Тема: "Зачарована Десна" О. Довженка казкова подорож у світ його дитинства. Проблематика. Характери. Поетика кіноповісті


Скачати 36.39 Kb.
Назва Тема: "Зачарована Десна" О. Довженка казкова подорож у світ його дитинства. Проблематика. Характери. Поетика кіноповісті
Дата 11.12.2013
Розмір 36.39 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Заняття 2
Тема: "Зачарована Десна" О. Довженка - казкова подорож у світ його дитинства. Проблематика. Характери. Поетика кіноповісті.
Мета: ознайомити студентів зі змістом кіноповісті; дати характеристику образам - персонажам; проаналізувати естетику твору; розвивати уміння і навички студентів проникати в інтертекстову сферу художнього твору; виховувати почуття святості родини, України.
Тип заняття: заняття-дослідження.
Форми організації навчання: групові.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Звучить фонозапис пташиного співу, що налаштовує на сприйняття художнього твору.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
- Розкажіть про дитячі роки Сашка Довженка.
- У кого ще з вивчених вами письменників було подібне дитинство чи фрагменти його? (М. Стельмах, Ю. Яновський, Б. Лепкий).
- У яких творах зафіксовані були враження дитинства? ("Гуси-лебеді летять", "Вершники", "Казка" мого життя").
ІІІ. Оголошення теми, мети заняття

Звучить музика Е. Моріконе.
Ми вирушимо сьогодні у казкову подорож дитинства Олександра Довженка. Генії починаються змалку... Пам'ятаєте? Або: усі ми родом з дитинства. Польський письменник Ян Парандовський, шукаючи витоки творчості багатьох майстрів красного письменства, висловився надзвичайно поетично і вражаюче: "Колись це джерело забило вперше..."
Задум "Зачарованої Десни" виник у Довженка ще перед війною, про що свідчить запис у "Щоденнику" 5 квітня 1942 року:
"А вчора, пишучи спогад про дитинство, про хату, про діда, про сінокіс, один собі у маленькій кімнаті. Боже мій! Скільки ж прекрасного і дорогого було в моєму житті, що ніколи-ніколи не вернеться! Скільки краси на Десні, на сінокосі і скрізь - усюди, куди не гляне моє душевне око!"
Ми маємо привілей доторкнутися душею до тієї краси, щоб вийти після уроку іншими - кращими, чистішими, добрішими. "Слово - сила. Увіковічене на письмі, воно здобуває владу над думками і мріями людей, і неможливо ні виміряти, ні уявити межу цієї влади. Слово панує над простором і часом. Але, тільки схоплене сіткою літер, думка живе і діє. Все решта розвівається вітром. Прогрес у розвитку людської думки, досягнення розуму людського народилися з оцих слабеньких літер - стеблинок на білому полі, паперу", - писав Ян Парандовський у своїй "Алхімії слова", ніби закликаючи нас досліджувати все, що написане тими, хто жив до нас.
Групові форми дослідження методом навчального мозкового штурму. Технологія проведення.
Комплектуються групи із 7-9 учнів, які упродовж 10-15 хвилин генерують ідеї, потрібні для розв'язання проблеми.
Штурм відбувається у 3 етапи:
І етап - озвучення і фіксація ідей;
ІІ етап - експертний аналіз і відбір;
ІІІ етап - група відбирає 2-3 найкращих варіанти і обирає спікера, який розповідає про них студентам і викладачу.
Завдання для І групи

Які саме ключові уривки з кіноповісті слід озвучити, щоб світ Довженкового дитинства постав у всій красі і повноті?
Завдання для ІІ групи

Створити цитатний проект характеристики образів повісті так, щоб наймісткіше передати їх колорит.
Завдання для ІІІ групи

Окресліть основні проблеми повісти "цитатним ланцюгом" та викристалізуйте ідею твору.
Завдання для IV групи

Дослідіть художні особливості повісті й подайте "цитатну опору" на розсуд однокласників.


Проблемні запитання для активізації мислення.

Які люди оточували героя повісті?

Від чийого імені ведеться розповідь - малого чи дорослого Сашка?

Яким було розуміння життя і смерті дитиною?

Як гармоніювала природа і дитина?

Яке завдання художника, митця?

Чи може дитина усвідомлювати себе як представника роду, нації?

Чи уявляв Сашко свій родовід через конкретні заняття родичів?

Про що свідчить відсутність сюжету в повісті? Чи не далися взнаки імпресіоністичні погляди у школі Геккеля?

Яка роль пейзажу в повісті?

Яке місце фольклору в творі?

Який синтаксичний спосіб вираження, думки у Довженка улюблений?

З якою метою вдається письменник до засобів сміху у "Зачарованій Десні"?

"Тропи-стежини до людських сердець" (Ян Парандовський).

Якими стежинами увійшов Довженко до вашого серця?

Про що свідчить мова твору, яка вона?

Прокльони - це творчість чи крик зболеної душі?
ІУ. Озвучення результатів мозкового штурму.
У. Експертна оцінка роботи студентів, викладача, підсумок заняття.
УІ. Домашнє завдання
Вивчити напам'ять уривок з повісті "Благословенна будь..." і написати мініатюру на одну з тем: "Було в моєму дитинстві", "Портрет мого батька", "Портрет моєї матері", Легенди моєї родини", "Таємниця мого родоводу", "Мені приємно і мені неприємно..."
Ці завдання сприятимуть глибшому осмисленню учнями змісту твору у процесі активної "роботи душі", самоаналізу та самооцінки, що є необхідною умовою успішної реалізації принципу особистісно орієнтованого навчання на заняттях української літератури.

Схожі:

Урок у нас сьогодні незвичайний урок-дослідження
ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ КРАСИ ПРИРОДИ І ЛЮДИНИ В КІНОПОЕМІ О. ДОВЖЕНКА “ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА”
Олександр Довженко. «Зачарована Десна». «Україна в огні»
Який фільм О. Довженка було названо найкращим на кінофестивалі Всесвітньої виставки в Брюсселі (1958 р.)?
Довженко О. П. Зачарована Десна. Україна в огні. Щоденник
Мета: поглибити розуміння ліцеїстами змісту самостійно прочитаної кіноповісті; дати характеристику образам – персонажам; проаналізувати...
Тема: "Україна в огні" твір про трагедію українського народу Мета
Мета: Опрацювати вершинний твір О. Довженка; виховувати любов до рідного краю, національну гідність і свідомість; розвивати творчу...
Міжнародна наукова конференція «Мова як світ світів: поетика і граматика...
Міжнародна наукова конференція «Мова як світ світів: поетика і граматика текстових структур»
Та не однаково мені, Як Україну злії люди, Присплять, лукаві, і в огні, Її, окраденую, збудять…
Мета: Ввести студентів у світ одного з найсильніших Довженкових творів, з’ясувати трагічну долю кіноповісті і її автора. Проектуючи...
Тема: Правда, обпалена війною (Аналіз кіноповісті "Україна в огні")
Мета: ознайомити студентів зі змістом кіноповісті, проаналізувати твір; закріпити вивчене про кіноповість, характеротворення, поетику;...
Сонячний, радісно-бешкетливий світ
Тема. Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства в повісті Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”
Чарівний світ природи у творчості Катерини Білокур та Олександра Довженка Розвиток зв
Катерини Білокур та Олександра Довженка, сприяє активізації навчального процесу, пізнавальної діяльності і активності студентів,...
Тема: Ґабріель Ґарсіа Маркес «Стариган із крилами». Проблематика та система образів твору

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка