ДОПОМОГА ДІТЯМ З ДОСВІДОМ ДЕПРИВАЦІЇ: СТИМУЛЮВАННЯ ІНТЕЛЕКТУ


Скачати 64.06 Kb.
Назва ДОПОМОГА ДІТЯМ З ДОСВІДОМ ДЕПРИВАЦІЇ: СТИМУЛЮВАННЯ ІНТЕЛЕКТУ
Дата 28.03.2013
Розмір 64.06 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
ДОПОМОГА ДІТЯМ З ДОСВІДОМ ДЕПРИВАЦІЇ:

СТИМУЛЮВАННЯ ІНТЕЛЕКТУ
Артеменко Т.Б.,

методист-практичний психолог обласного центру практичної психології і соціальної роботи ЧОІПОПП

Наполегливість пом’якшує долю.

Г.Флобер

Дитина потрапляє до прийомної сім’ї, як правило, з дитячого будинку чи інтернату, і найбільшою проблемою тут може виявитися значний досвід депривації такої дитини.

Для створення ефективних технологій роботи з дітьми, що відчувають навчальні та поведінкові труднощі, працівники Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників звернулися до світового досвіду роботи з невстигаючими дітьми, зокрема, тими, що за різних причин зазнали депривації. Так, нині існують спеціальні технології навчання, які розвивають когнітивні здібності дітей, заохочують дітей бути творчими та здатними до змін, сприяють соціалізації.

До них відносяться:

Метод використання| стратегічних ігор.

Використання запитань, що передбачають розвиток подій, |під час читання| чи| перегляду відеофільму.

Сократівська технологія для розвитку мислення під час бесіди.

Відведення спеціального часу на запитання «Чому?».

Розмови з вихованцями за обіднім столом.

Метаморфоза, або символічне перетворення предмету через постановку запитань про його суть та основний зміст.

Використання тематичного зв΄язку понять, що описують суть навколишніх предметів.

Володіння вказаними уміннями передбачає сформованість у дітей певних метакогнітивних навичок. Ці процеси включають уміння робити висновок з контексту та здійснювати деконтекстуалізацію. Доктор С.Погров (США), автор методу, схиляється до того, що ці процеси можуть бути розвинені в учнів завдяки їхній участі у культурних процесах, що підтверджує позиції Л.Виготського.

Створена д-ром С.Погровим програма для розвитку навичок мислення (HOTS) вперше запровадила стимулювання розвитку інтелекту проблемних учнів (intellectually challenged disadvantaged students) у поєднанні з використанням комп΄ютера та методами Сократа.

Підхід програми HOTS з самого початку був націлений на створення творчого та насиченого спілкуванням середовища з причин існуючої у сім΄ях обмеженості домашнього спілкування.

Доктор С.Погров говорить, що певні навички, отримані дітьми на заняттях, стануть у нагоді у кращому випадку для 10% учнів з проблемами у розумовому розвитку. Загалом серед позитивних результатів програми називають розвиток у дітей навичок розуміння, здобуття ними більшої впевненості, залучення до усного мовлення більш виразної жестикуляції, висловлення власних суджень та вироблення власної стратегії вирішення проблемних завдань. Зростають навчальні досягнення дітей при виконанні ними тестових завдань. Окрім цього, є виразні здобутки, що стосуються соціального та емоційного розвитку дітей.

Упроваджувачами проекту були осмислені можливості застосування описаних навчальних технологій на місцевому освітньому грунті. Вони знайшли відображення у започаткуванні на Україні роботи міжнародного проекту „Жодної дитини поза увагою” у 2005 р.

З метою співставлення освітніх потреб інтернатних закладів та методичних можливостей сократівських технологій для розвитку мислення було здійснено науково-методичне дослідження, що дало наступні результати:

• однією з причин порушення соціальної адаптації депривованих дітей, дітей зі схильністю до правопорушень та дітей з проблемами в інтелектуальному розвитку є така когнітивна характеристика, як розірваність образу світу (Конєва Є.В., Чугунова Т.Б, 2002; Солондаєв В.К., 2003) (поведінка є безпосередньою реакцією на окремий стимул, без врахування системності світу та посередництва іншої людини);

• комунікативна сфера таких дітей є надзвичайно проблемною;

• загалом індивіди з високим рівнем інтелекту мають більший ресурс адаптивності (Дружинін В.Н., 1999);

• ми не можемо змінити рівень інтелекту особистості, який є сталою характеристикою, але ми можемо розвивати його культурно-діяльнісну складову (Солондаєв В.К., Холодна М.А.; Дружинін В.Н., 1999);

• найбільш оптимальним контекстом для розвитку будь-яких психічних функцій дитини, що зазнала депривації, є фасилітативне середовище (Віннікот Д.) (для дитини воно може мати вигляд слабкоструктурованого ігрового середовища, яке стимулюватиме дитину до самостійних виборів та дій, даючи їй власний досвід активної розбудови життєвого простору навколо себе, досвід встановлення контактів з оточенням та прийняття її іншими).

Отже, дослідження показало, що використання сократівських технологій для розвитку мислення є коректним для формування рис соціалізованості вихованців інтернатних закладів. Так,

• розвиток мислительної сфери вихованців має сприяти формуванню такої когнітивної характеристики, як цілісна картина світу, що, врешті, вестиме до кращої соціальної адаптації,

• безпосереднє спілкування сприятиме розвитку комунікативної сфери;

• забезпечення фасилітативного, а також особливого слабкоструктурованого виховного середовища (зокрема, під час організованого літнього відпочинку) сприятиме розвитку соціального інтелекту вихованців.

Наступним кроком була адаптація методів: деякі методи були спрощені, деякі – застосовувались більш активно; тренери використовували велику кількість вправ особистісного спрямування (із залученням тілесної та емоційної сфер). Матеріал, що використовувався, мав національно-культурне та морально-виховне спрямування.

Нами було сформульовано п’ять основних ознак соціалізованості вихованця інтернатного закладу:

  1. Уміння будувати конструктивне спілкування з ровесниками.

  2. Здатність до виконання соціальної ролі – ролі учня.

  3. Демонстрація поведінки, вільної від різного роду залежностей, в т.ч. від залежностей емоційного плану.

  4. Рефлексія (усвідомлення) власної поведінки та емоційне благополуччя.

  5. Активність, здатність до соціального проектування та соціальної самореалізації.

Першим етапом упровадження проекту була робота спеціально підготовлених тренерів з 23-ма групами дітей у 18-ти інтернатних закладах Черкащини.

Щоб оцінити ефективність роботи на початковому етапі проекту, було проведено експертне дослідження тих змін, що виникали протягом усього часу роботи в учнівських мікрогрупах та з окремими учнями.

По завершенню першого року роботи (2005 – 2006 рр) було проведено дослідження, що підтвердило результативність використовуваних методів. Так, загалом на 13% зросли показники ознак соціалізованості вихованців (з 45% до 58%), особливо це стосується комунікативної сфери та збільшення соціальної активності. За окремими дослідженнями, зросли показники шкільної успішності (на 0,5-0,6 бала: дані по двох інтернатах). Ряд методів виявився малоефективним для дітей з проблемами інтелектуального розвитку та мовними проблемами (це методи, розраховані на розуміння причинно-наслідкових зв’язків – використання стратегічних ігор, постановки запитань для передбачення подій). Однак, це не стосується дітей, мовні проблеми яких викликані вадами слуху - такі діти здатні робити правильні соціальні вибори, однак, їм надзвичайно важко дібрати до них мовно-культурні відповідники, які означують поняття, що описує певне явище дійсності. Упродовж наступних років упровадження проекту зібрані емпіричні дані, що стосуються позитивної індивідуальної та групової динаміки вихованців щодо соціальних аспектів поведінки. Вони враховують також і досвід, отриманий дітьми під час літнього відпочинку у таборі упродовж наступних трьох років. Формат табору не передбачав чіткого зовнішнього регламентування та структурування діяльності, взаємодія дітей та дорослих була максимально приближена до стосунків всередині родини, з урахуванням спонтанності, потреб, бажань дитини. Це стосувалося режимних моментів, вибору способів проведення часу, спілкування тощо. Головною стала ідея стимулювання здатності здійснювати самостійні вибори.

Описана технологія засвідчила свою ефективність упродовж 28 років її застосування у різних країнах світу, а тепер – і в Україні, зокрема, на Черкащині. Вона може бути рекомендована для роботи з дітьми, що зазнали депривації, і використовуватися як для роботи з вихованцями інтернатних закладів, так і з дітьми, що виховуються у прийомній сім’ї. Проводити таку роботу можуть як педагоги, вихователі, психологи, соціальні працівники, так і батьки, після отримання відповідної підготовки.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Выготский Л.С. Собр.соч.в 6-ти т.– М.,1983. – Т.5.

2. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. - СПб.: Изд-во "Питер", 1999.

3. Крупенникова И.В., Солондаев В.К. Возможности обеспечения средствами образования социальной адаптации детей с нарушениями в развитии // Социально-психологические процессы в управлении: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, посвященной памяти профессора Р.Б.Гительмахера, Иваново, 14 ноября 2003 г./ Отв.ред.В.И.Назаров. – Иваново: Иван.гос.ун-т, 2003. – С.108-114.

4. Солондаев В.К. Особенности содержания субъективного опыта детей с нарушениями интеллектуального развития // Ежегодник Российского психологического общества: Материалы 3-го Всероссийского Съезда психологов. 25-28 июня 2003 года: том VII - СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та. - 2003. - С. 324-328.

5. Холодная М.А. Когнитивные стили: О природе индивидуального ума. Учебное пособие. - М.: ПЕР СЭ, 2002.

6. Hussy W. Denken und Problemlosen. - Stutgart-Berlin-Koln, 1993.

7. Lemann R. Wege und Ziele der philosophischen Propaedeutic. Berlin, 1905.

8. Nelson L. Die sokratische Methode. Kassel-Bettenchausen, 1987.

9. http://www.HOTS.org






Схожі:

Суспільно-культурне товариство «Любачівщина»
Львівське обласне відділення Міжнародного благодійного фонду «Допомога дітям Чорнобиля»
РОЗДІЛ 1 КОРЕКЦІЙНА РОБОТА ЯК УМОВА ПСИХОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ІНТЕЛЕКТУ
Корекція порушень пізнавальної діяльності у молодших школярів з вадами інтелекту
Державна підтримка дітям, які залишились без батьківського піклування
З метою створення належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,...
«Щоденник ua»: 6 порад для молодого адміністратора
Хто, як не техпідтримка, знає все про складнощі, які виникають у «новачків» ресурсу, технічні проблеми й запитання, які не вдається...
СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
Державна соціальна допомога призначена для підтримки най-нужденніших верств населення та залежить від майнового стану та середньомісячного...
Перша долікарська допомога це комплекс простих термінових дій, спрямованих...
Своєчасно надана та правильно проведена перша долікарська допомога не лише рятує життя потерпілому, а й забезпечує подальше успішне...
Проблема подання знань на основі природної мови у освітніх системах штучного інтелекту
...
Юний друже! Так, так юний, бо ця невеличка брошура написана саме...
Написана як спроба поділитися життєвим досвідом та певними знаннями щодо дуже важливого питання – як зробити своє життя безпечнішим....
Юний друже! Так, так юний, бо ця невеличка брошура написана саме...
Написана як спроба поділитися життєвим досвідом та певними знаннями щодо дуже важливого питання – як зробити своє життя безпечнішим....
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ НІКОПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Схвалити зменшення обсягу видатків бюджету міста за рахунок коштів субвенції з державного бюджету на виплату допомоги сім`ям з дітьми,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка