Тема: Жити з сонцем у душі (за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений»). Мета


НазваТема: Жити з сонцем у душі (за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений»). Мета
Дата14.12.2013
Розмір53.2 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема: Жити з сонцем у душі (за новелою

Л. Пономаренко «Гер переможений»).

Мета: вчити учнів уважно читати й аналізувати твір, формулювати головну думку твору й висловлювати своє ставлення до зображуваного; розвивати вміння аналізувати художні деталі; виховувати найважливіші моральні цінності, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність; розкрити зміст поняття «новела», знайти її ознаки у творі.

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору).

Обладнання: портрет письменниці, збірка творів «Дерево облич».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

IІ. Мотивація навчальної діяльності.

У чому сенс людського життя? Звичайно, у творчому пошуку, у створенні нових будівель, відкритті нових законів природи, в освоєнні Всесвіту. Але сенс людського життя ніколи не був пов’язаний із загарбницькими війнами, із кровопролиттям та втратами. У цьому ви ще раз переконаєтесь, аналізуючи твір Любові Пономаренко «Гер переможений».

ІII. Опрацювання нового матеріалу.

1.Коротка розповідь про письменницю.

Пономаренко Любов Петрівна народилася 25 травня 1955 року. Береги Лисогору, який часом розливався веснами аж до хат села Іванківці Срібнянського району Чернігівщини, - то незабутній ріднокрай дитинства поетеси і прозаїка… По закінченні філологічного факультету Ніжинського державного педагогічного інституту ім. М. В. Гоголя літераторка працює вчителькою рідної мови та літератури, журналістом газет. У видавництві Спілки письменників України вийшла перша книжка повістей та оповідань авторки «Тільки світу» (1984 р.). Відтоді вона опублікувала ряд прозових творів у літературних часописах України. Нині Любов Пономаренко – на творчій роботі, живе в м. Гребінці на Полтавщині.

2. Робота над змістом твору

  • Ваші враження від прочитаного твору.

  • Де і коли відбуваються події, зображені в творі? (В одному провінційному містечку після Другої світової війни)

  • Що будують полонені? (Будинки)

  • Що у вас виникає в уяві, коли ви чуєте слово «будинок»? (Створення асоціативного куща).

Будинок – життя, родина, спокій, турбота, діти, захищеність, майбутнє…

Чому полонені зводили квартал «з любов’ю і розпачем»? (З любов’ю - бо уявляли, що будують для себе. З розпачем – тому що це була лише уява, мрія.)

  • Як ставилися полонені до своєї роботи? Чи завжди це ставлення було негативним?

d:\виртуальные образы\методика\рисунки книг\9_04_12_153.jpg (Можливо його будували німці, одразу після війн)

Цей будинок міг би бути їхнім
Цеглини немовби розмовляли
Цеглини не обривали м’язи і не дряпали шкіру
Цеглини лагідно лягали в руки
Фундамент
Не любили цей народ і будинки
Брутальна лайка зависала на вустах
Страх


  • Серед полонених авторка виділяє Фрідріха. Яким він постає у творі? (Добрим, трудолюбивим, терпеливим, мрійливим…)

  • Аналізуючи цей образ, пропоную скласти таблицю світів.

«Маленька державка»

(світ Фрідріха)

Любов

Розпач

Будинок

Лагідна робота

Грядочка

Насіння

Діти

Фотокартка

Сонця й квіти зі шматочків цегли

Душа Фрідріха

«Злиденне місто»

Брутальна лайка

Страх

Байдужість

«Гиркав охоронець»

Діти

Топтали й розкидали грядку

Вдови жаліли


Тіло Фрідріха





  • Фрідріх сумував за батьківщиною та рідними. Які художні деталі вказують на це? (Грядка, насіння, нагідки, фотокартка)

Грядка – земля, в якій повинно щось прорости: живе, красиве.

Насіння – зародок майбутнього життя, потенціал майбутнього.

Нагідки – сонячна квітка, повертає голівку за рухом сонця, квітка життя.

Фотокартка – спогад, минуле, зв’язок з рідними.

  • Яке смислове навантаження словосполучення «протала земля»? (Це не лише початок весни, а й початок нового життя; нове ставлення до навколишнього; зміна в людях – милосердя, розуміння…)

  • Чому діти «розвоювали» грядку? Що вони зробили і чому?

  • Чи змінилося життя Фрідріха з приходом осені? (Сили почали покидати Фрідріха, «робив тільки прикраси зі шматочків цегли – сонця і квіти…»)

  • Чому у Фрідріха не було майбутнього в цьому «злиденному місті»? (Це «злиденне місто» було для нього чужим, його не розуміли, діти продовжували з ним «воювати» )

  • Як ви розумієте речення «Коли зняли його і взяли на руки, то здивувалися, що немає в ньому тіла.» ? (Весь цей час він залишався живим завдяки своїй «силі духу»)

  • Читання уривку («Осінь видалася теплою…» до слів «…зв’язаний нами хрест…»). Робота над художніми деталями: сніг, квітка, хрест.

Хрест – життя, безсмертя, духовність.

Сніг – чистота, невинність, яскравість.

Квітка – краса, пам’ять.

  • Чому дівчинка не зірвала квітку?

  • Виразне читання останнього абзацу твору.

  • Чому авторка наголошує, що пройшло півстоліття? (Пам’ять, зв’язок поколінь)

  • З якою метою в тексті знову з’являється така художня деталь, як фотокартка дівчаток?

Фотокартка – «лист у вічність».

  • Чому твір має назву «Гер переможений»?

3. Теорія літератури.

За жанром твір Любові Пономаренко визначається як новела.

Новела (від італ. novella – новина) – близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки. Тип малої форми оповіді, що характеризується динамічною інтригою та увагою до особистості героя, його індивідуальної свідомості та вчинків.

  • Які ознаки новели простежуються у творі?

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Складання схеми «Проблематика твору».

V. Підсумок уроку.

Людина в будь-якій ситуації повинна залишатися людиною: людиною-творцем, людиною милосердною, духовно багатою.

Сильніше за любов злоба горить,

Сильніше за красу вражає бридь,

Але життя росте лише з любові,

Лишень краса людей навчає жить!

Д.Павличко
VI. Домашнє завдання.

Завдання на вибір:

а) продовжити оповідання, давши відповідь на питання: «Ви не знаєте, де наш тато?..»;

б) уявіть, що ви зустрілись з доньками Фрідріха; розкажіть їм про батька.

Схожі:

Тема : Любов Пономаренко «Гер переможений»
Обладнання: мультимедійна дошка (використання презентації), портрет письменниці, текст новели
ТЕМА: Любов Пономаренко "Гер переможений"
Т художнього твору, його проблематику; спонукати грамотно висловлювати власні думки, коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам...
Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний...
Різних часових площин; засвоїти термін «Новела»; розвивати аналітичне мислення; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд,...
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
Урок №2 Тема. Ірина Жиленко “Підкова”, “Гном у буфеті”
Які почуття у вас викликає Жар – птиця?Чому “хороше жити під сонцем Жар – птиці?”
Тема. Пробудження душі (творчість Л. Костенко) Мета
Мета. Ознайомити дітей з біографією та творчістю української поетеси Ліною Костенко
Дзеркало душі. Мета
Усупереч відомому твердженню, що очі—дзеркало душі, мова йтиме не про них. Ми маємо на увазі систему психодіагностичних методик,...
Т. Г. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе»
Т. Г. Шевченка, навчити їх виразно читати поезію «За сонцем хмаронька пливе», знаходити в ній тропи, відтворювати настрій вірша;...
«Антигуманна сутність війни та її руйнівні наслідки для цивілізації...
Полєвого «Повість про справжню людину»; розкрити мотив національної провини і відповідальності німців за розв’язування війни; простежити...
2 Ідеал провідної верстви нації Тарас Шевченко, розкриваючи поведінку...
Тарас Шевченко, розкриваючи поведінку свого панства, змальовуючи з болем у душі кривду Україні з боку самих українців, наштовхує...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка