Урок входить в серію уроків з геометрії, об’єднаних однією темою «Трикутники»


Скачати 101.73 Kb.
Назва Урок входить в серію уроків з геометрії, об’єднаних однією темою «Трикутники»
Дата 22.12.2013
Розмір 101.73 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок
Урок геометрії у 7 класі

Анотація

Даний урок входить в серію уроків з геометрії, об’єднаних однією темою «Трикутники». На уроці використовується фронтальна, індивідуальна, робота в парах, групова форми роботи. Значна увага приділяється практичній направленості уроку. Учні доводять теорему, використовуючи результати завдань практичної роботи; самостійно роблять висновки та застосовують вивчений матеріал до розв’язування практичних задач. Важливим етапом уроку є самооцінка результатів своєї діяльності.
Тема: Сума кутів трикутника.

Мета:

освітня: сформулювати та довести теорему про суму кутів трикутника; домогтися засвоєння теореми та наслідків з неї; сформувати вміння застосовувати цю теорему до розв’язування задач; формувати елементи інформаційної компетентності; активізувати пізнавальну активність учнів;

розвивальна: розвивати навички практичної діяльності з геометричними інструментами; формувати вміння міркувати, аналізувати й робити висновки; розвивати творчі здібності й логічне мислення, кругозір учнів;

виховна: виховувати активність, увагу, інтерес до нових знань і прагнень їх набувати; вміння використовувати власний досвід; віру в свої сили; формувати навички самоконтролю.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: робочі зошити; таблиця; паперовий набір трикутників; ножиці; набір креслярських інструментів; олівець; портрети вчених; листки самоконтролю; сигнальні трикутники.

Очікувані результати: після уроку учні зможуть:

  • формулювати зміст і доведення теореми про суму кутів трикутника;

  • застосовувати цю теорему до розв’язування вправ;

  • концентрувати увагу на різних етапах уроку;

  • знаходити вихід із суперечливих ситуацій;

  • співпрацювати з дорослими і однолітками.


Епіграф: «Геометрія – правителька

всіх розумових досліджень.»

М.В.Ломоносов
Хід уроку

І. Організаційний етап.

1. Привітання.

- Любі діти! Добрий день! Всім бажаю я вам, друзі, сил, натхнення на весь день.

2. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування їх на роботу.

Кожен з вас приготувався.

На перерві постарався.

Сіли рівно, повернулись,

Одне одному всміхнулись

Настрій на урок взяли

Працювати почали.

Зробимо в науку крок

Розпочнемо вже урок.

3. Листок самооцінки.


Прізвище, ім’я ______________________________


Бали

1

2

3

Усні відповіді під час опитування










Виконання практичної роботи на доведення теореми (завдання 1-2) (робота в парах)










Оцініть свою участь у роботі під час відпрацювання теореми (робота за малюнками)










Виконання тестової роботи










Оцініть свою участь у роботі малих груп під час розв’язування задач










Усього балів/ оцінка











ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Девіз уроку: Природа говорить мовою математики,

букви цієї мови: трикутники, кола …

Г.Галілей

На сьогоднішньому уроці ми вивчимо одну з найбільш важливих теорем геометрії «Сума кутів трикутника» і будемо застосовувати її при розв’язуванні задач.

Розв’язування задач – практичне мистецтво, подібне плаванню, ковзанню на лижах або грі на фортепіано: навчитися йому можливо тільки наслідуючи гарним зразкам і постійно практикуючись.

«Якщо ви бажаєте навчитися плавати, то сміливіше входьте в воду, а якщо бажаєте навчитися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх,» - казав видатний математик Д.Пойа.

Живемо ми з вами, діти, у віці нових стрімких відкриттів. Це і інформаційні технології, супутникове телебачення, атомні електростанції, міжнародна торгівля. Щоб належно користуватися такими відкриттями, а тим більше робити нові, потрібні знання. Тому всі ви повинні бути зацікавленими в тому, щоб здобути достатні знання і вміння.

Сьогодні на уроці ми з вами зробимо відкриття – власноруч доведемо теорему про суму кутів трикутника.

ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння нового матеріалу, актуалізація опорних знань.

Знати – це насамперед уміти користуватися знаннями.

Репродуктивна бесіда з учнями.

  1. Означення кута; класифікація кутів; означення суміжних, вертикальних кутів; назвати за малюнком внутрішні односторонні, різносторонні кути, відповідні.

  2. Дати означення трикутника; класифікація трикутників за сторонами і кутами.

  3. Означення рівнобедреного трикутника, властивість його кутів.

  4. Означення медіани, бісектриси, висоти.

  5. Властивість медіани рівнобедреного трикутника, проведеної до основи.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Робота з випереджальним домашнім завданням.

  1. Попереднє ознайомлення з текстом §17.

  2. Учні доповідають про результати вимірювання кутів в побудованому трикутнику; повідомляють результат суми кутів.

  3. Виконання творчого завдання.

З моделей кутів скласти трикутник.

Чи завжди це можливо?

- Робимо висновок: Щоб існував трикутник, необхідно мати три кута, але недостатньо.

4. Виконання практичної роботи.

Мета: наочно переконатися, що сума кутів трикутника дорівнює 1800.

Форма: робота в парах.

Обладнання: паперові трикутники, ножиці. Інструктаж з ТБ.

Завдання 1. Взяти модель трикутника, відрізати його кути (малюнок а). Від однієї точки на папері відкласти відрізані кути (малюнок б).
а) б)

2
2

1 3

1 3
Висновок:

  • Який кут отримали на малюнку б)?

  • Чому дорівнює його величина?

  • Який висновок можна зробити про суму кутів трикутника?

Діти за допомогою цих питань самостійно формулюють теорему.

Завдання 2. Відрізати два кути і прикласти до третьої вершини, щоб утворився розгорнутий кут.

В

1 2 3


1 3

А С
5. Розглянемо доведення теореми і запишемо в зошитах.

Учитель задає запитання, діти, відповідаючи на них, доводять теорему.

Розглянемо ∆АВС і доведемо, що <�А + <�В + <�С = 1800.

М А N

4 5

2
1 3

В С



  1. Через вершину А проведемо пряму MN||ВС. Позначимо кути.

  2. MN||ВС, АВ – січна, що можна сказати за кути 1 і 4?

  3. Якщо АС – січна, то що можна сказати за кути 2 і 5?

  4. Чому дорівнює сума кутів 4,3,5?

[ <4 + <3 + <5 = 1800 ]

  1. Зробимо заміну кутів рівними до них. Що одержали?

<1 + <2 + <3 = 1800

Теорему доведено.

  1. Робота з підручником. Розглянути наслідок.

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться

За щасливий день зимовий

Землі нашій поклоніться

І до сонця потягніться

Веретеном покрутіться

Раз – присядьте,

Два – присядьте

І за парти тихо сядьте.

Продовжуємо працювати.

V. Первинне усвідомлення нового матеріалу.

Будь-яка теорія важлива для практики.

Ч.Колтон

1. Знайти невідомий кут трикутника за даними на малюнках (завдання розібрати разом)
а) б) в) х

х 650
470 560 х х х




г) д)
600 х


530 х

1150 480
2. Задачі, що винесено на урок, можна умовно поділити на три групи (Групова робота).

1) Задачі на безпосереднє застосування теореми. Впр. № 338, 340, 341.

2) Задачі на застосування теореми про суму кутів трикутника разом із властивістю кутів рівнобедреного трикутника. Впр. № 346, 348.

3) Задачі на застосування наслідків теореми.

Чи може трикутник із кутом 400 дорівнювати трикутнику з кутом 1400.

3. Виконання тестової роботи.

Варіант І

1) Чи можуть два кути трикутника дорівнювати 1000 і 800?

а) так, б) ні

2) У трикутнику АВС кут А дорівнює 250, кут С на 100 більший від кута А. Знайдіть кути В і С.

а) 350, 1200; б) 1100, 350; в) 1300, 350.

3) Один із кутів рівнобедреного трикутника дорівнює 1080. Знайдіть решту кутів.

а) 720, 360; б) 720, 720; в) 360, 360.

4) Якщо два кути трикутника 300 і 800, то третій кут …

а) 700; б) 900; в) 400; г) 2500.

5) Якщо два кути трикутника 100 і 600, то бісектриса третього кута утворює зі стороною кут, що дорівнює …

а) 700; б) 1100; в) 350; г) 550.

6) Якщо один з кутів прямокутного трикутника дорівнює 500, то інший гострий кут дорівнює …

а) 500; б) 800; в) 400; г) 300.

Варіант ІІ

1) Чи можуть два кути трикутника дорівнювати 980 і 800?

а) так, б) ні

2) У трикутнику АВС кут В дорівнює 430, кут А на 200 більший від кута В. Знайдіть кути А і С.

а) 630, 740; б) 770, 630; в) 1170, 630.

3) Один із кутів рівнобедреного трикутника дорівнює 920. Знайдіть решту кутів.

а) 440, 560; б) 880, 880; в) 440, 440.

4) Якщо два кути трикутника 200 і 1000, то третій кут …

а) 1200; б) 1300; в) 1400; г) 600.

5) Якщо кут між бічними сторонами рівнобедреного трикутника дорівнює 700, то кут при основі дорівнює …

а) 550; б) 800; в) 400; г) 650.

6) Якщо один з кутів прямокутного трикутника дорівнює 600, то інший гострий кут дорівнює …

а) 200; б) 600; в) 400; г) 300.

VI. Заключна хвилинка пізнавального характеру.

  1. Чи справедлива вивчена теорема для будь-якого трикутника?

  2. Чи можна виміряти кути будь-якого трикутника? (Кути відомого Бермудського трикутника виміряти неможливо, але сума його кутів також складає 1800)

  • Один з учнів робить повідомлення про Бермудський трикутник.

Багато загадкових історій існує про Бермудські острови, що лежать в Атлантичному океані на схід від Північної Америки. Вони були відкриті на початку XVI ст. османським мореплавцем Х. Бермудесом і названі ним островами Диявола через важкі умови навігації.

З того часу цей район, що називають Бермудським трикутником (його вершинами є Бермудські острови – острів Пуерто-Рико – напівострів Флорида) набув сумної слави. Тут безслідно зникли десятки кораблів та літаків разом з їх пасажирами. До того ж жоден із них не подавав сигналу тривоги. Що викликає такі аномальні явища – не відомо. Деякі вчені вважають, що тут зароджуються магнітні бурі, тому й неможливим є радіозв’язок.

- І так діти. Кути такого трикутника виміряти неможливо, але він також підкоряється вивченій теоремі. А яку величину можна знайти? (Діти відповідають «периметр»). Це і буде одним з домашніх завдань.

VII. Підсумок уроку. Оцінювання.

  1. Учитель пропонує учням дати оцінку результатам уроку, провівши інтерактивну вправу «Мікрофон»; аналізує відповіді учнів.

  2. Які риси характеру, з наведених нижче, допомагали викликати інтерес до вивчення теми?

Активність, апатія, ввічливість, упертість, гуманність, діловитість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, недбалість, організованість.

VIII. Домашнє завдання.

  1. Вивчити §17; виконати впр. № 349, 358.

  2. Повторити периметр трикутника. Знайти Р Бермудського трикутника, використовуючи карту, масштаб.

ІХ. Рефлексія.

Діти по ходу уроку заповнюють листок самооцінки, далі підраховують свої бали, на нижньому рядочку вказують колір сигнального трикутника. Вчитель разом з дітьми виставляє оцінки, враховуючи активність учнів на уроці.

- А тепер дайте оцінку своїм знанням і умінням, отриманим на уроці, підніміть сигнальні трикутники, які лежать у вас на партах.

- на уроці мені було все зрозуміло

- мої навички сформовані значною мірою





  • у мене виникли деякі питання, але я їх не задав

(посоромився)




  • я багато що не зрозумів



Х. Заключне слово вчителя.

Ви до знань зробили ще крок,

У навчанні бажаю удачі!

Хай цікавим буде Вам кожний урок

І розв’язуються правильно задачі.

- До зустрічі.

Література

Навчально-методичне забезпечення уроку

  1. О.С.Істер. Геометрія: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2007. – 159 с.

  2. Геометрія. 7 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2009 – 112 с. – (серія «Мій конспект»)

  3. Уроки геометрії. 7 клас / С.П.Бабенко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 208 с.

  4. Інтерактивні технології на уроках математики / Упорядник І.С.Маркова. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 128 с. – (Б-ка журнал «Математика в школах України»; Вип. 3(51)).
</3></2></1></5></3></4>

Схожі:

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН з геометрії (академічний рівень) на 201...
Систематизувати та узагальнити матеріал курсу планіметрії за темою «Трикутники і коло»
Урок узагальнення і систематизації знань з геометрії в 7 класі на тему: «Трикутники»
У тупокутному трикутнику АВС АВ=12 см, АС=15 см, ВС=10 см. Який кут трикутника тупий?
Урок геометрії у 8 класі. Тема: Подібні трикутники
Мета: Ознайомити учнів з означенням подібних трикутників; навчати використовувати означення подібних трикутників для знаходження...
УРОК №27 Тема. Трикутники, рівність трикутників
«Трикутники» (озна­чення трикутника і його елементів, види трикутників, сума кутів трикутника, ознаки рівності трикутників); повторити,...
ГЕОМЕТРІЯ. 10-й клас
Користуючись історич­ними даними, доцільно показати, що практика є головним джерелом і рушійною силою розвитку геометрії; розповісти...
УРОК-КАЗКА (1 клас)
Збірка містить розробки уроків в 1 – 4 класах з використанням інноваційних технологій навчання та оригінальний дидактичний матеріал...
Конспекти уроків за темою
Художньо-технічні особливості вишивки різних регіонів України (художні особливості, матеріал та техніка виконання)
Узагальнення досвіду за темою
Сьогодні однією з актуальних залишається проблема охоплення дітей в позаурочний час. Для цього в кожному районі Луганська функціонують...
Радищев писав у книзі «Путешествие из Петербурга в Москву»: «…кто...
Дидактичний матеріал до уроків світової літератури за темою «О. Пушкін. Лірика. (9 клас)»
Урок контролю, оцінки й корекції знань. Х і дуроку І. Мотивація навчальної...
Ви розмірковували над цим, хотіли бути схожими на улюблених героїв, а сьогодні виконаєте першу в цьому навчальному році різнорівневу...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка