Тема. Пробудження душі (творчість Л. Костенко) Мета


Скачати 55.09 Kb.
НазваТема. Пробудження душі (творчість Л. Костенко) Мета
Дата01.11.2013
Розмір55.09 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Тема. Пробудження душі (творчість Л.Костенко)

Мета. Ознайомити дітей з біографією та творчістю української поетеси Ліною Костенко.

Обладнання. Зал святково прибраний. У центрі портрет Ліни Костенко, виставка її творів.
Епіграф. У кожної людини є Душа. Душа – добра і світла. Коли Душа пробудилась – людина Творить чи Кохає. Якщо Душа спить – панують байдужість і розрахунок. Як пробудити Душу?
Ведуча. Запрошуємо вас у царство мудрого, правдивого, чуйного, сильного, ласкового, доброго і ніжного слова. Поезія – це вогник, що запалює душу людини, схожий на полум»я свічки.

Дівчинка в українському вбранні запалює свічку.

Хай палає свічка. Хай палає,

Поєднає нас вона в цей час.

Друзів голоси нехай лунають,

Слова й музика нехай єднають нас.
Звучить пісня Л.Костенко у виконанні О.Богомолець «Осінній день, осінній день, осінній»
Ведуча. На наш сьогоднішній поетичний вогник зібралися шанувальники поезії Ліни Костенко. Сьогодні ми присвячуємо їй нашу зустріч.

Ведуча. Наприкінці п’ятдесятих років на українському поетичному небосхилі зійшла нова зоря… Дивно, що й досі астрономи не назвали одну з планет її ім»ям – ЛІНА КОСТЕНКО.

Народилася Ліна Василівна Костенко 19 березня 1930 року в місті Ржищеві на Київщині у вчительській сім»ї. Коли Ліні було шість років, сім’я переїхала до Києва, а невдовзі, як ворог народу, був заарештований і засланий на 10 років до концтаборів її батько. В одинадцять років, з початком Другої світової війни, дівчинці довелося пізнати гірку долю біженців, нелегкі повоєнні випробування. «Моє дитинство вбите на війні», - скаже згодом вона у вірші «Мій перший вірш написаний в окопі». Закінчивши середню школу в Києві, вчилася у Київському педагогічному інституті, а згодом у Літературному інституті імені Максима Горького в Москві, який закінчила 1956 року. Тоді ж, наприкінці п»ятдесятих, одна за одною вийшли друком її поетичні збірки «Промені землі» і «Вітрила», а в 1961 році – «Мандрівки серця».Ці збірки полонили всіх шанувальників поезії яскравими, свіжими образами, ніжністю почуттів, глибиною думок.
Ведуча П. Як згадує її донька Оксана, «Мамина поезія з самого початку, від перших віршів, була бунтом. Бунтом особистості. Повстанням духу. І слава, що до неї приходила, була не популярністю, не модою. Вона була надією людей на своє відродження, на можливість повернутися до себе.., на можливість відродження вже нібито виродженої і остаточно приборканої нації.»

Репресії серед митців наприкінці 60-х на початку 70-х років позначились і на творчій біографії Ліни Костенко. Добрих півтора десятка літ у літературному житті України мовби не існувало Ліни Костенко. Тодішня влада забороняла друкувати твори поетеси, яка виражала свою позицію прямо й відкрито:

І не боюсь донощика в трактирі,

Бо все кажу у вічі королю.

Спогади доньки « Коротка і сумна пауза спогадів. Сімдесяті. У цей час на руках у мами – маленьке дитя, мій молодший брат Василько, який зіпнеться на ніжки і почне ходити і говорити в роки маминого літературного небуття».

Горда і незалежна поетеса не дозволяла цензурі краяти і шматувати свої підготовлені до друку твори. Ліна Костенко не зрадила ні себе, ні поезію. Вона ненастанно, одержимо творила й піднеслася до висот такого духовного подвижництва, що її феномен в українській літературі залишиться неперевершеним і вічним. Лише наприкінці сімдесятих років побачили світ книжки «Над берегами вічної ріки» (1977 р.), «Неповторність» (1980 р.), а також історичний роман у віршах «Маруся Чурай» (1978 і 1982 р.), за який поетесі 1987 року було присуджено Державну премію України імені Т.Шевченка.

Від «Першого вірша, написаного в окопі» і до історичного роману «Маруся Чурай» саме Ліна Костенко у своїй багатогранності продовжила жіночий поетичний родовід. І не слід її порівнювати з Лесею Українкою. Вона сама по собі – збагненна і незбагненна.

Спогади доньки «1980: після всіх кіл видавничого пекла вихід «Неповторності» все одно під загрозою. Останній спосіб: мама оголошує голодовку – це вже друга. Перша була… влітку 1976 року. Наш тато каже: «Ліно, у тебе ж діти!» Мама відповідає: «Діти мене простять»

Роман «Маруся Чурай», як і драматичні поеми «Скіфська одісея», «Сніг у Флоренції», поема-балада «Дума про братів не азовських» - це жагуче минуле в сучасності, без якого народ не може повнокровно існувати, претендувати на безсмертя. А ось:

Мене сьогодні голуб розбудив,

Він прилетів і плакав на балконі.

Я не прошу поблажливості Долі.

Хіба це мало – незабутня мить?

Творчість Ліни Костенко має щонайширший спектр: від монументальних творів до мінімалістичних форм, від епосу до лірики, від трагізму до іскрометної іронії, від зажуреності в глибини історії – до гострого і парадоксального бачення сучасності. Принципово перебуваючи за межами шкіл, мод та інституцій, Ліна Костенко зумовила радикальну філософську, стилістичну й мовну трансформацію української літератури.

Багато творів Ліни Костенко покладено на музику і лунають піснею.

Було нам важко і було нам зле,

І західно, і східно.

Було безвихідно. Але

Нам не було не гідно.
І це, напевно, головне.

Якої ще фортуни?

Не відступитися. І не

Покласти лжу на струни.

Спогади О.Богомолець – людини, яка поклала на музику слова Л.Костенко і виконує ці пісні: « Нездійсненне дивно перетворювалося на реальність. Я збирала вірші Ліни Костенко, які стали моїми піснями, разом із видавцями зустрічалися з художниками, ми шукали, радилися, сподівалися… «Огородила доля шматочок поля». Я довго думала як назвати збірку тих віршів, кожен з яких уже був мені рідним, проріс у душі і народився в музиці.

Це була моя Ліна Костенко. Її поезія стала частиною мене – так само як є частиною кожного, хто не терпить брехні та блазенства, зради і пластикової любові. Вона пробудила від сну не тільки мою душу,а душі сотень тисяч людей – і нехай їх буде мільйони – прозрілих творців свого життя».

Звучить пісня «Огородила доля шматочок поля».

Твори Ліни Костенко перекладені англійською, французькою, німецькою, іспанською, італійською, португальською, шведською та всіма мовами Сходу Європи.

Від 1991 року впродовж тривалого періоду Ліна Костенко вивчала Чорнобильську зону в складі історико-культурної експедиції (Державний науковий центр захисту культурної спадщини від техногенних катастроф при Міністерстві України з питань надзвичайних ситуацій). Автор сценарію до фільму «Чорнобиль. Тризна» (1993 р.)

Почесний професор Національного університету «Києво-Могилянської академії», почесний доктор Чернівецького та Львівського університетів.

Має такі нагороди – Міжнародна премія Фонду Омеляна і Тетяни Антоновичів (1989), Почесна відзнака Президента України (1992), Премія імені Франческо Петрарки (1994). Перший лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім.Олени Теліги (2000).

І нині Ліна Костенко не полишає своєї творчої праці, все виходять і виходять її нові книжки, а ми, її читачі, з нетерпінням чекаємо її нових поезій, нових книжок прославленої дочки українського народу.

Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

«ПРОБУДЖЕННЯ ДУШІ»

(ТВОРЧІСТЬ ЛІНИ КОСТЕНКО)

(для учнів 8-9 класів)

Підготувала: бібліотекар

Здвижівської зош І-П ст.

Сергієнко О.В.

смт. Бородянка

2012 рік

Схожі:

Урок третій Тема. Ліна Костенко”Чайка на крижині”,”Крила”
...
«Я вибрала долю собі сама…» (Життєвими шляхами Ліни Костенко) Звучить вірш «Доля» В. 1
Вкрай малослівна щодо себе самої, Ліна Костенко залишає нам право побачити у віршах відблиск свого життя, високих почуттів, тяжкої...
Керівництво Маркос
Звернути увагу кожної особистості, виконує роботи магнітного пробудження совісті людей, спить від нудьги, що наблизилося спустошення...
УРОК №44 ТЕМА. Ліна Костенко
МЕТА: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко, допомогти учням осмислити її поезію; розвивати вміння висловлювати...
Тема. Життя та творчість Т. Г. Шевченка
Мета. Закріпити та розширити знання учнів з теми «Життя та творчість Т. Г. Шевченка», сприяти розвитку пам»яті, допитливості, пізнавальних...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття їх творчості, познайомити з особливостями індивідуального стилю поетес, формувати...
Урок-дослідження Тема: Життєпис і творчість М. М. Гурепка Мета: поглибити...
Виховання в школярів любові до читання творів М. М. Гурепка; рідного українського слова; зацікавити життєписом і творчою майстерністю...
Творчість Анни Ахматової – яскраве явище жіночої поезії ХХ століття
Ліни Костенко як яскравою зіркою української поезії ХХ ст., виховувати почуття опори злу, несправедливості, а також відчуття прекрасного...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Мета: ознайомити старшокласників з життєвим та творчим шляхом Л. Українки та Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Мета: ознайомити старшокласників з життєвим та творчим шляхом Л. Українки та Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка