|
Скачати 91.93 Kb.
|
Всесвітня історія. 9 клас. Тема . Формування індустріального суспільства в провідних державах Європи і в США Мета: охарактеризувати процес завершення формування індустріального суспільства у провідних державах Європи і в США;визначити причини і наслідки НТР кінця 19ст.;давати оцінку впливу утопічного соціалізму,марксизму та інших ідеологій на свідомість людини Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу Історичні особистості:П.Ж.Прудон,О.Бланкі,Ф.Лассаль,М.Бакунін,Ф.Енгельс,Д.Морган, Д.Рокфеллер Поняття і терміни:Індустріальне суспільство,Науково-технічна революція(НТР),корпорація,акціонерна компанія,концерн,картель,синдикат,трест,фінансова олігархія,буржуазія, «середній клас»,соціалізм,марксизм,Перший та Другий Інтернаціонал Хід уроку I.Організаційний момент II.Актуалізація опорних знань учнів Бесіда за запитаннями. - Що таке промислова революція (переворот). Коли і де вона почалася? - Назвіть основні тенденції розвитку провідних країн Європи і Америки в першій половині 19 ст. II.Мотивація навчальної діяльності Робота з висловами Д. Рокфеллера. Перший і головний секрет успіху в бізнесі –це терпіння. Ваша доля залежить від ваших особистих рішень. Дружба,заснована на бізнесі краще,ніж бізнес,заснований на дружбі.
III.Вивчення нового матеріалу План 1.Науково-технічна революція кінця19 ст. та її наслідки 2.Монополізація економіки 3.Суспільно-політичні течії та рухи соціалістичного спрямування середини 19 ст. 1.Науково-технічна революція В період Нового часу відбувся перехід від аграрно-ремісничого суспільства до індустріального. «Наочний мозковий штурм» Індустріальне суспільство - поширення великого машинного виробництва; - урбанізація; - ринкова економіка; - становлення демократії і громадянського суспільства . Утвердження індустріального суспільства супроводжувалося НТР. Робота з поняттям НТР - докорінне якісне перетворення продуктивних сил на основі прискореного розвитку науки і техніки та перетворення науки на безпосередню продуктивну силу. Слово вчителя Деякі вчені вважають промисловий переворот(перехід до використання парового двигуна) у Великій Британії в 60-ті рр. .18 ст. першою НТР. Друга НТР розпочалася в провідних державах Європи у другій половині 19 ст. і була пов`язана передусім з переходом на рідке паливо та електрику. Крім цього НТР характеризувалася впровадження технічних новинок. У сільському господарстві-мінеральні добрива, сільськогосподарські .машини(трактори),у військово-стратегічній сфері-нові види стрілецького озброєння та артилерії,поява воєнної авіації і танків,створення військово-морських флотів тощо. Наслідками НТР у кінці 19ст. стали: - завершення промислового перевороту і утворення індустріальних суспільств; - застосування наукових відкриттів у виробництві: двигуна внутрішнього згорання,верстатів,розвиток мережі залізниць,винайдення нових засобів зв`язку(радіо,телеграф,телефон),створення автомобіля,літака; - покращення побуту населення; - початок гонки озброєнь; - пошук ресурсів і джерел сировини. 2.Монополізація економіки Наприкінці 19 ст. поряд зі збереженням конкуренції багато дрібних і середніх підприємств стали зливатися з великими компаніями ,які контролювали значну частину різних галузей промисловості. Так з`явилися монополії. Робота з поняттями Монополії-це великі капіталістичні підприємства або об`єднання підприємств,що зосередили в своїх руках значну частку виробництва певної продукції. Монополії диктували умови праці,ціни на ринку. Внаслідок чого отримували надвисокі прибутки. Основні форми монополістичних об`єднань Основні форми монополістичних об`єднань: Концерн-об`єднання підприємств різних галузей господарювання-торговельних фірм,банків,транспортних компаній,що перебувають під єдиним фінансовим контролем одного чи кількох підприємців. Трест-об`єднання підприємств,які втрачають будь-яку самостійність. Власники підприємств отримують акції(цінні папери) на суму внесеного паю(частки) Синдикат-об`єднання підприємств,що виробляють однорідну продукцію. Учасники синдикату зберігають власність на засоби виробництва і виробничу самостійність,але втрачають комерційну. Вироблена продукція реалізується як власність синдикату через створену для цього контору. Картель - об` єднання підприємств однієї галузі. Учасники об`єднання укладають угоди щодо цін і розподілу ринків збуту, зберігаючи свою власність і комерційну самостійність Процес концентрації був характерний і для банківської справи,де відбувалася концентрація капіталів. Банки стали фінансовими центрами,які вкладаючи кошти в промисловість зливалися з промисловим капіталом. З`являються потужні фінансово-промислові групи на чолі з представниками фінансової олігархії.(група людей,яка володіє злитим банківським і промисловим капіталом) Довідникова інформація Джон Де́вісон Рокфе́ллер (1839, — 1937, ) — американський підприємець та філантроп.1890 року Рокфелер заснував в Огайо компанію Standard Oil, яка на вершині свого розвитку контролювала 90% американського нафтового ринку та ціноутворення на ньому. 1911 року Верховний Суд США вирішив, що «Standard Oil» є монополією та постановив подрібнити її на 39 компаній. Рокфеллер вважався найбагатшою людиною свого часу. За своє життя витратив близько 500 мільйонів доларів на освітні, медичні та культурні проекти. Джон Девісон Рокфеллер був нафтовим магнатом — на початку XX століття. контролював 56% акціонерного капіталу країни і зосередив у своїх руках керівні посади в 112 найбільших промислових, транспортних, страхових та фінансових компаніях країни. Від них залежав добробут мільйонів людей. Джон Пірпонт Морган I (англ. John Pierpont Morgan I; 1837(18370417) Коннектикут — 1913, ) — американський підприємець, банкір та фінансист.Народився в сім'ї Дж. С. Моргана, засновника банкірського дому «J.P. Morgan & Co.» в Лондоні. Отримав освіту в Геттингенському университеті. Під час Громадянської війни в США (1861—1865 рр.) молодий (24 роки) Морган спекулював зброєю.Остання справа про спекуляції зброєю разслідувала комісія Конгресу, та Морган втік від відповідальності, використовуючи зв'язки в уряді і внесучи 300 долларів офіційних відтступних.Після роботи в різних фірмах, в 1871 році Морган став партнером в компанії «Дрексел, Морган & Кº» (Спільно з Энтоні Дрекселом). Після смерті партнера в 1893 році фірма була перетворена в банкірський дім «Дж. П. Морган & Кº» (Нью-Йорк). В союзі з залежними від нього банками в Филадельфії, Парижі и Лондоні, дім на той час являв собою одну з найбільших фінансових компаній в світі.Банк Моргана контролював будівництво залізниць, брав участь у створенні сталеливарної компанії «Ю. Эс. Стіл корпорейшн».В 1907 році Морган попередив велику банковську кризу. У зв`язку з модернізацією життя з`являються нові класи суспільства,а старі намагаються пристосуватися до нових умов.Основними суспільними верствами залишаються виробники(буржуазія) і наймані робітники(пролетаріат). Основну частину робітничого класу становили фабрично-заводські робітники. Їхнє становище було важким. Заробітна плата не забезпечувала необхідні умови для життя. Здебільшого вони не мали можливості здобути освіту,отримати кваліфіковану медичну допомогу,мати нормальні умови життя. Мінімальною була їх участь у політичному і суспільному житті своїх країн. Багато робітників бачили можливість покращення свого становища через перерозподіл власності багатих людей на свою користь,у тому числі й насильницькими методами. Для захисту своїх інтересів вони створювали профспілки й організації. 3.Суспільно-політичні течії та рухи соціалістичного спрямування середини 19ст. Європейські філософи ще починаючи з Томаса Мора мріяли про суспільство без експлуатації,приватної власності,соціальної несправедливості. Ці ідеї про безкласове суспільство носили назву соціалістичних. У першій половині 19ст. з`явилися соціалісти -утопісти- Анрі Сен - Сімон,Шарль Фур`є,Роберт Оуен. Робота з підручником ст..166-167. Робота в малих групах(5). Виготовлення учнями довідникових карток кожної суспільно-політичної течії за планом:
Соціалізм-суспільно-політична течія,що проповідувала необхідність побудови суспільства,де немає експлуатації людини людиною,соціального гноблення. Утверджені загальна рівність і справедливість. Марксизм-течія суспільно-політичної думки,система поглядів про комуністичне суспільство як безкласове і досконале. Ідеологи:Карл Маркс,Фрідріх Енгельс. Поширення-країни Європи. Прудонізм-суспільно-політична течія,що виступала за знищення держави ,створення кредитних і споживчих кооперативів,безгрошовий товарообмін,мирний перехід від капіталізму до соціалізму. Ідеолог - П`єр Прудон Поширення –Франція Бланкізм –суспільно - політична течія,прибічники якої вважали ,що навіть невелика група революціонерів може здійснити зміни в суспільстві в суспільстві,які потім підтримає решта населення країни. Ідеолог-Огюст Бланкі. Поширення-Франція. Лассальянство-течія суспільно-політичної думки,виступала за загальне виборче право як універсальний засіб визволення робітничого класу від експлуатації,вважали асоціації кроком до соціалізму. Ідеолог - Фердинанд Лассаль. Поширення-Німеччина,Бельгія Анархізм( бак унізм )-суспільно-політична течія,що виступає за знищення будь-якої державної влади,проголошуючи за мету визволення особи від усіх різновидів економічної,політичної і духовної влади. Ідеологи -П`єр Прудон,Михайло Бакунін,П.Кропоткін Поширення-Росія Робота в парах Скласти порівняльну характеристику I і II Інтернаціоналів
IV.Узагальнення знань Запитання. - Що таке науково-технічна революція? - Які існують форми монополій? - Назвіть основні соціальні групи капіталізму? - Як виник соціалізм? - Які основні суспільно-політичні течії і рухи другої половини 19 ст. ви запам`ятали? - Для чого створювались Інтернаціонали. V.Підсумки уроку Отже,на уроці ми охарактеризували процес завершення формування індустріального суспільства у провідних державах Європи і в США;визначили причини і наслідки НТР кінця 19ст.;дали оцінку впливу утопічного соціалізму,марксизму та інших ідеологій на свідомість людини VI.Домашнє завдання Опрацювати текст підручника №14.Ст.162-170 Записати і вивчити основні поняття Скласти історичний портрет одного з лідерів суспільно-політичних рухів Використана література : Середницька Г.В.Всесвітня історія : 9 кл.: Опорні конспекти.-К.: А.С.К.,2006.-304 с. Воропаєва В.В. Всесвітня історія. Нова історія.9 клас: Розробки уроків.-Х.:Веста: Видавництво «Ранок»,2007.-272 с.-(Майстер-клас). Кожем`яка О.Л.Всесвітня історія.9 клас.-Харків: «Основа»,2010.-120 с.-(Серія «Мій конспект» ) Бердичевський Я.М., Щупак І.Я.,Морозова Л.В. Всесвітня історія : підруч. для 9 кл.-Запоріжжя:Прем`єр,2009.-320 с. Інтернет джерела: http://uk.wikipedia.org/wiki/ |
1. Розвиток країн Європи та Америки в період кризи індустріального... ВсесвітнЬОЇ історіЇ НА навчання до Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля |
Тема Предмет, метод, принципи та система екологічного права Форми взаємодії суспільства з природою в умовах індустріального періоду розвитку цивілізації |
1. Україна на поч. ХХ ст. (4 год.) Мета: визначати основні риси індустріального суспільства; охарактеризувати та порівняти становище різних українських територій на... |
У ПРОВІДНИХ ДЕРЖАВАХ СВІТУ Японії як провідної держави світу, її характерні ознаки, відмінності від західної цивілізації; охарактеризувати процес реформування... |
Тема: Країни Західної Європи Позначте на контурній карті Європи кордони та столиці країн, які входять до «великої сімки» |
Тема: Країни Західної Європи Позначте на контурній карті Європи кордони та столиці країн, які входять до «великої сімки» |
Словник термінів з основ права ЄС Сукупність взаємних прав та зобов’язань, що охоплюються A. С., є обов’язковими до виконання в усіх державах-членах ЄС, а також повинні... |
THE LVIV CHAMBER OF COMMERCE AND INDUSTRY Маємо нагоду стати Вам у пригоді і пропонуємо унікальну можливість у складі делегації провідних підприємств України відвідати одну... |
Тема: Країни Центральної Європи Нанесіть на контурну карту країни Центральної Європи, населення яких переважно сповідує католицизм |
Зовнішня торгівля товарами за січень-серпень США, імпорту – 450,9 млн дол. США, що, відповідно, на 4,3 та 28,1% перевищило рівень січня–серпня минулого року. Позитивне сальдо... |