчанні. Доречна похвала викладача, надання посильного індивідуального завдання, уважне, тактовне ставлення до учнів буде викликати в них інтерес до навчання.

Відомо, що виконання графічних завдань пов'язано з великою затратою часу. Для успішного засвоєння матеріалу треба виховувати в учнів таку якість характеру як організованість. Це стосується як роботи безпосередньо на уроці, так і самостійної роботи вдома. Своїм власним прикладом необхідно демонструвати, на скільки швидше можна виконати роботу, коли все необхідне для її виконання заздалегідь підготовлено. Це проробляється вже на першій практичній роботі, що носить назву «Типи ліній».

Виконання графічних завдань з креслення потребує систематичної роботи. Читання креслень - тривалий процес навчання та пізнання, який здійснюється на основі умовностей ЄСКД та виконання графічних вправ і завдань. Додержання строків у виконанні завдань має вирішальне значення для успішного засвоєння предмета та якості виконання робіт. Учні часто не знають, що строки виконання графічних робіт розроблені з метою рівномірного їх завантаження навчальним матеріалом. Завдання викладача пояснити це учням. Додержання строків виконання завдань є не що інше, як прояв дисциплінованості в навчанні. Дуже важливо, коли викладач переконає учнів у тому, що строки виконання завдань в навчальному закладі це ті самі строки виконання завдань, що і на виробництві.

Почуття відповідальності та гордості за виконану роботу синтезує такі позитивні якості, як дисциплінованість, чесність, акуратність і естетичний смак. Викладач повинен вимагати, щоб учні зберігали свої креслення в спеціальних папках, закривали їх захисним папером під час роботи. Він повинен привчити їх самостійно переробляти ті роботи, які виконані ними невдало. Таких учнів треба відзначати, хвалити та ставити у приклад іншим.

Вивчення креслення відкриває великі можливості для розвитку такої моральної якості, як чесність. В ліцеї є групи, в яких завдання з креслення повторюються. В учнів виникає можливість перекреслити виконане кимось завдання. Засобів перекреслювання на сьогоднішній день багато і учні швидко їх «засвоюють». Необхідно їх переконувати в тому, що незначний прояв нечесності у виконанні роботи кидає тінь на їх репутацію, породжує недовір'я до них. Чесність у роботі – це якість, виховання якої багато в чому залежить і від поведінки викладача. Якщо він не боїться визнати своїх помилок і недоробок, які трапляються в будь-якій роботі, а тим більше в кресленні, то учні ставитимуться до нього довірливо і будуть самі чесні.

Акуратність в роботі та побуті – це якість потрібна для кожної сучасної людини. Особливо яскраво проявляється ця риса при виконанні креслень. На початку роботи над кресленням необхідно звернути увагу учнів на те, щоб аркуш креслярського паперу не був забруднений, використовувати олівці відповідної твердості, акцентувати на те, що акуратно виконати креслення можна лише за умови застосування якісних креслярських інструментів та особистої готовальні.

У вихованні учнів важливе значення має формування естетичного смаку. Вивчення креслення розкриває широкі можливості для його формування і розвитку. Адже будь-яке завдання з креслення можна виконати правильно з точки зору побудови та додержання стандартів, але красивого вигляду воно може і не мати. Тому викладач добивається від учнів чіткої компоновки креслення і вдало вибирати розмір шрифту для виконання написів. В кабінеті креслення повинна діяти постійна виставка кращих учнівських робіт. Виконати роботу, гідну показу на виставці, великий стимул для учнів і зацікавленість до вивчення креслення.

Зміст навчального матеріалу курсу креслення ґрунтується на наукових основах нарисної геометрії та основних положеннях і правилах ЄСКД. Науковий рівень викладання креслення підвищуватиметься тоді, коли викладач не припускатиметься примітивного трактування учням окремих положень і термінів. Учні часто, не запам'ятовуючи означень, пояснюють їх своїми словами. Таке спрощення, як правило, спотворює зміст науково – обґрунтованого означення. Прикладом такого підходу до викладання креслення можна навести матеріал з розділу «Розрізи та перерізи». Де учнів чітко повинні знати означення перерізу, розрізу, відмінності між розрізом і перерізом.

Велике значення у викладанні креслення має принцип доступності навчання. Викладаючи навчальний матеріал, необхідно прагнути до того, щоб його зрозуміли всі учні. Якщо викладач буде пояснювати ті чи інші положення на високому науковому рівні, але так, що учні його не розумітимуть, то буде порушено принцип доступності навчання і вони перестануть слухати. Може бути навпаки, якщо з теми «Прямокутне проеціювання» детально пояснювати побудову третьої проекції по двох заданих на примітивних прикладах, то, звичайно, таке пояснення учні добре слухатимуть, тому що воно доступне. Проте, при виконанні домашнього завдання, яке буде складнішим, вони стикнуться з самостійним опрацюванням якоїсь частини навчального матеріалу. Тут учень переконається, що пояснення викладача було спрощеним і поверхневим.

Науковість та доступність – це два тісно пов'язані між собою принципи навчання. Вони добре доповнюють один одного. Завдання викладача виробити такі оптимальні засоби і методи навчання учнів, при яких високий науковий рівень викладання матеріалу поєднувався б з його посильністю.

Для успішного втілення принципу доступності, крім традиційних форм та методів організації навчання, застосовуюся ігрові форми навчання на окремих структурних елементах уроку: на повторенні, при поясненні, на закріпленні навчального матеріалу. Такі уроки є не тільки цікавими і доступними для учнів, вони викликають в них великий інтерес до вивчення предмета, що є основною складовою процесів уваги, пізнання, навчання, а також формують в учнів почуття колективізму, взаємопідтримки, взаємоповаги та взаємодопомоги.

Необхідно ефективно використовувати і методи інноваційного навчання. Вибір методу залежить від конкретної теми. Наприклад:

«Двічі по два» – перед учнями ставиться проблемне запитання, викладач об'єднує їх у пари і пропонує обговорити свої ідеї один з одним за певний час. Пари обов'язково повинні дійти згоди щодо відповіді або рішення. В темі «Розрізи та перерізи » таким питанням може бути : чим відрізняється розріз від перерізу?; робота в парах – найпоширеніший метод для визначення і оцінки рівня знань учнів Під час проведення диктантів, розв'язування тестів, опитування по картках із питаннями учні отримують завдання парами, але виконують їх самостійно, потім перевіряють результати напарника, оцінюють їх, коментують і доповнюють. Цей метод співпраці не дає учням можливості ухилитися від виконання завдання і сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватися, критично мислити, переконувати, вести дискусію; коло ідей, мікрофон, мозкова атака, «Займи позицію» (власна думка), «Дерево рішень» та інші.

Велику роль при вивченні предмета відіграв, впроваджений в навчальний процес проект «Структурно - логічні схеми - конспекти», який сама розробила. Схеми - конспекти для учнів є опорними конспектами або алгоритмічними схемами, для викладача вони є планом подачі нового матеріалу. Використання таких конспектів дає змогу подати якісно якнайбільше навчального матеріалу.

Підвищення ефективності контролю знань – один із шляхів підвищення якості викладання креслення та зацікавлення учнів до вивчення предмету. Мета здійснення контролю в навчальному процесі – виявити якість засвоєння знань, виміряти її величину та присвоїти цій якості певну оцінку. Один із шляхів здійснення цієї мети є тестовий контроль знань. Тестування або тестовий контроль – це процедура визначення рівня підготовки учня з певної дисципліни. Для реалізації вищесказаного, мною розроблений навчальний посібник «Тести і практичні завдання з креслення для учнів ПТНЗ».

Посібник призначений як для проведення тематичного оцінювання так і для перевірки знань та практичних вмінь учнів з окремих тем креслення. Його можна використовувати в ПТНЗ, які готують робітників з наступних професій: слюсар з ремонту автомобілів,слюсар-електрик з ремонту електроустаткування, столяр, виробник художніх виробів з дерева.

Матеріали посібника побудовано із урахуванням принципів логічної, послідовності, наступності та доступності. Він сприятиме політехнічній освіті учнів. Зміст завдань відповідає діючим програмам, що входять до державних стандартів з професій.

Викладання креслення в ліцеї розкриває широкі можливості для реалізації зв'язку теорії з практикою. В першу чергу, при розгляданні програми та внесенні корективів у неї визначаємо об'єм матеріалу (погодинно) для кожної професії, де вивчається креслення. Значну увагу приділяємо співпраці з майстром виробничого навчання. Кожен з нас на своїх уроках повинен звертати увагу вмінню учнів грамотно читати робочі креслення деталей, складальні креслення та схеми . Переважну частину креслень виробів, які будуть виготовлятися в майстернях, учні виконують на уроках креслення. Наприклад: симетричні візерунки в смужках для оздоблення меблів, карнизів, сувенірів; технічні або аксонометричні рисунки столярних виробів. Важливим є і те, щоб учень, працюючи над кресленням виробу, знав не тільки його конструкцію та технологію виготовлення, а й те, де його використати і вигідно реалізувати.

Міжпредметні зв'язки є однією з головних умов підвищення ефективності навчального процесу. Забезпечення міжпредметних зв'язків сприяє формуванню в учнів пізнавального інтересу, поглиблення знань.

Саме тому, в групах різних професій необхідно робити акцент на окремі розділи креслення суміжні із спецтехнологією, допусками та посадками та іншими предметами. Наприклад, учням будівельного профілю, виробникам з виготовлення художніх виробів з дерева більшу увагу приділяти розділам «Геометричні побудови на площині», «Прямокутні та аксонометричні проекції», а столярам більше годин на розділ «Складальні креслення», «Шорсткість поверхні». В кінцевому результаті будівельники, йдучи на уроки спецтехнології знають креслити розетки, смуговий орнамент-фриз, архітектурні обломи, а столяри знають умовні графічні позначення шорсткості поверхні, читають креслення деталей, складальні креслення тощо.

В навчальній діяльності учнів, пов'язаній з читанням та виконанням креслень, значну роль відіграє унаочнення навчального процесу. В кожному кабінеті креслення повинна бути достатня кількість плакатів, моделей, стендів, макетів деталей. Наприклад: при виконанні практичної роботи з теми «Ескізи» використовуюся реальні деталі та вироби; для пояснення розрізів та перерізів обов'язково – макети з реальними розрізами та перерізами.

Для нагромадження певного наочно-зорового досвіду учням пропонують власноручно виготовляти макети просторових форм з паперу. Правильне використання принципу наочності дає можливість здійснювати діалектичний перехід від конкретного до абстрактного і навпаки.

Щоб зацікавити учнів кресленням, обов’язково враховувати індивідуальний підхід до кожного учня. Враховуючи темперамент і характер виховання, запас знань, уявлень і навичок учнів, необхідно схвалювати і підтримувати несмілих, привчати до стриманості надто рухливих і збудливих, виховувати активність і самостійність слабовільних. Вивчаючи інтереси і нахили учнів, спонукати до успішної роботи тих, хто добре встигає, допомагати тим, хто відстає. Відповідно до цього визначається характер індивідуальних завдань для учнів. На практиці дуже часто буває, що окремі учні не встигають по окремих предметах, а креслення люблять і виконують на відмінно. Виявлення таких учнів першочергове завдання викладача.

І на кінець, велике значення у формуванні в учнів інтересу до вивчення креслення повинен відігравати сам викладач.

«Вчитель…має бути благочестивий, розсудливий, смиренномудрий, лагідний, стриманий, не п’яниця, не блудник, не хабарник, не гнівливий, не заздрісний, не сміхотворець, не лихослов, не чародій, не басносказатель, не посібник єресей, але прихильник благочестія, в усьому являючи собою взірець добрих діл…». З статуту Луцької братської школи. 1624 р.

Педагог XX1 – одна із головних фігур педагогічного процесу. Його особистий приклад – могутній фактор виховного впливу. Завдяки спілкуванню з учнями він виховує їх не тільки словом, а й всіма якостями своєї особистості. Учні, говорив Л. Толстой, переймаються прикладом у сто разів сильніше, ніж найкрасномовнішими і найрозумнішими повчаннями. Вилив авторитетного педагога на учнів залишає свій відбиток на все їхнє життя. «Золотим правилом» науки виховання вважав К. Ушинський тезу: «Вчителеві треба бути таким, якими він хоче бачити своїх вихованців».

Таким чином, при викладанні креслення викладач повинен пам'ятати, що основним завданням підготовки сучасних робітників є поєднання в єдиний процес навчання та виховання.

Важливо, щоб методика викладання креслення постійно вдосконалювалася, доповнювалася, була для викладача робочим документом і ефективно використовувалася. Процес викладання повинен бути в постійному пошуку, систематичному аналізі результатів навчально-виховного процесу. Все це значною мірою сприяє поповненню знань, підвищенню навчально-методичного рівня і професійної майстерності викладача, а також ефективному формуванню в учнів інтересу до вивчення креслення.
Список використаних джерел:
1. Єрмакова З.І. Комунікативна діяльність педагога в ПТНЗ : Методичний посібник. – Донецьк, 2012.

2. Гавриляк А.І. Спеціальна технологія. – Львів: Видавництво «Оріяна - Нова» – 2004р.

3. Гавриляк А.І., Гавриляк І.А., Гузок В.Б., Кімова Л.Д. Викладання будівельних дисциплін : Підручник. – Львів: Видавництво «Оріяна - Нова – 1997р.

4. Концепція розвитку професійно-технічної освіти в Україні // Освіта України. –7 липня. – 2004.

5. http://www.osvitata.com/osvita-ta-kultura/yakim-miy-buti-vchitel-xxi- st.html

6. http://www.art.lutsk.ua/art/chesnohrest/tkt6.html.

Схожі:

Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Вимоги до претендентів: наявність відповідного наукового ступеня і/або вченого звання, повна вища освіта за профілем кафедри
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Вимоги до претендентів: наявність відповідного наукового ступеня і/або вченого звання, повна вища освіта за профілем кафедри
Шепетівський навчально-виховний комплекс №1 Хмельницької області...
...
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка...
ВСТУП
Завідувач сектору реєстрації нормативно – правових актів, правоосвітньої...
Ярема Тетяна Володимирівна, освіта вища юридична, у 2002 році закінчила Волинський державний університет імені Лесі Українки, в управлінні...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДРОГОБИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ...
Шановна Пані секретар Дрогобицької міської ради, в о міського голови міста Дрогобича
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДРОГОБИЦЬКИЙ...
Медичну довідку про стан здоров’я за формою №086-о та 2 фотокартки, 2 конверти, 2 папки
ПРОГРАМА V Міжнародного Фестивалю Бруно Шульца в Дрогобичі „
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Полоністичний науково-інформаційний центр імені Ігоря Менька...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Дрогобицький державний педагогічний...
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
На посаду декана Інституту фізики, математики та інформатики мають право претендувати науково-педагогічні працівники цього інституту,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка