Уроки. Художні особливості твору (2 слайд)


Скачати 131.43 Kb.
НазваУроки. Художні особливості твору (2 слайд)
Дата10.02.2014
Розмір131.43 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Військова справа > Урок




7 клас (Укр.. літ.) 13.12.2012

Урок № 28

Тема. Г. Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті. Морально-етичні уроки. Художні особливості твору (2 слайд)
Мета: дослідити, як у творі відображено воєнне дитинство;

  • навчати учнів через художнє слово осмислювати та сприймати морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв повісті;

  • поширити поняття «екскурс», «художня деталь», «автобіографічний твір» та їхню роль у повісті «Климко»;

  • розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння грамотно висловлювати свої думки; навички аналізу епічного твору;

  • формувати кругозір, світогляд школярів;

  • виховувати гуманні якості людини – чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- розповісти про життя дітей і дорослих на окупованій ворогом території;

- переказати зміст повісті;

- виділяти й виразно читати найбільш вражаючі епізоди з повісті, аргументувати свій вибір;

- проводити паралелі між життям автора і сюжетом твору;

- висловлювати думки про значення доброти, милосердя, чуйності в людському житті;

- знаходити фрагменти з тексту на доказ своїх думок і виразно читати їх;

- виховати почуття відповідальності, здатність до співпереживання, до самопожертви, до виявів милосердя;

- розвивати творчі здібності, естетичні смаки;

- зв’язно висловлювати свої думки.

Обладнання: підручник для сьомого класу з української літератури, презентація, виконана в програмі Power Point, опорний конспект уроку, бонусні картки для оцінювання усних відповідей..

Тип уроку: комбінований урок (відпрацювання навичок та вмінь, узагальнення та систематизація вивченого).
Методи, прийоми та форми роботи:

  1. організаційно психологічний етап (бесіда) – 2 хв.;

  2. оголошення теми та мети уроку (слово вчителя) – 2 хв.

  3. актуалізація опорних знань (слово вчителя, літературна мандрівка в минуле) – 5 хв.

  4. основний зміст уроку (робота з текстом, презентація, спостереження над прочитаним, проведення асоціацій, заповнення опорного конспекту) – 26 хв.;

  5. етап закріплення знань (саморефлексія – продовж речення) – 5 хв.;

  6. етап оцінювання умінь і навичок (підрахування додаткових бонусних балів) - 3 хв.;

  7. домашнє завдання – 2 хв.

ХІД УРОКУ

«Найвища наука життя – мудрість,

а найвища мудрість бути добрим».

Григір Тютюнник
І. Організаційно психологічний етап.

Інструктаж перед роботою з конспектом: на партах лежать опорні конспекти до нашого уроку. У них розміщено завдання до кожного його етапу. На 2-й сторінці опорного конспекту є критерії оцінювання результатів вашої праці: «Кожна правильна відповідь завдання конспекту оцінюється в 1 бал». Протягом уроку за правильну усну відповідь ви будете отримувати бонусні картки, які оцінюватимуться в 0,5 бала. По завершенню уроку ви зможете підрахувати ці додаткові бали і виставити до таблиці оцінювання. Заповнені вами опорні конспекти ви здасте на перевірку вчителю.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. (2 слайд)

Слово вчителя. Тема нашого уроку «Г. Тютюнник. «Климко». Воєнне дитинство в повісті. Морально-етичні уроки. Художні особливості твору». (3 слайд)Працюючи з текстом повісті Григора Тютюнника «Климко», ми через художнє слово спробуємо осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв, пригадаємо поняття з теорії літератури «екскурс», «художня деталь», «автобіографічний твір».

Щаслива пора — дитинство. Та не хотів би повернутися у своє дитинство ні на мить той, кому в юному віці довелося зустрітися віч-на-віч із війною. Діти війни. Їм довелося рано подорослішати. Перенести на своїх плечиках той нелюдський жах, біль, горе, що випали на долю нашого народу, втратити рідних, друзів, переносити холод, голод, усі страждання окупації і попри все це залишатися Людьми … Прикладом такої людини може бути Климко, головний герой однойменної повісті Григора Тютюнника. (4 слайд) Епіграфом до нашого уроку є слова цього письменника: «Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість бути добрим».
ІІІ. Актуалізація опорних знань (слово вчителя, літературна мандрівка в минуле).

Слово вчителя: Діти, спробуємо зануритися в епоху, яку описав Григір Тютюнник у повісті «Климко». Проведемо «Літературну мандрівку в минуле». (5 слайд) Я задаю вам питання, а ви відповідаєте на них коротко, записуючи відповіді в сітку сканворду:

1. Що їв у дорозі Климко ? (картоплю)

2. Як звали товариша Климка ? (Зульфат)

3. Що дав чех Климкові ? (галети)

4. Як звали тітку, у якої перебував деякий час Климко ? (Марина)

5. Де проживав головний герой з дядьком Кирилом ? (барак)

6. Місто, до якого подорожує Климко? (Слов’янськ)




1

к

а

р

т

о

п

л

ю







2

з

у

л

ь

ф

а

т




3

г

а

л

е

т

и







4

м

а

р

и

н

а




5

б

а

р

а

к




6

с

л

о

в’

я

н

с

ь

к




Якщо ви правильно відповіли на питання, то у вертикальному виділеному стовпчику ви прочитаєте ім’я головного героя твору Григора Тютюнника. Перевірте свої відповіді (6 слайд). Дякую, ви показали прекрасні знання.
ІV. Основний зміст уроку (робота з текстом, презентація, спостереження над прочитаним, проведення асоціацій).

1. Слово вчителя. Ми, пригадуючи епізоди з твору Тютюнника, перенеслися разом із Климком у часи його дитинства, воєнні роки.

Пригадаємо, як називається переміщення героя в часі та просторі в літературному творі.

- Це - «ЕКСКУРС». (7 слайд)

Екскурс – це відхід від основної сюжетної лінії з метою висвітлення якихось додаткових питань.

Спробуємо з вами переміститися в минуле – в епоху Великої Вітчизняної війни за допомогою зображень. (8-12 слайди «Дитинство, опалене війною»).

2. Бесіда: Перед вашими очима постали реальні картини того часу.

  • Як ви вважаєте, у яких умовах опинилися діти під час війни? (Діти опинилися в дуже тяжких умовах: голод, холод, смерть, небезпека)

  • Чому увагу Григора Тютюнника привернув саме цей час – час ВВв? (Григір Тютюнник сам пережив ці часи).

- Який період свого життя взяв за основу письменник, створюючи повість «Климко»? (Подорож із Донеччини на Полтавщину через окуповану Україну).

Висновок учителя: екскурси в минуле головного героя Климка дають можливість нам зрозуміти, що хлопчик був завжди відповідальним, самостійним у прийнятті рішень.

Яким чином цей твір пов'язаний із життям автора?

Відповідь учня: - Повість «Климко» Г. Тютюнник уважав найдорожчою для себе. Він утілив у цьому творі свій ідеал людини. У маленькій сирітській душі Климко носив стільки доброти, милосердя і співчуття до знедолених і стражденних, що не побоявся в одинадцять років вирушити в далеку дорогу по сіль, аби тільки допомогти близькій людині — своїй учительці — не померти з голоду. Скільки натерпівся й намучився за свою двотижневу дорогу маленький лицар, скільки разів ризикував бути вбитим, замерзнути десь на полі під копицею — адже йшла війна і заходити в села було небезпечно. Та хлопчик ішов: його вело дорогою поневірянь милосердя.

Що означає поняття «автобіографічний твір»?

Автобіографічним (з грец. — сам, життя, пишу) називають твір, головним героєм якого є сам автор. (13 слайд)

Відповідь учня: - Твір «Климко» побудований на автобіографічному матеріалі. Автобіографічність не означає абсолютне відтворення хроніки життя письменника. Герой повісті «Климко» йде не на Полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її і врятувати від голоду улюблену вчительку і себе з другом. Однак в основі твору — враження від того пам'ятного походу дитини тяжкими дорогами війни.

Учитель: Коли ви читали текст, то звертали увагу на певні подробиці, художні риси твору. Вони нібито не впливали на розгортання сюжету, але водночас без них повість втратила б свою яскравість і неповторність. Як називають такі подробиці?

(14 слайд) - Художня деталь (від фр. detasl) — така виразна подробиця або штрих, яка часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим. Художня деталь може відобра­жати подробиці обставин, зовнішності, пейзажу, портрета.

Бесіда з елементами аналізу тексту твору:

Назвемо художні деталі твору «Климко».

  • «І тут Климко побачив Наталю Миколаївну……………..і дві сльозинки покотилися їй з очей» (стор 171-172) (Трояндова сукня – негаснучий спогад про довоєнне дитинство) (15 слайд)

  • «Перед дядьком двома рівними рядочками стояли прорезинені тапочки……….. Порадив швець» (стор 178-179) (Тапочки – на той час для босоногого Климка були дуже важливі) (16 слайд)

  • Пропоную вам самим знайти таку художню деталь (стор 178). (Чорнобривці в руках дівчини під час війни – дитяча наївність і тонке розуміння прекрасного). (17 слайд)

Запишіть до ваших опорних конспектів ті художні деталі з цього твору, які ми з вами назвали.

Дитина навіть під час воєнного лихоліття намагається бачити красиве й робити добро.

Проблемне питання: Чому ж дитина, позбавлена в житті всього, поспішає творити добро? (18 слайд) Відповідь на це питання дайте письмово.

(19 слайд) Звернімо увагу на епіграф до нашого уроку: «Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість бути добрим», - це слова Григора Тютюнника. Поясніть, як ви розумієте ці слова. Відповідь запишіть до опорного конспекту.

Висновок учителя: повість «Климко» - історія душ цілого покоління. Воно рано подорослішало, сприйнявши дитячим серцем трагедію воєнних років. Дитина своїм розумом не може осягнути всіх жахів війни, але вона може по своєму зрозуміти її.

Опрацювання схеми «Війна очима дітей» (20 слайд) Що бачив Климко під час війни? Слухаючи відповіді однокласників, заповніть схему, додайте свої варіанти відповіді на це питання.

ІІІ. Війна очима дітей

(21 слайд) Перевірка заповнення схеми.
Створення «асоціативного куща».

Яким ви уявляєте Климка? (22слайд)

Босий

Голодний

Знедолений

Зляканий

Хворий

Система людських взаємин у повісті Григора Тютюнника «Климко» (23 слайд) Усі ми розуміємо, що які б ситуації у житті людини не траплялися, потрібно підійти до них обдумано, виважено, зберігаючи при цьому свою власну позицію, порядність, людяність, доброту, турботу за іншу людину.

Як же ж ці дорогоцінні людські якості? Доброта, чуйність, турбота за іншу людину, самовідданість – саме їх розкрито Г.Тютюнником у повісті «Климко». Ці високі моральні людські якості зображено у системі людських взаємин, які можна схематично показати у вигляді СХОДИНОК:

З
5. Климко

і дівчина

верніть увагу на схему на слайді та в ОК. Ви запиуєте біля кожної ситуації-сходинки ті моральні якості, які виявилися саме між названими героями твору.


4. Климко

і тітка Мотя


3. Климко

і Зульфат

2. Климко і

Наталя Миколаївна



Людяність

Милосердя


2. Климко і

Наталя Миколаївна

Турбота

Чуйність
1. Климко

і дядько Кирило.


Доброта

Обговорення схеми «Сходинки»:

  • Які моральні людські якості виявилися в ситуаціях між героями твору?

1 сходинка: коли Климко чекав д. Кирила з роботи, гостинці від дядька;

2 сходинка: пропозиція т. Моті жити з нею після смерті д. Кирила;

3 сходинка: взаємодопомога хлопчиків у скрутних ситуаціях;

4 сходинка: прагнення допомогти вчительці;

5 сходинка: врятування дівчини від облави.

(24 слайд) Перевірка заповнення схеми

Робота з таблицею (25 слайд)

- Діти, у вас в опорних конспектах є таблиці з цитатами до образу головного героя повісті Климка. Ваше завдання визначити і дописати риси характеру цього персонажу.

Риси

Цитати

Добрий, турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий, умілий

"...Це була найбільша радість Климкова – покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитися поратися: винести миску з дьогтяною водою,...... і тихо, покрадьки, щоб дядько не обернувся, насипати йому юшки, якої сам і наварив,- гарячої та запашної..." ст.167

Витривалий, терплячий

"...Останню половину сухаря він з’їв учора зранку і відтоді не мав ані рісочки в роті..." ст.169

Товариський

"...Він рідко коли залишався наодинці у закіптюжених стінах, бо в нього частенько - бувало, що й до ночі,- засиджувалося шкільне хлоп’яче товариство..." ст.170

Відповідальний

"- Що, що в нас картоплі є трохи та сала? Цього хоч би на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, поки тепло, треба йти. Харчів наміняємо по дорозі назад, молока, може..." ст.175

Кмітливий, сміливий

"...Климко випустив плащ-палатку, вчепився дівчині в другу руку і закричав: "Це моя сестра! Сестра моя, пустіть її! Чуєте? Вона мені за матір!" ст.181

Совісний, відповідальний, стійкий

"- Треба ж роботу якусь зробити тітці, а то тільки набалакав: і те зроблю, і те..." ст.183 «Він знайшов…»

Перевірка заповнення таблиці (26 слайд)

Отже,

- які ж риси характеру Климка розкрив автор?

Продовжимо роботу над створенням «асоціативного куща». Запишіть риси характеру Климка, які підтверджують його високі моральні якості.

(27слайд)
Босий добрий

Голодний турботливий

Знедолений чуйний

Зляканий відповідальний

Хворий милосердний

Перевірте свої записи.

V. Етап закріплення набутих знань.

Висновок. Головний герой виявляє непереборну готовність дійти до заповідної мети, терпляче зносячи важкі випробування.

Г. Тютюнник втілив в цьому творі свій ідеал людини у маленькій сирітській душі. Климко носив стільки доброти, милосердя, співчуття до знедолених і стражденних. Він не боявся в 11 років вирушити в далеку дорогу по сіль. Цей маленький лицар ризикував власним життям, щоб врятувати близьку йому людину. Вразлива від природи, ніжна душа хлопчика стає ще чутливішою від пережитих подій у дитинстві і ще з малих літ він почувається самотнім, ніким не захищеним мандрівником.

- У ваших опорних конспектах є ще одне письмове завдання: «Продовж думку» (рефлексія) (28 слайд)

- Мені найбільше сподобався (вказати розділ повісті)….., тому що……

- Чому б я хотів(ла) мати такого друга, як Климко…..

- А якщо доля героя склалася інакше, то….

Слово вчителя: (29 слайд) Усе своє коротке життя Климко більше піклувався про інших, ніж про себе. Утративши єдину рідну людину, Климко не може опанувати себе, аж поки не виникла потреба опікуватися долею своєї вчительки. Доля немов винагородила хлопчика за високе благородство помислів і вчинків. Але зла було так багато, що воно не дало маленькому добро творцеві лишитися живим. Війна полонила його у своїх обіймах….

Ця повість страшна своєю правдою про війну і красива правдою про благородних людей.

Схиляючи голову перед пам’яттю дітей, що загинули на війні, ми маємо докласти всіх зусиль, аби не опалював вогонь війни душі дітей сучасного та майбутнього.

VІ. Етап оцінювання учнів – підраховуємо кількість балів (додаткові бали). (30 слайд)

Підрахуйте, будь ласка, ваші додаткові бали за отримані картки на уроці, запишіть їхню кількість до таблиці внизу стор. 2 вашого опорного конспекту.

VІІ. Домашнє завдання: (31 слайд) написати твір-роздум на одну з тем:

«Мої враження від прочитаної повісті» або «Чи можлива поява такої людини, як Климко, у сучасному житті?». (32 слайд)

Колись давно, в сумних біженських мандрах,

коли дитям я ледве вже брела,

старі хатки в солом'яних скафандрах

стояли в чорних кратерах села.

Дроти бриніли арфою Ерделі.

Гострила вухо темрява у шклі.

Як тяжко стукать у чужі оселі,

бездомним бувши на своїй землі!

Чужі оселі... Темний отвір хати.

Ласкавий блиск жіночої коси.

А потім довго будуть затихати

десь на печі дитячі голоси.

Уже сидиш зі жменькою насіння.

Уже привітно блима каганець.

Уже в такому запашному сіні

в твій сон запрігся коник-стрибунець!

І ніч глуха. І пес надворі виє.

І світ кривавий, матінко свята!

Чужа бабуся ковдрою укриє,

своє розкаже, ваше розпита.

І ні копійки ж, бо не візьме зроду,

бо що ви, люди, на чужій біді?!.

А може, то в душі свого народу

я прихилила голову тоді?

Ліна Костенко

Схожі:

Уроки-змагання
Вона виділяє: уроки змістовної спрямованості; уроки на інтегративній основі; уроки-змагання; уроки суспільного огляду знань; уроки...
Уроки-бесіди, уроки-конференції, уроки-зустрічі з письменниками,...
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської державної обласної адміністрації
Конспекти уроків за темою
Художньо-технічні особливості вишивки різних регіонів України (художні особливості, матеріал та техніка виконання)
Підготовчі вправи перед написанням твору-опису зовнішності людини
Погляньте на портрет. Хто ця людина? Що ви про неї знаєте? Які художні твори Тараса Григоровича ви можете назвати?
Питання для підсумкового контролю з Етики та естетики
Художні особливості мистецтва Північного Відродження (Нідерланди, Німеччина, Франція)
Уроки 5, 6 Тема: Літературна балада. Особливості жанру літературної...
Навчальна мета: дати визначення поняття «літературна балада», розкрити особливості жанру балади, особливості «німецької системи віршування»;...
Показ боротьби українського народу за визволення в історичній поемі Т. Шевченка „Гайдамаки”
Мета: з’ясувати історичну основу поеми Т. Шевченка „Гайдамаки”, дослідити історію написання та видання твору, його ідейно-тематичну...
Гідророзрив для влади
Дещо про болгарські уроки, маніпуляційні технології та технологічні особливості видобутку нетрадиційного газу
Тема уроку
«срібної доби»; допомогти усвідомити ідейно-художні особливості їхньої творчості; розвивати навички самостійної роботи з додатковою...
Урок формування вмінь і навичок (із використанням інноваційних технологій)
Тема. Література українського романтизму, його ідейно-художні особливості. Життя і творчість поетів-романтиків. П. Гулак-Артемовський....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка