|
Скачати 205.06 Kb.
|
Т ![]() Тема 2. ОРГАНІЗАЦІЯ ГРОШОВИХ РОЗРАХУНКІВЗМІСТ 1 ![]() 2. Розрахунки з використанням платіжних доручень. 3. Розрахунки гарантованими дорученнями. 4. Розрахунки платіжними вимогами - дорученнями. 5. Розрахунки чеками. 6. Розрахунки акредитивами. 7. Вексельна форма розрахунків. 8. Розрахунки в електронній системі «клієнт-банк». 9. Особливості міжнародних розрахункових операцій. Ключові терміни і поняття: ПЛАТІЖНЕ ДОРУЧЕННЯ, ПЛАТІЖНА ВИМОГА-ДОРУЧЕННЯ, АКРЕДИТИВ, ЧЕК, ПРОСТИЙ ВЕКСЕЛЬ, ПЕРЕКАЗНИЙ ВЕКСЕЛЬ, ТРАСАНТ, ТРАСАТ, ФОРФЕЙТИНГ 1. БЕЗГОТІВКОВІ РОЗРАХУНКИ В ГОСПОДАРСЬКОМУ ОБОРОТІ УКРАЇНИГрошовий обіг охоплює процеси виробництва й розподілу продукції і послуг. ![]() Рис. 1 – Структура грошової маси ![]() Рис. 2 – Форми грошового обігу Між готівковим і безготівковим обігом існує тісний взаємозв'язок. За рахунок коштів від виручки за реалізацію продукції в безготівковій формі банк видає підприємству готівку для виплати заробітної плати, погашення різних видатків, на господарські потреби тощо. Інструкція №7 «Про безготівкові розрахунки в господарському обороті України», затверджена постановою Національного банку України №204 від 2.08.1998 (далі інструкція) визначає загальні принципи організації безготівкових розрахунків, їх форми, стандарти документів, введені в господарський документообіг України. Вони поширюються на підприємства, організації всіх форм власності, банки, приватних підприємців і фізичних осіб і обов'язкові для виконання ними. Безготівкові розрахунки між ними здійснюються в національній валюті України через банк шляхом перерахування грошей з розрахункового рахунку платника на розрахунковий рахунок одержувача грошей. Гроші з розрахункового рахунку клієнта списуються за розпорядженням власника, крім випадків, коли за чинним законодавству передбачено безспірне стягнення й безакцептне списання грошей. ![]() Рис. 3 – Грошовий оборот на підприємстві ![]() ![]() ![]() Розрахункові документи приймаються банком до виконання тільки в межах готівки на рахунку клієнта. Якщо на розрахунковому рахунку недостатньо грошей для здійснення розрахунків, банк приймає розрахункові документи у випадках, передбачених законодавством, і зараховує їх на балансовий рахунок №9929 «Розрахункові документи, обов'язкові до сплати», виконуючи платежі в черговості, встановленій чинним законодавством. Платежі одного клієнта за рахунок коштів іншого не допускаються, крім випадків пред'явлення вимоги й переведення боргу відповідно до глави 17 Цивільного кодексу України й в інших випадках, передбачених чинним законодавством. Гроші підприємств підлягають обов'язковому зберіганню в банках за винятком залишків готівки в касі в межах установленого банком ліміту й норм видатків з виручки, передбачених діючим порядком здійснення касових операцій у господарстві України. Банк на договірних засадах здійснює розрахунково-касове обслуговування своїх клієнтів і виконує їхнього розпорядження щодо перерахування грошей з їхніх рахунків. Підприємства самостійно вибирають форми розрахунків, передбачених діючою Інструкцією, і вказують їх при укладанні договорів між собою. Безготівкові розрахунки здійснюються на основі наступних розрахункових документів: - платіжними дорученнями; - платіжними вимогами-дорученнями; - чеками; - акредитивами; - векселями; - платіжними вимогами; - інкасовими дорученнями (розпорядженнями). Платіжні вимоги й інкасові доручення (розпорядження) застосовуються у випадках, передбачених чинним законодавством і відповідними нормативними актами НБУ України. Розрахунковий документ - це відповідним чином оформлений документ на перерахування коштів. Розрахунковий документ готовить постачальник або платник, а в окремих випадках банк. Взаємні претензії по розрахунках між платником і одержувачем коштів розглядаються сторонами в претензійно - позовному порядку без участі банку. ![]() Рис. 5 – Форми безготівкових розрахунків 2. РОЗРАХУНКИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПЛАТІЖНИХ ДОРУЧЕНЬПлатіжне доручення – це письмово оформлене доручення клієнта банку, що його обслуговує, на перерахування певної суми грошей зі свого рахунку. Доручення приймаються банками до виконання протягом десяти календарних днів від дня виписки. Банк приймає до виконання доручення тільки в межах коштів, наявних на рахунку платника, за винятком доручень на перерахування в бюджет суми податків, зборів, обов'язкових платежів, які приймаються банками незалежно від наявності грошей на рахунках підприємств. У випадку відсутності коштів на рахунках такі доручення враховуються на забалансовому рахунку №9929. ![]() Розрахунки платіжними дорученнями можуть здійснюватися: - за фактично відвантажену продукцію, виконані роботи, надані послуги; - у порядку попередньої оплати; - для завершення розрахунків по актах звірення взаємної заборгованості підприємств. У розрахунках за фактично відвантажену продукцію в тексті доручення в рядку «Призначення платежу» вказується найменування продукції (послуг), номер, дата товаротранспортного або іншого документа, що підтверджує відвантаження продукції (надання послуг). У дорученні на перерахування зборів, утриманих із заробітної плати працівників, у державні цільові фонди в рядку «Призначення платежу» вказуються підрозділи бюджетної класифікації й строк платежу, а також те, що податкові платежі в бюджет або внески в цільові фонди перераховані повністю. У випадку, якщо на рахунках підприємства не вистачає коштів для виплати заробітної плати й одночасного перерахування зазначених платежів у дорученні. У рядку «Призначення платежу» вказується, що податки й збори утримані із заробітної плати й перераховуються в сумах, пропорційно залишку коштів на рахунках. Попередня оплата здійснюється підприємствами у випадку, якщо це передбачено в договорі або встановлено указами Президента України й рішеннями упяду. ![]() Рис. 7 - Схема розрахунків платіжними дорученнями Доручення подається в банк у двох екземплярах. Перший екземпляр виконує функцію меморіального документа й міститься в документах дня банку-платника, другий екземпляр видається платникові з оцінкою банку про одержання й виконання доручення. 3. РОЗРАХУНКИ ГАРАНТОВАНИМИ ДОРУЧЕННЯМИУ випадку якщо одержувач коштів не мають рахунку в банку або розрахунки безпосередньо з одержувачем коштів платіжними дорученнями неможливі, підприємство може здійснювати перерахування коштів гарантованими платіжними дорученнями через підприємства зв'язку. За допомогою гарантованих доручень підприємство може перераховувати кошти без обмежень: - на ім'я окремих громадян - гроші, які належать їм особисто(відрядні, заробітна плата та інші); - підприємствам - на видатки по виплаті зарплати, для заготівлі сільгосппродукції в населених пунктах, де відсутні банки. Підприємство-Платник здійснює переказ коштів через відділення зв'язку наданням гарантованого банком доручення, у якому вказується підприємство зв'язку, з рахунку якого буде оплачуватися переказ. До доручення додаються бланки переказів. 4. РОЗРАХУНКИ ПЛАТІЖНИМИ ВИМОГАМИ - ДОРУЧЕННЯМИПлатіжна вимога-доручення-це комбінований розрахунковий документ, що складається із двох частин: - верхня - вимога постачальника (одержувача грошей) до покупця сплатити вартість поставленої йому продукції; - нижня - доручення платника своєму банку перерахувати з його рахунку зазначену суму. У випадку згоди сплатити зазначену суму платник заповнює нижню частину цього документа й віддає його в банк, що його обслуговує. Строк надання вимоги-доручення в банк визначається сторонами в договорі й банком не контролюється. У випадку відмови від оплати платник повідомляє про мотиви відмови в строки й у порядку, зазначеному в договорі на поставку. Платник має право частково відмовитися від акцепту у випадку, коли виявлена неякісна продукція, завищені ціни, відвантажена додаткова кількість продукції й т.д. Платник може повністю відмовитися від акцепту, якщо товари не були замовлені, відвантажені не по тій адресі, доставлені достроково тощо. ![]() Рис. 8 – Схема розрахунків платіжними вимогами - дорученнями (ПВД) 5. РОЗРАХУНКИ ЧЕКАМИЧеки приймаються для розрахунків у безготівковій формі між юридичними особами, а також фізичними і юридичними особами з метою скорочення розрахунків готівкою за отримані товари, роботи або послуги. Рахунковий чек – це документ стандартної форми, що містить у собі доручення власника рахунку (чекодавця) своєму банку (емітенту чека) перерахувати гроші з рахунку чекодавця на рахунок пред'явника зазначену в чеку суму. Розрахункові чекові книжки виготовляють на спеціальному папері на башковитій фабриці НБУ України за зразком, затвердженому НБУ. Чекові книжки є бланками строгого обліку. Розрахункові чекові книжки (лімітовані й не лімітовані) застосовуються в розрахунках за товари (послуги), у розрахунках із транспортними організаціями й підприємствами зв'язку. Термін дії чекової книжки - один рік, а а рахункового чека, що видається для разового розрахунку фізичній особі, - три місяці. За узгодженням з установою банку строк невикористаної чекової книжки може бути продовжений. Одержувач чека може пред'явити чек для оплати в плині 10 календарних днів, включаючи день виписки чека. Для одержання готівки в банку для виплати заробітної плати, дивідендів, відрядних і інших господарських потреб використовуються грошові чеки. Гарантована оплата чеків здійснюється депонуванням грошей на окремому балансовому рахунку №722 «Розрахункові чекові книжки й рахункові чеки» у банку-емітенті. Відповідальність за неправильне використання чеків або збитки, які з'являються у випадку передачі чекової книжки або окремих чеків іншій особі або розкрадання, а також внаслідок зловживань із боку уповноважених підписувати чеки осіб несе чекодавець, якому видана чекова книжка. У випадку порушення клієнтом порядку розрахунків чеками банк може позбавити його права користування цією формою розрахунків, якщо це передбачено умовами договору про розрахунково-касове обслуговування. До переваг чекової форми розрахунків відноситься швидкість надходження коштів, у результаті чого скорочується дебіторська заборгованість. Недолік - складність оформлення чеків, можлива нестача грошової суми, зазначеної в чеку, на рахунку платника. ![]() Рис. 9 – Схема розрахунків чеками 6. РОЗРАХУНКИ АКРЕДИТИВАМИАкредитив - це форма розрахунків, за якої банк-емітент за дорученням свого клієнта (заявника акредитива) повинен: здійснити платіж третій особі (бенефіціару) за поставлені товари (виконані роботи, надані послуги) і надати повноваження виконуючому банку здійснити цей платіж. Залежно від характеру акредитивної операції, дорученої банком-емітентом виконуючому банку, він може виступати авізуючим або банком-платником. ![]() Рис. 10 – Перелік документів для відкриття акредитива Банк емітент може відкривати такі види акредитивів: а) покритий акредитив для здійснення платежів, по якому попередньо бронюються гроші платника в повній сумі на окремому рахунку в банку-емітенті або у виконуючому банку; б) непокритий акредитив, оплата якого у випадку тимчасової відсутності грошей на рахунку платника гарантує банк-емітент за рахунок банківського кредиту. Акредитиви буваю відкличні й безвідкличні. На кожному акредитиві повинне бути вказано, чи є він відкличним або безвідкличним. У випадку відсутності такого запису акредитив вважається безвідкличним. Відкличний акредитив може бути змінений або анульований банком-емітентом без попереднього узгодження з бенефіціаром (наприклад, у випадку недотримання умов договору про поставку). Всі розпорядження про зміну умов відкличного акредитива замовник може видавати бенефіціару тільки через банк - емітент, а останній – бенефіціара. Виконуючий банк не має права приймати розпорядження безпосередньо від замовника акредитива. Безвідкличний акредитив може бути змінений або анульований тільки у випадку згоди бенефіціара, на користь якого його було відкрито. Бенефіціар може достроково відмовитися від використання акредитива, якщо таке передбачено його умовами. Зі своїми пропозиціями про зміну умов акредитива бенефіціар може звернутися до заявника акредитива й у випадку його згоди заявник вносить зміни в акредитив через банк-емітент, що направляє необхідне повідомлення виконуючий банк. Акредитив закривається в день одержання повідомлення від банку-емітента. Невикористана сума акредитива вертається банку платника для зарахування на рахунок, з якого депонувалися кошти. ![]() Рис. 11 – Порядок закриття акредитива Акредитиви у виконуючому банку за дорученням банку-емітента можуть виконуватися: а) депонуванням, тобто, списанням грошей з рахунку «Акредитиви», відкритого у виконуючому банку; б) гарантовані – наданням виконуючому банку права списання коштів з кореспондентського рахунку банку-емітента, відкритого при встановленні кореспондентських відносин між банками. Відносини між банком-емітентом і виконуючим банком регулюються кореспондентськими договорами, у яких передбачається розмір комісійних за авізо й інші видатки, пов'язані з відкриттям і виконанням акредитива. Кожний акредитив призначений для розрахунків тільки з одним бенефіціаром і не може бути переадресованим. Після перевірки виконання всіх умов акредитива банк емітент відшкодовує виконуючому банку видатки, пов'язані з виконанням акредитива на умовах, передбачених міжбанківською угодою. Термін дії акредитива в банку емітенті встановлюється покупцем у межах 15 днів з дати відкриття, не з огляду на нормативного строку проходження документів по спецзв'язку між банками. Керівник установи банку-емітента має право по поданню заявника акредитива якщо буде потреба продовжити термін дії акредитива на 10 днів, якщо це обумовлено зміною умов поставки відвантаження продукції. Банк-Емітент у свою чергу сповіщає про це виконуючий банк, а останній – бенефіціара. Акредитив може закриватися з ініціативи заявника або банку-емітента, або у зв'язку з розірванням договору між заявником акредитива й бенефіціаром. У цьому випадку акредитив, депонований у банку бенефіціара, закриваються на підставі повідомлення, отриманого від банку-емітента. Акредитивна форма розрахунків дає впевненість постачальникові, що відвантажений товар буде оплачений вчасно. Для постачальника (одержувача коштів) ця форма надійна, відносно проста і приваблива, оскільки гарантує оплату. Покупцям розрахунки з використанням акредитива невигідні, оскільки гроші на якийсь час вилучаються з обороту, що погіршує фінансове становище підприємств - покупців. ![]() 1 – покупець доручає обслуговуючому його банку відкрити акредитив; 3 – банк покупця повідомляє покупця про відкриття акредитива; 4 – банк покупця повідомляє банк постачальника про відкриття акредитива постачальникові на певну суму; 5 – банк постачальника повідомляє постачальника про відкриття акредитива; 6 – відвантаження товару; 7 – покупець повідомляє банк про виконання умов акредитива; 8 – банк покупця перераховує постачальнику суму коштів з акредитива; 10 – банк постачальника повідомляє про це свого клієнта. Рис. 12 – Схема розрахунків з використанням акредитива 7. ВЕКСЕЛЬНА ФОРМА РОЗРАХУНКІВВексель – це письмове зобов'язання, боргова розписка стандартної форми, що надає право його власнику вимагати сплати певної зазначеної у векселі суми від імені особи, що видала вексель, у відповідний строк. Векселі розрізняються: за емітентами, типом угоди, наявністю застави; порядком сплати, можливістю передачі іншій особі; місцем платежу; формою пред'явлення й іншими ознаками. Порядок використання векселів у господарському обороті України регулюється Положенням «Про переказний і простий вексель». Вексель відноситься до категорії інструментів, що обертаються, які приймаються замість законних засобів платежу й вільно переходять від одного економічного агента до іншого. У вексельній угоді беруть участь три особи: - векселедавець (трасант) – це особа, що видала вексель і віддає наказ про його сплату; - платник за векселем (трасат) – це особа, якій адресований наказ про оплату векселя; - одержувач за векселем (бенефіціар) – особа, що пред'являє вексель до сплати й одержує гроші за векселем. Головну відповідальність за векселем несе трасат, котрий за допомогою акцепту векселя підтверджує своє зобов'язання сплатити. Разом з ним несуть солідарну відповідальність (крім особливих випадків) інші учасники угоди – векселедавець і особи, які в процесі обігу векселя одержували право володіння ним за допомогою передатного напису. Таким чином, вексель є абстрактним борговим зобов'язанням, самостійним платіжним зобов'язанням, за яким боржник зобов'язаний оплатити виданий (тобто акцептований ним) вексель. Векселі функціонують в обороті як розрахункові кошти, різновид цінних паперів. Загальна схема розрахунків за векселем така. Трасант розплачується векселем з одержувачем грошей (бенефіціаром). Останній пред'являє його платнику (трасату) для акцепту. Акцептуючи вексель, трасат визнає його законним і підтверджує свої зобов'язання по оплаті векселя. У випадку несплати векселя трасатом цей вексель буде пред'явлений векселедавцеві. Розрізняють наступні види векселів. Казначейські векселі – використовуються для покриття видатків державного бюджету. Вони можуть бути використані для здійснення розрахунків, зарахування сплати податків у державний бюджет, як застава для забезпечення інших платежів і кредитів. Векселедавцем і відповідно платником по казначейських векселях є Головне управління Державного казначейства. Ці векселі видаються на пред'явника зі строком оплати не більше одного року. Приватні векселі емітуються корпораціями, фінансовими групами й комерційними банками. Гарантія їхньої надійності - це рейтинг векселедавця, стабільність його фінансового становища й авторитет на ринку цінних паперів. Товарний (комерційний) вексель використовується для кредитування торгових операцій. Визначає умови погашення векселедавцем-боржником своїх зобов'язань перед постачальником-кредитором за поставлену продукцію/ послуги або виконані роботи. Простий вексель виписується й підписується боржником і є його безумовним письмовим зобов'язанням платити обумовлену суму грошей на вимогу або на фіксовану дату в майбутньому певній особі або пред'явникові. Переказний вексель (тратта) виписує й підписує кредитор (трасант). Трасант - це особа, що видає тратту, тобто переводить свій платіж на іншу особу. Видача тратти означає наказ трасату (боржникові векселедавця) сплатити у встановлений час зазначену у векселі суму третій особі (ремітенту) або пред'явникові тратти. Чек можна розглядати як різновид переказного векселя, де платником виступає банк. Ремітент – це власник переказного векселя. Ним може бути підприємство або банк, які втримують на свою користь певний відсоток від суми платежу – комісійна винагорода за надану банком послугу з переказу зазначеної у векселі суми з рахунку векселедавця на рахунок власника векселя. Сьогодні головне застосування переказних векселів - зовнішня торгівля. Відмінності простого векселя від переказного: - це не наказ, а зобов'язання платити; - векселедавець і платник – одна особа; - простий вексель не має потреби в акцепті. Доміцілльований вексель – це такий вексель, у якому зазначене конкретне місце платежу. Доміцілювання простого векселя здійснюється для того, щоб установити місце й умови його опротестування. Доміцілювання переказного векселя може іноді підвищити його внутрішню вартість, тому що усуває певні труднощі, які могли б з'явитися при здійсненні платежу в іншому місці. Вексель може існувати в паперовому вигляді або як запис на електронних рахунках. 8. РОЗРАХУНКИ В ЕЛЕКТРОННІЙ СИСТЕМІ «КЛІЄНТ-БАНК»Програмно-технічний комплекс «клієнт-банк» забезпечує автоматичне ведення поточного рахунка клієнта в банку. Автоматичне обслуговування розрахункових операцій здійснюється на підставі договору, укладеного між підприємством і банком. Розрахунки через систему «клієнт-банк» здійснюються за допомогою електронних розрахункових документів. 9 |
До Інструкції по інвентаризації основних засобів, нематеріальних... |
ТЕМА: Документація і інвентаризація Мета заняття: навчити здійснювати інвентаризацію основних засобів, нематеріальних активів, товарно матеріальних цінностей, грошових... |
Конспект на тема уроку Мета: розглянути функції грошей, види грошей, сучасні форми грошових розрахунків, забезпечити розуміння учнями ліквідності будь-якого... |
Тема: Формування вхідних та вихідних грошових потоків на підприємстві.... Задача Визначити чистий рух грошових коштів і скласти звіт про рух грошових коштів підприємства прямим та непрямим методами |
Іванівського професійного аграрного ліцею Кожне підприємство, установа, організація не може проводити свою діяльність без розрахунків. Ці розрахунки виникають в ході процесу... |
2. Валютні рахунки в системі міжнародних розрахунків Формування кореспондентських... Зв’язок міжнародних розрахунків з валютними операціями в банківській діяльності. (СРС №1) |
План-конспект уроку Тема: Аналітичний облік розрахунків з працівниками Мета: навчити вести облік розрахунків з працівниками в програмі «1С: Бухгалтерия» |
ТЕМА: Облік грошових коштів Мета заняття: вивчити процес обліку грошових коштів у касі, їх документальне оформлення |
ТЕМА: Облік грошових коштів Мета заняття: вивчити процес обліку грошових коштів у касі, їх документальне оформлення |
ПРО ВСТАНОВЛЕННЯ Національний банк України, поіменований в подальшому «БАНК», в особі директора Центру міждержавних розрахунків Національного банку... |