М. Лисичанськ Удосконалення навчального процесу на уроці фізичної культури


Скачати 78.86 Kb.
Назва М. Лисичанськ Удосконалення навчального процесу на уроці фізичної культури
Дата 07.02.2014
Розмір 78.86 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Рак М.П. – вчитель фізичної культури

ІІ кваліфікаційної категорії

КЗ НМК школа І-ІІ ст.-ліцей «Гарант»

м. Лисичанськ
Удосконалення навчального процесу на уроці фізичної культури
Здавна вважають, що здоров’я нації повинне бути «візитівкою» держави, показником її культурного зросту, а здоров’я окремої людини – критерієм особистої відповідальності та самопізнання.

Школа та вчителі мають розуміти, що виховання у дітей потреби у здоровому способі життя є завданням державної важливості.

Фізична культура – унікальний навчальний предмет. Його унікальність полягає в тому, що він забезпечує оволодіння учнями важливими знаннями про людину, її розвиток, анатомію та фізіологію, гігієну, педагогіку, виховує віру в свої сили, вчить роботі в команді, довірі та підтримці.

Урок фізичної культури сьогодні – це не гонитва за результатами, а кропітка робота вчителів та батьків над зміцненням здоров’я дитини, адже тільки здорова дитина в майбутньому зможе реалізувати свій талант. Учитель повинен враховувати побажання, настрій, темперамент кожної дитини ті кожну навчати саморегуляції, адаптації та релаксації. Для реалізації таких завдань потрібна перебудова свідомості людини, та мобілізація її життєвих ресурсів, усвідомлення необхідності дотримання здорового способу життя та вироблення особистісної позиції щодо зміцнення стану свого здоров'я впродовж всього свого життя. У цьому, на нашу думку, і полягає актуальність даної статті. Для підвищення ефективності навчально-виховного процесу необхідний пошук нових шляхів удосконалення системи фізичного виховання.

Тому метою даної роботи є створення умов для поліпшення фізичної підготовки учнів, стану їхнього здоровʼя, розкриття творчої особистості кожного учня, підвищення інтересу до уроків фізичної культури. Це означає, що перед учителем фізичної культури постають такі основні завдання:

-зміцнювати здоровʼя дитини і сприяти формуванню свідомого ставлення до здоровʼя як найвищої соціальної цінності;

-сприяти фізичному розвитку дитини;

-впроваджувати різнобічні методичні підходи у фізичному вихованні;

-здійснювати моніторинг стану здоровʼя учнів і рівня їхнього фізичного розвитку;

-проводити оцінку фізичної підготовленості з урахуванням діапазону реальних можливостей дітей;

-застосовувати здоровʼязберігаючі технології та особистісно орієнтований підхід до навчання і виховання з метою підвищення інтересу до уроків фізичної культури.

В сучасних умовах набуває особливого значення системне формування у дітей емоційно-позитивного ставлення до фізичного виховання, яке і повинно звести зниження рухової активності до мінімуму. Ці є основним фундаментом здоров'я та нормального фізичного розвитку дитини. Сутність виховання емоційно-позитивного ставлення до занять фізичною культурою і спортом за твердженням О.Остапенка [5] полягає в розвитку інтересу до фізичної культури, який формується у навчальному процесі молодших школярів.

Головна мета занять фізичною культурою і спортом школярів - формування фізичної культури особистості, підготовка до життя і професійної діяльності, збереження і зміцнення здоров'я людини. Для цього необхідний певний обсяг знань про морфо функціональні особливості різних органів і систем організму, про вплив фізичних вправ на їх розвиток, а також на розвиток фізичних якостей (сили, швидкості, витривалості, гнучкості, спритності)[8].

Формування знань про фізичну культуру - неодмінна умова свідомого опанування учнями рухових умінь, і навиків. Практика свідчить, що чим більше у дітей знань про фізичну культуру, чим більше розвивається у них розумовий компонент рухової діяльності - тим вище результати в освоєнні умінь і навиків, вихованні рухових здібностей, зростанню інтересу до занять фізичною культурою і спортом, формуванні потреби в них [3].

Належний стан фізичного виховання в школі можливий за активної участі в ньому адміністрації, класних керівників, вчителів фізичної культури у тісному контакті з методичним медпрацівником школи, інакше кажучи, за повноцінної співпраці педагогів та лікаря.

На сучасному етапі розвитку загальноосвітньої школи значне місце приділяється впровадженню в навчально-виховний процес інноваційних технологій, орієнтованих на перспективу розвитку нетрадиційних форм та систем оздоровлення що допоможе учням встановити зв’язки з природою, навчитись керувати своїми емоціями, поведінкою, рухами, досягти гармонії між тілом і духом[6].

Мета роботи та успіх обраного напрямку роботи, з використанням інноваційних технологій в системі фізичного виховання безперечно залежить від самого вчителя його професіоналізму творчості й майстерності, і безперечно – бажання впроваджувати цей напрямок, розвитку дитини в практику своєї професійної діяльності.

Ефективним на уроках фізичної культури буде використання методів інтерактивного навчання. Розглянемо лише деякі з них, якими ми активно користуємося у своїй практиці.

«Мандрівка до світу казок», «Спартакіади», гра «Похід» тощо, їх можна проводити на контрольних уроках, після вивчення окремих тем і цілих розділів навчальної програми. Перевірити рівень засвоювання учнями навчальної програми, їх умінь та навичок, застосування цих умінь і навичок в сучасних умовах. Сюжет надає уроку емоційності, зацікавлює учнів.

Заключна частина уроку—метод аутогенного тренування. Таке проведення заключної частини уроку подобається дітям, вносить різноманітність, а головне—сприяє досягненню його основної мети—зниженню навантаження, відновлення організму. Такі уроки потрібні, бо вони нові, незвичайні. Учні на таких уроках займаються з ентузіазмом, в них підвищується тонус, бажання, настрій. Загалом—вищою є віддача і результати уроку.

Одним із методів інтерактивного навчання є робота в парах, групах тощо. Зупинимось детальніше на роботі в групах.

Робота в групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення, узгодження різних поглядів). Роботу в групах слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді. Під час створення груп рекомендується об'єднувати в одній групі учасників із різними рівнями підготовки та досвіду з питання, що розглядається, оскільки в різнорідних групах стимулюється творче мислення, інтенсивний обмін ідеями, проблема може бути розглянута з різних боків[5].

Наприклад, на уроці фізичної культури «Україна - футбольна країна» групову роботу можна організувати таким чином. Учні об'єднані у З групи: 1 група - історики; 2 група - теоретики; 3 група -вболівальники. Завдання для груп: 1 група – підготувати доповідь «Історія формування футбольних традицій в Україні; 2група – розповісти про основні правила гри в футбол; З група – підготувати розповідь про видатних українських футболістів.

Національна доктрина розвитку освіти в Україні від 17 квітня 2002 р. № 347/2002 [7] визначила стратегії та основні напрями подальшого розвитку освіти в Україні. В загальних положеннях як на першочергові завдання звертається особлива увага на здійснення комп'ютеризації навчальних закладів, впровадження інформаційних технологій, запровадження нових економічних та управлінських механізмів розвитку освіти.

У результаті процесу інтеграції комп'ютерних технологій у систему освіти сучасні інформаційні та телекомунікаційні технології дедалі ширше використовуються як засіб інтенсифікації навчального процесу, зокрема фізичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах. Технічний розвиток як програмного, так і апаратного забезпечення надає дуже широкі можливості застосуванню комп'ютерів для численних навчальних робіт: тестування, викладацької діяльності, підготовки і зберігання робочої документації вчителя фізичного виховання, тренера та ін.

Як джерело новітніх засобів, що сприяють підвищенню ефективності педагогічного процесу, комп'ютерні технології можуть перетворити навчальний процес з фізичного виховання на високопродуктивний, мотивований та інноваційний процес.

Термінове науково обґрунтоване впровадження у систему загальної освіти інформаційних і телекомунікаційних технологій є нині необхідною умовою для прискорення процесу переходу України до інформаційного суспільства та здобуття гідного місця в освітянському просторі світового рівня[4].

Під час реалізації проектів використання інформаційних і телекомунікаційних технологій як засобу підвищення ефективності навчального процесу, зокрема програмованого навчання з фізичного виховання, виникають труднощі організаційного і технічного плану, як, наприклад, відсутність відповідних методичних та навчальних матеріалів, недостатній досвід роботи з комп'ютером, мережею Інтернет та електронною поштою у викладацького складу, труднощі з включенням такого плану занять до навчального плану та інше, тобто ті проблеми, що їх слід невідкладно вирішити.

Зміни на всіх рівнях технології та суспільства вимагають нових підходів у галузі освіти. Телекомунікаційні технології, володіючи потенціалом глобальної інтерактивності навчання у процесі спільної діяльності та необмеженої можливості і продовження навчання протягом усього життя, є частиною нової структури освіти. Така структура освіти надає великого значення міжнародній співпраці, відкриває нош можливості роботи, навчання та вирішення різноманітних проблем.

Отже, з усього вище зазначеного ми можемо зробити деякі висновки. Спостереження за учнями у процесі інтерактивної форми діяльності на уроці дозволило визначити такі позитивні ознаки: у всіх учнів підвищується рівень свідомої активності під час виконання вправ; кожен учасник групи може обирати власний темп виконання вправи, що дозволяє індивідуалізувати процес вправляння; під час такої форми діяльності власний вклад у колективну справу може внести учень у будь-якому стані здоров’я; означене особливо важливо для тих, хто має психофізичні обмеження; надання можливості учням створити власний кросворд демонструє напрямок їхніх інтересів та сферу обізнаності в контексті фізичної культури; подібна форма діяльності учнів дозволяє вчителю визначити рівень авторитета кожного серед своїх однолітків, та у наступному - сприяти його підтримці або підвищенню.

Появу інтерактивних форм діяльності учнів на уроках фізичної культури можна визнати як тенденцію в діяльності вчителів у контексті особистісно зорієнтованої педагогічної парадигми та розвитку в них креативного мислення. Використання означених форм навчання учнів сприяє трансформації їхньої діяльності в бік особисто значущості. Подальша систематизація педагогічного досвіду, класифікація теоретичних і практичних розробок з означеної проблеми та укладання на цих засадах технологій, технологічних карт сприятиме розвитку педагогічної інноватики з формування фізичної культури особистості.
Список використаних джерел:

  1. Активизация методов обучения и их результативность на уроке физкультуры и во внеурочное время. - http://nsportal.ru/shkola/dopolnitelnoe-obrazovanie/library/aktivizaciya-metodov-obucheniya-i-ih-rezultativnost-na.

  2. Власюк О.О. Вперед, до джерела здоров'я !: [навч. посібн. ] - Дніпропетровськ: 2003. - 103 с.

  3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології.- К.: Академвидав,2004.

  4. Киреев В.Л. Новый подход к преподаванию теоретических знаний / В.Л.Киреев // Физическая культура в школе. - 2010. - №7. - С. 10-11.

  5. Остапенко О. Виховання у молодших школярів інтересу до фізкультури // Початкова школа, - 2000. - №6 - 56с.

  6. Столярів В.И., Биховська И.М., Лубишева Л.И. Концепція фізичної культури і фізкультурного виховання (інноваційний підхід) //Теор. і практ. фіз. культ., 1998, № 5, с. 11-15.

  7. Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти » від 17 квітня 2002 року №347/2002. -http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

  8. Хоменко Н.М. Виховання інтересу до уроків фізкультури // Початкова школа, - 1999.- №3 - 4. - 29с.

Схожі:

Уроку фізичної культури на тему: «Волейбол. Удосконалення техніки...
Методична розробка уроку фізичної культури на тему: «Волейбол. Удосконалення техніки виконання елементів волейболу.»
Оцінка (аналіз) на уроці. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання,...
Зичної культури, повноту і точність засвоєння розділів програми за навчальну чверть, семестр, рік, виявити фізичний розвиток та фізичну...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАКА З
З метою подальшого розвитку науково-дослідної роботи студентів, удосконалення навчального процесу та розширення міжнародних студентських...
РАЙОННА ПРОГРАМА розвитку фізичної культури і спорту в Добровеличківському...
Закону України „Про фізичну культуру і спорт”, Указу Президента України від 2 серпня 2006 року №667 „Про національний план дій щодо...
Урок- ігровий турнір з фізичної культури
Розвиток у учнів загальної витривалості засобами фізичної культури. Оновлення рухової пам'яті шляхом повторення отриманих навичок...
Диплом європейського зразка та додаток до нього
Положення про кредитно-модульну систему організації навчального процесу в Інституті педагогіки, психології та інклюзивної освіти...
Заходи Загальнодержавної цільової соціальної програми розвитку фізичної...
Забезпечення обов’язкового проведення у загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах уроків з фізичної культури не...
Івано-Франківська обласна державна адміністрація
«Про готовність шкіл області до нового 2012-2013 навчального року», з метою удосконалення медичного забезпечення в загальноосвітніх...
Конспект уроку-змагання з фізичної культури для учнів 3А класу з теми: «Футбол»
Розвиток у учнів загальної витривалості засобами фізичної культури. Оновлення рухової пам'яті шляхом повторення отриманих навичок...
Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури в 2015/2016...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка