|
Скачати 116.43 Kb.
|
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Звенигородський районний методичний кабінет Звенигородська загальноосвітня школа-інтернат 1-111 ступенів Звенигородської районної ради Черкаської області ДИДАКТИЧНИЙ ТЕАТР „ БІОС ” Сценарій вистави „ Розгадка великої таємниці природи ” СУРЖКО Людмила Амвросіївна , вчитель біології, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії , „ Вчитель - методист ” Матеріал схвалено педрадою школи-інтернату (протокол № 2 від 19.02.2009 р ) м. Звенигородка 2009 р Біологічний театр „ Біос ” (до 200 - річчя від дня народження Чарльза Дарвіна) З метою зацікавлення учнів біологією необхідно застосовувати нові форми позаурочної роботи . Однією з таких форм є біологічний театр . Проведенню виступу театру повинна передувати певна підготовча робота : 1.Добір матеріалу до теми з науково-популярної , довідкової , художньої літератури . 2.Розподіл ролей між учнями . 3.Виготовлення відповідних декорацій . 4.Пошиття одягу для артистів . 5.Запрошення батьків , учнів , педагогів , громадськості . Подаємо сценарій виступу членів біологічного театру „ Біос ” , який організовано в Звенигородській зош- інтернаті 1-111 ступенів . „ Розгадка великої таємниці природи ” Оформлення приміщення На сцені - столи з гербаріями , колекціями комах , ракоподібних , малюнками тварин ( жирафи , окапі ) , опудала птахів , риб , їжака , макети книг ( „ Система природи ” , „ Філософія зоології ” , „ Походження видів ”) , корабля „ Бігль ” , глобус , карта світу . Ведучий ( перед завісою ) - Мені доручено відкрити цю завісу, але спочатку я задам вам питання : „ Ви знаєте що таке біологія ? Так , це наука про життя в усіх його проявах . А чи не здається вам біологія дещо нудною наукою ? Здається ? Це тому , що ви погано її знаєте. А коли ви краще її пізнаєте , то захопитись нею. А чи відомо вам - скільки чудових людей присвятили все своє життя розкриттю таємниць живої природи ? Хотіли б ви зустрітись із ними ? У такому випадку відкриваємо завісу і .... потрапляємо у минулі століття . Завіса відкривається На сцені в кріслах сидять учні,які грають ролі видатних вчених - біологів: К.Ліннея, Ж.-Б Ламарка , Ч. Дарвіна ,О.М. Сєверцова , І.І.Шмальгаузена. К.Лінней Ми , з моїми колегами , зібрались тут , щоб розповісти вам , юні друзі , який нелегкий шлях пройшла біологічна наука для розгадки однієї із найбільших загадок природи - пристосованості організмів до умов життя . Здавна люди зачудовувались : як добре риба пристосована до життя у воді , птах - до польоту , в їжака є колючки , а у жирафи - довга шия . В природі все улаштовано так премудро , так гармонійно ... Мож - ливо , існує якийсь „ світовий розум ” , який створив всі ці чудеса ? Але , перед тим , як ми почнемо наше засідання , дозвольте вам відрекомендуватись . Вітаю вас із 18-того століття . Я - відомий шведський натураліст . Мене називали „ князем ботаніків ” за енциклопедичні знання , закладення основ сучасної систематики рослин і запровадження бінарної номенклатури ( подвійних назв для видів рослин ) . Моя знаменита книга „ Система природи ” побачила світ у 1735 – му році і принесла мені всесвітню славу . Я порівняв систему із ниткою Аріадни, завдяки якій можна благополучно вибратися із великої кількості фактів, описів рослин , які накопичилися . Це я ввів такі одиниці класифікації , як вид , рід , ряд, клас . Я знав і описав біля 10000 видів рослин і 4200 видів тварин . Я запропонував визначення виду ( поняття „ вид ” залишилось таким самим і до сьогоднішнього дня). Впізнали мене ? Так , це я - Карл Лінней . Запрошую до слова колегу . Жан – Батіст Ламарк Я теж із 18-го століття , народився у 1744 році у Франції. На нашому фамільному гербові зображені золотий орел і розпростерті крила птаха – символ мужності і відваги . Воював , дістав чин офіцера. З такою ж мужністю ( як і на війні ) я відстоював свої ідеї в науці. Це я ввів термін „ біологія ”. Я був тим , хто висунув першу еволюційну гіпотезу . В своїй знаменитій праці „ Філософія зоології ” ( яка вийшла в 1809 році) я виклав історію розвитку органічного світу . Я розмістив тварин на „ драбині істот ” на щаблях ( градаціях ) від нижчих , простіше організованих , - до вищих , складніших , а на найвищому щаблі я поставив людину . Я вважав людиноподібних мавп безпосередніми предками людини . Моя еволюційна гіпотеза була першою спробою пояснити історичний розвиток живої матерії . Ви впізнали мене ? Так , я Жан-Батіст - П”єр – Антуан де Моне Шевальє де Ламарк . Чарльз Дарвін Привіт вам із 19-го століття . Я англійський вчений , народився в 1809 році. В цьому, 1809-му році , вийшла в світ праця Ж.Б.Ламарка „ Філософія зоології ”. Мене вважають одним із найвидатніших біологів світу . Основні положення свого вчення я розробив ще в молоді роки під час навколосвітньої подорожі на кораблі „ Бігль ” , яка тривала 5 років ( з 1831 по 1836 роки ). Потім я ще 20 років збирав факти , опрацьовував досягнення в галузях біології та селекції . В 1859 році виклав нову еволюційну гіпотезу в книзі „ Походження видів шляхом природного добору , або збереження сприятливих порід у боротьбі за життя ” . Мої колеги вважають, що ця книга ( яка розійшлась в один день ) , мала визначальне значення у подальшому розвитку біології . Хто я ? Так , я Чарльз – Роберт Дарвін , а моє вчення згодом назвали „ класичний дарвінізм ” . Ведучий Ми , учні сучасної школи , високо цінуємо ваші заслуги перед біологічною наукою . Але поясніть , будь ласка , велику загадку природи: як виникли пристосування організмів? Ну , ось хоча б такого , як довга шия у жирафи . К.Лінней Мої погляди на природу креаціоністські. Як і всі креоаціоністи , я розумію вид як постійно існуючий , створений вищою силою . Коли я бачу пристосування організмів , то падаю на коліна , бо бачу Бога предвічного і всемогутнього . Можливо , ви чули таку крилату фразу : „ Досить крила метелика, щоб розбити всі вигадки атеїстів ! ” Воно таке чудове , що тільки Бог міг його створити . А про довгу шию жирафи я скажу : „ Вона така , якою її створив Бог ” Ведучий Шановний пане Ламарк ! Хочемо підкреслити , що в той час , як натуралісти 18 століття прагнули дати лише опис організмів , ви використовували матеріали своїх ботанічних і зоологічних досліджень для широких теоретичних узагальнень еволюційного характеру . Цікаво , що у вашій системі класи тварин розміщені у висхідному порядку , а у Ліннея - в нисхідному . І погляди на живу природу у вас були не креаціоністські , а еволюційні . Ви були впевнені , що види змінюються , розвиваються . А як ви поясните виникнення довгої шиї у жирафи ? Адже родичі жирафи окапі , які живуть у тропічних лісах , мають досить коротку шию. Ж.-Б. Ламарк Я вважаю , що рушійною силою історичного розвитку є внутрішнє прагнення організмів до прогресу ( наприклад , плазун прагне стати птахом ) . А викликають відхилення від правильної градації впливи зовнішнього середовища на організми . Виникають зміни , вони мають пристосувальний характер і завжди корисні . Будь –яка мінливість , на мою думку , є спадковою. А виникнення довгої шиї у жирафи пояснюю так : - змінились умови життя жирафи , виникла нова потреба - діставати листя , щоб живитись ним , на високих деревах, - з”явилась нова звичка - витягувати шию , - під впливом вправляння органа шия ставала довша у жираф – батьків, - і ця набута зміна передалась потомству у спадок . Ведучий Шановний Жан - Батіст Ламарк ! Ми вас дуже поважаємо і знаємо , що у вашого вчення було багато прихильників . Неоламаркісти намагались довести , що набуті зміни батьків передаються в спадок потомству. Август Вейсман , відомий німецький біолог , різав хвости мишам 22-х поколінь . Але ж каліцтво не передається в спадок , про це писав ще російський академік Карл Бер . Досліди проводив і австрійський зоолог Пауль Каммерер. Він був переконаним неоламаркістом. Працював з плямистими саламандрами , з жабами-повитухами . І ось сенсація ! У потомства жаб - повитух виникли мозолисті утвори , які з”явились під впливом зовнішніх умов у їхніх батьків . Але виявилось , що факти успадкування модифікаційних змін сфальсифіковані - під шкіру піддослідним тваринам була впорскнута чорна туш Пауль Каммерер наклав на себе руки , в передсмертному листі, він заперечував свою причетність до фальсифікації . А чи дійсно Каммерер був фальсифікатором ? Можливо, фальсифікація – це справа ворогів цього вченого. Такою була трагічна доля Каммерера. Що ж до його теорій , то оцінка їх очевидна : ознаки , набуті батьками , потомству передаватись не можуть . Отже , Ламарк і неоламаркісти були не праві . Ведучий Ми звертаємось до вас ; вельмишановний Чарльз Роберт Дарвін . Можливо , хоч ви допоможете розгадати велику загадку природи - пристосованість організмів до умов життя . Ч.Дарвін Чи знаєте ви , юні друзі , що еволюція - це безперервні пристосувальні зміни видів у процесі їхнього історичного розвитку. Всі сучасні види є нащадками вимерлих предкових форм . Основними факторами еволюції є : спадкова мінливість , боротьба за існування , природний добір . Відповідаю на ваше запитання про виникнення довгої шиї у жирафи. Я уявляю , що це могло бути так : - внаслідок мінливості у жирафи могли народитися жирафенята з різною довжиною шиї ( коротшою , довшою ) , - між ними точилася боротьба за існування ( хто зможе дістати собі їжу на високих деревах ? ), - мають більше шансів вижити жирафеня з довшою шиєю ( це корисна зміна в даних умовах ) , - ця індивідуальна , невизначена зміна передається в спадок потомству ( у жирафенят із довгою шиєю народяться такі ж малята ) - і так буде продовжуватись із покоління в покоління . Отже , природний добір - це переважаюче виживання та розмноження найбільш пристосованих до умов існування організмів певного виду і загибель менш пристосованих . Ведучий . Дякуємо ! Тепер нарешті нам стало ясно , як виникають адаптації ( пристосування ) організмів до умов довкілля . ІІ ведучий . Я перепрошую , але ж на початку ХХ століття сталась криза дарвінізму . Ви , шановний Чарльз Дарвін , не змогли спростувати твердження англійського натураліста Ф. Дженкіна , який вважав : прояв будь - якої виниклої корисної ознаки у нащадків буде зменшуватись , а через ряд поколінь зникне безслідно . Тому природний добір неможливий . А англійський філософ Г.Спенсер , ваш сучасник , відзначив , що поняття „ добір ” передбачає цілеспрямований вольовий акт. Але в природі такої свідомої відбираючої сили не існує , тому поняття „ природний добір ” позбавлене біологічного сенсу . Вчені дослідили , що спадкові зміни фенотипу організмів відбуваються раптово , а не формуються тривалий історичний час . Ч. Дарвін Я з вами згодний . Я дійсно не зміг спростувати твердження про розмивання корисної ознаки у нащадків . Я навіть назвав це твердження „ жахом Дженкіна ” . Чи зуміли вирішити проблеми , які ви назвали , пізніші дослідження біологів ? Ведучий Так , у 20-50-х роках ХХ століття склалася синтетична гіпотеза еволюції . Ми запросили до нас на зустріч вчених , які брали участь у створенні цієї гіпотези . Перед вами російський зоолог Олексій Миколайович Сєверцов і український та російський зоолог Іван Іванович Шмальгаузен . Сєверцов - автор концепції про біологічний прогрес і регрес та шляхи досягнення біологічного прогресу (ароморфоз , ідіоадаптація, дегенерація ) . О.М. Сєверцов Вас цікавить синтетична гіпотеза еволюції ? Це комплекс уявлень про еволюційний процес , що виник унаслідок поєднання положень класичного дарвінізму з ученням про мутації та уявленнями про популяцію, як елементарну одиницю еволюції . Закони спадковості Г. Менделя , формування понять „ ген ” і „ мутація ” навели дослідників на думку про добір , який подібно ситу , відокремлює життєздатні фенотипи від нежиттєздатних і , фактично , його можна замінити словом елімінація ( або загибель до моменту розмноження ) . Елементарною одиницею еволюції дослідники вважають не окрему особину , на яку діє добір і яка в процесі боротьби за існування може дати або не дати плідних нащадків , а популяцію . Окремі особини , які складають популяцію , не мають власної еволюційної долі , бо всі еволюційні події здійснюються під час зміни поколінь . У популяціях діють : мутації , боротьба за існування , природний добір , а також такі елементарні фактори еволюції , як хвилі життя , дрейф генів та ізоляція . В популяціях одного виду відбувається сукупність еволюційних процесів - мікроеволюція . Ведучий Шмальгаузен І.І. – один із авторів учення про рушійні сили еволюції . Він розробив учення про форми добору ( стабілізуючий і рушійний ) . Ми попросимо його пояснити виникнення довгої шиї у жирафи з точки зору синтетичної гіпотези еволюції. І.І.Шмальгаузен Спочатку я заспокою шановного Ч.Дарвіна . Дослідники зуміли перемогти „ жах Дженкіна ” . Стало відомо , що фактори довкілля діють тільки на фенотип , оскільки генотип - це спадкова інформація , яка міститься в молекулах ДНК . Рецесивні мутації можуть тривалий час перебувати в гетерозиготному стані , створюючи резерв спадкової мінливості . Їхній прояв у фенотипі залежить від частоти зустрічальності алелей , які несуть ці мутації . Вони переходять у гомозиготний стан і проявляються у фенотипі . Фен ( ознака ) розповсюджується в популяції разом зі своїми носіями - особинами . Виживають особини з корисними алельними генами і дають плідне потомство . У випадку із жирафами , які перебувають в умовах середовища , що змінюється , то тут діє рушійний природний добір , який „ відфільтровує ” ( залишає жити ) особин з довшими шиями , тобто з корисними в даних умовах ознаками . Ведучий Ми дуже вдячні видатним біологам за розгадку великої таємниці природи - органічної доцільності . Ми зрозумілим , що всі пристосування направлені не стільки на користь особини - організму, скільки на збереження і процвітання „ колективу ” – виду . Учитель Проходять роки , стираються написи на могильних каменях . Але світло знань не гасне , воно доходить до нас через століття , як світло давно погаслих зірок . Я переконана , що багато хто з вас доживе до того часу , коли всі загадки спадковості будуть розгадані . Сподіваюсь , що хтось із вас і сам прикладе зусилля до їх розгадки . Ваші дослідження дадуть людству можливість зцілення від невиліковних хвороб, допоможуть вирішити проблему врятування людства від голоду , підкажуть , як зберегти від вимирання рідкісні рослини і тварини . Бажаю успіху у ваших благородних намірах ! ( Завіса закривається ) Л І Т Е Р А Т У Р А 1. Акимушкин И.И. , Занимательная биология. – М. : Молодая гвардия, 1967, - 336 с 2.Біологічний словник .За редакцією академіків АН УРСР І.Г.Підоплічка, К.М.Ситника, Р.В. Чаговця. Головна редакція укр. рад. енциклопедії академії наук УРСР . - К., 1974 . – 551 с. 3.Бобров Е.Г. Линней , его жизнь и труды. - М. Изд-во АН СССР , 1957. – 230 с. 4.Гурев Г.А. Разгадка великой тайны природы . М.: Просвещение, М. – 1965. – 103 с. 5.Дарвин Ч. Происхождение видов . М.: Сельхозгиз , 1952. – 420 с. 6.Загальна біологія . Підручник для середніх загальноосвітніх навчальних закладів . 11 кл. Київ . „ Генеза ” , 2006. – 269 с. 7.Загальна біологія . Хрестоматія . Упорядник Е.В. Середенко . К.: Радянська школа , 1972 . – 199 с. 8.Киселева Э.А. Книга для чтения по дарвинизму - М.: Просвещение, 1970. – 207 с. 9.Корсунская В.М. Великий натуралист Чарлз Дарвин . - Л.: Детгиз , 1959. – 210 с. 10.Корсунская В.М., Карл Линей , - Л.: Детгиз , 1963. – 200 с. 11.Корсунская В.М. Подвиг жизни Шевалье де Ламарка. - Л.: Детгиз , 1961. – 205 с. 12.Плавильщиков Н.Н. Гомункулус . - М.: Детгиз , 1958. – 369 с. 13.Тимирязев К.А. Краткий очерк теории Дарвина - М.: Сельхозгиз, 1953 – 80 с. |
Драматургія (дидактичний матеріал) Гра «Знайди помилку» У Галичині до 1848р. існував тільки український театр, а діяльність німецького та польського заборонялася. (Навпаки) |
Городищенський р-н, Черкаської обл. Орловецька ЗОШ I-III ст Попович... Тема: Шкільний театр, зв’язок із викладанням поетики та риторики, народний ляльковий театр вертепи. Театр на Запоріжській Січі |
Золота рибка Сценарій вистави на екологічну тематику Діючі особи: М М: Чисте гірське повітря! Купуйте живу воду! Остання жива вода на землі! Парасольки від кислотних дощів – для всіх і для кожного!... |
Про захист комерційної таємниці Основний договір, Стороні, яка одержує, інформацію, визначену Основним договором і щодо якої Сторона, яка розкриває, встановила у... |
Пріоритетні напрямки фінансування Міністерство Великої Британії у справах Міжнародного розвитку (Уряд Великої Британії) |
План Історія виникнення адвокатури та поняття “адвокатська таємниця”.... Для того щоб обґрунтувати ті чи інші позиції; як в сфері адвокатури чи адвокатської діяльності й, зокрема, щодо Інституту адвокатської... |
Зм іст програмового матеріалу Зображення природи різними поетами: спільне та відмінне в описах. Взаємозв’язок стану людської душі та опису природи. «Олюднення»... |
«Діти Землі» Сценарій виступу екологічної агітбригади. Мета Мета: спонукати до збереження неповторної краси нашого рідного краю, сприяти відродженню в очах громадськості престижу культурно-природної... |
Урок Інтелект-шоу «Розумники і розумниці» У 7 класі воно допомагає засвоїти і закріпити насамперед основні географічні терміни, усвідомити комплексний характер природи материків... |
Урок Інтелект-шоу «Розумники і розумниці» У 7 класі воно допомагає засвоїти і закріпити насамперед основні географічні терміни, усвідомити комплексний характер природи материків... |