УРОК-КАЗКА (1 клас)


НазваУРОК-КАЗКА (1 клас)
Сторінка1/11
Дата16.03.2013
Розмір0.92 Mb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Урок
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11
Відділ освіти Юр’ївської РДА

Варварівська СЗШ

Цікава граматика

Розробки нестандартних уроків

та дидактичний матеріал

1 - 4 класи

Підготувала

Стешенко О. С.

Вчитель початкових класів

Варварівка, 2011р.





Збірка містить розробки уроків в 1 – 4 класах з використанням інноваційних технологій навчання та оригінальний дидактичний матеріал до уроків рідної мови: віршовані правила, граматичні казки, загадки, кросворди.

Матеріали збірки сприятимуть формуванню стійкого інтересу учнів та допоможуть вчителю початкових класів у проведенні яскравих нестандартних уроків.




УРОК-КАЗКА (1 клас)

Тема. Закріплення знань про вивчені букви. Написання під диктовку складів, слів, речень

Мета: закріпити знання учнів про написання вивчених букв, складів та слів із ними; вчити писати під диктовку; формувати вміння спостерігати, аналізувати, виховувати увагу.

Обладнання: малюнок казкового палацу, малюнки казкових героїв, схеми речень, плакат зі складами.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

Щоб помилки хитрі й спритні

Не ховались у рядках,

Щоб всі букви в кожнім слові

Опинились на місцях,

Будем гарно працювати,

Свою пильність розвивати.

(Вивісити малюнок казкового палацу.)

Діти, що ви бачите на малюнку?

Отже, ми сьогодні потрапили до Палацу казок, і тепер нас чекають зустрічі з героями казок.

Тож приготуймося відгадувати, з якої казки до нас прийшли герої.

II. Закріплення знань про вивчені букви

1. Робота в зошиті.

Відгадайте!

Він утік від баби з дідом, —

Не сиділось на вікні.

А зустрівся з зайченятком —

Й ну співать йому пісні. (Колобок)

(Вивісити малюнок Колобка.)

Діти, Колобок приготував для вас цікаві завдання.

(На дошці вивісити предметні малюнки: кіт, півень, чашка, оса, гуска, літак, ваза.)

Назвіть предмети і запишіть букву, якою починається слово. (Діти записують у звичайних зошитах.)

Прочитайте записані букви. (К, п, ч, о, г, л, в)

Які звуки позначають ці букви?

(З окремими словами діти складають речення.)

2. Повторення написання великих букв.

А з якої казки прийшов цей герой?

Виріс цей хлопчина з малої деревини,

У печі зміюку спік, сам на дерево утік.

Його гусятко врятувало — на крилечка свої взяло,

Принесло до тата й мами частувати пирогами.(Івасик-Телесик)

(Вивісити малюнок Івасика-Телесика.)

Івасик-Телесик просить вас знайти пару до малої букви, яку я вам покажу.

(У дітей на парті — конверти з великими буквами.)

Запишіть ці великі букви. (Продемонструвати кращі зошити.)

III. Написання під диктовку

А з якої казки цей герой?

Маленьке, сіреньке біди наробило,

Щось біле, кругленьке хвостиком розбило.

Сумує бабуся, плаче дідусь, витирає сльозу.

А курочка кудкудаче: «Я вам золоте знесу».

(Вивісити малюнок мишеняти.)

Мишенятко просить вас написати склади під диктовку. Ба, мо, лі, зьо, ти, ге, ду, ґа, ре.

(Вивісити плакат для перевірки написання.)

IV. Фізкультхвилинка

Гімнастика для пальчиків, очей. (Вивісити малюнок Курочки Ряби.)

А Курочка хоче, щоб ви написали слова діти, Ніна, ліс, гуси, льон,ґава, білка.

(Діти по черзі пишуть слова на дошці, коментують поєднання літер.)

V. Фізкультхвилинка

Відгадайте!

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має,

А як вийде полювати —

Бережись, мишва хвостата! (Лисиця)

В яких казках ви зустрічали лисицю? (Вивісити малюнок Лисиці.)

Лисичка запрошує вас до танцю. (Фізкультхвилинка під музику.)

VI. Гра «Додайте слово»

А тепер послухайте уважно і скажіть, яка казка розпочинається такими словами: «Були собі дід і баба. Поїхав дід на ярмарок та й купив собі козу..» («Коза-дереза»)

(Вивісити малюнок Кози-дерези.)

Діти, Коза вас просить відгадати слово.

Умивальник вірно служить

Всім, хто з чистотою... (дружить).

В нього гарний помічник — Білий вишитий... (рушник).

Ґава й гуска коло хати

Почали пісень... (співати),

Каркали та ґелґотали,

Поки голос не... (зірвали).

VII. Написання речень під диктовку

А цей герой з якої казки?

Довгі ноги, довгий ніс.

По болоту ходить скрізь. {Журавель)

З якої казки цей герой? (Вивісити малюнок Журавля.)

Складіть речення за малюнком.

А як можна ще назвати журавля іншим словом? (Лелека, бусол)

Запишемо речення під диктовку. (У лелеки довгі ноги.)

Доберіть схему до цього речення. (Показати декілька схем.)

VIII. Підсумок уроку

То які ж казки живуть у Палаці?

Що вам сподобалось на уроці?

УРОК-ГРА (2 клас)

Тема. Головні слова у реченні

Мета: дати дітям поняття про те, що підмет і присудок — це головні члени речення, а решта слів у реченні — другорядні; розвивати вміння синтезувати склади і слова у вправах із деформованим текстом; розвивати мовлення, мислення учнів; виховувати повагу до старших, любов до природи.

Обладнання: на дошці записана тема уроку; плакат із каліграфічною хвилинкою; малюнки їжачка, синички; схеми речень; розсипані на плакаті склади, малюнки до малюнкового диктанту; Конституція України.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка раніше вивченого матеріалу

Загадка

Хто зустрівся мені в лісі?

Хто вдягнувся в кожушок

Із голок і колючок?

Колір в нього сіруватий,

Ніс — неначе в поросяти.

Доторкнусь до голочок —

Він згортається в клубочок. (їжачок)

Завдання 1 приніс їжачок (хвилинка каліграфії).

У Зайчика-хвалька незабаром День народження. Хотів їжачок привітати його та забув, як букву 3 писати.

Допоможемо їжачку згадати букви З і Х.

Зз Хх Зз Хх Зз Хх Зз Хх Зз Хх

А тепер напишемо буквосполучення. Хо но лод ро мо зець

Із цих складів складіть слова. (Морозець, холодно)

Завдання 2. Складіть речення з цими словами. (Холодно їжачкові біля річки)

Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне)

З чого складається речення?

Які ще бувають речення за метою висловлювання?

Скільки слів у цьому реченні?

Як пишуться слова в реченні?

Як пишеться перше слово в реченні?

Завдання 3. Складіть схему речення.

Що ставиться в кінці речення?

Завдання 4. Складіть звукову модель слова

Їжак. = О - О -

(4букви, 5 звуків, 2 склади)

А по дорозі до школи зустрів Їжак Синичку.

Сказав мені горобчик, що я некрасива. От я лечу до річки, подивлюсь на себе.

Та я вже там був, хвилі дуже великі, повертай назад, не побачиш ти себе у нашому дзеркалі.

Я до школи йду, давай попрошу, хай малята розкажуть, яка ти є.

Допоможемо лісовим мешканцям? Читання казки«Пташка».

Послухайте, яку барвисту сукню синичка має. (Малюнок) Опис синички за планом усно).

1.Яка пташка за розміром?

2.Яке в неї пір'я на голові? На шиї? На грудях? Спинці? Хвостику? Крилах?

3.Як співають синички? (Зінь-зінь)

Тому її раніше називали зиничка, а потім — синичка, бо синього кольору більше.

Висновок. Важко їжу добувати синичці! Діти, допомагайте птахам. Про це написано і в Конституції України (стаття 66). (Показати Конституцію України.)

II. Вивчення нового матеріалу

1.Оголошення теми і мети уроку.

2.Читання вірша Ліни Костенко.

(Вірш записаний на переносній дошці.)

Синиці голодом намлілись.

Така зима, така зима, —

Оце б у вирій полетіти,

Так батьківщини ж там нема!

3. Пояснення матеріалу.

Про кого розповідається в першому реченні?

Що розповідається про синиць?

Підкреслимо ці слова. Вони — головні в реченні.

Синиці — однією лінією, бо це підмет; намлілись — двома, це присудок..

Через те, що в сім'ї є головні — батько і мати, отже, і в реченні є слова, які дуже важливі й однаково головні — це підмет і присудок. Від них залежать інші слова, які називаються другорядними членами речення і позначаються...

Вправа 161, С. 77 (усно). (Діти визначають головні слова.)

III. Закріплення матеріалу

1. Гра «Розсипані склади».

- Вітер-пустун розсипав слова. Зберемо їх!

ти ді ну ша ють ків бать (Діти шанують батьків.) (Викликати учня, він записує речення на дошці.)

2. Скласти речення.

Про кого розповідається в реченні?

На яке запитання відповідає слово діти?

Що діти роблять?

Яким членом речення є слово шанують?

Чому присудок?

Як підкреслимо?

А які тут другорядні слова? Як їх підкреслимо?

3. Бесіда.

Родина — це маленька батьківщина, в якій ви живете і яку повинні любити. Не забувайте про рідних вам людей, будьте уважними до них, допомагайте їм.

4. Робота з підручником.

Самостійна робота за варіантами (вправи 162, 163). Переписати і підкреслити головні слова. (Вправу перевірити, мотивуючи, виставити оцінки.)

5. Малюнковий диктант (7 слів).

(Усно.) З одним словом скласти речення, назвати головні слова.

6. Творча робота.

Відгадати ребус. Скласти і записати речення про зайця.

ЄЦЬ(Заєць)

IV. Підсумок.

- Відгадайте загадки до теми сьогоднішнього уроку:

Найважливіші два слова,

Міцно зв'язані вони.

Вони — речення основа,

Адже думка — саме в них! (Підмет і присудок)

Він розкаже нам, про кого

Чи про що розмова йде.

Хто? чи що? — спитай про нього —

Зразу відповідь знайде! (Підмет)

Він про підмет нам розкаже,

Що він робить чи робив,

Дію вій з предметом зв'яже,

Щоб ти думки не згубив. (Присудок)

V. Домашнє завдання

Вправа 166, с. 79

- Що потрібно зробити у вправі?
УРОК-ПОДОРОЖ( 3 клас)

Тема. Загальне поняття про частини мови: іменник, прикметник, дієслово, прийменник

Мета: відновити і закріпити знання про слова-назви предметів, ознак, дій; ознайомити з поняттями частини мови, іменник, дієслово, прикметник, прийменник; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні; розвивати вміння абстрагувати та систематизувати, узагальнювати мовні явища, пізнавальні інтереси; виховувати любов до рідного краю, природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: сигнальні картки до теми «Частини мови», предметні малюнки, картки зі словами ознака, предмет, малюнки із зображенням замків.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Ми з вами зробимо ще один крок

У країну нову, зовсім невідому,

Де всіх нас чекають частини мови.

Та шлях у цю країну

Закрито поки що для нас —

Каліграфічне завдання виконує клас.

Хвилина каліграфії.

Зараз ми згадаємо, як правильно пишуться букви Сс і з'єднанняз цими літерами.

СсСсСсСлСуСаСвСксвсусасксл

Сумщина, Суми, Сміла, Семенівка, свято, коса, голос, сім, сіль.

У слові Сумщина назвіть голосні і приголосні звуки.

Слово Семенівка розберіть за будовою.

З одним із записаних слів складіть речення. Наприклад: В лютому ми святкуватимемо Стрітення.

Що ви знаєте про це свято?

II. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми та завдань уроку

Завдання виконано. Отже, замок відчинено. Перед нами велика країна — Частини мови. І тепер ми дізнаємось, які частини мови проживають тут, навчимося їх розрізняти та правильно використовувати їх у мовленні. Це завдання нашого уроку, а працювати будемо під девізом:

Любіть нашу рідну мову,

Беріть, вивчайте кожне слово.

Це пісня мами колискова

Й Тараса невмируще слово.

III. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення та осмислення

Погляньте уважно і скажіть, які слова живуть у першому замку? На які запитання вони відповідають? Що означають? Наведіть приклади. (Іменники)

Які слова господарюють у другому замку? На які запитання відповідають? Що означають? Наведіть приклади. (Прикметники)

Які слова заселили третій замок? На які запитання вони відповідають? Наведіть приклади. (Дієслова)

Про господарів четвертого замку ви дізнаєтесь пізніше. Але там живуть наикоротші слова, які не хочуть дружити з іншими, тому й пишуться окремо.

А зараз відкрийте підручники (С. 3), прочитайте правило і дайте відповіді на запитання.

Як називаються слова, що є назвами предметів?

Як називаються слова, що є назвами ознак предметів?

Як називаються слова, що позначають дію? (Аналіз граматичних понять.)

На які питання відповідають іменники?

Що вони означають?

Як називаються слова, що є назвами предметів і відповідають на запитання хто ? що ?

(Таким же чином аналізується визначення прикметника і дієслова.)

Отже, іменники — це слова,...; прикметники — це слова,...; дієслова—це слова,....

Виконайте вправу 1. На дошці закріплені малюнки казкових героїв, і в кожного з вас на парті є один із них. Відповідно ви будете допомагати виписувати Ведмедикові — іменники, Білочці — прикметники, а Зайчику — дієслова. (Перевірка виконаної вправи.)

Фізкультхвилинка (під музичний супровід)

Вправа 2. Прочитайте. Про що розповідається в тексті?

Чи відповідає заголовок тексту?

Чи можна до цього тексту дібрати заголовок «Зима»? Чому?

Доберіть до слова віхола близькі за значенням слова.

Яка це частина мови?

Чому це іменник?

Погляньте на картину. Що ви бачите?

Чи відповідає зображення тому, про що розповідається в тексті?

Запишіть декілька речень про те, що ви побачили. Визначте граматичну основу речень.

Назвіть підмети. На які запитання вони відповідають? Що означають? Яка це частина мови?

Назвіть присудки. На які запитання відповідають і що означають? До якої частини мови належать?

Отже, іменники в реченні часто...; дієслова...

Якщо іменники і дієслова є головними у реченні, то чим виступають прикметники?

А тепер повернемося до четвертого замку. Відкриються його двері, коли виконаєте наступне завдання.

... полі зацвіла калина.

Ми йдемо... школи.

Зібрався люд... майдані.

Доповніть речення потрібними словами.

З якими частинами мови вони вживаються? (З іменниками)

Тому і називаються вони прийменниками. На С. 4 прочитайте правило. Які слова є прийменниками? Як вони пишуться з іншими словами?

Вправа 3. Назвіть іменники, прикметники, дієслова, прийменники.

Пригадайте, на що вказують іменники. (На предмет)

А прикметники? (На ознаку предмета)

- Повторимо ці слова: предмет, ознака. До якої частини мови вони належать?

Що особливого в є їх вимові та написанні?

Наведіть приклади слів, правопис яких потрібно запам'ятати.

- А зараз пограємо у гру «Частини мови». (Сигнальними картками) Зима, сніговій, по, літають, дятел, біля, зимовий, кидає, читає, дівчинка, цікава.

IV. Домашнє завдання

Виконати вправу 3 (3.) Виписати по 5 слів, які належать до різних частин мови.

V. Підсумок уроку

Отже, час закінчити урок.

І вам самим судити, яким був цей крок.

Що знаєте ви про оці всі слова,

Що книга частинами мови називає?

Які ви знаєте частини мови?

Але у старших класах ви дізнаєтесь ще про деякі частини мови. Сьогодні ж назви їх прозвучать у вірші Д. Білоуса «Золоті злитки» і, можливо, хтось і запам'ятає їх назви.

Чи задумувавсь, звідкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове —

Частини мови.

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав — іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло — визначати речі, —

Ім'я, найменування і наймення:

Робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну, а візьмемо назву — дієслово,

Само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

А вже до пів десятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику-предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тобі

Число речей, порядок при лічбі.

А поспитай в звичайного займенника,

За кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник

Замінювать числівник і прикметник.)

Прислівник звик, незмінюваний в мові,

Ознаки різні виражать при слові.

Сполучник каже: «Скромну роль я маю,

Але слова я в мові сполучаю».

І частка мовить: «Слово я службове,

Але людині чесно я служу.

І, будьте певні, в інтересах мови

І так, і ні де треба я скажу».

А вигук може пролунать, як дзвін, —

У мові, мабуть, найщиріший він!

«Ура!» — гукнеш ти друзям неодмінно,—

Сьогодні з мови я дістав «відмінно!»

Частини мови! Назви наче й звичні,

Полюбиш їх — красиві, поетичні, —

«Відмінно» заслужив ти. Знав чудово.

Це за любов найвища з нагород.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені й підхопив народ!

УРОК-КАЗКА (4клас)

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11

Схожі:

5 клас ( 2 год на тиждень, 70 год на рік)
Народна казка. Казка як жанр фольклору. Казки про тварин — один з найдавніших різновидів казки. Т. Л: народна казка, «мандрівний...
7 клас УРОК-КАЗКА
Черноусова Л. М., учитель української мови та літератури КЗОСЗШ №135, м. Дніпропетровськ
Відділ освіти Єнакієвської міської ради
«Володарка погоди»), як народжується Сніжинка і від чого тане (казка «День народження Сніжинки»), хто такі космічні гості – комети...
Відділ освіти Єнакієвської міської ради
«Володарка погоди»), як народжується Сніжинка і від чого тане (казка «День народження Сніжинки»), хто такі космічні гості – комети...
Урок №9 Тема: Історичні пісні
Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний...
Урок української літератури 10 клас Тема. «Лісова пісня». Проблема...
«Лісова пісня» — прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом,...
Урок з елементами дослідження Мета
Тема: «Драма-казка «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся» (урок з елементами дослідження)
Урок-подорож. 6 клас «Лондон. Визначні місця.»
Розробка уроку, 8 клас «Famous People of the World. William Shakespeare». Презентація
УРОК КАЗКА З АЛГЕБРИ У 7 КЛАСІ НА ТЕМУ: "МНОГОЧЛЕНИ"
На базарі їх не купиш, на дорозі не знайдеш, їх не завжди на терезах, і ціни не підбереш
Методичні рекомендації щодо ведення журналу
Журнали класів на одній паралелі позначаються цифрами і відповідними літерами українського алфавіту, наприклад: 5-А клас, 5-Б клас,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка