Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів


Скачати 80.37 Kb.
Назва Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Дата 08.02.2014
Розмір 80.37 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи

Історія України, 10 клас

Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів

// http://mon.ua

Тема 2. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ




Автор:

Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим вивченням окремих предметів
Тема. Україна в геополітичних планах країн Антанти і центральних держав. Ставлення населення і політиків до війни. Заснування Головної української ради. Союз визволення України
Очікувані результати

Після уроку учні зможуть :

  • показувати на карті українські землі напередодні першої світової війни;

  • характеризувати геополітичні плани країн Антанти і Троїстого союзу щодо України;

  • визначати ставлення українського населення до війни;

  • порівнювати програмові положення діяльності ГУР і СВУ.


Тип уроку : засвоєння нових знань.
Поняття: світова війна,геополітичні плани,Антанта,Троїстий союз,СВУ.
Дати: 1914-1918рр.-Перша світова війна; 1 серпня 1914 р.- Німеччина оголосила війну Росії; створення ГУР; 4 серпня 1914 р.- створення СВУ.
Персоналії: К.Левицький, Д.Донцов, В.Дорошенко, С.Петлюра.
Хід уроку
Світова війна стала

для українського народу

новим актом трагедії і

водночас початком доби

національного самоствердження

Історик Л.П.Нагорна

I.Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Робота з картою: розгляньте карту «Українські землі в складі Російської та Австро-Угорської імперії на початку XX ст..» і заповніть таблицю
Українські землі напередодні Першої світової війни

Українські землі в складі Російської імперії

Українські землі в складі Австро-Угорщини

Київська,Волинська,Подільська,Чернігівська,Полтавська,

Харківська, Катеринославська,Херсонська,Таврійська губернії (Наддніпрянська Україна)

Коронний край Галіція і Лодомерія, Коронний край Буковина, Карпацька Русь(Західна Україна)


III.Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя

Потужні європейські імперії : Британська, Французька, Німецька, Російська, Австро-Угорська на початку 20 ст. продовжили боротьбу за нові території,колонії,сфери впливу. А це неминуче вело до війни світового масштабу, протидіючими сторонами в якій виступили воєнно-політичні блоки - Антанта і Троїстий союз.
Таблиця запитань-бортовий журнал


Запитання для порівняння

На початку уроку

В кінці уроку

1.Чи був інтерес українців у цій війні?







2. Якою була війна для українського народу?







3. Яким було місце України в планах протиборчих сторін?







  1. Яким було ставлення до війни:

а) на Західній Україні;







б) в Наддніпрянщині ?








IV.Вивчення нового матеріалу

План

  1. Україна в планах воюючих сторін




  1. Ставлення до війни на Західній Україні




  1. Ставлення до війни у Наддніпрянській Україні




  1. Україна в планах воюючих сторін

Слово вчителя

Сучасні історики В.А. Смолій та В.С.Степанков відзначають,що «через своє особливе геополітичне становище Україна з неминучістю потрапляла до сфери впливу першочергових інтересів ворогуючих коаліцій,ставала одним із неодмінних об`єктом обопільних розрахунків і зазіхань,а відтак - і одним з епіцентрів майбутнього воєнного протиборства » .

Робота з підручником: прочитати текст і заповнити таблицю
Україна в геополітичних планах країн Антанти та Троїстого союзу


Країна

Воєнно-політичний блок

Українські землі,якими володіла

Українські землі,які хотіла приєднати

Росія

Антанта

Наддніпрянщина

Західна Україна

Австро-Угорщина

Троїстий союз

Західна Україна

Волинська,Подільська губернії

Німеччина

Троїстий союз

-------------------

Наддніпрянщина

Румунія

--------------------

-------------------------

Бессарабія з Хотинським повітом


Висновки: Отже,Росія і Австро-Угорщина хотіли приєднати ті українські землі ,якими вони не володіли, Німеччина претендувала на всю Україну. Румунія, яка поки не входила до жодного блоку, хотіла приєднати Бессарабію з Хотинським повітом.


  1. Ставлення до війни на Західній Україні


Слово вчителя

З початком війни 1 серпня 1914 року у Львові керівники націонал-демократичної,радикальної та соціально-демократичної партії утворили Головну українську раду(ГУР)- координаційний центр захисту інтересів українців у Австро-Угорщині. Голова об`єднання К.Левицький.
Робота з документом

Із маніфесту Головної української ради (3 серпня 1914 року)

«Ідучи війною на австро-угорську монархію, Росія грозить загином також українському національному життю, яке найшло охорону в конституційному ладі австрійської держави. Побіда Росії мала б принести українському народові австро-угорської монархії те саме ярмо, в якім стогне 30 млн. українського народу в Російській імперії. І тому дорога наша ясна…Теперішня хвиля кличе український нарід стати однодушно проти царської імперії, при тій державі, в якій українське національне життя знайшло свободу розвитку…Побіда австро-угорської монархії буде нашою побідою. І чим більше буде пораженіє Росії, тим швидче виб`є година визволення України… Нехай на руїнах царської імперії зійде сонце вільної України!» .
Завдання:

  • Визначте,на боці якого блоку виступить українська спільнота Західної України?


Слово вчителя

На початку 20 ст. у Львові перебували політичні емігранти з Наддніпрянської України - Д. Донцов ,В.Дорошенко,А.Жук, які створили позапартійну організацію Союз визволення України(СВУ).

Робота з документом

З платформи Союзу визволення України(серпень 1914 р.)

«Об`єктивна історична конечність вимагає, аби між Західною Європою і Московщиною повстала самостійна українська держава. Потрібне се для осягнення і утривалення європейської рівноваги, є се в інтересі народів Австро-Угорської держави, а передовсім в інтересі німецького народу в обох цісарствах, а для українського народу було б се здійсненням вікових його мрій і зусиль. Національно-політичною платформою є державна самостійність України»

Завдання:

  • Спрогнозуйте,з урядами яких держав буде працювати СВУ?


Робота з підручником : опрацювавши текст, з`ясуйте програмні засади ГУР і СВУ

Програмні засади ГУР : захист інтересів українців в умовах Першої світової війни, підтримка австрійського уряду у війні.

Програмні засади СВУ : утворення самостійної української держави у формі конституційної монархії, співпраця з урядами Німеччини і Австро-Угорщини
Порівняйте програмні засади ГУР і СВУ використовуючи «Діаграму Ейлера-Венна»



  1. Ставлення до війни у Наддніпрянській Україні


Запитання до учнів:

- Пригадайте, які політичні партії існували в Наддніпрянщині?

- На яких позиціях щодо статусу України стояли політичні партії?
Товариство українських поступовців(ТУП) закликало до підтримки Російської імперії, сподіваючись на надання автономії України в майбутньому,пізніше перейшло на позиції нейтралітету. В УСДРП відбувся розкол: група на чолі з С.Петлюрою закликала підтримати воєнні зусилля Росії у війні; група на чолі з В.Винниченком засудила війну, і одні і інші-підтримка ідеї автономії України. Карпато-Руський визвольний комітет, сформований із галицьких емігрантів, виступав за воз`єднання всіх українських земель у складі Російської імперії.
Порівняйте їхні позиції ,використовуючи «Діаграму Ейлера-Венна»



Позиції щодо до війни українського населення

(робота з узагальнюючою таблицею)


Українські землі

На боці Російської імперії

На боці Австро-Угорщини

Західна Україна

-------------------------------

ГУР, СВУ( наддніпрянські емігранти)

Наддніпрянська Україна

ТУП, УСДРП(на чолі з С.Петлюрою),Карпато -Руський комітет( галицькі емігранти)

-----------------------------

Висновки : Отже, розкол позицій населення стався за «територіальним принципом»: західні українці стали на бік Австро-Угорщини,а наддніпрянські - переважно на бік Росії. Виключення становили емігранти .
V.Узагальнення знань

Закінчення роботи з таблицею запитань-бортовим журналом

Зробити висновки

VI.Підсумки

Слово вчителя

Отже, перед початком світової війни Україна займала помітне місце в геополітичних планах великих держав, які входили до складу двох європейських воєнно-політичних союзів. Відсутність державності та входження земель до складу двох ворогуючих імперій виявилося історичною трагедією для українського народу

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф підручника.

  2. Творче завдання : напишіть есе-роздум на тему: « Яку позицію потрібно було зайняти українському населенню щодо Першої світової війни, щоб в майбутньому стати незалежною державою ?»

Використана література:

Бондарук І.П. Формування критичного мислення учнів у процесі навчання історії:нав Навчально-методичний посібник.-Біла Церква: КОІПОПК,2011.-48 с.

Кульчицький С.В. Історія України: підручник для 10 кл.загальноосвіт. навч.закл.:рівень стандарту,академічний рівень.-К.:ґенеза,2010.-304с.

Мироненко А.І. Історія України ,10 клас.Рівень стандарту.-Х.: «Основа»,2011.-136с.

Матеріали із Вікіпедії

Схожі:

ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України
Дана програма з історії України призначається для 10-12 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. В її основу...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
ПРОГРАМА І НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ для загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для 10-11 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів В її основу покладено вимоги Закону...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим...
України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим...
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Програма розроблена відповідно до Державних стандартів освітньої галузі “Технології” і базового навчального плану загальноосвітніх...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Розділ ПОЧАТОК НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст
Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка