«ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ЗДОРОВ’Я НАЦІЇ» виступ на обласній учительсько-батьківській конференції


Скачати 118.8 Kb.
Назва «ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ЗДОРОВ’Я НАЦІЇ» виступ на обласній учительсько-батьківській конференції
Дата 30.11.2013
Розмір 118.8 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи


«ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ – ЗДОРОВ’Я НАЦІЇ»

виступ на обласній учительсько-батьківській конференції
Шановні добродії, колеги!

Сьогодні ми аналізуємо питання, яке хвилює нас сьогодні, буде хвилювати завтра, питання сьогодення і питання майбутнього: здоров’я. Кожен рік - це рік дитини. Життя доводить, що освіта і здоров'я нерозривно взаємопов'язані. Тут є динаміка, яку ми не можемо ігнорувати, якщо у нас є бажання забезпечити захист, підтримку та сприяння освіті і охорони здоров'я нашого покоління. Підтримуючи молодь у її прагненні зберегти своє здоров'я, ми повинні переорієнтуватися з лікування на профілактику з подолання хвороби на запобігання її, адже, за висловом Томаса Мора «мудрий швидше уникатиме хвороб, ніж вибиратиме засоби проти них».

Шкільне життя насичене різноманітними стресогенними факторами. Успіх освіти ґрунтується не лише на міцних знаннях, а й на міцному здоров'ї.

За останні п'ять років захворюваність дітей 7-14 років збільшилася майже на 45%. Спостерігається зменшення кількості здорових школярів з 34% (у першому класі) до 9-10% (серед старшокласників). Зростає загальна дитяча інвалідність.

Більш як половина дітей 12-14 років (близько 65-70%) та більше як 75% дітей 15- 18 років вживають алкоголь. Кожна третя дитина 12-14 років і кожна друга після 15 років - курить. Кожний п'ятий підліток 5-18 років вживає наркотики. Майже половина генофонду нації з різних причин не відтворюються у наступному поколінні:

  • 50% учнів мають хронічні захворювання, третина з яких обмежують вибір професії;

  • від 20 до 80% учнів загальноосвітніх шкіл мають поєднану патологію 2 - 4х систем організму;

  • 15 млн. чоловік проживає на екологічно забруднених територіях.

Протягом періоду навчання у 3-5 разів зростає частота порушень зору і осанки, у 2-4 рази - нервово-психічні порушення.

Аналіз становища здоров'я дітей в нашій країні підтверджує, що пошуки інноваційних методів освіти і виховання, форм організації щодо збереження та зміцнення здоров'я молодого покоління держави набувають особливого значення. Успішне досягнення цієї мети можливе тільки при методичній, комплексній і узгодженій роботі батьків, педагогів, лікарів, юристів, соціологів.

Кожна школа має своє обличчя. Учитель - особистість і вона неповторна. Його завдання - наповнити життя дитини змістом і смислом, зберегти здоров'я, ми розуміємо, що усі науки не вивчиш, але здоров'я своїх дітей (учнів) ми повинні зберегти не погіршивши, зробити дитину здоровою і щасливою.

І що нам заважає...

  1. Ви пробували, не згинаючи спини і не змінюючи положення рук і ніг, нерухомо просидіти 45 хв? Це не так просто. Виявляється, що сидіти рівно за партою під час письма дитина може не більше 18 секунд. Потім дитина починає «лягати», згинатись і скільки б учителі не закликали дітей сидіти рівно, вони все одно будуть горбитися. Звідси сколіоз і поганий зір.

  2. 35 років тому в школах перейшли на швидкісне безвідривне письмо, але якщо імпульсивно-нажимний ритм письма чорнильною ручкою відповідає природним синусоїдальним біоритмам дитини (зусилля - розслаблення, зусилля - розслаблення) то від безвідривного письма кульковою ручкою відбувається постійне наростання напруження, як наслідок, уже через 20 хвилин у маленької дитини фіксуються ознаки стенокардії. А це означає, що від такої простої дії, як оволодіння навичками письма, учень втрачає до шести відсотків свого життєвого потенціалу. А за весь перший клас до 10%. Тому на кулькову ручку потрібно переходити в п'ятому класі.

  3. Під час контрольних чи екзаменаційних робіт уже через 10-15 хв школяр піддається так званому «шкільному шоку» або проявляється байдужість до результатів, неврастенія, рання стенокардія, не говорячи уже про короткозорість і порушення осанки.

  4. Наступний фактор - навчальне середовище із негативною екологією (закриті приміщення, обмежений простір, заповнені одноманітними і штучно створеними предметами). Це швидко виснажує нервово - психічну енергію, імунно-захисні функції організму, закріпачує реалізацію генетичних програм. А ще - так званий вербальний або словесно - інформаційний принцип будови навчального процесу. Учень перетворюються на приймаючий програмований пристрій, а вчитель - на передавальний програмуючий. Така школа, зокрема, з «прогресивно комп’ютерними технологіями навчання «вирощує» учнів за законами програмування».

  5. В «сучасному» навчальному закладі особливо захоплюються методиками розвитку інтелекту, при цьому не приділяючи увагу емоційно - образному від чуттєвому навчанню і вихованню. Це призводить до роздвоєння в дитини інтелектуального і від чуттєвого, до розладу уявлення. Сьогодні, на думку лікарів, симптоми прихованої шизофренії спостерігається в 40-45% учнів уже в 4 класі (Росії 60-70%). Вплив електронних засобів масової інформації, рок-музика на дітей з підірваною психікою, зруйнованою уявою робить їх біороботами. Вони стомлені і тому легко можуть піддаватися навіюванням, маніпуляціям свідомістю.

  6. Наступне, що ми, вчителі, батьки, медики, повинні відродити в школах гармонію, нерозривний зв'язок дитини з природою. До цього додається нестабільність - постійне експериментування над системою освіти (брак глибоких медико-гігієнічних, психо-фізіологічних досліджень впливу системи освіти на здоров'я дітей, відсутність єдності поглядів і бажань деяких ланок медичних працівників (скорочення медперсоналу). Отже, школа і батьки винні в тому, що в дітей виникають неврози, психосоматичні і вегетативні розлади, порушення постави, хвороби опорно-рухової системи, патології артеріального тиску, погіршення зору, розлади психіки, імунної системи, деградації дітородних функцій. Все це відбувається на тлі нестатків і сімейних негараздів, погіршення екології, незбалансованого харчування, ранніх шкідливих звичок (куріння, алкоголізму, наркоманія), розпусти під впливом «статевого виховання» та багато чого іншого. Трагедія саме в тому, що всі вади здоров’я передаються з покоління до покоління і маємо деградацію суспільства.

  7. Меблі на виріст (в романі Віктора Гюго «Людина, яка сміється» - описано, як викрадених дітей заковували в колодки. Тим самим обмежували природні їхні процеси розвитку. Наші занадто маленькі або великі парти, звичайно, не колодки, але шкоди від них чимало. Нам потрібні змістовим ірні меблі, щоб забезпечити (застосувати) режим зміни динамічних поз (пишуть і сидячи і стоячи).

  8. Людина живе в тривимірному просторі - ї просто неможливо весь урок дивитися на дошку. Необхідно нейтралізувати згубний вплив умов закритих приміщень і обмеженого простору - особливо це важливо в початковій школі.

Аналізуючи вищеназвані наші проблеми ми повинні усвідомлювати, що розвиток розумової втоми має відмінності у порівнянні з фізичною, яка призводить до автоматичного припинення роботи, а розумова втома викликає нервово-психічне перезбудження, невротичні розлади, подразливість, головний біль.

Недостатня рухова активність дитини, особливо в перші роки її життя, спричиняє блокування генофонду, затримку тілесного і психічного розвитку. , Тому виростають покоління життєво розслаблених, кволих дітей.

Ісус Христос казав: «Встань і ходи!», іншими словами - рухайся, життя - це рух. А що весь час говоримо ми (батьки, вчителі): «Сядь і сиди! Сиди тихо! Не бігай, не стрибай, бо впадеш! Сиди і слухай! Не крутись!» - такі наші головні «виховні» настанови.

Проте це не єдиний фактор, що впливає на здоров'я підростаючого покоління. Тому я погоджуюся з думкою професора, доктора медичних наук В.Базарного (Росія) та директора Московської ЗОШ №760 Володимира Гармаша, що «педагогіка лише тоді стане наукою, коли вона відкриє закони розкріпачення духовно-тілесних і тілесно-фізичних потенціалів людини, які ввійдуть в основу навчально-фізичних процесів».

Розуміння всіх цих проблем зумовило появу на Черкащині мережі шкіл Сприяння здоров'ю (школи культури здоров'я). 10 державних програм спрямували роботу Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю. Ми, в області, вивчаємо роботу 7 загальноосвітніх шкіл Всеукраїнського рівня та 179 - регіонального. 211 загальноосвітніх шкіл нашого рідного краю заявили себе, як школи сприяння здоров’ю.

Що ж є основою Школи сприяння здоров'ю, її обличчям?

З вашого дозволу я коротко проаналізую роботу колективу Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №10, експериментального навчального закладу Всеукраїнського рівня.

  • 1999 рік - в школі навчається 370 учнів, обстежено - 330, виявлено захворювання у 294 дітей:

  • понижений зір у 53 учнів

  • порушення постави у 80 учнів

  • плоскостопість у 102 учнів

  • фізіологічні зміни серця у 31 учня

Виникла негайна проблема - це сформувати в учнів свідоме, відповідальне ставлення до свого здоров'я.

  1. Знання повинні стати реально дійсними, визначаючи поведінку кожного - предмет валеологія - за авторською програмою.

  2. «Паспорти здоров'я» - для кожного учня - визначення індивідуального рівня здоров’я, розробляється індивідуальна програма фізичного розвитку і оздоровлення.

  3. Контроль по класних кімнатах за повітряно-тепловим режимом і бактеріальним станом повітря (використовується озонатор).

  4. Фізкультхвилинки, мішечки із сіллю певної ваги, масажери-каштани, масажні рукавички, дерев’яні масажери для профілактики плоскостопості - для збереження високої працездатності протягом уроку.

  5. Стоячі парти - для зняття напруження в опорно-м’язовому апараті при довготривалому сидінні.

  6. Музикотерапія - враховуючи, що музика може знімати втому і заряджати людину енергією, позитивно впливати на системи кровообігу та дихання. Розрізняють пасивну і активну. Для кожного конкретного учня потрібно добирати індивідуальні мелодії. Існують мелодії - цілителі, мелодії - подразники.

  7. Фітоциндарії - виявляється, для того, щоб мати міцне здоров'я, треба «завести» потрібний вазон (Овнам - герань, Тельцю - фікус, Близнятам - мелісу, Ракові - женьшень, Левам - кімнатні лілії, бегонії - Рибам, плющ - Стрільцям).

  8. Колір приміщень, інтер’єру - психологи доводять, що емоційний портрет і стан здоров'я людини можна визначити за допомогою кольору. Цей метод більш ефективний (за словами знаменитого російського психоневролога В.М.Бехтерьова) - ми шкірою відчуваємо колір, який може лікувати, а може і калічити. У кожного свій колір - цілитель і колір - подразник (червоний підбадьорює і активізує життєві сили, жовтий - ознака інтелекту, зелений - символ молодості й гармонії, ліловий - пробуджує інтуїцію).

  9. Навчання і надання першої допомоги в різних життєвих ситуаціях.

  10. Природо відповідний підхід (екологія душі, любов до рідного краю, природи).

  11. Іпотерапія

  12. Танці - цілющі дії - в ритмі танцю зовсім зникають болі в ділянці хребта, перестає докучати головний біль, зміцнюється імунітет, а тому й застуда менше чіпляється. Танцювальна музика навіює гарні думки, а отже поліпшується настрій, наповнює духовністю - депресій не буде.

  13. Магічна сила каменю (вузьких і довгих камінчиків, які зібрані після грози):

  • природні мінерали незамінні для масажних процедур (нефрит, яшма, гірський кришталь). У вигляді кульок використовуємо для стимуляції активних місць на долоні. Такий метод дає відчутні результати ( знімає втому, нервове тремтіння рук, нормалізує кровообіг, зміцнює кістки, поліпшує пам'ять (10-15 хвилин). Кришталь очищає біополе, нормалізує тиск, кришталеве намисто й зникає головний біль. Якщо діти перебирають, граючись, камінчики - це призводить до того, що їх обминають хвороби.

  1. Учні охоплені оздоровчою фізкультурою, масажем.

  2. Працюють стоматологічний, масажний, , тренажерний кабінети.

  3. Проводиться аромотерапія методом інгаляції: «обкурювання», «суха інгаляція».

  4. Використання в січні-лютому місяці в раціоні 1-4х класів напою із сухофруктів, трав'янистих чаїв - індивідуально.

В нас є позитивні, щорічні, результати, але є і проблеми.

Напрямки роботи:

  1. Профілактика неврозів (здорова ЦНС)

  • відповідний режим праці і відпочинку

  • проведення протягом перерви і уроків невеликих фізкультхвилинок, музичних пауз, аромотерапії, кольоротерапії, аутотренінгів

  • активна робота психотерапевта, анкетування школярів з метою виявлення їхніх проблем

  • бесіди з батьками щодо заборони дітям переглядати телевізійні програми, які не відповідають їхньому віку.

  1. 3дорові внутрішні органи

профілактика у таких напрямках:

  • серцево - судинна система

  • легені

  • сечостатева система

  1. Здоровий хребет

  • відомо, що малорухомі діти нерідко відстають у фізичному розвитку скоріше втомлюються, відбувається деформація стопи (плоскостопість)

  • коригування постави учнів під час уроків (руки за спину, стоячі парти), фізкультпаузи

  • створення окремих фізкультурних груп (ЛФК)

  1. Профілактика простудних захворювань

  • загартування дітей у домашніх умовах

  • заняття фізкультурою і спортом

  • активне використання аромотерапії

Засоби аромотерапії:

  • свіжі рослини (букети)

  • сухі рослини (сухі букети)

  • настої, настойки, ефірні олії

  • використання часнику, цибулі

Способи аромотерапії:

  • фітодизайн

  • ароматизація повітря

Приклади застосування ароматів для лікування дітей:

  • покращення пам’яті, уваги - китайський лимонник, гвоздика

  • профілактика ОРЗ - апельсин, ялівець, ефірні масла хвойних дерев

  • головний біль - гвоздика, герань, лимон

  • покращення настрою - шавлія, цитрусові, хвойні

Ми співаємо, танцюємо, змагаємось із школами - гігантами.

Школи культури здоров'я базуються на:

  • введенні дисциплін валеологічного спрямування

  • інтеграція природничо-математичних та гуманітарно-естетичних знань у рамках міждисциплінарних спеціальних занять

  • впровадження в систему навчально-виховного процесу здоров’язберігаючих технологій

  • організація особистісно орієнтованого навчання з урахуванням індивідуальних можливостей учня

  • моніторинг стану здоров'я учнів

  • вибір оптимальних педагогічних технологій, навчальних програм

  • навчання методами само діагностики, самоконтролю та самокорекції

  • створення комфортного психологічного середовища для учнів і вчителів

  • організація системи заходів щодо збереження здоров'я дітей

  • використання національних етновалеологічних цінностей, традицій у валеологічному навчанні та вихованні учнів, а також в професійній діяльності вчителів

  • формування ціннісних орієнтацій на збереження здоров'я та прищеплення наукових і гуманних поглядів на своє здоров'я та здоров'я оточуючих

  • систематизація всієї діяльності школи на основі здоров'язберігаючого підходу в єдину систему навчальної, виховної, позакласної та позашкільної роботи

  • сім'я - джерело здоров'я (сімейні розлади спричиняють моральні страждання, фізичні хвороби, багато в чому визначають майбутнє дітей - 45,3% - неповнолітні злочинці з неповних сімей, 6% - росли без батьків).

Всі ці заходи неможливі без постійного зв'язку з сім'ями учнів, без підтримки і розуміння нашої влади (на місцевому і обласному рівнях).

3 2001 року і на даний час працює міська координаційна рада по впровадженню проекту «Європейська мережа Шкіл сприяння здоров'ю», голова - заступник міського голови П.Б. Паєвський.

Це праця людей, це плід «колективного розуму» працівників освіти, вищих та середньо-спеціальних навчальних закладів, охорони здоров'я - це педагогіка толерантності та співробітництва, здатність проектувати і створювати потрібні умови для всебічного розвитку гармонійної здорової особистості.

Школи культури здоров'я Черкащини - це навчальні заклади, де вирішуються проблеми наукові, життєво-практичні, де дитина «втягується» в ситуацію, - де вона має зробити свідомий вибір у житті, це ї обмін досвідом, коли кращі експериментальні здобутки входять 18 у широку соціально-освітню практику (масові освітянські технології), це школи, де є проблеми здоров'я, здорового способу життя розв'язуються комплексно.

Які перспективи наших дітей (дівчаток і хлопчиків) - завтрашніх батьків? У розв'язанні цих проблем повинні брати участь усі згуртовано і якомога швидше.

  1. Відпрацювати нормативно-правові документи, що регламентують діяльність Шкіл сприяння здоров'ю (на рівні країни, а не за рахунок місцевих бюджетів).

  2. Всебічна ділова підтримка працівників охорони здоров'я (триразовий медичний огляд з глибоким порівняльним аналізом стану здоров'я дітей, не скорочення ставок медичних працівників, методичні обґрунтування тих чи інших медичних профілактичних заходів).

  3. Дотримання закону України «Про заборону паління».

  4. Необхідно перешкодити безвідповідальності і безконтрольності медиків, педагогів і батьків у системі дошкільної і шкільної освіти. Виховувати дитину відповідно до законів становлення і розвитку дитячого організму, психіки, до природи.

  5. Потрібна система екологічної безпеки здоров'я дитини. Мета: з'ясувати вплив екологічних факторів на здоров'я.

  6. Створити банк даних здоров'я дітей, який дасть можливість відслідкувати динаміку впливу тих чи інших факторів на стан здоров'я (шум, радіація, фізичне перевантаження...). Виявити місцеві особливості впливу навколишнього середовища на здоров'я дітей.

  7. Психологічно підготуватись самому, як педагогу, підготувати оточуючих - наступає нова проблема - діти ВІЛ-інфікованих батьків (прийдуть в ДНЗ, школи...).

Формування здорового способу життя, пропаганда престижності здоров’я - мають стати національною доктриною. Життя переконує: за хвороби і помилки ми розплачуємось не лише в старості, а й щодня, причому не лише сам хворий, а й держава - економічними збитками, сім’я - знівеченими долями, народ у цілому - демографічною кризою, духовним і фізичним зубожінням.

Тому прошу розробити і прийняти національний план дій, який би виробив у кожної людини переконання «Бути здоровим - престижно, модно, корисно».
Дякую, Вам! Будьте здорові!!!

Схожі:

Тема. Здоров’я потрібно цінити
Мета. Виховувати у дітей почуття національної самовідданості, патріотизму, відповідальності за майбутнє нашої нації. Дати розуміння...
Про шкільний конкурс «Педагог за здоров’я дітей»
Неблагополуччя у здоров’ї учнів залежить і від недостатньої підготовки педагогів до роботи у здоров’язберігаючому просторі. Цьому...
НАКА З
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 14 січня 2002 р. №14 "Про затвердження Міжгалузевої комплексної програми "Здоров'я...
Виступ агітбригади «Ми обираємо здоров’я» 2013 р. Керівник и
УЧ Висновок простий: щоб бути здоровим, енергійним, активним, не вкорочувати власне життя, необхідно змолоду боротися за збереження...
1. Здоров'я, хвороба й профілактика
Мета заняття: Ознайомити студентів з поняттям «здоров'я», компонентами здоров'я, концепціями здоров'я, поняттям хвороба, факторами,...
Здоров′я нації починається з дитинства
Найголовнішою цінністю, яку має плекати сучасна школа, залишається здоров’я дитини, його формування й підтримка на різних етапах...
Мета заходу: дати учням розуміння важливості здоров'я для людини...
Обладнання: намальований потяг «Здоров'я»; «Дерево мудрості»; пазли для гри «Розсипані перли»; «сонечко», «хмарки», «промінці» дитячі...
М. Лисичанськ Удосконалення навчального процесу на уроці фізичної культури
Здавна вважають, що здоров’я нації повинне бути «візитівкою» держави, показником її культурного зросту, а здоров’я окремої людини...
Відділ освіти Юр`ївської райдержадміністрації Чаплинська середня...
Мета і завдання: поглибити знання дітей про здоров’я; формувати у дітей навички безпечної поведінки та свідоме ставлення до здоров’я;...
Завідувач кабінету основ здоров’я та фізичної культури Черкаського...
Освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я й здоров’я оточуючих як до найвищої соціальної цінності,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка