Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів


Скачати 81.17 Kb.
Назва Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Дата 07.02.2014
Розмір 81.17 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи

Історія України, 8 клас

Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів

// http://mon.ua
Розділ 3. ПОЧАТОК НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст.



Автор:

Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-III ступенів №1 з поглибленим вивченням окремих предметів
Тема. Передумови Національно-визвольної війни. Б. Хмельницький

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть
- пояснювати поняття «національно-визвольна війна»;
- розкривати причини і передумови Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.;
- характеризувати головного лідера повстання - Б.Хмельницького.
Головне поняття : «національно-визвольна війна».
Особа в історії : Богдан Хмельницький (1595-1657).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями:

  • Якими були причини і цілі селянсько-козацьких повстань к. XVI-поч. XVII ст. ?




  • Які наслідки вони мали?




  • Який період і чому в історії Речі Посполитої називався «золотою добою»?


III.Мотивація навчальних знань і вмінь

Робота над формування поняття

«НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст.» за планом:

  1. Національно-визвольна війна (визначення,приклад).

  2. Хронологічні межі.

  3. Український народ прагнув звільнення від панування…

  4. Лідер національно-визвольного руху.


1.Національно-визвольна війна-це…

Мозковий штурм

(це боротьба народу за звільнення від національного гноблення,за побудову незалежної держави)

Назвіть приклад національно-визвольної війни чи революції в новій історії Європи.

Нідерла́ндська революція(1568-1848)— успішна боротьба нідерландського народу проти Іспанії . Першим лідером був Вільгельм Оранський. Унаслідок революції Нідерланди поділені на дві держави  — Голландію (Сполучені провінції Нідерландів) та Бельгію (Південні Нідерланди, що визнали владу Іспанії), сформувалося два народи  — голландці-кальвіністи та фламандці-католики, у Голландії встановлено республіканську форму правління, до влади прийшли переважно підприємці-купці, буржуазія, нові дворяни, і розпочався бурхливий економічний розвиток.
2. Хронологічні межі.

Слово вчителя

Хронологічні межі-це проміжок часу від початку подій до кінця.

Хронологія української боротьби викликає ряд дискусій,які в основному стосуються закінчення війни (1648-1654рр., 1648-1676рр., 1648-1660рр., 1648-1657рр.)
3. Український народ прагнув звільнення від панування…

Запитання:

- До складу якої держави входили українські землі?

Українські землі на середину XVII ст. входили до складу Речі Посполитої. Саме звільнення від її гніту було головним завданням національно-визвольної війни.


  1. Лідер національно-визвольного руху

Слово вчителя

Кожна боротьба має свого лідера(В.Телль ,Вільгельм Оранський, Жа́нна д'Арк )

Лідером боротьби українського народу став Богдан Хмельницький.
Національно-визвольна війна середини XVII ст .- це збройна боротьба українського народу під проводом Б. Хмельницького за визволення від польсько-шляхетського панування, за створення своєї незалежної держави.


IV.Вивчення нового матеріалу

План

  1. Передумови і причини Національно-визвольної війни




  1. Б.Хмельницький




  1. Привід і початок Національно - визвольної війни


1.Передумови і причини

Робота зі схемою


Робота з документом

Уривок із “Літопису Самовидця”:

Початок і причини війни Хмельницького є виключно в переслідуванні поляками православ`я і обтяженні козаків, бо ж тоді тих, хто не бажав панщини робити, до чого не звикли були ,на службу в замках повернуто, і їх з листами посилали і в містах до чищення коней і догляду за ними старости держали, у дворах груби, тобто печі,палити, псів чистити і доглядати, подвір`я замітати і до інших нестерпних робіт приставляли. ”

Запитання:

- Що автор вважав основними причинами війни Хмельницького?
Робота в групах

  1. Соціально-економічні причини

  2. Політичні причини

  3. Національно-релігійні


Опрацювати текст і виписати відповідні причини у таблицю

Україна не мала своєї держави, її землі входили в склад Речі Посполитої,де головну роль грали польські магнати і шляхта , їм належали всі державні посади. Українські князі не могли захистити національні права українців, бо самі полонізувалися. На початку XVII ст. в Україні зростало землеволодіння польських магнатів і шляхти, які в своїх фільварках збільшували панщину для селян до п`яти днів на тиждень, крім цього селяни терпіли різні побори. На цей час вільних не залишилося, всі селяни стали кріпаками. Утисків зазнавали і міщани, особливо якщо вони проживали у містах , залежних від магнатів. Переслідувань зазнавали православні, у них відбирали церкви, змушували переходити в греко-католицьку віру . Єдиною силою, яка могла протистояти полякам були козаки, хоча влада і намагалася їх роз`єднати, поділивши на реєстрових і низових, у всіх повстаннях козаки виступали спільно. А наступ на права і вольності козацтва неминуче вів до нового конфлікту.


Причини національно-визвольної війни

Соціально-економічні

Політичні

Національно-релігійні

Швидке зростання в Україні землеволодінь польських магнатів і шляхти.

Збільшення панщини до п`яти днів на тиждень,збільшення кількості повинностей селян,побори орендарів.

Закріпачення селян.

Економічні утиски міщан і козаків.

Українці не мали своєї держави,усі державні посади належали полякам.

Українські князі та шляхта значною мірою полонізувалися.

Фактично політичне лідерство в українському суспільстві належало козакам.

Наступ польської влади на права та вольності козацтва.

Утиск православної церкви і переслідування православного населення.

Загострення релігійних і національних суперечностей.


Отже,основною причиною Національно-визвольної війни українського народу середини 17 ст. стали гострі суперечності між польсько-шляхетською владою і широкими соціальними верствами українського суспільства,що вступило в стадію формування ранньої нації
2.Б.Хмельницький

Дошка запитань:

- Коли і де народився?

- З якої родини походив?

- Яку освіту отримав?

- Як потрапив на військову службу?

- Які посади займав?

- Чи приймав участь у козацьких повстаннях?

- Які якості характеру,здібності можна виділити?

Слово вчителя

Богдан (Зіновій)Хмельницький(1595-1657) - гетьман України,творець Української держави . Місцем народження вважається хутір Суботів . Походив із дрібної української шляхти . Освіту здобув в одній із київських шкіл та Львівській єзуїтській колегії . Із юнацьких років Б.Хмельницький перебував на військовій службі . У 1620 р. разом із батьком брав участь у поході польського війська до Молдови проти турків . У битві під Цецорою батько загинув,а Богдан потрапив до турецького полону,із якого його викупили запорожці. Повернувшись,він вступив до реєстрового козацького війська,згодом став писарем .Брав участь у походах проти Кримського ханства,а в часи повстань 30х років XVII ст. виступав на боці козаків.


  1. Привід до війни і початок

Робота з документом

З листа Богдана Хмельницького до польського короля:

Пани державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи не тільки вбого майна, а й свободи, посягаючи на наші хутори ,луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні, десятини, хоч усе це і належить до володінь Вашої королівської милості. І що тільки комусь із них у нас ,козаків ,сподобається, силою відбирають,а нас самих, безневинних, обдирають , б`ють , мордують,до в`язниць кидають ,на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено і знівечено. А наші пани полковники, добровольні слуги їх милостей панів старост, замість того, щоб нас од такої біди й напасті захищати, допомагають панам урядовцям кривдить нас. ”

Запитання:

  • Кого Хмельницький винуватить у всіх бідах?

Слово вчителя

Приводом до повстання стала особиста кривда,заподіяна Хмельницькому чигиринським пістаростою Д.Чаплинським. Наприкінці 1646 року, коли Хмельницький був відсутній у своєму маєтку, Чаплинський зі своїми слугами пограбував та зруйнував родинний хутір Суботів, захопив його дружину та побив малолітнього сина. Не знайшовши справедливості від влади, Хмельницький вирішив підняти повстання.

На початку січня 1648 р. Хмельницький із загоном прибічниками прибув на Запорожжя. Січ тоді містилася на Микитовому Розі. Порозумівшись з козаками, що перебували в залозі на Січі, 25 січня 1648 року, він без бою оволодів нею. При цьому реєстровці перейшли на бік повстанців. Невдовзі відбулась козацька рада, на якій Б.Хмельницького обрали гетьманом Війська Запорозького.

Робота зі схемою


Робота з документом

Із листа коронного гетьмана Миколи Потоцького про ситуацію в Україні(березень 1648 р.):
Згубне полум`я так розгорілося, що не було жодного села, жодного міста , у якому б не лунали заклики до сваволі й де б не чинилися замахи на життя й майно своїх панів…Козацькі старшини бажають також самостійно володарювати в Україні, укладати угоди з іноземцями і сторонніми господарями і робити все, що лише завгодно їх волі і бажанню . Спочатку піднялось 500 бунтівників-сама по собі це жалюгідна сила ,але проти них слід рушити цілу армію, бо ці 500 підняли бунт у змові зі всіма козацькими полками і зі всією Україною. За короткий час повстанців збільшилося до 30 тис . .Але , боронь Боже, щоб Хмельницький пішов із ними в Україну. Тоді б ці 3тис. швидко зросли до 100 тис., і нам вистачило діла з цими.»
Запитання:

- Як оцінює ситуацію,що склалася в українських землях коронний гетьман?

- Чого боїться Потоцький?
V.Узагальнення знань

Лінія цінностей

Член - кореспондент НАН України М.Попович (газ. «День» 07.02.98.) про війну під проводом Б.Хмельницького : «Я уникаю вислову «національно-визвольна», оскільки це була ще й війна громадянська».

Якої ви думки про це висловлювання? Поясність свою точку зору.
VI.Підсумки

Слово вчителя

На кінець 40х рр. XVII ст. політика, здійснювана Річчю Посполитою на українських землях, призвела до великої кількості незадоволених серед різних верств населення суспільства. Це створило передумови до початку національно-визвольної боротьби.

Б.Хмельницький став лідером повстання. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. розпочалася після оволодіння військами Б.Хмельницьким Запорозькою Січчю.
VII.Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Підготувати повідомлення про сподвижників Б.Хмельницького. (І.Богуна,М.Кривоноса,Ф.Джалалія,А.Ждановича, І.Золотаренка,М.Кричевського тощо).

Використана література:

Власов В.С. Історія України : Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів.-К.,1993.

Мыцык Ю.А.Украинские летописи XVII века .- Днепропетровск, 1978

Нартов В.В.Історія України.8 клас: Плани-конспекти уроків. - Харків: «Ранок»,2002

Петрова І.І. Історія України у схемах і таблицях.5-9 класи.-Х.: Країна мрій,2008

Схожі:

ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України
Дана програма з історії України призначається для 10-12 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. В її основу...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
ПРОГРАМА І НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ для загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для 10-11 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів В її основу покладено вимоги Закону...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим...
України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим...
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Програма розроблена відповідно до Державних стандартів освітньої галузі “Технології” і базового навчального плану загальноосвітніх...
Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка