Поняття про іменник. Лексико-граматичні розряди іменників: а іменники власні і загальні назви, їхні граматичні особливості


Скачати 85.04 Kb.
НазваПоняття про іменник. Лексико-граматичні розряди іменників: а іменники власні і загальні назви, їхні граматичні особливості
Дата21.03.2013
Розмір85.04 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
СУМ 1 курс

Практичне заняття 6

ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ

  1. Поняття про іменник. Лексико-граматичні розряди іменників:

а) іменники - власні і загальні назви, їхні граматичні особливості;

б) категорія істот і неістот, їхні семантичні й граматичні особливості;

в) конкретній й абстрактні іменники, їхня граматична характеристика;

г) збірні іменники, іменники з матеріально-речовинним значенням, їхні граматичні особливості.

  1. Граматичні категорії іменника:

а) категорія роду;

б) категорія числа;

в) категорія відмінка, основні значення відмінків.

г) система відмінювання іменників.

  1. Словотвір іменника.

Література

Ковтюх С.Л. Репетитор (як навчитися грамотно писати) : навч. пос. – 2-е вид., випр. і допов. – К. : «ВД «Професіонал», 2007. – 592 с. (є в Інтернеті)

Сучасна українська літературна мова : підручник / А. П. Грищенко, Л. І. Мацько, М. Я. Плющ, Н. І. Тоцька та ін. / За ред. А.П. Грищенка. — К. : Вища шк., 2002.

Сучасна українська літературна мова : підручник / М. Я. Плющ, С. П. Бевзенко, Н. Я. Грипас та ін. / За ред. М. Я. Плющ. – К. : Вища шк., 2000.

Український правопис. – К. : Наук. думка, 1997 (чи пізніші видання).
Завдання (1-5, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17)

Завдання 1. Розкажіть про іменники – власні і загальні назви, їхні граматичні особливості. Продовжте речення (у разі потреби скористайтеся довідкою).

  1. Вивченням власних імен займається спеціальна мовознавча дисципліна

  2. Назви географічних об’єктів вивчає

  3. Назви гір, хребтів, долин, ярів, впадин – це

  4. Назви населених пунктів – це

  1. Імена людей вивчає

  2. Клички тварин вивчає

  3. Назви небесних тіл вивчає

  4. Назви водних об’єктів вивчає

  5. Назви країв і країн – це

  6. Назви міст – це

  7. Назви вулиць – це

Довідка: полісоніми, антропоніміка, ойконіми, годоніми, зооніміка, ономастика, омоніми, хороніми, топоніміка, астроніміка, гідроніміка.
Завдання 2. Розподіліть іменники за назвами істот (підкресліть рівною лінією) і неістот (підкресліть хвилястою лінією).

Людство, комар, мрець, горіх, зозуля, айстра, бог, біс (чорт), місто, табун, учень, бджола, покійник, небіжчик, отара, щастя, русалка, студентство, язик (орган), язик (полонений), моряк, авторитет (абстр. поняття), авторитет (людина), бовдур (димар), бовдур (людина), небіж, білка.

Завдання 3. Розкажіть про абстрактні й конкретні іменники, дайте їх граматичну характеристику. Знайдіть третій «зайвий» іменник.

  1. Мрія, клімат, дощ. 2. Ніч, рік, ганьба. 3. Вічність, біганина, річка. 4. Подив, степ, рік.

Завдання 4. Розкажіть про збірні іменники. Утворіть форму множини та абстрактні іменники від запропонованих. Зразок: жінка – жінки – жіноцтво.

Студент

Птах

Листок

Гілка

Секретар

Миша

Буряк

Козак

Професор

Генерал

Інструмент

Дитина

Вишня


Завдання 5. У наведених реченнях підкресліть іменники з матеріально-речовинним значенням. Розкажіть про їхні граматичні особливості.

І хочеться бути дужим, І хочеться так любить, щоб навіть каміння байдуже Захотіло любити і жить (В. Симоненко). А мені ж, може, просто хочеться щастя, тугого й солодкого, як шоколад. Морями пшениці, у пахощах м'яти, де літо стоїть, як мальований глек,- пливуть і пливуть колискові фрегати, летять космонавти на крилах лелек… шипшина важко віддає плоди. (Л.Костенко). Хліб не дається залюбки, Над ним чиясь згиналась спина (М. подолян).

Завдання 6. Визначте, до якої відміни належать подані іменники. Результати аналізу занесіть до таблиці.

І відміна

ІІ відміна

ІІІ відміна

ІV відміна

Поза відмінами

















Гавкотня, мозоля, жменя, криженя, вістря, узбіччя, вуженя, панва, череп’я, пташня, ґава, кефаль, окуня, Саша, пацаня, маячня, коня, па (елемент танцю), плече, передова, штати, кручі, турне, майбутнє, деревце, калюжі, гони, ситце, збіжжя, бурсачня, зерня, тихоня, плісе, зубря, брехня, підсудний, павутиння, жабеня, дітлашня, сніп’я, грошва, татарюга, роззява, селитьба, собаки, пискля, соменя, горе, криля, нація, твар, правша.

Завдання 7. Визначте групу (тверду, м’яку чи мішану) поданих іменників. Результати аналізу занесіть до таблиці.

Тверда група

М’яка група

Мішана група










Навар, ледар, човняр, лазар, вікняр, узвар, лазер, яничар, рицар, вектор, пластир, турнір, транспортир, комар, якір, цегляр, пузир, кушир, псалтир.

Завдання 8. Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини. Вкажіть, від чого залежить їхнє закінчення в цьому відмінку.

Термін, знак, образ (ікона, художній засіб), буркун (людина, трава), акт, Абакан (місто, річка), Рим (місто, держава), звук (лінгвістичний термін, фізичне явище), камінь (одиничний предмет, матеріал), соняшник (одна рослина, збірне), папір (документ, матеріал), авторитет, Гудзон (місто, річка), екіпаж (карета, команда), вал (деталь, насип), Сингапур (місто, острів), феномен (людина, абстр. поняття), Куліш (чол. Прізвище), куліш страва), Бар (місто, річка), бар (кав’ярня), Юпітер (планета), юпітер (прилад), Лабрадор (півострів), лабрадор (мінерал), Курган (місто), курган (насип), туман (грошова одиниця, явище природи), курай (музичний інструмент, рослина), детектив (агент, твір).

Завдання 9. Утворіть форми родового, давального, орудного та місцевого відмінків від поданих імен, прізвищ та по батькові.

Кушнір Ігор Іванович

Козир Нестір Петрович

Рубай Олег

Розсоха Соломія Павлівна

Панібудьласка Любов

Помагайбо Сидір

Сірко-Галущенко Андрій Миколайович

Юр-Кирилюк Ростислав

Юр Дмитро

Фіалко Євген

Фіалка Євген
Завдання 10. НЕ ПОТРЕБУЄ редагування словосполучення в рядку

І. А запропонувати Чайці Андрійові (Н.в. – Чайка)

Б перемога Віталія Бойка (Н.в. – Бойко)

В побачити Недайборща Ігора (Н.в. – Недайборщ)

Г познайомитися з Кривонісом Романом (Н.в. – Кривоніс)

ІІ. А вручення премії Андрієві Любку (Н.в. – Андрій Любка)

Б працювати з Остапенко Василем (Н.в. – Остапенко Василь)

В немає Кашеїда Костянтина (Н.в. – Кашеїда Костянтин)

Г запропонувати Кривошапці Олексієві (Н.в. – Кривошапка Олексій)

ІІІ. А презентація книги Андрія Кокотюха (Н.в. – Андрій Кокотюха)

Б одружилася з Ігорем Вербичем (Н.в. – Ігор Вербич)

В немає Ґудзь Олега (Н. в. – Ґудзь Олег)

Г брати Пронтенко (Н.в. – Василь Пронтенко, Костя Пронтенко)

Д познайомитися з Любком Дерешом (Н. в. – Любко Дереш)

Завдання 11. З’ясуйте, яке слово зайве за родовою ознакою. При потребі скористайтеся словником іншомовних слів.

А депо, бюро, Оріноко (річка), соло, кіно А попурі, колібрі, таксі, журі, парі

Б денді, Капрі, кулі, поні, журі Б хобі, конфеті, дербі, окапі, шасі

В какао, динго, жабо, сабо, саго В аташе, туше, койне, каное, алое

Г рагу, какаду, кенгуру, зебу, гну Г урду, сапажу, ему, зебу, нанду
Завдання 12. До поданих іменників доберіть прикметники.

Динго, нанду, кюре, Осло (місто), візаві, кольє, Марокко (країна),Тахо (річка), Гаїті (острів), боа (змія, шарф), ідиш, Па-де-кале (протока), івасі, фламінго, гурамі, Капрі (острів), Монтевідео (місто), гінді, паспарту, Калахарі (пустеля), Сан-Марино (держава), кольрабі, гризлі, алібі, маестро, ківі (птах, фрукт), Кіліманджаро (гора), гуанако.

Завдання 13. Запишіть у кличному відмінку подані імена, прізвища, по батькові та сполучення слів.

Олег, Ілля, Павло, Андрій, Світозар, Любов, Артур, Ігор, В’ячеслав, Слава, Євген, Євгеній, Євгенія, Тетяна, Таня, Валентина, Валя, Наталія, Наталя, Інна Василівна, Юрій Іванович, Віталій, Віталіна, Віталик, Віталія, Віталій Іванович, пан офіцер, добродій бригадир, брат Петро, пані Соломія, колега Василь, асистент Олена Вікторівна, колега Шевчук.

Завдання 14. Утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові. Зразок: Дмитро – Дмитрович – Дмитрівна.

Ігор, Валерій, Левко, Ілля, Павло, Микита, Равіль, Сергій, Микола, Кирило.

Завдання 15. Виправте помилки.

Широка степ, це кенгуру, авторитетні жюрі, кожного рейса, пронизуюча біль, за сприянням депутата, гаврилівські курі, брати Клічко, чорний кофе, похорони ветерана, новорічна розпродаж, по п’ятницям, молоко у мисочкі, підзвітність уряду парламенту, співає з Машою Распутіною, важкий путь, висока насип, у верхньому шухляді, дика собака, історія радянського спорта, цікавий амплуа, сірі щурі, телезвернення Президента України Віктора Ющенко, не говори дурницю, дорога тюль, по вихідним, завантаження кожного рейса, мальовничий Умань, солодка апельсина, літра молока, велике гризлі, запах полині, ефективна шампунь, святкова ярмарка, підійдіть до телевізору, допомогти пенсіонеркі, не буде нежиті, довга тунель, по неділям.

Завдання 16. Зробіть морфологічну характеристику підкреслених слів.

Морями пшениці, у пахощах м'яти, де літо стоїть, як мальований глек,- пливуть і пливуть колискові фрегати, летять космонавти на крилах лелек… (Л.Костенко). Соняшник дістає із грудей золотаве задимлене серце і, закохавшись у ластівку, ластівці віддає (Є.Гуцало). І хочеться бути дужим, І хочеться так любить, щоб навіть каміння байдуже Захотіло любити і жить (В. Симоненко). Квітку метелик цілує, обрії – сонце ясне, вітер – берізку німую (В. Сосюра ).

СХЕМА ПОВНОГО МОРФОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ ІМЕННИКА

  1. Слово.

  2. Частина мови.

  3. Початкова форма (називний відмінок однини).

  4. Лексико-граматичні розряди: власна чи загальна назва, назва істоти чи неістоти, позначає конкретне чи абстрактне поняття, збірний, одиничний, матеріально-речовинний іменник.

  5. Граматичні категорії – рід, число, відмінок.

  6. Відміна, група (чи поза відмінами).

  7. Синтаксична роль.

З р а з о к: Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим (Григір Тютюнник).

Мудрість – іменник, початкова форма – мудрість, загальна назва, неістота, абстрактне значення, жіночий рід, однина, називний відмінок, ІІІ відміна, підмет.
Завдання 17. Зробіть морфемний і словотворчий розбір слів.

Шовкоткацтво

Самодіяльність

Усиновлення

Синь

Сузір’я

Пароплавство

УПА

Насип

Згадка

Перерозподіл

Набережна (ім.)

Бурелом

Заохочується

Високоосвічений

Заохочується

Самотність

Далекознаний

Чорнокнижництво

Розлетілося

Вищепоіменовані

Схожі:

Текст: “ Ecology is a pr i ority ”. Лексико-граматичні основи перекладу
Лексико-граматичні основи перекладу: переклад слів з префіксами super-, dis, in-, under-, un-, im-, ir-, inter-, mis-, over-, re-,...
Урок української мови. 3 клас Загальне поняття про іменник. Іменники,...
Тема: загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот та неістот
Правопис незмінюваних іменників. Відмінювання іменників, що мають форму лише множини Мета
И знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати правопис незмінюваних іменників, а також особливості відмінювання іменників,...
До уроку всі готові?
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти назви істот і неістот; ознайомити з новими термінами «власні іменники», «загальні іменники»;...
Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках
На минулому уроці ви отримали таке домашнє завдання : до кожної назви істоти дібрати назву неістоту
Магазини і покупки. Ми йдемо купувати
Мета: практична – систематизувати лексико-граматичні знання учнів з теми “Магазини і покупки” англійською та німецькою мовами
Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки,...
...
Регламент роботи конференції
Запрошуємо Вас взяти участь у VІ Міжнародній науковій конференції «ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧНІ ІННОВАЦІЇ В СУЧАСНИХ СЛОВ’ЯНСЬКИХ МОВАХ», яка...
Повторення і закріплення знань по темі „Іменник
Формувати вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови. Відмінювати іменники, визначати рід, число, ставити іменники у початкову...
Іменник як частина мови: загальне значення
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка