Соціальні вимоги до якості підготовки фахівця й реальний стан загальнокультурного рівня розвитку молоді знаходяться в протиріччі, усунути яке можливо лише з


Скачати 83.67 Kb.
Назва Соціальні вимоги до якості підготовки фахівця й реальний стан загальнокультурного рівня розвитку молоді знаходяться в протиріччі, усунути яке можливо лише з
Дата 27.03.2013
Розмір 83.67 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
Виховна робота в ПТНЗ.

Соціальні вимоги до якості підготовки фахівця й реальний стан загальнокультурного рівня розвитку молоді знаходяться в протиріччі, усунути яке можливо лише з впровадженням прогресивних форм навчально-виховної роботи.
ПТНЗ мають впливати на вже сформовану особистість учня. Визнання кожної особистості, її прав на власний вибір, думки, вчинки передбачає взаємовплив особистостей учня і викладача в навчально-виховному процесі.
Враховуючи те, що основним видом діяльності для молоді є навчання, необхідно відзначити, що не тільки в діяльності, а й в процесі педагогічного та міжособистісного спілкування здійснюється організація життєдіяльності особистості учня.
Вузькість інтересів, непродумана структура та зміст вільного часу є причиною багатьох дисциплінарних порушень учнів.
Успішне педагогічне керівництво вихованням майбутніх робітників передбачає поєднання зовнішніх і внутрішніх стимулів.
Зовнішні стимули – це вимоги, які виходять від майстра та класного керівника, та спонукають учнів до певних дій. До цих стимулів належать також умови і обставини, в яких відбувається педагогічний процес.
Для того, щоб виховна робота за своїми формами і методами відповідала змісту навчально-виховної діяльності учнів, слід диференціювати її за періодами навчання: вступний, підготовчий, період освоєння професії та контрольно-заключний.
Зупинимось на одній із ланок здійснення виховної роботи на прикладі позаурочної роботи.
Якість знань, умінь та навичок учнів, глибина їхнього політехнічного світогляду, формування нахилів до певних видів праці і професій, які вони набувають в училищі, визначаються , насамперед, ефективністю уроків. Проте урочний час суворо обмежений, його погоджено з навчальною програмою, а відступ від неї часто неможливий. Тому певну частину завдань навчання і виховання майбутніх кваліфікованих робітників слід вирішувати в позаурочний час і під час найрізноманітніших заходів, занять тощо.
Розповсюджений у педагогіці термін “позаурочна робота” поки що офіційно не закріплено в рамках понятійного апарату педагогічної науки, а поняття “позакласна робота” не повністю відбиває сутність цього поняття стосовно до навчально-виховного процесу. Така діяльність (робота) в умовах училища здійснюється в позаурочний час після навчальних і практичних занять як в стінах училища, так і поза ними. Цей час вільний від обумовлених розкладом або режимом роботи теоретичного та виробничого навчання, продуктивної праці на базовому підприємстві.
До загальної структури позаурочної роботи учнів ПТНЗ належать, з одного боку, педагогічно організована діяльність, що включає і суспільні форми її організації, а з іншого боку – самостійно організована діяльність.
Таким чином, “позаурочна робота” – це система занять, заходів і організованого навчання учнів, що проводяться в училищах і поза ними під керівництвом адміністрації, інженерно-педагогічних працівників, громадськості, органів учнівського самоврядування тощо.
Стосовно процесу навчання в ПТНЗ термін “позаурочна робота” використовуємо замість широко розповсюдженого терміну “позакласна робота”, оскільки перший охоплює всі види занять, крім обов’язкових уроків.
Викладачі та майстри виробничого навчання можуть з успіхом використовувати методику організації і проведення позаурочної роботи, розроблену для загальноосвітніх шкіл. Водночас, зміст позаурочної роботи в училищах має свої особливості, специфіку, на що інженерно-педагогічні працівники ПТНЗ мають звернути особливу увагу.
Як органічна частина загальної системи навчально-виховного процесу позаурочні заняття певною мірою вільні щодо вибору конкретної тематики роботи, рівня самостійності учнів у набутті прикладних знань і вмінь, здійснення цілеспрямованої творчої діяльності.
Позаурочна робота значно відрізняється від роботи у навчальній лабораторії, майстерні, кабінеті. Такі заняття побудовані з урахуванням пізнавальних і творчих інтересів учнів на основі їхньої добровільної участі. Тому методи, застосовані викладачами на уроках, наприклад, мають певні обмеження у позаурочній роботі. Якщо на уроках з фізики, математики, хімії, загальнотехнічних і спеціальних дисциплін у більшості ПТНЗ, як свідчать спостереження за навчально-виховним процесом і аналіз роботи викладачів і майстрів виробничого навчання, переважають репродуктивні методи навчання, то в позаурочній роботі перевагу слід надавати самостійній роботі учнів у різноманітних видах, тобто розвитку їхніх творчих здібностей.
У професійно-технічних навчальних закладах нині склалась досить струнка система виховної роботи з майбутніми кваліфікованими робітниками. Вона охоплює заняття з теоретичного і виробничого навчання, виробничих практик.
Резерв позаурочного часу з максимальною ефективністю можна використати для розв’язання завдань різнобічного розвитку учнів, їхнього патріотичного, морального, трудового, естетичного виховання, формування активної життєвої позиції майбутніх фахівців.
Більш вузькими цілями позаурочної роботи можуть бути розширення і поглиблення знань учнів з фізики, хімії, математики, біології, тощо, ознайомлення їх із життям у науковій діяльності славетних вчених, розвитку пізнавальних інтересів у процесі вивчення природничо-наукових та інших дисциплін шляхом проведення цікавих заходів і показу прикладного характеру природничих знань у конкретній галузі виробництва, формування почуттів патріотизму і національної самосвідомості.
Під час аналізу навчально-виховних завдань з позаурочної роботи слід керуватись положенням про єдність цілей урочної та позаурочної роботи з учнями.
Конкретизуємо завдання позаурочних занять з природничо-наукових, загальнотехнічних і спеціальних предметів у світлі цілей і загальних завдань такої роботи:
- розширення і поглиблення знань з певної дисципліни;
- розширення і поглиблення політехнічного світогляду учнів;
- більш грунтовне роз’яснення сутності техніки і технології, пов’язаних з майбутньою професією учнів;
- показ різноманітності використання закономірностей, законів, принципів тощо фізики, хімії, біології та ін.;
- демонстрація взаємозв’язку законів фізики, хімії, математики під час прояву їх у техніці ї технології виробництва;
- ознайомлення учнів з принципами будови та дії об’єктів техніки, що впроваджується у відповідну галузь виробництва;
- зв’язок вивчення природничо-наукових і загальнотехнічних дисциплін з предметами технології відповідної галузі виробництва;
- виховання любові до обраної професії, поваги до техніки, праці, людей праці;
- формування в учнів елементарних умінь дослідницького характеру;
- виховання почуття патріотизму, гордості за українську вітчизняну науку;
- збудження інтересу до конструювання, раціоналізації винахідництва шляхом виготовлення різноманітних моделей, проведення лабораторних робіт, розв’язання задач і завдань;
- підвищення ефективності проведення уроків шляхом використання на них моделей, виготовлених в позаурочний час;
- показ того, що сучасне, а тим більше, майбутнє виробництво потребує технічно підготовлених кадрів;
- формування вмінь самостійно працювати з науково-популярною і технічною літературою, осмислювати конкретні факти з науки, робити узагальнення тощо.
До позаурочної роботи в ПТНЗ ставляться певні вимоги. Їхній перелік можна сформулювати на підставі принципів навчання у професійно-технічнічних закладах. Відомо, що принципи навчання відображають не тільки закономірності формування нового знання і логіку процесу навчання, а й головні вимоги суспільства (його соціальне замовлення - цілі) до організації, змісту, форм і методів навчання.
Розглядаючи номенклатуру принципів навчання як засади для наступного аналізу, визначають вимоги до позаурочної роботи в училищах. Головними з них є:
- залучення до позаурочної діяльності всіх учнів з урахуванням їхніх інтересів і здібностей;
- органічна єдність навчальної і пізнавальної діяльності;
- цілеспрямованість, суспільно корисна значущість позаурочної роботи;
- цікавість усіх позанавчальних занять, що сприяє зростанню пізнавального інтересу до дисциплін, що вивчаються;
- підвищення ролі самих учнів, органів учнівського самоврядування;
- взаємодія училища з позаучилищними закладами, суспільними і державними організаціями, батьками і т. ін.;
- доступність навчального матеріалу, відповідність його вікові учнів, рівневі їхнього розвитку;
- спрямованість на професію, якою оволодівають учні;
- зв’язок різних форм позаурочної роботи: індивідуальних, групових і масових;
- поєднання добровільної участі учнів у позаурочній роботі з обов’язковістю її виконання;
- самостійність позаурочної роботи учнів, що сприяє розвиткові творчої особистості.
Однією з провідних вимог до організації позаурочної роботи в ПТНЗ є тісний зв’язок з обов’язковими навчальними заняттями, який можна здійснювати кількома шляхами. По-перше, це опора в позаурочній діяльності з будь-якої дисципліни на знання, вміння та навички, набуті під час уроків. По-друге, взаємне використання не тільки змісту, а й форм, методів та прийомів роботи. Скажімо, під час уроків викладачі можуть використовувати форми роботи, що добре зарекомендували себе під час позаурочної діяльності (конференції, дискусії, дидактичні ігри, захисти тем та ін.) По-третє, це спрямованість усіх форм позаурочної роботи на розвиток інтересу учнів до навчання на формування в них потреби до поглиблення знань, на постійне і поступове розширення контингенту учнів, які зацікавляться фізикою, хімією, біологією тощо та їхніми практичними додатками.
Специфічною особливістю позаурочної роботи в ПТНЗ, передусім із загальноосвітніх і загальнотехнічних дисциплін, що відрізняє її від аналогічної діяльності в загальноосвітній школі, є професійна спрямованість. Вона притаманна і урочній та позаурочній роботі. Для реалізації професійної спрямованості в навчальному процесі необхідно:
1) у процесі вивчення загальноосвітніх дисциплін розкривати сутність явищ, законів, положень науки, супроводжувати конкретними принципами їхнього використання в професії, що вивчається (у техніці, технології, інструментах, прийомах і методах роботи);
2) у процесі професійної підготовки розкривати закони, принципи і положення науки, які є основою техніки, технології виробництва, інструментів, професійних умінь та навичок, що вивчаються;
3) під час вивчення курсів з фізики, біології, хімії та інших дисциплін систематично пропонувати для розв’язання задачі і завдання виробничого змісту відповідно до професій, що їх опановують учні;
4) у процесі вивчення загальноосвітніх та загальнотехнічних предметів розкривати особистісну і суспільну значущість політехнічних знань і умінь для найповнішого оволодіння технологією, складними спеціальностями, професійною майстерність, враховувати зв’язок принципів професійної спрямованості і проблемності як умову розвитку здібностей учнів до технічної творчості і раціоналізації.
Ми розглянули лише здійснення позаурочної роботи в ПТНЗ. Взагалі вся виховна робота в ПТНЗ здійснюється за річним планом навчального закладу, на підставі якого майстри виробничого навчання, класні керівники планують виховну роботу у своїй навчальній групі, особливу увагу при цьому приділяють роботі з “групою ризику”, враховуючи інтереси і потреби кожного. В основу такої роботи має бути покладена схема вивчення особистості учня, яка досліджується за допомогою практичного психолога
Оскільки планування виховної роботи є творчим процесом, неможливо рекомендувати єдину, назавжди визначену структуру плану. Це б стримувало розвиток ініціативи та педагогічний пошук вихователів. Навіть в одному ПТНЗ можуть бути плани різні за формою. Головним у плані є його зміст, чітке визначення мети і завдань виховання, шляхів їхньої реалізації.
Основними вимогами до плану виховної роботи є:
· відповідність запланованих творчих справ, які визначені виховним завданням, рівнем розвитку учнівського колективу;
· конкретність плану;
· чітке визначення відповідальних осіб і термінів виконання;
· врахування інтересів, нахилів, захоплень учнів, умов училища, підприємства-замовника;
· творче поєднання різних форм і методів виховної роботи.

Схожі:

Невирішеними раніше частинами загальної проблеми, є визначення стану невеликих підприємств
України до світової економічної спільноти як повноправного члена можливо лише за умови ефективного розвитку національної економіки....
Уроку з трудового навчання Тема: Маркетингові дослідження
Тому особливі труднощі пов’язані зі збиранням маркетингової інформації. Правильно інтерпретувати зібрану інформацію можливо лише...
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із гуманітарної підготовки
Тема №10: Життя та здоров’я людей – головна цінність держави. Наркоманія, алкоголізм, ВІЛ/СНІД, як соціальні проблеми: стан, тенденції,...
«Психологічні засоби оптимізації творчого розвитку учнів молодших класів»
Підвищення якості освіти—одна з актуальних проблем не тільки України, а й всього світового співтовариства. Сучасні вимоги суспільства...
11. Вимоги до особистості фахівця з вищою освітою Проблема виховання...
Річ у тім, що технічний прогрес автоматично не веде до духовного прогресу, наслідком чого є загострення глобальних проблем людства:...
ПРАКТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЗАКРІЙНИКІВ
Державні стандарти освіти встановлюють вимоги до змісту, обсягу і рівня освітньої та фахової підготовки в Україні. Вони є основою...
Алгоритмічний підхід до створення файлів з розширенням SWF та використанням технології Flash
На сучасному етапі розвитку країни значно підвищуються вимоги до рівня підготовки спеціалістів, які повинні володіти запасом теоретичних...
11: Перспективи розвитку МНС України та необхідність підвищення рівня...
Навчальна мета: Довести та ознайомити з перспективами розвитку МНС України та необхідність підвищення рівня професійної підготовки...
ДОПОМІЖНІ МАТЕРІАЛИ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ АТЕСТАЦІЇ
Для цього необхідно чітко сформулювати вимоги по професійних якостей педагогів, які характерні сааме для цього навчального закладу....
ОСНОВНІ НАПРЯМИ соціальної політики на період до 2015 року
Конституцією України економічних, соціальних і трудових прав громадян, всебічного розвитку людського та трудового потенціалу, високого...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка