Здоров′я нації починається з дитинства


Скачати 79.89 Kb.
Назва Здоров′я нації починається з дитинства
Дата 08.02.2014
Розмір 79.89 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Здоров′я нації починається з дитинства

Учитель історії та правознавства

ХЗОШ №59

Чут Наталая Василівна
Соціальне благополуччя і «здоров’я» кожного суспільства вимірюється сукупним здоров’ям його населення, зокрема дітей і підлітків. Проблема збереження й зміцнення здоров’я підростаючого покоління стає особливо важливою в зв’язку з тим, що ця частина населення обумовлює здоров’я нації, постає як її головний трудовий резерв та інтелектуальний потенціал. І вирішувати цю проблему мають не тільки медичні установи, а й дитячі садочки, загальноосвітні навчальні заклади, в яких дитина проводить значну кількість свого часу, оскільки саме тут формується її світогляд, моральні ідеали, вона набуває певного соціального статусу, визначає своє відношення до життя, здобуває знання про себе, своє здоров’я, оточуючий світ і взаємини з ним. Найголовнішою цінністю, яку має плекати сучасна школа, залишається здоров’я дитини, його формування й підтримка на різних етапах навчання в школі.

Самим цінним для кожної людини є її здоров’я. Коли ми здорові, то легко справляємося з любою справою. А задумуємося ми про те, як впливає на здоров’я наш спосіб життя? Сьогодні багатьом людям шкодить бездумне використання благ сучасної цивілізації, привички до комфорту. Правда, завдяки техніці людині не потрібно ходити пішки, добувати дрова для опалення (особливо в великих містах). Машини нарізають хліб, овочі, збивають вершки, замішують тісто, натирають поли і роблять ще дуже багато корисних справ. І на виробництві самі важкі роботи виконують машини.

Все це, дійсно, полегшує наше співіснування, але тут ховається небезпека. В оточенні чудес цивілізації людина розслабляється, менше рухається, його серце і м’язи, не отримуючи необхідного навантаження, стають в’ялими, слабкими. Звідси і недомагання, швидка втомлюваність, хвороби і в кінці кінців – апатія, небажання працювати, неспроможність жити повноцінним життям. Така людина втрачає одну головну радість – радість здоров’я, відчуття фізичної бадьорості, енергії.

Душевний стан людини залежить в більшості випадків від фізичного. І , мабуть, ви знаєте популярне прислів’я « В здоровому тілі – здоровий дух»? Як же часто буває, що людина своєю безрозсудною поведінкою підриває своє здоров’я, перетворюється в безпомічного, інваліда, і, навпаки, сильні духом можуть зміцнити себе фізично, додати собі того, чого їм недодала природа.

Існує закономірність: чим більше розвинена людина духовно і розумово, тим уважніше вона відноситься до свого фізичного самовдосконалення, тим краще розуміє, що здоров’я – це багатство, яке потрібно берегти. І в той же час здоров’я і відмінна фізична форма – одне із головних умов продуктивної творчої діяльності і її тривалості. Прикладів цьому багато. Великий давньогрецький математик і винахідник Архімед придумав запалювальні дзеркала в 75- річному віці. Давньогрецький філософ Теофраст відрізнявся жвавістю розуму, маючи за плечима 100 років. Драматург Софокл прожив 90 років. П’єсу «Єдип в Колоні» він написав в 90- річному віці ( а життя в ті часи було далеко не таким комфортною, як зараз).

Мабуть, можливість прожити до 100 років не дуже бентежить в дитинстві й юності. Але одне зрозуміло людям різного віку: ми живемо в епоху, коли піклування про здоров’я стало властивістю культурної людини.

Означена актуальність цього питання підтверджується основними положеннями Національної доктрини розвитку України в XXI ст., в якій підкреслюється, що основним з пріоритетних завдань сучасної освіти є «навчання людини відповідному ставленню до власного здоров’я і здоров’я оточуючих як до найвищих індивідуальних і суспільних цінностей». Тому в школі повинні велику увагу приділяти формуванню життєвих навичок щодо здорового способу життя..

Формування життєвих навичок базується на знаннях та уміннях, які в процесі навчальної діяльності формують ставлення дитини, тобто її погляди, уявлення, переконання, оцінки, очікування, мотивації тощо. Ставлення на передбачуваному рівні зумовлюють певні дії або реакції дитини. Водночас ставлення формує здатність, використовувати набуті знання та уміння в різноманітних життєвих ситуаціях. Властивості особистості, які надають можливість людині ефективно вирішувати проблеми та долати повсякденні трудності, називають компетентностями щодо позитивної поведінки. За визначенням ВОЗ, це має назву життєві навички. Для того щоб знання. Вміння та ставлення стали життєвими навичками, необхідно відпрацювати на практиці їхні складові.

Система формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя та на формування життєвих навичок, що сприяють фізичному здоров’ю:

По - перше, це навички раціонального харчування: проводиться роз’яснювальна робота щодо

  • дотримання режиму харчування;

  • уміння складати харчовий раціон, враховуючи реальні можливості і користь для здоров’я;

  • вміння визначати і зберігати високу якість харчових продуктів.

По - друге, навички рухової активності:

- навички виконання ранкової зарядки;

- регулярні заняття фізичною культурою, спортом, рухомими іграми, фізичною працею.

Усім школярам необхідна достатня фізична активність, бо вона впливає і на здоров’я дитини, і на успішне засвоєння шкільної програми. Тому для забезпечення потреби у достатньому фізичному навантаженні нас привчають в школі до щоденної ранкової зарядки. Під час уроків проводяться фізкультхвилинки, які сприяють зняттю втоми, дозволяють організму відновити свої розумові та фізичні здібності.

Не менш важливим є відвідування дітьми різних спортивних секцій. Наші учні мають можливість у шкільному спортивному залі займатися у секціях по баскетболу, таеквон – до, футболу. Відвідують інші спортивні заклади.

Фізична активність реалізується і під час прогулянок на свіжому повітрі. Цей вид характерний для груп подовженого дня.

По – третє, санітарно – гігієнічні навички:

  • навички особистої гігієни;

  • вміння виконувати гігієнічні процедури ( догляд за шкірою, зубами, волоссям та ін.).

Навички особистої гігієни в школі підтримуються наявністю в кожного учня особистого гігієнічного пакету, який складається з мила та рушника. Проводяться бесіди про те як правильно доглядати за шкірою, зубами, волоссям.

В – четверте, режим праці та відпочинку:

- вміння чергувати розумову працю і фізичну активність;

- вміння знаходити час для регулярного харчування і повноцінного відпочинку.

Велика увагу приділяється формуванню життєвих навичок, що сприяють соціальному здоров’ю. Це і вміння слухати, і чітко висловлювати свої думки, виражати свої почуття, адекватно реагувати на критику, уміння просити про послугу або допомогу, володіти невербальною мовою ( жестами, мімікою, інтонацією тощо), уміти розуміти почуття інших, уміння виявляти допомогу і підтримку, уміти розрізняти і розв’язувати конфлікти поглядів і інтересів на основі толерантності, за допомогою конструктивних переговорів, уміти відстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема пов’язаних із залученням до куріння, вживанням алкоголю, наркотичних речовин, уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти у разі загрози. Важливими є і навички спільної діяльності і співробітництва, які вчать бути «членом команди», уміти визнавати внесок інших у спільну роботу, а також адекватно оцінювати свої здібності і свій внесок у спільну діяльність. Всі ці навички формуються на уроках етики, курсу «Людина і суспільство», виховних годинах, участі в роботі шкільного самоуправління, уроках основ здоров’я та ін. предметів, бесідах.

Важливе значення для формування здорової людини належить життєвим навичкам, що сприяють духовному та психічному здоров’ю - це формування таких якостей людини як самоусвідомлення і самооцінка тобто уміти усвідомлювати власну унікальність, позитивне ставлення до себе, інших людей, до життєвих перспектив і адекватно сприймати оцінки інших людей, уміти визначати життєві цілі, планувати власну діяльність, уміти визначати пріоритети і раціонально використовувати свій час. Мабуть, уміння правильно виражати свої почуття, контролювати прояви гніву, впорюватися з тривогою, переживати невдачі – це, безперервно, є одними із важливих складових людських якостей, які впливають на здоров’я суспільства. Все це підтримується мотивацією успіху і тренуванням волі: віра в те, що ти є господарем свого життя; установкою на успіх; умінням концентруватися на досягненні мети; розвитку наполегливості та працьовитості.

Здоров’я – одне із передумов ( і результат ) повноцінного, творчого, успішного, щасливого життя.

Питання в тому, що вважати показником здоров’я. В характеристику здоров’я, по даним ВОЗ, входить відчуття людиною повного фізичного психічного і суспільного благополуччя, а не тільки відсутність хвороб. Показниками міцного здоров’я являються: висока працездатність, творча активність, радісне світосприйняття, гармонійний розвиток фізичних і духовних сил, моральні якості людини, його інтересів і потреб. Таким чином, якщо ми веселі, їмо з апетитом, міцно спимо, - значить, ми здорові. Здоров’я потрібно уміти берегти кожному, бо тільки так ми зможемо створити здорову націю, досягти успіху і зробити успішною свою Батьківщину. Підтвердженням цьому є вислів відомого українського хірурга Миколи Амосова: « В большинстве болезней виновата не природа, не общество, а сам человек. Чаще всего он болеет из-за своей лени и жадности, а иногда из-за глупости. Не возлагайте надежду на медицину. Она неплохо лечит многие болезни, но не может сделать человека здоровым. Пока она даже не может научить человека, как быть здоровым».

Ми повинні піклуватися про здоров’я підростаючого покоління. Що б вони піддавалися впливу сучасним «захопленням» молоді, які називають шкідливими звичками. Вони найбільше шкодять людині. Від куріння страждають дихальна і серцево-судинна системи. Отрута, яка міститься в тютюнові, руйнує клітини мозку, кров’яні судини, легені. Куріння призводить до тяжких захворювань.

Пияцтво, алкоголь – самі поширені вороги здоров’я. Від вина гине не тільки тіло, але й те, що не менш страшно, душа, руйнується особистість. Все цінне, що є в людини: його інтереси, вміння, талант, доброта, прагнення до краси, - п’яниця втрачає. В гонитві за стаканом отруйного зілля людина часто здійснює правопорушення і навіть злочини. А ми з екранів телевізорів та з бігбордів, які розміщені в нашому місті на вулицях, кожен день бачимо рекламу цих ворогів здоров’я.

Але у тіла є ще страшніший ворог. Ім’я його – наркоманія. Це –непереборна хвороблива пристрасть до споживання одурманюючих речовин – наркотиків. Наркоман не належить собі, всі його думки направлені на те, щоб добути, знайти собі дурман і якнайшвидше його вжити. У нього не залишається ніяких інших інтересів. Якщо не має наркотиків, він страждає від «ломки» - дикої болі в усьому тілі. Тому наркоман іде на злочин, аби тільки добути наркотик. Наркоманія – це хвороба, яка знищує особистість.

Підступність цієї хвороби заклечається в тому, що про дійсний її жах узнають тільки тоді, коли вже захворіли, стали наркоманами. А до цього здається, що нічого страшного не трапиться, якщо «попробувати тільки один раз» пігулку, сигаретку з «травкою» і тому подібне. Звикання проходить дуже швидко. Тому ми повинні протистояти цьому злу і пропагувати здоровий спосіб життя.

Сьогодні можна сказати, що здоровий спосіб життя – це людська діяльність, переосмислена крізь призму профілактичних заходів. Шкільний вік – важливий етап у житті людини, протягом якого здійснюється поступовий перехід від інфантильного до нового «зрілого» рівня функціювання більшості систем організму. Школа є основною ланкою у ланцюгу створення у дітей стереотипу здорового способу життя, формування індивідуального та громадського здоров’я.

Здорова людина – це успішна людина. Успішна людина – це успішна держава. І Зараз в умовах розбудови України як суверенної держави перед школою стоїть складне і відповідальне завдання – виховати високоморальне, здорове, соціально свідоме підростаюче покоління, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів прогресивних національних традицій.






Схожі:

Тема. Здоров’я потрібно цінити
Мета. Виховувати у дітей почуття національної самовідданості, патріотизму, відповідальності за майбутнє нашої нації. Дати розуміння...
«ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ЗДОРОВ’Я НАЦІЇ» виступ на обласній учительсько-батьківській конференції
Підтримуючи молодь у її прагненні зберегти своє здоров'я, ми повинні переорієнтуватися з лікування на профілактику з подолання хвороби...
Р. Д. Левчук Про Проект Стратегії реформ в галузі охорони здоров'я м. Тернополя
План заходів по оптимізації закладів охорони здоров'я міста Тернопіль на 2011 рік. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну...
М. Лисичанськ Удосконалення навчального процесу на уроці фізичної культури
Здавна вважають, що здоров’я нації повинне бути «візитівкою» держави, показником її культурного зросту, а здоров’я окремої людини...
Мета заходу: дати учням розуміння важливості здоров'я для людини...
Обладнання: намальований потяг «Здоров'я»; «Дерево мудрості»; пазли для гри «Розсипані перли»; «сонечко», «хмарки», «промінці» дитячі...
«Система роботи щодо морально-етичного виховання дошкільнят»
У народі кажуть: день починається з ранку, річка з джерельця, а життя людини з народження та дитинства. «Дитина – ніжний паросток,...
УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Здоров’я людини це справді незрівнянне багатство, яке необхідно не просто надійно берегти, а й повсякчас примножувати. А той, хто...
НАКА З
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 14 січня 2002 р. №14 "Про затвердження Міжгалузевої комплексної програми "Здоров'я...
УКРА Ї Н А Ш ПОЛЯНСЬКА МІСЬКА РАДА ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ Р І ШЕНН Я
Шполянської районної державної адміністрації, висновок постійної депутатської комісії «З питань охорони здоров’я та соціального захисту...
Година спілкування
Святково прибраний клас. На дошці слова: «Із слова починається людина, із мови починається мій рід» (Н. Рій)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка