Розвиток освіти, літописання. Архітектура та образотворче мистецтво. Зміни в суспільному житті Галичини й Волині


Скачати 108.06 Kb.
НазваРозвиток освіти, літописання. Архітектура та образотворче мистецтво. Зміни в суспільному житті Галичини й Волині
Дата06.03.2016
Розмір108.06 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Право > Документи
Тема: Розвиток освіти, літописання. Архітектура та образотворче мистецтво. Зміни в суспільному житті Галичини й Волині

Мета: ознайомити учнів з культурною спадщиною Галицько-Волинської держави; вчити працювати з додатковими історичними джерелами, раціонально розподіляти час;

розвивати пам'ять, увагу, критичне мислення, вміння співставляти, аналізувати, робити и висновки;

виховувати інтерес та шанобливе ставлення до культурної спадщини наших предків.

Очікувані результати: учні познайомляться з культурними надбаннями Галицько-Волинської держави, навчаться аналізувати архітектурні, живописні, писемні пам'ятки цієї доби , порівнювати з культурними досягненнями Київської Русі.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок
Форма уроку: історична подорож
Обладнання: історична карта „Галицько-Волинська держава в XІІІ-ХІV ст.”, атласи, підручники, картки з завданнями, книжки-cкладки.
Хід уроку.

І .Організаційний момент.

ІІ. Розминка. Обгрунтування навчання.

Діти , що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Відповіді учнів.

Ми ознайомилися з особливостями соціально-економічного розвитку Галицько-Волинської держави ( показ по карті та атласі), спостерігали за політичним життям, а сьогодні розкриємо ще одну з найцікавіших, найпрекрасніших сторінок Галицько-Волинської держави, а яку ви узнаєте розгадавши кросворд і виділивши ключове слово.

Я

Р

Л

И

К

Г


Р

У

А

И

Щ

Н

О


Л

Е

В


И

В

А

Л

Ь

С

К

О


Б

А

Т

И

Й

У

С

О

Б

И

Ц

І


І

Й


Р

Ю

В

А

Л

С

О

Р

Я


Питання до кросворду:

1. Грамота на князювання яку давав хан Золотої Орди ( Ярлик)

2. Держава, небезпечний сусід Галицько-Волинської держави ( Угорщина)

3. Син Данила Галицького (Лев)

4. Син Романа Мстиславовича (Василько)

5. Хан, до якого Данило їздив на переговори (Батий)

6. Внутрішня боротьба князів між собою (Усобиці)

7. Князь Галицько-Волинської держави (Юрій)

8. Батько Ярослави оспіваної у „Слові о полку Ігоревім” (Ярослав)

Учитель:

Діти , так яку сторінку історії Галицько – Волинської держави ми будемо вивчати? Відповіді учнів.

ІІІ. Актуалізація.

А що таке культура?

Культура-це сукупність усіх матеріальних і духовних цінностей.

Які це матеріальні цінності? (Це різноманітні споруди, знаряддя праці, речі)

А які це культурні цінності? (пам'ятки літератури, малярства, музики)

Так, дійсно культура є дорогоцінною нашою спадщиною, мірилом духовності, майстерності, творчості наших предків.

Ось сьогодні ми і розглянемо особливості культурної спадщини Галицько-Волинської держави.

А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Відповіді учнів

ІV.Усвідомлення змісту.

Учитель:

Працювати ми будемо не звичайно, ми здійснимо подорож по містах та познайомимося з культурними пам'ятками Галицько-Волинської держави. Проблемне питання :

Порівняйте культурні надбання Київської Русі та Галицько-Волинської держави

Робота в зошитах

1. м. Володимир (станція "Літописання")

2. м. Львів (станція "Містобудування")

З. м. Галич (станція "Архітектурна")

4. м. Холм (станція "Образотворче мистецтво")

Учитель показує по карті міста

Діти, сьогодні ми з вами побуваємо у м. Володимирі - станція Літописання, відвідуємо Львів, до речі першу в Україні аптеку було відкрито у Львові в 1445 році.

Першу залізницю на території сучасної України збудовано на території сучасної України було збудовано між Львовом і Перемишлем.

Найстарішим університетом в Україні є Львівський. Його засновано

20 січня 1661 року.

Помилуємося архітектурними спорудами Галича, до речі першої столиці Галицько-Волинської держави.

Будемо здивовані красою станції „Образотворче мистецтво" у місті Холм, до речі сучасне місто називається Кельн і знаходиться у Польщі.

На станціях вас будуть зустрічати екскурсоводи (виходять), які не тільки розкажуть вам багато цікавого й дивовижного, але й зададуть запитання. Ви ж в своїх записниках (зошитах) робіть записи щодо найбільш цікавих фактів. По закінченні подорожі ми проведемо вікторину:

І так прошу екскурсоводів зайняти свої місця, починаємо.

Розповіді учнів по плану (час-5 хвилин)

Місто Володимир (станція „Літописання)

Екскурсовод Добрий день! Я вітаю вас на станції „Літописання” міста Володимира. Давайте згадаємо

1 ) Що таке літопис?

2 ) Де переписувалися книги, хто цим займався?

3) Які літописи Київської Русі ви знаєте?

Місто Володимир обрав своєю столицею онук Данила Юрій І Львович. Це місто заклав Володимир Великий. Володимирський князь Володимир Васильович сам переписував книги, віддавав їх оправляти в дорогоцінні оправи та розсилав у подарунок монастирям й церквам. Сучасники назвали князя "...книжником великим і філософом". Головним джерелом вивчення історії Південно-Західної Русі і найвидатнішою пам'яткою літератури є Галицько-Волинський літопис. Літопис складається з 2 частин:

I частина - Галицька ( події 1201-1261 pp.)

Головним героем є князь Данило Романович. Викладається історія його життя. Описується боротьба з боярами, походи проти зовнішніх ворогів-угорці , боротьба з татарами. Розповідається про будівництво міст і храмів.

II частина - Волинська (1262-1292) писалася при дворі князя Володимира Васильовича. Основна увага приділяється : опису будівництва храмів, татарським навалам. Особливістю літопису є те, що він не поділяється на датовані літописні записи, а включає своєрідні повісті про воєнні походи та інші події.

Питання:

1 ) Хто обрав місто Володимир столицею Галицької держави? (Юрій І Львович)

2) Якого князя і за що називали сучасники „книжником великим і філософом"? (Володимира Васильовича)

3) Яке значення Галицько-Волинського літопису?
Місто Львів станція „Містобудування"

Екскурсовод Добрий день! Мої найкращі побажання вам на станції „Містобудування” м. Львова.

Безпосередню участь у розбудові Львова брав син Данила Галицького Лев. Адже для нього це місто споруджувалося і було назване його ім'ям. Лев Данилович, ставши князем, обрав це місто столицею. З містом Лева пов'язаний герб Галицько-Волинського князівства-золотий лев на синьому тлі. який відомий з другої половини XIII століття.

Зображення лева символізувало мужність, владу, звитягу, великодушність.

До нашого часу збереглися печатки міста Львова початку ХІV століття із зображенням давнього герба.

Крім Львова Данило заснував в 1250 році Холм.

Легенда так розповідає про заснування цього поселення. Одного разу їздив Данило на лови. Приїхав на місце, яке йому дуже сподобалося. -„Як зветься це місце?” - запитав у людей, що були там.

- Холм, відповіли ті

- Нехай тут буде город Холм. І присвятив його будівництво святому Іоанну Златоусту. Тут він побудував свою оселю і гарну церкву святого Іоанна.

Це місто стало своєрідними воротами на перехресті шляхів, що пролягали зі Східної Європи у Західну, з Чорного моря у Прибалтику. Історичними пам'ятками Львова є: Замкова гора, сучасна площа, ринок, Бернадський костьол, Успенська церква, собор святого Юра.

Львів засновано в 1255 році.

Питання:

1 ) Хто збудував м. Львів і в честь кого?

2) Яке значення для Галицько-Волинської держави мало місто Львів?

3)Яке ще місто заснував Данило Романович?

4)Якими історичними пам'ятками славиться м. Львів?

Місто Галич станція „Архітектурна"

Екскурсовод Добрий день! Зараз я пропонує вам подорож станцією Архітектурною" містом Галича. Місто Галич стало першою столицею об'єднаних у 1199 році Галицької та Волинської земель. Роман Мстиславович обираючи його за столицю зважив на вдале розташування міста на його міцні мури. Свого розквіту досягло місто за часів Данила Галицького. Воно славилося своїми храмами. У будівництві використовували в основному дерево, кам'яними спершу були лише храми, й зрідка-князівські палати.

У Галицько-Волинському літописі дається опис княжого палацу в Галичині. Під час навали монголо-татар 1241 р. було знищено всі галицькі споруди-церкви, княжі та боярські палаци тощо. Від княжого Галича тих часів збереглися лише храм Святого Пантелеймона, побудований в XII ст. Церква збудована з великих кубів тесаного каменю, портал прикрашений вишуканим орнаментом та різьбленими фігурами та була найстарішою будовою Галича. Видатними спорудами Галицько-Волинської держави були: Успенський собор та Каплиця-ротонда Василя у Володимирі, башта-стовп Камінець кінець XIII ст.

Питання

1) Чим прославилося м. Галич?

2) Що було найстарішою будовою Галича?

3) Що призвело до знищення всіх галицьких споруд?

4) Які ви знаєте видатні споруди Галицько-Волинської держави?
Місто Холм станція „Образотворче мистецтво"

Екскурсовод : Добрий день!Прийміть мої вітання на одній з найяскравіших зупинок вашої подорожі станції „Образотворче мистецтво". Яскравим проявом живопису були мозаїчні панно та фрески. Що таке фреска, мозаїка? Іконопис у Галицько-Волинських землях розвивався під впливом Київської школи. Свій хист малярі виявляли створюючи ікони-зображення

Ісуса Христа, Діви Марії, ангелів, святих. Взагалі перші ікони завозилися з Візантії та Болгарії, згодом їх стали писати на Русі.

Восени 2000 року на Волині було знайдено унікальну пам'ятку візантійського малярства 11 століття - ікону Богородиці. У середині ХІІІ століття вона потрапила до тільки-но заснованої столиці Данила Романовича - Холма і від 17 століття відома як Волинська ікона Богородиці. Ніде в світі не збереглися такі давні ікони, рівні Холмській за мистецькою завершеністю. Зараз ця ікона прикрашає Волинський краєзнавчий музей у Луцьку.

Особливою красою відрізнялася церква Іоанна у Холмі. Вона була прикрашена різьбленими культурними масками. У середині поверхня купола була „із зорями золотими на лазурі, а внутрішній поміст церкви був вилитий із міді й чистого золота так, що блищав, як дзеркало"

Питання

1)Кого зображували на іконах?

2) Що вам відомо про Холмську ікону?

3) Чим прикрашена церква Іоанна?

4) Що таке фреска, мозаїка?

Учитель:

Час вичерпано. Дякуємо нашим екскурсоводам за цікаві, змістовні розповіді.

V.Рефлексія.

Учитель:

Зараз дізнаємося що ж ви узнали нового під час нашої екскурсії, давайте проведемо вікторину і з'ясуємо, яка ж з команд найкмітливіша, найуважніша, найрозумніша.

Питання вікторини:

1. Хто обрав Володимир столицею Галицько-Волинської держави? (Юрій І Львович)

2. Якого князя і за що називали сучасники „книжником великим і філософом”? (Володимира Васильовича, сам переписував книги, давав щоб оздоблювали, розсилав у подарунок церквам)

3. Хто збудував м. Львів і в честь кого? (Князь Данило Романович в честь сина Лева)

4. Якими архітектурними пам’ятками славиться сучасне місто Львів? (святого Юра, Успенська церква)

5. Що було найстарішою будовою Галича? ( церква святого Пантелеймона)

6. Що привело до знищення всіх галицьких споруд (навала монголо-татар 1241 р)

7. Кого зображували на іконах?

8. Яка видатна ікона прикрашає Волинський краєзнавчий музей? (Холмська ікона)

9. Що таке літопис? (Літопис-запис подій за роками)

10 Що таке фреска? (фреска-малюнок на сирій штукатурці)

Учитель:

Діти, а тепер давайте порівняємо культурні надбання Київської Русі та Галицько-Волинської держави

- Літописання

- Архітектуру

- Містобудування

- Образотворче мистецтво

Культурна спадщина Київської Русі:

Літописання:

Повість минулих літ (чернець Нестор 1113 р), Київський літопис, літопис про смерть Київського князя Володимира Великого

Архітектура:

Десятинна церква, Софійський собор. Успенський храм Печерського монастиря. Золоті ворота з кам’яною церквою Благовіщення

Містобудування:

м. Юр’їв, Володимир-Володимир Великий, Чернігів, Київ-мати руських, Остріг, Пересопниця -одне з найдавніших літописних міст України

Образотворче мистецтво:

Найвідоміше іконописання, майстерня Печерська, живописець Аліпій, мозаїки, фрески, ікони

Молодці діти, ви добре попрацювали.

Учитель визначає яка команда отримала найбільшу кількість балів та

виставляє оцінки

VІ. Підсумок уроку.

Мікрофон

Закінчи речення: „Культурна спадщина Галицько-Волинської держави мене вразила...” Виставлення оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 17, записи в зошиті, питання, підготувати розповідь „Подорож містами Галицько-Волинської держави”.

Схожі:

Тема 1 Образотворче мистецтво
Урок Художня культура Київської Русі : архітектура, монументальний живопис, ікони Київської Русі за межами України
Бесіда «Архітектура як будівельне мистецтво». Українська хата Мета:...
«Архітектура», за його командою учні виходять до дошки і складають відповідне слово
Дослідницько – пошуковий міжпредметний проект
«Я і Україна», трудове навчання, образотворче мистецтво, музичне мистецтво; груповий; середньо тривалий
Урок №1 Тема. Краса навколо нас. Загальне ознайомлення з поняттям...
Навчальна: надавати загальне уявлення про образотворче мистецтво; ознайомити учнів з видами художньо-образотворчої діяльності, матеріалами...
Уроку
Зародження й розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини й суспільному розвитку. Методи наукового пізнання
Міністерство освіти та науки України Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського
Щоб пізнати суть епо-хи, потрібно осмислити духовні набутки створені нею. Література реагує на зміни у суспільному житті, аналізує...
ТЕМА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Зародження та розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини й суспільному розвитку. Методи наукового пізнання. Теорія...
7. Архітектура комп’ютера
Архітектура комп’ютера. Поняття архітектури комп’ютера. Класична архітектура комп’ютера і принципи фон Неймана. Удосконалення і розвиток...
ПРОГРАМИ ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
В умовах розбудови держави, демократизації та до­корінної трансформації суспільства у загальному русі за гуманізацію системи освіти...
5. Сх ідні слов ’яни у давнину, їх заняття, побут, звичаї
Житлами для людей були напівземлянки або землянки із плетеними стінами і вогнищем. Кераміка була ліпною, оздоблювалася різними узорами....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка