Програма з біології для абітурієнтів Берегівського медичного коледжу


Скачати 132.43 Kb.
Назва Програма з біології для абітурієнтів Берегівського медичного коледжу
Дата 29.02.2016
Розмір 132.43 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Міністерство охорони здоров’я України

Берегівський медичний коледж




Програма з біології



для абітурієнтів

Берегівського медичного коледжу

на базі неповної загальної середньої освіти

Берегово, 2014 р.
ПРОГРАМА З БІОЛОГії НА БАЗІ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
На іспиті з біології вступник до вищого навчального закладу повинен виявити:

а) знання найголовніших понять, закономірностей і зако­нів, що стосуються будови, життя і розвитку рослинного, тва­ринного і людського організмів, розвитку живої природи;

б) знання будови, життя рослин, тварин, грибів, прокарі­отів і людини, основних груп рослин і класифікації тварин;

в) уміння обґрунтовувати висновки, оперувати поняттями при поясненні явищ природи з наведенням прикладів із прак­тики сільськогосподарського і промислового виробництва, охо­рони здоров’я тощо. Цьому вмінню надається особливого зна­чення, тому що воно буде свідчити про усвідомлення знань, про розуміння вступником матеріалу, що викладається.

Вступ до біології


Біологія – наука про живу природу. Місце біології в сис­темі природничих наук. Різноманітність живих організмів. Основні царства живої природи: Дроб’янки, Рослини, Гри­би, Тварини.

Охорона живої природи.

Рослини



Рослинний світ – складова частина природи, його різноманітність. Ботаніка – наука про рослинний світ. Роль рослин у природі, значення в житті людини, господарстві.

Клітинна будова рослин. Поняття про вегетативні та генеративні органи рослини.

Корінь і його функції. Види коренів. Типи (стрижнева і мич­кувата) кореневих систем та їх утворення. Зовнішня і внутрі­шня будова кореня. Зони кореня. Ріст кореня. Поглинання води і мінеральних речовин. Добрива. Ґрунт, його значення для життя рослин. Видозміни коренів.

Пагін і його будова. Брунька – зачатковий пагін, її будова. Бруньки лист­кові та квіткові, їх будова та розташування на стеблі. Розвиток пагона із бруньки. Ріст стебла в довжину, галуження. Внутрішня будова стебла деревної породи у зв’язку з його функціями.

Ріст стебла в товщину. Утворення річних кілець. Пересуван­ня мінеральних та органічних речовин по стеблу.

Видозмінені пагони: кореневище, бульба, цибулина. Їх бу­дова. Біологічне та народногосподарське значення.

Листок – бічна частина пагона. Зовнішня будова листка. Жи­лкування. Листки прості і складні. Розміщення листків на стеблі. Особливості мікроскопічної будови листка в зв’язку з його фу­нкціями: покривна тканина (шкірка, продихи), основна і про­відна тканини листка, випаровування води листками. Видозмі­ни листків. Листопад.

Вегетативне розмноження рослин у природі і рослинництві. Природні та штучні види вегетативного розмноження. Біологічне і народногосподарське значен­ня вегетативного розмноження.

Квітка, плід, насінина. Квітка – орган насіннєвого розмножен­ня рослин. Будова оцвітини, тичинки, маточки. Квітки одно-, дво­статеві. Одно- та дводомні рослини. Суцвіття та їх біологічне зна­чення. Запилення (самозапилення, перехресне запилення). Штуч­не запилення. Утворення насіння і плодів. Типи плодів. Будова насіння (на прикладі одно- і двосім’ядольних рослин).

Умови проростання насіння. Живлення і ріст проростка. Агротехніка висівання насіння і вирощування рослин.

Значення квітки, насінини та плоду в природі і житті людини. Поняття про систематику рослин. Поняття про таксономіч­ні категорії: вид, рід, родина, клас, відділ, царство. Рослинні угруповання. Поняття про науку екологію. Екологічні фактори неживої і живої природи.

Основні групи рослин. Покритонасінні. Особливості будови та життєдіяльності квіткових рослин. Різноманітність. Клас дво­сім’ядольні рослини. Родини: хрестоцвітні (капустяні), розоцвітні, бобові, пасльонові, складноцвітні (айстрові). Клас од­носім’ядольні рослини. Родини лілійні, злакові. Характерні озна­ки рослин названих родин, їх біологічні особливості та народ­ногосподарське значення.

Голонасінні. Будова і розмноження голонасінних (на при­кладі сосни звичайної). Різноманітність хвойних, їх значення в природі, народному господарстві.

Папороті. Хвощі. Плауни. Будова і розмноження, їх роль у природі і житті людини.

Мохи. Будова і розмноження мохів (на прикладі зозулиного льону). Сфагнум. Утворення торфу.

Водорості. Будова і життєдіяльність одноклітинних (на при­кладі хламідомонади) і нитчастих (на прикладі улотрикса) во­доростей. Роль водоростей у природі та народному господарстві.

Бактерії. Будова і життєдіяльність бактерій. Розмноження бактерій. Розповсюдження бактерій у повітрі, ґрунті, воді, живих організмах. Роль бактерій у природі, медицині, сільсь­кому господарстві і промисловості. Хвороботворні бактерії та боротьба з ними.

Гриби. Загальна характеристика грибів. Шапкові гриби, їх будо­ва, живлення, симбіоз із рослинами.

Цвільові гриби. Мукор. Пеніцил, його використання для отри­мання антибіотиків. Дріжджі.

Гриби-паразити, які викликають хвороби рослин. Роль грибів у природі і народному господарстві.

Лишайники. Будова. Живлення. Розмноження. Роль лишай­ників у природі і господарстві.

Тварини


Тваринний світ – складова частина природи. Подібність і відмінність тварин, рослин і грибів; місце тварин у природі.

Систематика тварин (завдання систематики, таксономічні категорії, основні принципи класифікації тварин). Основні систематичні групи тварин.

Одноклітинні тварини. Загальна характеристика одноклітин­них, особливості їх будови і життєдіяльності.

Амеба. Пересування, живлення, дихання, виділення. Роз­множення. Утворення цисти.

Евглена зелена. Особливості живлення.

Інфузорія-туфелька. Будова, основні процеси життєдіяльності. Подразливість.

Кишковопорожнинні. Загальна характеристика типу. Гідра. Зовнішня і внутрішня будова. Типи клітин. Променева симет­рія. Двошаровість. Нервова система. Живлення. Регенерація. Роз­множення.

Різноманітність морських кишковопорожнинних (корали, медузи), їх значення.

Плоскі черви. Загальна характеристика типу. Особливості будови і життєдіяльності на прикладі планарії білої. Паразити­чні плоскі черви. Представники та їх життєві цикли.

Круглі черви. Загальна характеристика типу. Аскарида людсь­ка, її будова та життєдіяльність. Цикл розвитку. Розмноження.

Пристосованість червів до паразитизму та способи запобі­гання зараженню.

Кільчасті черви. Загальна характеристика типу. Зовнішня і внутрішня будова та життєдіяльність дощового черв’яка. Роз­множення. Роль дощових черв’яків у ґрунтоутворенні.

Молюски. Загальна характеристика типу. Ставковик вели­кий. Беззубка. Зовнішня та внутрішня їх будова та особливості життєдіяльності. Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення в житті людини.

Членистоногі. Загальна характеристика типу. Різноманітність. Поділ на класи.

Ракоподібні. Загальна характеристика класу. Особливості бу­дови і життєдіяльності рака річкового. Розмноження.

Павукоподібні. Загальна характеристика класу. Особливості будови та життєдіяльності павука-хрестовика. Кліщі. Зовнішня будова. Значення в природі і житті людини. Заходи по захисту людини від кліщів.

Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості будови і процесів життєдіяльності комах (на прикладі хруща травневого). Розмноження. Типи розвитку комах. Основні ряди ко­мах: лускокрилі, твердокрилі, двокрилі, перетинчастокрилі, прямокрилі. Особливості будови та життєдіяльності представ­ників цих рядів комах. Роль і значення комах.

Хордові. Загальна характеристика типу. Клас ланцетники. Особливості будови ланцетника.

Риби. Загальна характеристика групи, поділ на класи Хря­щові і Кісткові. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови риби на прикладі окуня річкового. Різноманітність риб (акули, осетрові, кісткові, кистепері). Розмноження, нерест і розви­ток. Міграції. Турбота про потомство. Господарське значення риб.

Земноводні. Характеристика класу. Жаба. Особливості зовні­шньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Роз­множення і розвиток. Різноманітність і значення.

Плазуни. Загальна характеристика класу. Ящірка прудка. Осо­бливості її будови і процесів життєдіяльності. Різноманітність сучасних плазунів, їх практичне значення. Походження пла­зунів.

Птахи. Загальна характеристика класу. Особливості зовніш­ньої та внутрішньої будови та процесів життєдіяльності птахів на прикладі голуба. Поведінка птахів. Розмноження і розвиток птахів. Турбота про потомство. Пристосованість птахів до се­зонних явищ у природі (гніздування, кочування, перельоти) і різних умов існування. Роль птахів у природі і житті людини.

Птахівництво.

Ссавці. Загальна характеристика класу. Особливості зовніш­ньої та внутрішньої будови та процесів життєдіяльності на прикладі собаки свійської. Різноманітність ссавців. Характери­стика основних рядів: Першозвірі, Сумчасті, Комахоїдні, Ру­кокрилі, Гризуни, Хижаки, Ластоногі, Китоподібні, Парно-і Непарнокопитні, Примати. Роль ссавців у природі і житті людини. Сільськогосподарські тварини класу ссавців.

Етапи розвитку тваринного світу. Ускладнення будови та життєдіяльності хребетних у процесі історичного розвитку тва­ринного світу. Взаємозв’язок у розвитку тварин і рослин.

Природні угруповання (на прикладі лісу, водойми). Взає­мозв’язки в природних угрупованнях.

Біологія людини


Її складові частини: анатомія, фізіологія, антропологія, ге­нетика та екологія людини. Гігієна – наука про здоров’я та його збереження. Поняття про здоров’я і хворобу людини.

Організм людини як цілісна біологічна система. Органи, фізіологічні та функціональні системи органів. Гемостаз, шляхи його забезпечення. Поняття про буферні системи. Загальні відомості про нервову, гуморальну та імунну регуляції діяльно­сті організму людини. Поняття про подразливість та рефлекс.

Ендокринна система. Роль ендокринної системи в забезпе­ченні життєдіяльності. Загальні уявлення про залози зовніш­ньої, внутрішньої та змішаної секреції. Поняття про гормони, їх хімічну природу та функції. Залози внутрішньої секреції людини та їх функції: гіпофіз, щитоподібна і підшлункова за­лози, наднирники, тимус (вилочкова залоза). Особливості гу­моральної регуляції життєвих функцій організму людини. Мо­жливі порушення секреторної діяльності залоз внутрішньої секреції, їх профілактика.

Нервова система. Основні уявлення про нервову систему, її значення в регуляції та узгодженні функцій організму люди­ни, у взаємодії організму з довкіллям. Будова та види нейронів. Нерви та нервові вузли. Рефлекторний принцип діяльності нервової системи. Безумовні та умовні рефлекси. Рефлекторна дуга.

Поділ нервової системи на центральну і периферичну. Бу­дова та функції соматичного та вегетативного відділів нерво­вої системи.

Будова та функції спинного мозку. Головний мозок, будова та функції його відділів (довгастого мозку, мозочку, серед­нього, проміжного і переднього мозку). Кора великих півкуль та її функції.

Можливі порушення структури та функцій нервової систе­ми, їх профілактика.

Взаємозв’язок нервової і гуморальної регуляції в організмі людини. Поняття про стрес та фактори, які його спричинюють.

Опорно-рухова система. Опорно-рухова система людини, її функції та значення. Кісткова та хрящова тканини, зв’язки та сухожилки. Будова, склад, властивості кісток та їх ріст. Типи кісток організму людини. Хрящі. Рухомі, напіврухомі і нерухо­мі з’єднання кісток. Будова та типи суглобів. Скелет окремих відділів людини: голови, тулуба, верхніх і нижніх кінцівок та їх поясів. Особливості будови скелету людини в зв’язку з прямоходінням і працею.

М’язи як частина опорно-рухової системи. Особливості бу­дови та функції посмугованих (скелетних) м’язів: їх з’єднання з кістками та шкірою. Роль нервової та гуморальної систем у регуляції діяльності м’язів. Механізми скорочення м’язових клітин. Статична і динамічна робота м’язів, їх втомлюваність та її фізіологічні причини. Основні групи м’язів: голови, шиї, тулуба (грудної клітки, живота, спини), верхніх і нижніх кін­цівок. Регулювання навантаження та відпочинку. Рухова акти­вність і здоров’я. Гіподинамія та запобігання їй. Причини ви­никнення викривлення хребта і розвитку плоскостопості, за­ходи запобігання цим аномаліям. Значення праці, фізичного виховання, заняття спортом та активного відпочинку для пра­вильного формування скелета і розвитку м’язів.

Кров та кровообіг. Склад, функції та значення крові. Плазма крові, її хімічний склад та властивості. Будова і функції ерит­роцитів, тромбоцитів та лейкоцитів. Групи крові та резус-фак­тор. Зсідання крові. Правила переливання крові.

Поняття про імунітет. Види імунітету: клітинний та гумо­ральний, вроджений та набутий. Механізми формування іму­нітету. Поняття про антигени та антитіла. Формування імунних реакцій організмів. Можливі причини пригнічення імунної системи. Поняття про імунну пам’ять. Проблема відторгнення чужорідних частин при пересадженні тканин і органів. Штуч­ний імунітет (активний та пасивний). Поняття про вакцини та сироватки і їх роль у профілактиці та лікуванні захворювань.

Будова та робота серця людини. Автоматія серця. Нервова і гуморальна регуляція серцевого циклу.

Будова та функції кровоносних судин (артерій, вен, капі­лярів), великого і малого кіл кровообігу. Рух крові по суди­нам, кров’яний тиск у них. Пульс. Нейрогуморальна регуляція кровообігу.

Лімфатична система, лімфообіг. Склад, утворення та функції лімфи. Особливості будови лімфатичних вузлів та їх роль. Вза­ємозв’язок між кров’ю, тканинною рідиною та лімфою.

Система органів дихання. Будова і функції верхніх (носова порожнина, носоглотка, ротоглотка) і нижніх (гортань, тра­хея, бронхи) дихальних шляхів. Будова і функції легень, їх розташування в організмі людини. Альвеоли.

Процеси вдиху і видиху та їх регуляція. Газообмін в легенях. Основні показники активності дихання. Обмін газів в ткани­нах. Нервова і гуморальна регуляція дихання та основні при­чини, які можуть викликати їх порушення.

Система органів травлення та обмін речовин в організмі лю­дини. Значення процесів травлення та всмоктування поживних речовин в шлунково-кишковому тракті для життєдіяльності організму людини. Основні відомості про харчові продукти рослинного і тваринного походження, способи їх зберігання. Методи дослідження процесів травлення.

Будова ротової порожнини та травлення в ній. Будова та функції зубів. Роль язика в перемішуванні їжі та сприйнятті її смаку. Склад та роль слини в травленні. Ковтання їжі, меха­нізм його здійснення. Будова та функції стравоходу.

Будова шлунка, травлення в ньому і нервово-гуморальна регуляція його діяльності. Склад шлункового соку, його роль у процесі травлення.

Будова тонкого кишечнику, травлення та всмоктування поживних речовин у ньому. Склад кишкового соку, секрети підшлункової залози і печінки, роль жовчного міхура.

Будова товстого кишечнику, травлення та всмоктування в ньому. Формування калових мас та виведення їх із організму. Роль мутуалістичних мікроорганізмів кишечнику (кишкова паличка тощо) в забезпеченні травлення та синтезі біологічно активних речовин (вітаміни К та В12 тощо). Гігієна травлення.
Обмін речовин і енергії. Значення обміну речовин і енергії. Обмін органічних речовин, води і мінеральних речовин.


Вітаміни та їх роль в обміні речовин. Поняття про авітамі­нози, гіпо- та гіпервітамінози. Вміст та способи зберігання ві­тамінів в основних харчових продуктах. Норми харчування в залежності від вмісту необхідних організму речовин та витрат енергії. Лікувальне харчування.

Система органів виділення. Необхідність виділення з органі­зму продуктів обміну. Будова та функції органів сечовидільної системи: нирок, сечоводів, сечового міхура, сечовидільного каналу. Утворення сечі, регуляція сечоутворення і сечовиді­лення.

Профілактика захворювань сечовидільної системи.

Шкіра. Будова та функції шкіри. Похідні шкіри людини – волосся і нігті. Роль шкіри в теплорегуляції організму людини. Гігієна шкіри. Профілактика захворювань шкіри.

Будова та функції чоловічої і жіночої статевих систем. Заплі­днення, розвиток зародка та плоду (вагітність). Генетичне ви­значення статі. Народження дитини, годування материнським молоком. Ріст та розвиток дитини (етапи новонародженості: грудний (немовля), ясельний, дошкільний та шкільний). Осо­бливості статевого дозрівання хлопчиків і дівчаток. Регуляція народжуваності. Можливі порушення перебігу вагітності, умови їх виникнення та профілактика.

Тривалість життя людини.

Сенсорні системи, їх структура. Подразники та їх природа. Рецептори, органи чуття та їх значення.

Зорова сенсорна система, її будова і функції. Сприй­няття світла, кольору. Акомодація ока. Гігієна зору, запобіган­ня його порушенням.

Слухова сенсорна система, її будова та функції. Сприйняття звуків. Гігієна слуху та запобігання його порушенням.

Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю, нюху, смаку, їхня будова і функції.

Вища нервова діяльність як основа поведінки людини. Безу­мовні рефлекси та інстинкти. Утворення, види умовних реф­лексів, їх значення. Виникнення динамічного стереотипу, фо­рмування звичок і вміння. Гальмування рефлексів та його зна­чення для нормальної поведінки людини.

Відчуття. Сприйняття подразників як початковий етап пси­хічних процесів. Увага та її роль у сприйнятті інформації.

Перша і друга сигнальні системи. Фізіологічні основи мови. Прояви дії вищої нервової системи та їх значення: свідомість, мислення, емоції, мотивації, пам’ять (фізіологічна природа, види). Фізіологічні основи пам’яті та емоцій. Емоційні стреси та їх вплив на організм. Способи керування емоціями.

Основні типи вищої нервової системи. Психологічна індиві­дуальність людини. Нахили, інтереси, темперамент, характер. Здібності та обдарованість, їх виявлення та розвиток. Поняття про особистість. Біологічні та соціальні потреби людини, їх мотивація та роль у регуляції поведінки. Біологічна природа особистості. Поняття про характер. Вплив соціальних чинників та спадковості на формування особистості.

Сон і неспання. Характеристика сну і його фізіологічна природа.

Добовий ритм сон – неспання та його біологічне значення. Сновидіння. Гіпноз. Порушення нормального сну та його нас­лідки.

Людина і довкілля. Екологія людини та її значення для гар­монізації відносин людства та довкілля. Вплив екологічних факторів на організм людини. Біологічні основи адаптації людини до зміни інтенсивності дії екологічних факторів. Ком­плексна дія екологічних факторів на організм людини та їх взаємодія. Біологічні адаптивні ритми людини (зовнішні та внутрішні), їх роль у забезпеченні здатності організму до під­тримування сталості внутрішнього середовища і пристосуван­ня до змін довкілля. Засоби підвищення адаптаційних можливостей організму людини.

Діяльність людини як особливий екологічний фактор та її вплив на оточуюче природне середовище. Сучасні екологічні проблеми, що постають перед людським суспільством. Шляхи розв’язання екологічних проблем та захисту оточуючого природного середовища від забруднення. Екологічний моніторинг.

Людина розумна як біологічний вид. Людина розумна (Homo sapiens) – біологічний вид. Критерії та структура виду. Положення людини в системі органічного світу. Походження людини. Антропогенез і його рушійні сили. Роль біологічних і соціальних факторів в історичному розвитку людини. Основні етапи історичного розвитку виду Людина розумна.






Схожі:

ПРОГРАМА З БІОЛОГІЇ для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Вступ. Програма призначена для вивчення біології на рівні стандарту у класах суспільно-гуманітарного, філологічного, художньо-естетичного,...
РОБОЧИЙ ЗОШИТ ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З ДИСЦИПЛІНИ
Рецензенти: Ладигіна Н. М., кандидат медичних наук, викладач Криворізького медичного коледжу
Програма вступного випробування з біології Галузь знань
Програма вступного випробування з біології для вступників на освітньо-кваліфікаційний рівень магістр. – Полтава: ПНПУ, 2013. – 33...
Програма матеріалів для вступного іспиту
Програма вступного іспиту (тестування) включає перелік вимог до теоретичної і практичної підготовки абітурієнтів
Перелік конкурсних предметів у сертифікаті Українського центру оцінювання якості освіти
Додаток 2 до Примірних правил прийому до Івано-Франківського базового медичного коледжу в 2012 році
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З предмету „ Телекомунікаційні системи...
Робоча навчальна програма складена відповідно до програми, затвердженої директором коледжу
Програма матеріалів для вступного іспиту
Вступний іспит з російської мови є фаховим випробуванням у процесі оцінювання та відбору абітурієнтів для навчання за спеціальністю...
Програма зовнішнього незалежного оцінювання з біології
Програму зовнішнього незалежного оцінювання з біології розроблено на основі чинних програм для загальноосвітніх навчальних закладів:...
Програма зовнішнього незалежного оцінювання з біології
Програму зовнішнього незалежного оцінювання з біології 2012 розроблено на основі чинних програм для загальноосвітніх навчальних закладів:...
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО ІСПИТУ ЗА ФАХОМ ДЛЯ АБІТУРІЄНТІВ, ЯКІ ВСТУПАЮТЬ ДО МАГІСТРАТУРИ
Система національних рахунків (СНР). Основні категорії системи національних рахунків: додана вартість, інституційні одиниці, сектори,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка