Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку


Скачати 96.03 Kb.
НазваУрок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку
Дата27.12.2013
Розмір96.03 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Несторенко З.О.

Біологія 8-Б

Урок №53

Дата: 18.03.2013
Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів.

Мета.
Освітня. Сформувати знання учнів про значення птахів, їх охорону та міграційні процеси; розкрити роль птахів у екосистемах та господарстві людини; продовжити формувати вміння узагальнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки, застосувати одержані теоретичні знання на практиці в особистому житті.
Розвиваюча. Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, пам’ять, логічне мислення, інтуїцію, вміння спостерігати.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що живуть у дикій природі та птахів, яких людина приручила; сприяти екологічному вихованню
Обладнання: таблиця з теми, фотографії, комп’ютер, проектор

Терміни і поняття: осілі, кочові, перелітні птахи, птахівництво

Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи та прийоми :
1.Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань

2.Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань у формі біологічного диктанту, ігор на слайдах.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схеми.

5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – спів птахів, малюнки про природу

6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження у формі уявної подорожі до лісу


Хід уроку

І. Організація класу

Уявна екскурсія до лісу.
Я запрошую вас здійснити уявну подорож до лісу. Пропоную всім на хвилинку заплющити очі і уявити себе в зеленому, мальовничому, казковому, затишному та пишному лісі, де птахи починають свій звичайний денний щебет та спів. Стрибають по гілках безтурботні маленькі синички та чижики. Характерно «поскрипує» у своєму гнізді хазяйновитий шпак. Стукає по кленовому стовбуру дятел у червоній шапочці. Цей трудяга витягує з-під кори шкідливих для дерев комах. Десь у гущавині співає іволга - немовби ніжні звуки флейти розливаються навкруги

Саме тут можна почути багато чудових звуків, яких у міському шумі ніколи не буває.
Налаштувати учнів на позитив, побажати гарного настрою, поповнити багаж знань та розширити кругозір з даної теми, вдало та цікаво провести урок, якомога більше отримати позитивних емоцій.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Біологічний диктант

1) Передні кінцівки птахів видозмінені на ... (крила)

2) Осьова частина пера - ... (стрижень)

3) Серце птахів ... (чотирикамерне)

4) Орган, відсутній у видільній системі птахів ... (сечовий міхур)

5) Видовжена кістка стопи - ...(цівка)

6) Після залозистого шлунка йде.... (мускульний)

7) Видозмінена верхня і нижня щелепи утворюють ... (дзьоб)

8) Плаский виріст грудини - ... (кіль)

9) Залоза яка добре розвинена у водоплавних птахів…..(куприкова)

10) Птах, який рухається по вертикальному стовбуру тільки головою вгору… (дятел)

11) Птах, який розвиває швидкість майже 70 км/год…….(страус)

12)Яйцеклітина із зародком і запасом поживних речовин……(жовток)

13) Розширення стравоходу у птахів утворює…(воло)

14) Білкові канатики, які кріпляться до шкарлупи називають…(халази)

15)Тип розвитку у птахів…(прямий)

Ігри на слайдах:

  1. Що кому до смаку? Слайд №1

Учням пропонується перелік їжі, яку вживають птахи. Необхідно визначити хто що їсть.


  1. Хто де живе? Слайд №2

Уважно роздивитися гнізда і знайти відповідних птахів.


  1. Знайдіть відповідність. Слайд №3

Необхідно пригадати різноманітність птахів. З наведеного числа птахів потрібно вибрати ряд до якого вони належать.
4. Розв’язування чайнворду «Птахи» Слайд №4

(Вчитель пояснює, що остання літера в слові – це початкова літера наступного слова, яке учні повинні розгадати).

1. Невеликий лісовий птах. Під час осінніх і зимових кочівель залітає в сади, парки. Самці мають червоні груди. ( снігур ).

2. Реакція птахів у відповідь на сезонні зміни умов існування за участю нервової системи. ( рефлекс )

3. Поширений комахоїдний птах, живе в лісах, садах, парках. Восени кочує.

( синиця )

4. Один з органів травної системи. ( язик )

5. Болотяний птах з довгими ногами і довгим носом. ( кулик )

6. Найбільший представник з родини Воронових. Малочисельний осілий птах. ( крук )

7. Стрій, яким летять гуси. ( клин )

8. Птахи, які висиджують сліпих безпорадних пташенят. ( нагніздні )

9. Природжена несвідома дія птахів у відповідь на зміни навколишнього середовища. ( інстинкт )

Відповідь:снігур,рефлекс,синиця,язик,кулик,крук,клин,нагніздні,інстинк

І
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Діти, ми з вами продовжуємо працювати над темою „Клас Птахи”. Сьогодні у нас останній урок з даної теми. Ви вже знаєте місце птахів серед інших живих організмів, основні ознаки класу, особливості зовнішньої та внутрішньої будови. Маєте певний обсяг знань про їх розмноження та розвиток, поведінку та сезонні явища.

Значення птахів на нашій планеті важко оцінити. Важко оцінити в тонах, метрах, те щастя, яке сповнює нас, коли ми слухаємо пісні птахів, те бажання відірватися від землі й підкорити небо, що з’явилося ще у стародавніх людей, які спостерігали за польотом птахів.

Сьогодні ми з вами повинні ознайомитися із значенням птахів та їх охороною. Адже птахи користуються великою популярністю в народів всього світу. А причина цього криється в тому, що вони належать до найчудовіших істот живої природи.
Птахи – справжня окраса природи. (Показ слайда №5)

Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.

Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.

Цих тварин ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують нашої допомоги, піклування і охорони.
Тема яку ми сьогодні розглянемо «Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів» (Показ слайда №6)
Учитель разом із учнями формує мету уроку (Показ слайдів №7)

Девіз:

Птахи – частина природи,

без яких її краса була б неповною

Слайд №8
Девіз нашої роботи на уроці:

Зібратися разом -

це початок,

Триматися разом -

це прогрес,

Працювати разом -

це успіх

Ознайомлення з планом уроку Слайд №9

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Робота учнів з текстом підручника с.208-209 та складання основних пунктів значення птахів (використання заздалегідь підготовлених заготовок, робота з дошкою)
Значення птахів.

- складова частина природних угруповань;

- є ланкою у ланцюгах живлення;

- сприяють у розповсюдженні насіння рослин;

- джерело м’яса, яєць, пуху, пера;

- пташиний послід – необхідне добриво;

- запилюють квіти;

- біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників;

- декоративне (насолода від співу і зовнішнього вигляду);

- регулюють чисельність шкідливих комах, гризунів

- яйця застосовують в лікувальних цілях, для миття волосся і виведення плям на одязі;

- є санітарами природи.

Розповідь вчителя про птахівництво як галузь сільського господарства (використання слайдів №10-16)

Птахівництво – важлива галузь сільського господарства. Розведення птахів у сучасних умовах – високотехнологічне виробництво. На птахофермах і птахофабриках розводять курей, качок, гусей, індичок, перепелів. Основні продукти, що отримують від птахівництва, - це м'ясо і яйця, які є одним з основних і доступних джерел білка для людини. Курей розводять для забезпечення населення м’ясом (бройлери) та яйцями (кури- несушки). Велике значення для людини мають перепелині яйця, користь від яких дуже велика, особливо для людей схильних до алергії, оскільки це цінний дієтичний продукт. Використання перепелиних яєць в комплексі з дієтичним харчуванням, сприяє зміцненню імунітету та відновленню-поліпшенню обміну речовин в організмі людини, що дуже важливо, як при різних захворюваннях, так і для поліпшення загального стану здоров'я взагалі. Крім того, людина отримує від свійських птахів добрива, пух, перо.
Фізкультхвилинка (показ слайда №17)
Робота учнів з текстом підручника с. 209-210 «Міграція птахів»

Птахи – що живуть на території нашої країни, поділяються на три групи: (показ слайда №18)

  • осілі;

  • кочові;

  • перелітні.

Осілі – птахи, які протягом року живуть в одній місцевості.

Кочові птахи – це птахи, які з настанням зими, об’єднуючись у невеликі, зграї , поступово мігрують на південь у пошуках її.

Перелітні птахи – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї.

Питання для обговорення:

  • Яка основна причина міграцій птахів?

  • Що є сигналом до початку перельоту?

  • Чому птахи не збиваються зі шляху?

  • Що таке кільцювання та яке його значення?



Розповідь про охорону птахів (випереджаюче завдання учням).

Показ слайда №19(піклування про птахів)

ОХОРОНА ПТАХІВ.

Птахи є для людини надзвичайно корисними хребетними. Проте з кожним роком все більше видів птахів зменшується за чисельністю, поширенням, багато які стають рідкісними або зовсім зникають на великих територіях (на сьогодні повністю зникло близько 200 видів). Для того, щоб запобігти зникненню птахів, їх треба охороняти. Мало занести той чи інший вид на сторінки Червоної книги, прийняти закон про охорону тварин або певних видів птахів - треба вивчати птахів, знати їхні потреби щодо навколишнього середовища.

Слід зазначити, що птахів слід охороняти, приваблювати в ліси, сади, парки: створювати сприятливі умови для гніздування (насаджувати дерева, навесні розвішувати штучні гніздівлі, узимку організовувати підгодівлю – виготовляти кормові столики й годівниці); не руйнувати гнізда, не здіймати галасу в місцях гніздування; у період розмноження не полювати на птахів.

Наразі природа відчуває на собі посилення впливу людини, багато видів діяльності якої негативно відбивається на природній фауні. Кількість багатьох видів птахів зменшується. Для їх збереження вживають низку заходів.

Приймаються законодавчі акти, організовується державний контроль за їх виконанням, виділяються певні кошти на наукові розробки, що стосуються охорони природи, і практичні заходи. Спеціальними нормативними актами регулюється відстріл мисливських птахів: забороняється весняне полювання, встановлюються норми відстрілу певних видів, забороняється полювання на птахів у місцях їхньої зимівлі, забороняється полювати на нечислених та співочих птахів. В охороні птахів і збільшенні їх чисельності велике значення мають заповідні території, в яких створюються умови для збереження й розмноження багатьох корисних птахів. Птахів охороняють у заповідниках, заказниках, національних парках. До Червоної книги України занесено 87 видів птахів станом на 2009 рік. Серед них: чорний лелека, дрохва, балабан, скопа, рожевий та кучерявий пелікан, орел-карлик, змієїд, тетерук, журавель сірий, голуб-синяк, пугач, вівсянка чорноголова, дятел зелений, скопа, лебідь малий, казарка червоновола тощо. Отже, охорона птахів - обов’язок кожного.
Показ слайда №20-26 (Червонокнижники)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа «Впіймай помилку» (Показ слайда №27)

(Вчитель пропонує учням речення, а учні повинні знайти в ньому помилку)


  • Перелітні птахи не залишають певної природної зони, перелітають на невеликі відстані.

  • Сигналом до початку перельоту у птахів є зміна атмосферного тиску.

  • До Червоної книги України внесено 57 видів птахів.

  • Птахи приносять людині лише користь.

  • До осілих птахів нашої місцевості можна віднести: синиць, ворон, перепелів, сойок.

  • Журавлі - це кочові птахи.

  • Курячі яйця дуже корисні, багато вуглеводами та не можуть викликати алергію.

  • До птахів, що занесені до Червоної книги України відносимо: пелікана, дрохву, скопу, горобця та змієїда.

Складання сенканів.

Наприклад:

  • птахи

  • теплокровні, мелодійні, роздільностатеві

  • літають, плавають, будують

  • птахи - входять в ланцюги живлення, регулюють чисельність інших тварин

  • співаки


VІ. Надання та пояснення домашнього завдання. (Показ слайда №28)
Опрацювати параграф №47, повторити вивчений матеріал з теми “Птахи”

Підготувати народні прикмети, легенди, цікаві факти про птахів*

Виконати різнорівневі завдання с.213(письмово)**

VІІ. Підсумок уроку.

Учням та гостям пропонуються орігамі (паперові птахи) з найкращими побажаннями.
Показ слайда №29 «Дякую за увагу»

Схожі:

Дата проведення уроку: УРОК 4
УРОК НООСФЕРА. ЕВОЛЮЦІЯ УЯВЛЕНЬ ПРО МІСЦЕ ЛЮДИНИ В ПРИРОДІ. МАСШТАБИ Й НАСЛІДКИ АНТРОПОГЕННОГО ВПЛИВУ НА ПРИРОДНЕ СЕРЕДОВИЩЕ НА СУЧАСНОМУ...
Уроку Дата Тема уроку
Розділ II. Мале коло економічного кругообігу: домашні господарства і підприємства
Уроку Дата Тема уроку
Тематичне оцінювання “Границя, неперервність та похідна функції” (Контрольна робота №1)
Дата проведення уроку: УРОК 2
Цілі уроку: проаналізувати структуру сучасної екології, визна­чити її місце в системі наук; розвивати навички практичного застосування...
Уроку Дата Тема уроку

Уроку Дата Тема (тематика спілкування)

Уроку Дата Тема (тематика спілкування)

Урок 21 Тема уроку
Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині
УРОК №46 Тема уроку
Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки
УРОК №35 Тема уроку
Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка