Показ боротьби українського народу за визволення в історичній поемі Т. Шевченка „Гайдамаки”


Скачати 170.59 Kb.
Назва Показ боротьби українського народу за визволення в історичній поемі Т. Шевченка „Гайдамаки”
Дата 02.11.2013
Розмір 170.59 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Показ боротьби українського народу за визволення

в історичній поемі Т.Шевченка „Гайдамаки”

Мета: - з’ясувати історичну основу поеми Т.Шевченка „Гайдамаки”, дослідити історію написання та видання твору, його ідейно-тематичну спрямованість, особливості сюжетно-композиційної структури твору; ознайомитися із оцінкою поеми сучасниками автора;

- розвивати увагу, пам’ять, культуру усного зв’язного мовлення, навички дослідницької роботи;

- виховувати любов і повагу до історичного минулого, прищеплювати інтерес до його вивчення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу; дослідження
Обладнання: портрет Т.Шевченка, виставка літератури відповідно до теми уроку, історична карта України, ТЗН (ПК, проектор, мультимедійний екран)
Форма проведення: інтегрований: історія України, українська література.

Хід уроку:

І.Організаційний момент

ІІ. Підготовка до сприйняття.

1. Вступне слово учителя літератури про історичне минулого рідного народу.

„Україна… В одному вже тільки слові і для нашого вуха, і навіть для вуха чужинців бринить ціла музика смутку і жалю. Україна - країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої, вікової, героїчної боротьби за волю, в результаті якої - велетенське кладовище: високі могили та прекрасна на весь світ, пісня…” Це слова С.Васильченка.

І не випадково Т.Шевченко звертається до славних і трагічних сторінок минувшини України. Бо ж відомо, що, хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього.

Історична тематика посідає особливе місце у ранній творчості Т.Шевченка. Тут по-особливому звучить заклик до пробудження національної самосвідомості. Досить оригінальний підхід використовує автор до змалювання історичного минулого (з кінця ХVІ до кінця ХVІІІ ст.): домислює епізоди, переставляє події, вплітає легендарні мотиви.

Залишаючись в імперській столиці, Шевченко, нещодавно визволений з кріпацтва, думками і серцем "летів" в Україну, і це був надзвичайний політ – у духовному просторі та історичному часі.

Сини мої! орли мої!

Летіть в Україну, –

Хоч і лихо зострінеться,

Так не на чужині
ІІІ. Повідомлення теми уроку (запис у зошити) Мета уроку

У процесі підготовки до уроку учні мали випереджальне завдання: дослідити питання історії написання та видання твору, визначити його тему, жанр, композицію; на уроці ми розкриємо його історичну основу, дізнаємося також, як поему сприйняли й оцінили сучасники Шевченка.
Мотивація навчальної діяльності. Проблемне питання:

„Хто такі гайдамаки – розбійники чи визволителі?

Ваша позиція щодо оцінки поеми „Гайдамаки” сучасниками Кобзаря”

Вступні зауваги щодо роботи на уроці:

- Форма проведення уроку – бінарний. Учні працюють у 2 групах: історики та літературознавці.

- Ознайомлення із планом роботи на уроці:

1. Історія написання поеми „Гайдамаки”.

2. Джерела поеми „Гайдамаки”

3. Ідейно-тематична спрямованість поеми „Гайдамаки”, особливості сюжетно - композиційної структури твору. Образна система поеми.

- Учні отримують завдання: упродовж уроку заповнити динамічну таблицю:

Коліївщина 1768 року як історична основа поеми Т.Г.Шевченка «Гайдамаки».

Причини повстання

Причини поразки

Історичне значення повстання

Тема поеми

Ідея поеми

Жанр твору

Сюжет



Композиція



























ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Літературознавці:

1. Історія написання поеми „Гайдамаки”. Тлумачення назви твору.

1.1. Повідомлення учнів – літературознавців.

Задум створити велику поему про гайдамаччину з'явився у Шевченка ще десь у 1838-1839 pp. Ідея не давала юнакові спокою, відволікала від малювання. Адже образ гайдамаків поет носив у своєму cepці ще з дитинства. Аж ось у Петербурзі він знайомиться з творами багатьох польських і деяких авторів, де гайдамаків показано як примітивних озвірілих розбійників і злодюг. Надто прикро вразила Тараса повість М. Чайковського «Вернигора», у якій Іван Гонта змальований зрадником, зарізякою, безжальним убивцею рідних синів, що, мовляв, були католиками. Пишучи поему, Т.Шевченко мав на меті відтворити події Коліївщини, поскільки його рідна Звенигородщина була епіцентром гайдамацького руху і довести, що гайдамаки – не волоцюги і розбійники, а патріоти-захисники рідного краю.

Отож поет береться за перо з метою спростувати наклепи на Коліївщину, відтворити на папері справжній гайдамацький дух. Крім того, народ повинен знати свою історію, тому великий український поет наголошує на і повчальних уроках Коліївщини:

Слухайте, щоб дітям потім розказать,

Щоб і діти знали, внукам розказали.

Як козаки шляхту тяжко покарали.

Над поемою працював у 1839—1841 роках у час, вільний від занять в Академії мистецтв. Допоміг молодому авторові Є. Гребінка, який вмістив розділ «Галайда» у своєму альманасі «Ластівка» за 1841р.

8 листопада 1841 року Шевченко передав рукопис цього твору до цензурного комітету, і вже через три тижні одержав необхідний дозвіл. [2] "Гайдамаки" вийшли у грудні, з петербурзької друкарні А.Сичова. Крім основного – віршованого тексту (два вступи – ліричний та історичний, десять розділів, епілог), є тут і прозова передмова й "Приписи" – авторський історичний коментар із посиланнями на "Історію Русів" та інші документальні й історіографічні джерела, а на обкладинці вміщено звернення автора до передплатників "Панове субскрибенти!". Присвячено книжку російському мистецтвознавцю Василю Івановичу Григоровичу, одному з організаторів звільнення поета з кріпацтва (в присвяті вказано дату цієї події: "на память 22-го апреля 1838 года").

Однак так званий квиток на випуск у світ був підписаний лише 21 березня 1841 року. Три місяці тривала боротьба за "Гайдамаків", тепер цензори знайшли у тексті "крамолу" – недозволене вільнодумство, волелюбність. Важко було поетові домогтися друку поеми. Багато рядків, які здавалися цензорам особливо бунтівними, викреслено в ході видання твору 1841 року.

Автор вимушений був погодитися на це. Про ці "гарячі" місяці є свідчення самого Шевченка: "Было мне с ними ("Гайдамаками") горя, насилу выпустил цензурный комитет, возмутительно, да и кончено, насилу кое-как я их уверил, что я не бунтовщик. Теперь спешу разослать, чтобы не спохватились" (з листа до Г.С.Тарновського 26 березня 1841 р.).

Про вихід "Гайдамаків" Шевченко повідомив і Г.Ф.Квітку-Основ'яненка, відразу надіславши письменникові три примірники – подарунок йому та два для передачі П.П.Гулаку-Артемовському й О.О.Корсуну. Одержавши примірник видання (із авторськими виправленнями), Квітка-Основ'яненко надсилає поету зво-рушеного листа: "Милий і добрий мій паночку Тарас Григорович. Ну, вже так що порадовали Ви нас своїми Гайдамаками! Як кажу: читаєш та й облизуєшся. Якраз к Великодню прислали Ви свою нам писанку; а я зараз і розіслав по рукам. Пан Артемовський аж підскакує та хвалить. Як такого добра не хвалити? Пишіте ж, паничу, у усю руку; напишіте нам що-таке, дайте віддохнути від московських брехень..." (29 квітня 1842 року). Далі у листі Григорій Федорович просив Шевченка надіслати до Харкова ще двадцять примірників, повідомляючи, що вже є п'ятнадцять харків'ян, бажаючих придбати "Гайдамаків", і вони "певно дадуть гроші". Сім примірників "Гайдамаків" надіслав Шевченко й харків'янину П.М.Корольову, викладачу 2-ї Харківської гімназії, палкому шанувальнику та пропагандисту його поезій; один з них – в дарунок, інші – для продажу у Харкові. У листі до П.М.Корольова від 22 травня 1842 р. Шевченко просив його сповістити, як поема була сприйнята харківським читачем: "... напиши, будь ласкав, земляче, коли будеш мать час, як там у вас, у Харкові, привітали мої Гайдамаки, чи лають, чи ні, напиши щиру правду...".

Поема видана окремою книжкою в Петербурзі в 1842 р. Поет присвятив свій твір В. І.Григоровичу, конференц-секретареві Академії мистецтв, викладачу теорії мистецтва, одному з учасників викупу поета з кріпацтва

Незвичайною була доля тиражу "Гайдамаків" 1841 року. З тисячі примірників 800 придбав петербурзький книгопродавець і видавець, українець за походженням Іван Лисенков (Лисенко), добре розуміючи, з митцем якого масштабу йому довелося вести справи. 8 лютого 1843 р. Шевченко написав на титулі одного з примірників, що передає Лисенкову "у вічне й потомственне володіння" права на нові видання "Гайдамаків" та творів, які складають "Кобзар" 1840 року. Завдяки цій угоді у поета з'явилися кошти і він зміг здійснити у 1843 р. свою мрію – поїздку в Україну. А вже наступного року Лисенков видав "Чигиринський Кобзар і Гайдамаки" – передрук "Кобзаря" (з незначними змінами), який був зброшурований з примірниками "Гайдамаків" 1841 р., що залишались у видавця.

Коли Шевченкові було 28 років, окремою книжкою вийшов його найоб'ємніший і, можливо, найскладніший, найбільш суперечливий твір «Гайдамаки».

Слід зауважити: Шевченко продовжував правити текст поеми і вносити доповнення до кінця свого життя; в Інституті літератури знаходяться правлені ним примірники видань 1844 і 1860 рр.
1.2.Тлумачення назви твору.
1.3. Робота учнів під керівництвом учителя історії:

– Хто такі гайдамаки?

– Що вам відомо про повстання Коліївщина? (причина, учасники, де зародилося)

Повідомлення учня про Коліївщину у супроводі мультимедійної презентації.

Гайдамацький рух розгортається на Україні у ХVІІІ ст. Це була боротьба проти соціального, національного та релігійного гніту на Правобережжі, де панувала польська шляхта. Повстання Коліївщина 1768 року на Правобережній Україні – кульмінаційний період гайдамацького руху.

(Екскурс у давнину по історичній карті (кордони території, захопленої повстанцями).

– Що ж послужило поштовхом до гайдамацького повстання?

Повідомлення учня у супроводі мультимедійної презентації.

Однією з причин було те, що у 1768 р. комісія польського сейму уклала трактат з Росією, за умовами якого православна і католицька шляхти матимуть однакові права. Проти цієї сеймової ухвали та короля виступила радикально налаштована група людей на чолі з Пулавським та Красицьким, організувавши Барську конфедерацію (1768-1772 рр.). Її підтримували Франція, Туреччина, Австрія.

Конфедерати розпочали масові жорстокі розправи над українським населенням Правобережжя: змушували приймати католицьку віру, ополячуватися, переслідували українську культуру, знищували православні храми, грабували та катувати простих людей.
1.4. Словникова робота (на дошці – слова-терміни):

Коліївщина – від слова «колій» – той, що коле.

Гайдамаччина – від слова «гайдамака»; гайда (тур.) – гнати, переслідувати; вперше термін зустрічаєтся у документах 1717 р.

Конфедерати (від лат.confoederatio – спілка, об’єднання; у Польщі ХVІ-ХVІІст. –тимчасові військово-політичні союзи шляхти, які створювалися для збереження привілеїв шляхти, захисту прав католицької церкви та ін.)
1.5. Учитель української літератури:

– Зачитати, як про звірства конфедератів говориться у поемі Т.Шевченка?

В Україні конфедерати повелися, мов дикі звірі — грабували, вирізали й випалювали цілі села та міста.

У розділі «Інтродукція» автор так описує масові звірства конфедератів:

Розбрелись конфедерати

По Польщі, Волині

По Литві, по Молдаванах

І по Україні...

Руйнували, мордували,

Церквами топили...

А тим часом гайдамаки

Ножі освятили.


Яскравим прикладом свавілля конфедератів стало нелюдське катування і спалення мліївського титаря Данила Кушніра, яке описав Шевченко у поемі у розділі «Титар»):

Налигачем скрутили руки,

Об землю вдарили – нема.

Нема ні слова. «Мало муки...

У тім’я цвяшок закатай!»

Не витерпів святої кари ,

Умер сердега...


– Як у поемі сказано про поширення повстання?

З розділу «Червоний бенкет»:


Задзвонили в усі дзвони

По всій Україні;

Закричали гайдамаки:

«Гине шляхта, гине!..»

Горить Сміла, Смілянщина,

Кров’ю підпливає.

Горить Корсунь, горить Канів,

Чигирин, Черкаси;

Чорним шляхом запалало,

І кров полилася

Аж у Волинь. По Поліссі

Гонта бенкетує,

А Залізняк в Смілянщині

Домаху гартує...




  • Чи масовим було повстання? Як про це сказано у поемі „Гайдамаки”? (осталися діди та діти, навіть жінки пішли в гайдамаки)


Літературознавці:

2. Джерела поеми „Гайдамаки”

а) Повідомлення учня:

- Народні перекази, легенди, пісня про гайдамаків. (Одна з гайдамацьких пісень — «Ой поїжджає по Україні та козаченько Швачка» стала його улюбленою.) «Про те, що діялось на Україні 1768 року, розказував так, як чув од старих людей...», - згадував Т.Шевченко.

- Розповіді діда Івана про Коліївщину, про гайдамаків. "Гайдамаки" були для Тараса Григоровича одним із найдорожчих творів і тому також, що серед джерел поеми, поряд із історичними працями та народними переказами й легендами, були родинні спогади про Коліївщину. "... це вже було в моїй крові, я ж рідний внук одного з гайдамаків" [16], – казав Шевченко на засланні одному з найближчих своїх друзів – польському історику та художнику Броніславу Залеському.

Учитель української літератури:

Як Т.Шевченко у „Епілозі” сказав про те, звідки дізнався про повстання і як він сприйняв це?

(Учні зачитують):

Столітнії очі, як зорі, сіяли.

А слово за словом сміялось, лилось:

Як ляхи конали, як Сміла горіла,

Сусіди од страху, од жалю німіли,

І мені, малому, не раз довелось
За титаря плакать. І ніхто не бачив,

Що мала дитина у куточку плаче,

Спасибі, дідусю, що ти заховав

В голові столітній ту славу козачу:

Я її онукам тепер розказав.


- Історичні джерела ( «Історія Малої Росії» Д.Бантиша-Каменського , «Історія Русів» невідомого автора, «Історія королівства польського» тощо).

б) Робота з підручником: виписати джерела твору – ст. 198)
3. Ідейно-тематична спрямованість поеми „Гайдамаки”, особливості сюжетно - композиційної структури твору. Повідомлення учня:

а) Тема твору – зображення боротьби українського народу під назвою Коліївщина проти польського панування на Правобережній Україні у 1768 р; правдиве відтворення злиденного, підневільного становища українців за часів кріпацтва, свавілля і жорстокість польської шляхти, нестримного бунтарства, його спопеляючої ненависті до гнобителів; сили і працьовитості нашого народу, його волелюбності й моральної краси.

б) Жанр твору – героїко-історична романтична ліро-епічна поема-епопея. Узявши за основу історичні події, письменник надав їм романтичного забарвлення, відтворив з глибокою схвильованістю, тугою і любов’ю. Це є визначальною особливістю поеми, що надає їй самобутності.

в) Робота з підручником: виписати у зошити формулювання теми та жанрові ознаки твору – ст. 198

г) Особливості композиції поеми. У поемі два вступи (лірико-філософський) та історичний («Інтродукція»), десять розділів, епілог, «Передмова» (у кінці твору), послання до передплатників («Панове субскрибенти») і «Приписи» (примітки автора).

Композиційні особливості: вставні пісні, ліричні відступи, автор – співучасник зображуваних подій, відсутність розв’язки.

У творі дві сюжетні лінії, які переплітаються між собою: історія особистого життя Яреми та розгортання і хід повстання під назвою Коліївщина.

ґ) Робота з підручником: виписати особливості композиції та сюжету твору – ст. 198

4. Повстання гайдамаків в історії та відображення його у поемі Т.Шевченка:

а) Повідомлення учня – історика про маршрут повстання (карта, хід повстання – до м.Умань)

б) Запитання літературознавцям для обговорення і дослідження змісту твору:

1. «Інтродукція». Які причини виникнення конфедерації називає поет?

2.”Титар”. На прикладі якого епізоду автор показує головну причину гайдамацького руху?

3.«Свято в Чигирині». Якими епізодами Шевченко підкреслює всенародність повстання?

4.«Треті півні». В яких рядках розділу розкривається мета Коліївщини? Яка вона? З якою метою автор подає картину роз­бурханого Дніпра? Як називається ця фігура?

5.«Червоний бенкет». Якою кольоровою гамою передана картина народної помсти? Чому?

6.«Гупалівщина». Якими рядками автор підкреслив всенародність повстання?
в) Повідомлення учнів – літературознавців про епізоди повстання у поемі „Гайдамаки” та їх сюжетна роль

-експозиція : – політична ситуація у Польській державі, розгул конфедератів;

— збиткування корчмаря Лейби з наймита Яреми;

-зав’язка: зіткнення інтересів українського трудового народу та польської шляхти і їхніх прислужників – освячення ножів, початок повстання; Ярема прощається з Оксаною, йде у гайдамаки;

-кульмінація: гайдамаки в Умані, вбивство Гонтою синів; Ярема рятує Оксану й одружується з нею;
г) Образна система поеми. Повідомлення учня про 2 групи образів, про головних героїв поеми.

Історики:

ґ) Повідомлення учнів про ватажків Коліївщини – Івана Гонту та Максима Залізняка (у супроводі презентації)

д) Повідомлення учня про закінчення повстання, роль Катерини ІІ у цьому (у супроводі презентації)
е) Слово учителя літератури. Так завершилось всенародне повстання. Перемогу не вдалось здобути. Бажана воля не прийшла на українську землю. Але Коліївщина закарбувалася в народній пам'яті, а своїми “Гайдамаками” Шевченко закріпив її там назавжди.
Чому Т.Шевченко основний зміст поеми завершує зображенням картини перемоги повстанців над конфедератами, а про його розв’язку коротко говорить в Епілозі?

(епілог: повідомлення про страту Гонти, смерть Залізняка на каторзі «на чужому полі», остаточне приборкання України, самоліквідація повстанських об’єднань («розійшлися, відкіля взялися»).

– Композиційною особливістю поеми є відсутність розв'язки (очевидно, з метою уникнути цензурних заборон).

є) Ідейне звучання поеми Т.Шевченка „Гайдамаки”.

– звеличення національно-визвольного руху на Україні та його народних героїв – лицарів Коліївщини, засудження жорстокого ставлення влади Польщі та Росії до українського населення Правобережжя.

– заклик до об’єднання слов’янських народів у дружну родину: «Нехай житом, пшеницею, як золотом, покрита, не розмежованою останеться навіки од моря і до моря — слов’янська земля» — зазначив письменник у передмові до твору.
ж) У чому особливість поеми Т.Шевченка?

Повідомлення учня – літературознавця:

У поемі все підпорядковано показові причин наростання народного гніву та великого розмаху повстання. Події розгортаються у швидкому темпі, яскраві картини динамічно змінюють одна іншу. Автор порушує багато проблем, актуальних і сьогодні, переданих словесно:

«...А за віщо,

За що люди гинуть?

Старих слов’ян діти

Вмились кров’ю.

А хто винен?»

Віршування і проза сплелись в одну цілісну поему. У композицію твору вплетені пісні й ліричні авторські відступи, саме тому відчувається присутність і гаряче співчуття автора в кожному рядку поеми. Природні картини у «Гайдамаках» також фольклоризовані, вони наче живуть разом із подіями життя народного. Щедро вживається військова лірика часів козацтва, назви з прикладками (пани-брати, батьку-отамане). Багата поема на тропи: епітети, метафори, гіперболи, символи, одухотворення.

Народність поеми «Гайдамаки» полягає в правдивому відтворенні історичних подій, правильному показі рушійних сил, в оцінці зображеного з погляду трудового люду, у вираженні глибокого співчуття до пригнічених верств суспільства, пошуках шляхів боротьби за їхнє національне й соціальне визволення. Трактування Шевченком Коліївщини (від колій — той, що коле) як соціально- і національно-визвольного руху поневоленого панською Польщею народу України лягло в основу наукової оцінки цього соціального явища в історіографії пізнішого часу.
5. Рефлексія.

Поема викликала досить суперечливі критичні відгуки сучасників автора.

Позитивно оцінили її Є.Гребінка, П.Гулак-Артемовський, Г.Квітка-Основ’яненко, І.Вагилевич. М.Добролюбов так схвально висловився про поему: «У Шевченка ми бачимо всі елементи народної української пісні. Її історична доля навіяла йому цілу поему «Гайдамаки», напрочуд різноманітну, живу, сповнену сили і цілком вірну народному характерові малоросійських народних дум». А О.Кониський придержувався думки, що „Шевченко говорив те, що говорила народна душа, що сказав би на Україні кожен і кріпак, і козак, коли тільки був спроможним висловити свої думки, свої болі, що кипіли біля серця з тяжкої щоденної праці в ярмі”

Негативно оцінили поему П.Куліш, В.Бєлінський. П.Куліш, зокрема, стверджував: „Це перемога м'ясників, а драма Ваша — кривава різанина, від якої мимоволі відвертаєшся.”
Займи позицію: То хто ж такі гайдамаки – визволителі чи розбійники?

Ваша позиція щодо оцінки поеми сучасниками Т.Шевченка.
О.Слоньовська (сучасний український літературознавець): “Читати “Гайдамаки” Шевченка можна по-різному. Можна сконцентрувати увагу на ріках крові, на грабежах... і повторювати Кулішеві слова про недоцільність показу такого страхіття. А можна вникнути в суть, зрозумі­ти повстанців, відчути страждання уярмленої нації — і виправдати сподіяне”.
6. Тестова перевірка здобутих на уроці знань та самоконтроль (на слайді монітора).

1.Які реальні історичні події зображено в історико-героїчній поемі Т.Г.Шевченка “Гайдамаки”?

А) події національно-визвольної боротьби під проводом Богдана Хмельницького.

Б) військові походи на Туреччину під проводом Дмитра Конашевича-Сагайдачного.

В) козацько-селянське антифеодальне повстання 1768 року, відоме в історії як Коліївщина.
2. Джерела написання поеми “Гайдамаки”:

А) усна народна творчість.

Б) наукові праці, розповіді старих людей, художні твори.

В)спогади рідного діда Івана.
3. Причини гайдамацького руху:

А) польські повстання.

Б) турецько-татарські набіги.

В) знущання польської шляхти.
4. Скільки триває Коліївщина у поемі?

А) три роки.

Б) місяць.

В) майже рік.
5. Який епізод поеми не відповідає історичній дійсності?

А) страта Гонти.

Б) смерть Залізняка на засланні.

В) вбивство Гонтою своїх дітей.
6) Головний герой поеми:

А) Максим Залізняк, Іван Гонта.

Б) Ярема Галайда.

В) повсталий народ.


Відповіді: 1. В 2. А,Б,В 3. В 4. В 5. В 6. В
V. Підсумок уроку. 1. Бесіда з учнями:

– Кому адресований цей твір? Чого він нас навчає?

(Вчитися в гайдамаків волелюбності, збереження людської та національної гідності, громадянської мужнос­ті, нескореності перед поневолювачами).

2. Оцінювання роботи учнів на уроці (учитель літератури та учитель історії)
3. Заключне слово учителя української літератури.

Концептуально-історична сюжетна лінія охоплює в часовому художньому просторі десь півроку, тоді як Коліївщина тривала насправді якийсь місяць. Подібні відступи від життєвих фактів художньо виправдані. Шевченко писав не історію цього повстання, а поетичний твір і мав цілковите право на домисел. Поет намагався показати широкий розмах і велику силу повстанського руху, його могутній заряд суспільного перетворення.
VІ. Домашнє завдання.

1. Виписати елементи історичної правди і відображення її в поемі Т.Шевченка у таблиця

ПОДІЯ В ІСТОРІЇ

ПОДІЯ У ПОЕМІ

2. Підготуватися до семінарського заняття «Образи поеми Т. Г Шевченка «Гайдамаки». Завдання в групах (І - М.Залізняк, І.Гонта, ІІ – Ярема Галайда, ІІІ – конфедерати, ксьондзи): підібрати цитати; скласти план; дати характеристику образам .

3. Індивідуальні завдання: використання сюжету поеми „Гайдамаки” різними видами мистецтва
Список використаної літератури:

1. Шевченко Т. Гайдамаки. Поема – К.,1983

2. Неділько Г.Я. Тарас Шевченко. Життя і творчість. – К.:Рад.школа,1988. –245 с

3. Противенська О.Г., Мещерякова М.І., Теміз Я.В. Українська література у схемах і таблицях. – Харків: видавнича група “Академія”, 2000. – 45 с.

Смілянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №1




Розробка уроку,

проведеного у 9-А класі

Сорочинською С.К. ,

учителем української

мови та літератури,

Кавун І.М.,

учителем історії

Сміла - 2013






Схожі:

2 до листа Міністерства освіти і
Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки». Прочитайте напам’ять уривок із поеми
Українська література Білет №1
Охарактеризуйте образ повсталого народу в поемі Тараса Шевченка «Гайдамаки». Прочитайте напам’ять уривок із поеми
«Співець мужності, боротьби й звитяги»
Поглибити знання учнів про життя видатного сина українського народу Т. Г. Шевченка
«Співець мужності, боротьби й звитяги»
Поглибити знання учнів про життя видатного сина українського народу Т. Г. Шевченка
Робота на тему: Героїчне минуле українського народу у творчості Тараса Шевченка
Ще в ранньому дитинстві Тарас Шевченко проймався глибоким захопленням від славного і героїчного минулого українського народу. Із...
ЗАКОН УКРАЇНИ “ПРО ВИБОРИ НАРОДНИХ ДЕПУТАТІВ УКРАЇНИ” До 68-ї річниці...
«…з метою всенародного відзначення визволення України від фашистських загарбників, вшанування героїчного подвигу і жертовності Українського...
З овсім мало збереглося відомостей про той період життя Богуна, який...
Національно – визвольна війна українського народу проти польського панування ( 1648- 1654 рр.) завжди була в центрі уваги істориків,...
ТЕМА: Доля жінки–матері у поемі Т. Г. Шевченка «Наймичка»
Учитель літератури: Більшість з вас написали слово «мама». Так, найдорожчою в світі для всіх нас є мама. Дорогим та святим це слово...
Сценарій до дня української писемності та мови "свято української мови"
Мета: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до держави Україна, до народних традицій;...
Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва
Української держави; поглиблення знань про iсторичний факт злуки українського народу, його значення; пробудження iнтересу до поглибленого...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка