Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів


Скачати 83.49 Kb.
НазваПрограма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Дата07.02.2014
Розмір83.49 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Економіка > Документи

Історія України, 9 клас

Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів

// http://mon.ua

Тема 5. МОДЕРНІЗАЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА В СЕРЕДИНІ —

У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ ст.




Автор:

Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим вивченням окремих предметів
Тема. Вплив аграрної реформи уряду Франца-Йосифа 1848 р. на розвиток економіки у західноукраїнських землях

Очікувані результати:

після уроку учені зможуть

  • пояснювати особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнських земель після аграрної реформи 1848р.,

  • виявляти позитивні і негативні тенденції в економіці краю ;

  • визначати причини,початок та напрями української еміграції;

  • розповідати про зародження кооперативного руху;

  • встановлювати причинно-наслідкові зв`язки між історичними подіями.


Основні терміни і поняття: кооперативний рух, страхова компанія,демографічний бум,еміграція,аграрна реформа

Тип уроку: комбінований урок
План уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вміння учнів

Складіть розповідь

«Проведення аграрної реформи в Західній Україні»

Використовуйте такі слова і терміни:

- аграрна реформа 1848 року;

- селяни;

- кріпацтво;

- викупні платежі;

- панщина;

- поміщики;

- сервітути;

- селянські наділи.
Творче завдання

Яке з тверджень відповідає дійсності:

1)аграрна реформа 1848 р. вивільнила західноукраїнських селян від рабської залежності;

2)аграрна реформа1848 р. породила ще більшу залежність селян від колишніх поміщиків.

Робота з діаграмами

Після аграрної реформи 1848 року земельні площі в Західній Україні розподілилися таким чином:










ІІI. Мотивація навчання

Уривок з пісні:

Ходжу по Канаді та й милі рахую,

Гей, гей, та й милі рахую.

Где м´я ніч захопить, там і ночую.

Писав би я листи, та й вже папір маю .

Пішов би-м на пошту — дороги не знаю .

Хоть знаю дорогу, то не знаю мови .

Бідний же я, бідний в канадійській недолі.

Проаналізуйте цей текст пісні..

-Про що в ньому йдеться?

Запитання до учнів:

- Хто може бути автором цієї пісні?

Це так звана емігрантська пісня,написана переселенцями з України до Канади. Безмежні незаселені землі Північної Америки виявились майже непридатними для сільського господарства: кам´янисті ґрунти, непрохідні ліси, що їх доводилось роками корчувати до того, як можна було там щось вирощувати, — стали перешкодою до сповнення мрій еміґрантів. Доводилось іти працювати на шахти, копальні. До Америки їхали переважно малограмотні селяни, тому в американській промисловості вони працювали чорноробами. Українці стикались і з дискримінацією (середній денний заробок українця був значно меншим, ніж американського робітника, що виконував ту саму роботу). Не маючи постійного місця проживання, соціальних гарантій, медичного обслуговування, вони змушені були жити у холодних бараках, землянках, часто хворіли, масово помирали. Усі ці явища знайшли відображення у фольклорі.

Що змусило людей покидати свої домівки,рідних,їхати в чужу невідому країну?

IV. Вивчення нового матеріалу
План

1 Особливості економічного життя Буковини , Галичини і Закарпаття

Робота зі схемою


2. Розвиток сільського господарства після аграрної реформи 1848 р.

Після революції1848-1849рр. Західна Україна залишалася аграрним краєм.

Робота з діаграмами




Скласти порівняльну таблицю

Сільське господарство на Західній Україні

у другій половині XIX ст.


Залишки кріпосного господарства(старі порядки в сільському господарстві)

Розвиток ринкових відносин (нові порядки у сільському господарстві)

1.Західна Україна-край поміщицьких латифундій.

2.Селяни сплачують викупні платежі.

3. Селяни страждали від малоземелля.

4. Конфлікти селян з поміщиками із-за сервітутів.

5. Право пропінації (монополія на викурювання і продаж горілки) залишалася за поміщиками.

6.Більшість селян користувалася старими знаряддями праці.

7.Господарство селян залишається натуральним.

8. Більшість поміщицьких господарств так і не набули товарного характеру.

1. Відбувається розшарування селянства (бідні,середняки).

2. Розвиток товарно-грошових відносин.

3. Поміщики здавали в оренду частину своїх угідь.

4. В сільському господарстві переважає вільнонаймана робоча сила.

5. Застосовується землеробська техніка.

6. Сільські господарства починають працювати на ринок.

7.Поглиблюється спеціалізація районів.


Висновки : Ринкові відносини поступово поширюються в сільському господарстві,але чисельні феодальні пережитки гальмують цей процес

2.Початок еміграції



В 90-х роках 19 ст. із Західної України за океан емігрувало 250 тис. осіб

Виступ учня

Еміграція до Канади

Першим імігрантом з України до Канади можна "жартома" вважати колосок української пшениці з Галичини, який у 1842 р. привезений був канадським фермером Давідом Файфом (David Fife) з Ґласґо у Шотландії, де розвантажувався ґданський пароплав з українською пшеницею. Цей український вид пшениці, який названо "Red Fife", родив набагато більшу кількість зерна, ніж інші види і мав прекрасну якість.

Міграцію до Канади прийнялось відзначати хвилями. За початки іміграції українців до Канади треба прийняти перші документовані приїзди у 1891-1892 рр., хоч загально вважається, що перші імігранти прибули до Канади значно раніше, але їх вплив на канадські громади був незначний.

Перша хвиля іміграції починається тоді, коли у квітні 1892 р. невелика кількість родин зі села Небилів (район Калуша у Галичині) поселилась на північному сході від Едмонтону. Перед ними Канаду відвідали Василь Еленяк та Іван Пилипів, які, а саме І. Пилипів, спонукали ці приїзди. Одначе усі ці приїзди були маленького масштабу, оперті на сімейних і сусідських контактах.

Щойно після 1896 р. праця Осипа Олеськова, професора сільського господарства у Львівській вчительській семінарії, який вважається батьком української іміграції, скерувала іміграцію до Канади на організоване русло.

За період 1891-1914 рр. до Канади приїхало близько 170 тисяч українців, емігрантів за землею з перелюднених Галичини й Буковини, які в основному поселились у кордонах сьогоднішніх Альберти, Саскачевану та Манітоби.

 У 1901 р. в деяких поселеннях наявна була значна концентрація українських імігрантів: Една-Стар (Edna-Star) - 9000, Дофин (Dauphin) - 5000, Йорктон (Yorkton) - 4500, Стюартберн (Stuartburn) - 3000, понад 1000 у Шоал Лейк (Shoal Lake), Інтерлейк (Interlake), Брокенгед-Уайтмауф (Brokenhead-Whitemouth), Фиш Крік-Роустгерн (Fish Creek-Rosthern).

Робота з підручником

Завдання .

- Визначте, що означає термін «трудова еміграція».

- Напрямки трудової еміграції західних українців.

3.Зародженя українського кооперативного руху
Слово вчителя

Кооперативи були організовані демократичною інтелігенцією для допомоги незаможному селянству.

Спочатку товариство «Просвіта»,організоване наприкінці 60-х років 19 ст. для масового поширення освіти спробувало фінансувати кооперативні крамниці,але воно не змогло забезпечити необхідну кваліфіковану допомогу.

Піонер західноукраїнського кооперативного руху - Василь Нагірний(1847-1921). У 1883 р. він організував споживчий кооператив «Народна торгівля»,що ставив на мету закуповувати й продавати великі партії продуктів,оминаючи посередників,а заощаджені гроші передавати селянам.

Галицький громадсько-політичний діяч Євген Олесницький (1860-1917) заснував у 1899 р. товариство «Сільський господар»,покликане навчати селян сучасних методів господарювання. Найчисельнішими серед кооперативів були кредитові спілки,ще одна важлива економічна установа з`явилася в 1895 р. у Львові - страхова компанія «Дністер».


V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Робота в групах
1. Розповісти про особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнських земель після аграрної реформи 1848р.
2.Виявити позитивні і негативні тенденції в економіці краю .
3.Визначити причини,початок та напрями української еміграції.
4.Розповісти про зародження кооперативного руху.


VI. Підсумки уроку

Слово вчителя

Отже, розвиток сільського господарства в Західній Україні у другій половині XIX ст. відбувався надзвичайно суперечливо. Село було переобтяжене залишками кріпацтва. Звільнивши селян від юридичної залежності від поміщиків,уряд зробив все ,щоб землевласники змогли безболісно пристосуватися до нових ринкових умов. Внаслідок реформи панівне становище у краї залишилося за великими поміщиками. На долю селян випадали малоземелля, бідність і розорення. Разом із тим,після аграрної реформи 1848 р. сільське господарство стало прискорено капіталізуватися. Все ширше використовувалась сільськогосподарська техніка,поглиблювалась спеціалізація районів. Намагаючись поліпшити становище селянства , інтелігенція очолила кооперативний рух. Аграрне перенаселення,демографічний бум , спричинили масову еміграцію західних українців за океан.
VII. Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф підручника
2. Робота в групах. Підготувати матеріали до теми «Українські емігранти –пошук нової Батьківщини. Перша хвиля еміграції»:

1. Українці в Бразилії

2.Українці в Аргентині

3. Українці в Бразилії

4. Українці в США
Використана література:
Борисенко В.Й.Курс української історії: З найдавніших часів до XX ст.. Навч. посібник.-К.:Либідь,1998.-616 с.

Подобед А.О. Історія України. 9 клас:Розробки уроків-Х.:Ранок,2010.-320с.
Турченко Ф.К. Історія України: підруч. Для 9 кл. загальноосвіт.навч.-К.: Генеза,2009.-352с.
Матеріали з вікіпедії
istpravda.com.ua/research/2011/02/13/24239/

Схожі:

ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України
Дана програма з історії України призначається для 10-12 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. В її основу...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
ПРОГРАМА І НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ для загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для 10-11 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів В її основу покладено вимоги Закону...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим...
України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим...
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Програма розроблена відповідно до Державних стандартів освітньої галузі “Технології” і базового навчального плану загальноосвітніх...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Розділ ПОЧАТОК НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст
Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка