Створення рисунків з кривих і ламаних.
Практична робота № 9 “Використання кривих і ламаних”.
Мета.
Навчальна. Ознайомитися з можливостями створення малюнків з кривих і ламаних. Здобути навички створення малюнків, використовуючи криві і ламані.
Розвиваюча.
Виховна.
Тип уроку. Комбінований.
Матеріали для роботи з учнями:
Малювання ліній в Corel Draw.
Підручник В.С. Березовського “Основи комп'ютерної графіки”.
План
1. Створення рисунків з кривих і ламаних (15 хв.).
2. Практична робота №9: “Використання кривих і ламаних”(20 хв. + 5 хв. на збереження та пересилання роботи).
3. Оголошення домашнього завдання.
Хід уроку
1. Створення рисунків з кривих і ламаних.
Лінії та інструменти для їх створення
Перш ніж розпочати вивчення інструментів, призначених для створення ліній, згадаємо, що являє собою лінія в редакторах векторної графіки. В основу моделі ліній покладено два поняття: вузол і сегмент. Вузлом (опорною точкою) називають точку на контурі об'єкта, яка фіксує один із кінців сегмента, «прив'язуючи» його до певної позиції на зображенні. Сегмент — це частина лінії, що з'єднує два суміжні вузли. Кожний сегмент обмежується двома вузлами, а кожний вузол може бути розташований на межі не більше ніж двох сегментів (перший — вхідний, другий — вихідний). Внаслідок переміщення вузлів сегменти контуру трансформуються, змінюється їхня форма.
Лінія може бути незамкненою або замкненою. Незамкнена лінія має першу й останню кінцеві точки, замкнена — таких точок не має. У незамкненої лінії вузлів на один більше, ніж сегментів; початковий і кінцевий її вузли позначаються маркерами більшого розміру. Як і для контуру примітива, для лінії можна задати колір, товщину та тип, а для незамкненої — ще й форму кінців. Ці властивості змінюють за допомогою панелі властивостей.
Інструменти для малювання ліній довільної форми
Якщо потрібно намалювати лінію довільної форми, яка складається з прямолінійних і (або) криволінійних сегментів, скористайтесь інструментом Свободная форма (Довільна форма)інша назва Свободное перо. або Ломаная линия (Ламана лінія) інша назваПолилиния. Робота з кожним із них багато в чому нагадує малювання звичайним олівцем, тобто в процесі переміщення вказівника миші на екрані залишається слід — лінія. Проте навіть незначне тремтіння руки або єдиний хибний рух може призвести до неточностей у побудові об'єкта. Цієї проблеми можна уникнути, користуючись таким спеціальним пристроєм, як графічний планшет.
Область, обмежену замкненою лінією, можна зафарбувати чи заповнити візерунками, а створену лінію — подовжити, якщо клацнути поруч з одним із її кінцевих вузлів. Зверніть увагу на вказівник: якщо поруч із ним відображається хвиляста лінія, то буде намальована нова лінія, а якщо відображається спрямована донизу стрілка, то цей вузол стане спільним для раніше намальованої та створюваної ліній.
За допомогою панелі властивостей можна змінити розмір і положення лінії, вибрати стиль форматування її наконечників, стиль самої лінії, а також задати її товщину і кут повороту. Ще від одного параметра, який також визначають на панелі властивостей, — Сглаживание свободной формы (Згладжування довільної форми)інша назва Ручное сглаживание. — залежить, наскільки точно форма лінії повторюватиме траєкторію руху вашої руки (чим менше значення цього параметра, тим більш схожими вони будуть). Для згладжування можна задавати значення в діапазоні від 0 до 100.
ПРИМІТКА Якщо під час малювання лінії утримувати натиснутою клавішу Shift, то її фрагменти не промальовуватимуться. Малювання відновиться, щойно ви відпустите цю клавішу
Не забувайте поглядати на рядок стану, де відображається інформація про створюваний об'єкт: координати початкової точки лінії, поточні координати курсору, кількість вузлів, товщина лінії тощо. Позиції початкової та кінцевої точок указано відносно початку координат у лівому нижньому куті сторінки.
Працюючи з інструментом Свободная форма (Свободное перо,Довільна форма), можна переключатися з режиму створення прямих ліній у режим створення кривих, і навпаки. Почніть, наприклад, малювати криву, а коли досягнете точки, за якою має бути прямолінійний відрізок, натисніть і відпустіть клавішу Tab. Після цього, орієнтуючись на положення «гумової нитки», задайте довжину і кут нахилу цієї ділянки й знову натисніть і відпустіть клавішу Tab.
Інструмент Ломаная линия (Ламана лінія, Полилиния)дає змогу побудувати ламану, тобто послідовність з'єднаних прямолінійних відрізків. Вибравши цей інструмент, послідовно клацайте в усіх вузлах ламаної, а для завершення побудови клацніть мишею двічі.
Практична вправа
У цій вправі ви навчитеся використовувати інструмент Свободная форма (Свободное перо). Спробуйте намалювати контури ялинки, птаха і квітки.
Запустіть CorelDRAW і створіть новий документ.
Виберіть інструмент Свободное перо (Довільна форма). Розмістіть вказівник миші в початковій точці створюваної лінії.
Натиснувши кнопку миші і не відпускаючи її, починайте переміщувати вказівник сторінкою так, ніби ви малюєте олівцем.
Не переймайтеся, якщо ви помилилися під час малювання. Не відпускаючи кнопки миші, натисніть ще й клавішу Shift. Продовжуючи утримувати натиснутими кнопку миші й зазначену клавішу, пройдіться траєкторією щойно намальованої лінії у зворотному напрямку. Дійшовши до кінцевої точки кривої, відпустіть кнопку миші та клавішу Shift — лінія зникне.
Інструменти для створення контурів складної форми
Великі можливості щодо створення контурів складної форми надають інструменти Безье (Безьє) і Перо (Перо), призначені для побудови кривих Безьє. Кривизну сегментів таких ліній змінюють переміщенням напрямних стрілок, розташованих на кінцях пунктирних ліній, які виходять із вузла в різних напрямках. Кожний вузол кривої має, принаймні, одну напрямну стрілку, яка контролює форму кривої. Початковий і кінцевий вузли кривої мають лише по одній напрямній стрілці, а вузли між сегментами — по дві.
Вузли кривої можуть бути трьох типів: точка перегину, згладжений і симетричний. Працювати з вузлами першого типу досить легко. Форма кривої з кожного боку від точки перегину може бути різною, напрямок лінії (прямої чи зігнутої) може різко змінюватись у вузловій точці. Згладжені кути також змінюють напрямок лінії у вузловій точці, але сегменти, що виходять із цього вузла, плавно переходять один в інший. У згладжених кутів їх напрямні стрілки можуть розташовуватися на різній відстані від самого вузла, а у симетричних — лише на однаковій. Таким чином, вузли цього типу призначені для формування симетричних зображень. Кути нахилу і кривизна сегментів залишаються однаковими по різні боки симетричного кута.
У разі використання інструментів Безье (Безьє) та Перо (Перо) ви будуєте лінії, клацаючи мишею і перетягуючи її вказівник. Спочатку інструмент Безье (Безьє) багатьом здається надто складним у застосуванні. Дійсно, щоб працювати з ним, потрібно набути певних навичок, але він того вартий, так як забезпечує максимально можливий ступінь керування формою кривої у процесі малювання. Крім того, на відміну від інструмента Свободная форма (Свободное перо), він не потребує постійного утримування кнопки миші. Ви можете спочатку створити контур об'єкта, а згодом, переміщуючи сегменти й вузли, надати йому потрібної форми. Такий підхід до створення об'єктів складної форми використовують професійні дизайнери.
Практична вправа 2
Щоб краще зрозуміти, як користуватись інструментом Безье (Безьє), намалюйте криву, зображену на рис.
Виберіть інструмент Безье (Безьє) і клацніть у позиції, де має бути початковий вузол кривої. Програма створить вузол, позначений на рис. цифрою 1.
Розташуйте вказівник у тій точці, де має бути вузол, позначений цифрою 2, і натисніть кнопку миші. (Якщо кнопку відпустити відразу після натискання, буде створено пряму.)
Не відпускаючи кнопки, переміщуйте вказівник у тому напрямі від вузла 2, який на рис. позначений напрямною стрілкою. Коли сегмент кривої 1-2 та напрямні стрілки вузла 2 набудуть такого вигляду, як на рисунку, відпустіть кнопку миші. Сегмент 1-2 буде побудовано.
Клацніть у вузлі 3 і, не відпускаючи кнопки миші, надайте сегменту 2-3 та напрямним стрілкам вузла 3 такого вигляду, як на рисунку. Відпустіть кнопку миші. Сегмент 2-3 буде створено.
Повторіть процес і створіть вузол 4. Зверніть увагу: цього разу стрілка розташована під кутом, і ви маєте переміщувати вказівник у відповідному напрямку. Для завершення створення кривої натисніть клавішу пробілу.
Спробуйте створити кілька простих об'єктів (скажімо, контур яблука чи автомобіля). Дуже скоро ви зрозумієте, що інструмент Безье (Безьє) ідеально підходить для створення фігур довільної форми та обведення сканованих зображень.
Робота з інструментом Перо (Перо) мало чим відрізняється від роботи з інструментом Безье (Безьє). Проте перший дещо зручніший, так як дає можливість постійно спостерігати за зовнішнім виглядом сегмента (див. рис.), а у разі побудови лінії за допомогою інструмента Безье (Безьє) побачити форму створюваного сегмента можна лише після створення другого його вузла.
Інструменти для створення художніх ефектів
Унікальні можливості щодо створення різноманітних художніх ефектів забезпечує інструмент Художественное оформление (Художнє оформлення). За його використання набагато зручніше створювати різноманітні лінії, ніж спочатку малювати звичайну лінію, а потім надавати їй бажаного вигляду. Ефекти можна застосовувати і до вже створених ліній. Інструмент Художественное оформление (Художнє оформлення) має кілька режимів, що дають змогу створювати ефект мазків пензлем, «розпилювати» зображення вздовж кривої, малювати каліграфічні лінії та імітувати малювання пером з натиском.
Вибір режиму здійснюється клацанням однієї із кнопок, розташованих у лівій частині панелі властивостей.
Поруч із цими кнопками на панелі властивостей містяться елементи керування, за допомогою яких змінюється зовнішній вигляд створюваних ліній. В усіх режимах є поле Сглаживание свободной формьі(Згладжування довільної форми), де задається коефіцієнт згладжування лінії в діапазоні від 0 (немає згладжування) до 100 %. Розглянемо докладніше режими використання інструмента Художественное оформление(Художнє оформлення).
Заготовка (Заготовка) — лінії кресляться з використанням шаблону, який має певну форму, вигин, розміри тощо.
Кисть (Пензель) — імітує малювання пензлем. Вигляд мазка визначається властивостями, заданими на панелі властивостей. Використовуючи поля Сглаживание свободной формьі (Згладжування довільної форми) іШирина инструмента художественного оформлення (Ширина інструмента художнього оформлення), можна змінювати ступінь згладжування і товщину лінії. Для пензля є також набір різних мазків.
Зразки мазків зберігаються у файлах з розширенням .стх, що містяться в папці \CustomMediaStrokes. Ви можете зберегти створений об'єкт як зразок мазка, після чого він відобразиться у списку на панелі властивостей. Для цього виберіть зображення за допомогою інструмента Указатель (Вибір), активізуйте інструмент Художественное оформление (Художнє оформлення) і клацніть кнопку Сохранить мазок художественного оформлення(Зберегти мазок художнього оформлення) на панелі властивостей. Відкриється вікно Сохранить как (Зберегти як), де задайте ім'я файлу заготовки. Потім його буде переміщено у згадану вище папку.
Распьілитель (Розпилювач) — зображення «розпилюються» вздовж траєкторії руху миші або вздовж контуру будь-якого векторного об'єкта. У цьому режимі можна задати розмір чи масштаб об'єкта, кут повороту і зсув, а також указати порядок розпилювання зображень та вигляд мазка. На рис. наведено зразки мазків інструмента Распьілитель (Розпилювач).
Каллиграфия (Каліграфія) — до фігур, намальованих у цьому режимі, згодом можна застосувати заливку. Вигляд цих фігур залежить від значень параметрів Сглаживание свободной формьі (Згладжування довільної форми) іШирина инструмента художественного оформлення (Ширина інструмента художнього оформлення). На панелі властивостей є ще один параметр — Угол наклона каллиграфического пера (Кут нахилу каліграфічного пера). Значення цих параметрів можна задати до створення нового об'єкта або застосувати їх до вже намальованої лінії.
Нажим (Натиск) — фіксується не лише переміщення, а й натиск пера, а також його нахил і розворот. Траєкторія руху пера визначає форму лінії, а натиск — її товщину.
Розглянемо вікно настройки Художественное оформление (Художнє оформлення), яке використовують для Редагування ліній, створених за допомогою однойменного інструмента.
Це вікно відкриється в результаті виконання команди Окна ► Окна настройки ► Художественное оформление (Вікна ► Вікна настройки ► Художнє оформлення). У ньому містяться списки заготовок і мазків. У першому списку, розташованому у верхній частині вікна, наведено останні використані заготовки і мазки, а у другому — ті, які містяться у папці \CustomMediaStrokes.
Користуйтеся вікном настройки, коли працюєте в режимах Заготовка (Заготовка), Кисть (Пензель) або Распьілитель (Розпилювач). Ви можете перетягнути зразок заготовки, пензля чи шаблону на будь-яку криву і таким чином застосувати до неї відповідний ефект. А щоб зберегти зображення як мазок чи шаблон розпилювача, достатньо перетягнути його в область нижнього списку вікна, що пристико-вується, і в діалоговому вікні, яке відкрилося, вказати ім'я файлу.
У CorelDRAW є можливість точно прив'язати створювані об'єкти до інших об'єктів (так звана об'єктна прив'язка). Для цього слід задати певну точку (кінцеву точку, центр, точку перетину тощо) або вказати розташування відносно об'єкта (поруч, паралельно, у заданому квадранті). Якщо режим об'єктної прив'язки активний, достатньо вибрати потрібний варіант прив'язки і помістити курсор миші поруч із відповідним об'єктом. Програма сама вибере положення для цього об'єкта. Операція прив'язки об'єктів виконується за допомогою команди Вид ► Привязка к обьектам (Перегляд ► Прив'язка до об'єктів).
Практична вправа 3
У цій вправі ви намалюєте привид, а потім «клонуєте» його.
Запустіть CorelDRAW і створіть новий документ. Виберіть інструмент Свободная форма (Довільна форма). Перемістіть вказівник миші в робочу область і, утримуючи кнопку миші натиснутою, намалюйте привид, як показано на рис. .
Не переймайтесь, якщо ваш привид виглядатиме трохи інакше, адже привиди не мають фіксованих форм. На панелі кольорів лівою кнопкою миші клацніть зразок, наприклад, зеленого кольору, і привид буде зафарбовано.
Виберіть інструмент Зллипс (Еліпс) і на панелі властивостей клацніть кнопку Зллипс (Еліпс). Перемістіть вказівник миші в точку, яка має стати центром ока привиду, натисніть клавіші Shift і Ctrl та намалюйте око. Зафарбуйте його у білий колір, клацнувши лівою кнопкою миші відповідний зразок на палітрі кольорів, а від кольору контуру відмовтеся взагалі, клацнувши правою кнопкою миші закреслений зразок на палітрі кольорів. У такий самий спосіб намалюйте друге око.
Виберіть інструмент Перо (Перо) і намалюйте привиду рот у вигляді замкненої ламаної лінії. Для цього клацайте лівою кнопкою миші послідовно в кожному вузлі майбутнього зображення та з'єднайте останній вузол з першим, ще раз клацнувши лівою кнопкою миші. Завершіть побудову натисканням клавіші пробілу. Коли ви створите замкнений контур рота, зафарбуйте його в білий колір без контуру.
ПОРАДА Якщо під час малювання рота виникли труднощі, скасуйте виконані дії, збільшіть масштаб, знову намалюйте рот — цього разу за межами зображення привиду, активізуйте інструмент Указатель (Вибір), виділіть рот і, зменшивши масштаб, перемістіть його в необхідне місце — лише після цього розпочніть роботу з кольорами.
Виберіть інструмент Художественное оформление (Художнє оформлення). На панелі властивостей установіть режим розпилювача, зі списку стилів розпилювача виберіть зображення привидів, а у списку, що визначає порядок розпилення, — пункт По направленню (У напрямку). Далі перейдіть у робочу область і, натиснувши ліву кнопку миші, за допомогою вказівника перемістіть привид на задній план і вкажіть напрямок обраного зображення (привидів). Відпустіть кнопку, і ви побачите кілька привидів, розташованих за привидом, який було створено першим.
За бажанням, не знімаючи виділення із зображення, ви можете змінити розмір елементів малюнка та напрямок відображення об'єктів.
2. Практична робота №9: “Використання кривих і ламаних”.
Перед виконанням уважно прочитай все завдання та розрахуй свій час.
Завдання. Використовуючи навички роботи з кривими та прямими лініями створіть малюнок згідно представленого зразка (слово “Зразок” на малюнку не відображаєте). Великого привида намалюйте, використовуючи криву “Свободная форма”, решту елементів - “Художественное оформление”. Збережіть роботу як “Прізвище.WMF”. Відправте роботу на комп’ютер вчителя для перевірки.
3. Домашнє завдання.
1. Підготуватися до практичного опитування.
2. Використовуючи графічне середовище CorelDraw, виконай малюнок “Акваріум”, згідно представленого зразка.
|