Урок №1 Тема: Оноре де Бальзак основоположник соціально-реалістичного роману. «Людська комедія»-грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини


Скачати 88.17 Kb.
Назва Урок №1 Тема: Оноре де Бальзак основоположник соціально-реалістичного роману. «Людська комедія»-грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини
Дата 14.11.2013
Розмір 88.17 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Урок № 1

Тема: Оноре де Бальзак – основоположник соціально-реалістичного роману. «Людська комедія »-грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини XIX ст..Бальзак і Україна

Мета - ознайомити з життєвим і творчим шляхом Оноре де Бальзака;

  • розкрити унікальність та універсальність втілення художнього задуму «Людської комедії»; показати широту охоплення митцем панорами життя французького суспільства першої половини 19 ст.; розкрити тематику «Людської комедії», її проблематику, жанрово-композиційні особливості;

  • розвивати вміння систематизувати навчальний матеріал, виокремлювати найважливіші аспекти теоретико - літературного плану.

Обладнання: портрети Оноре де Бальзака, відео презентація «Оноре де Бальзак», виставка творів письменника, опорно-інформаційна схема «Людська комедія» Оноре де Бальзака. Фрагменти художнього фільму «Помилка Оноре де Бальзака», зміст «Передмови» до «Людської комедії». Роман українського письменника Натана Рибака «Помилка Оноре де Бальзака».

Тип уроку: урок-дослідження (робота з біографічним матеріалом)

Епіграфи : Якщо обирати між Фаустом і Прометеєм ,

я віддаю перевагу Прометею

Оноре де Бальзак

Випадок – найвеличніший романіст світу;

аби писати плідно, треба його вивчати.

Оноре де Бальзак

Хід уроку

І. Організаційний момент

- визначення психологічного комфорту та розумової готовності на сприйняття матеріалу ( учні показують картки із зображенням смайликів та карток відповідного кольору)

ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

А) Учитель розпочинає урок цитатою з «Передмови до «Людської комедії» Оноре де Бальзака.(слайд2)

«Складаючи опис людських вад і чеснот, занотовуючи найцікавіші прояви пристрастей, зображуючи характери, вибираючи найголовніші в житті суспільства події, створюючи типи за допомогою об’єднання рис окремих однорідних характерів,я, може, й зумію написати історію що лишилася поза увагою безлічі вчених, - історію звичаїв. Набравшись терпіння й мужності , я спробую в такий спосіб написати давно задуману книгу про Францію 19 сторіччя…я повинен буду розкрити причини або одну загальну причину описуваних явищ,збагнути, який прихований закон керує величезними скупченнями людей,пристрастей і подій. А вже дослідивши - я не кажу «з’ясувавши» - цей закон, цю рушійну силу суспільного життя , я муситиму поміркувати і про підвалини світобудови, спробую відкрити , в чому людські суспільства віддаляються , а в чому наближаються до вічного закону буття, до істини, до краси. Незважаючи на невеликий обсяг передумов, які б самі по собі склали б окремий твір, задумана мною праця має привести і до чітких висновків – інакше її не можна буде вважати завершеною. Змалювавши у такий спосіб Суспільство, я розкрию й причину його розвитку».

Проблемні питання:

- Що саме і чому спонукало Бальзака взятися за реалізацію цього грандіозного задуму?

- Яке місце займає творчий спадок Бальзака у скарбниці світової літератури?

- Якою постає художня модель світу і людини зі сторінок його численних творів?

На ці та інші питання ми маємо знайти відповіді , ознайомившись з життєвим і творчим шляхом Оноре де Бальзака.

б) Запис у зошити теми уроку.

в) Визначення основних завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Робота у групах.

Завдання :

- створити словесний портрет Бальзака – людини й Бальзака – митця.

2. Узагальнююча бесіда про Бальзака як людину й письменника.

Завдання:

  • розгляньте портрети Бальзака, що найбільше вражає у цьому обличчі. Як ці портрети поглибили ваші уявлення про Бальзака як про людину?

  • спробуйте співвіднести цитати самого Бальзака, його сучасників, біографів та дослідників творчості з фактами та подіями життєвої і творчої долі письменника:

«Мною володіють дві пристрасті: кохання і слава…»(О. де Бальзак)

«Я просто дитя от і все, дитя багато легковажніше, аніж вам здається; однак я чистий, як дитя, і кохаю, як дитя » ( З листа О. де Бальзака до Евеліни Ганської)

« На книжковій полиці Бальзака стояла груба книжка з чорною палітуркою. На її титульній сторінці написано «Сумні розрахунки». То було зібрання векселів , за якими письменник заборгував» (Г.Флобер)

«Людська комедія» нагадує Вавилонську вежу, яку архітектор не встиг та й не мав би часу вивершити…Робітник користувався першим ліпшим матеріалом… працюючи своїми зашкарублими руками він звів колосальну вежу. Не турбуючись про гармонію ліній та пропорційність її частин» (Е.Золя)

«Бальзак обрав предметом зображення французьке суспільство , оскільки за його словами,»лише воно зберігає кмітливість й самобутність у найпобутовіших положеннях »прийти до синтезу шляхом аналізу , описати й зібрати воєдино основні елементи життя , підіймати важливі проблеми »(Д.Затонський)

- Які із з цитат поглибили ваше розуміння Бальзака як людини , які Бальзака письменника?

3. Перегляд фрагменту фільму «Помилка Оноре де Бальзака» ( сцена вінчання з Евеліною Ганською) .

4. Коротке повідомлення про історію кохання О. де Бальзака з Евеліною Ганською.

Словникова робота: «епістолярний роман»

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Завдання:

  • Схарактеризуйте шлях Бальзака до створення «Людської комедії». Які етапи довелося подолати митцеві? В чому він дотримувався традицій попередніх історико-літературних епох, у чому проявлялася його самобутність ?

- узагальнення у вигляді таблиці (слайд 8).

  • Що вам відомо про задум «Людської комедії» (робота з підручником.)

  • Які чинники вплинули на задум «Людської комедії»?(Теорія Ч.Дарвіна , «Божественна комедія» Д.Аліг’єрі )

  • Чому першим кроком у створенні «Людської комедії» Бальзака стало звернення письменника до жанру «фізіологічного нарису»( слайд 9).

  • Які ключові слова свідчать про наміри письменника при створенні «Людської комедії»?:

1)«Мій твір повинен увібрати в себе всі типи людей, усі суспільні стани, він повинен утілити всі соціальні зрушення так, щоб жодна життєва ситуація, жодне обличчя, жоден характер, чоловічий чи жіночий, жоден спосіб життя,жодна професія, ні чиїсь спогади, жодна французька провінція , ні бодай що-небудь із дитинства, старості, зрілого віку,із політики, права чи військових справ не виявилися забутими». ( з листа Бальзака до пані Карро).(слайд 10)

2) «Це нелегка праця – змалювати 2-3 тис. людей, які чимось відрізняються на тлі своєї епохи, бо приблизно стільки набереться в кінцевому підсумку типів, які представляють кожне покоління, і «Людська комедія» в собі їх усіх. Така кількість облич , характерів, така безліч доль потребувала певних рамок і – хай вибачать мені за цей вислів – галерей»(слайд 11)

Ключові слова: всі типи людей, галерея (з’ясування значення слова «галерея»).

Завдання:обіграйте слова «людина» та «галерея».

Очікувана відповідь: галерея людей, людська галерея.

Коментар учителя: зрозуміло ,що таке сполучення слів близьке до назви твору, яку дав сам автор, тобто «Людська комедія». Як вам уже стало відомо, що поштовхом до такої назви став твір Данте Аліг’єрі «Божественна комедія».

Бальзак з фотографічною точністю відображував характери людей і це свідчило про великий дар реаліста . Він став основоположником соціального реалістичного роману. З одного твору в інший переходили «загальні персонажі», які зміцнювали задум письменника, надаючи йому грандіозності архітектурної споруди. Образи лікарів, фінансистів, лихварів збільшувалися з виникненням кожного нового твору , як снігова куля, і врешті решт втілились в об’ємному багатогранному глибокому творі «Людська комедія», яку стали називати грандіозною енциклопедією життя Франції 19ст. Настав час більш докладно розглянути складові частини «Людської комедії»

Опорно-інформаційна схема «Людська комедія»

Оноре де Бальзака (1799-1850) (Додаток 1)

«Людська комедія» Оноре де Бальзака

« Я творю цілий світ …» ( Оноре де Бальзак)

«Людина не добра , не зла: вона народжуються з інстинктами та схильностями; суспільство не псує її, а вдосконалює, але її прагнення особистої вигоди розвиває погані схильності»

«Людська комедія – це організм, у якому замість крові циркулюють гроші» (Вюрмер)

Цикл оманів (епопея) (Додаток 2)

«Людська комедія»

(Схема)(слайд 14)

Коментар : такий об’єм зробленої Бальзаком роботи свідчив про надмірну напруженість творчого процесу, який потребував надзвичайних сил, який автор постійно підтримував надмірним вживанням натуральної кави. Тому історія знає Оноре де Бальзака як каво мана, що стало однією з причин підриву його здоров’я і той вік ,який він прожив надзвичайно малий для людини смертної і безмежний для Бальзака – письменника.

Він надзвичайно чітко відчував закономірності людського життя і у своєму творі об’єднав у цикли, що відображували окремі прошарки суспільства, традиції та звичаї і це давало можливість читачеві усвідомити всі сторони людського буття.

Бесіда.

  • Із скількох творів складається епопея? ( 96 )

  • Які основні частини вам відомі із людської комедії?( аналітичні етюди,філософські етюди, етюди про звичаї)

  • Скільки персонажів з’являється у творі?

  • Яку мету ставив перед собою Бальзак,пишучи «Людську комедію»?

Вирішення проблемних питань:- чи досяг своєї мети Оноре де Бальзак? Поясніть свою точку зору.

ІV. Узагальнення та систематизація

Робота у динамічних групах

  • Відтворіть схематично структуру й основні ідеї «Людської комедії» Обговорення відповідності зробленої схеми у кожній групі.(слайд № повтор схеми «ЛК»).

  • Які завдання було вирішено на цьому уроці (відповіді учнів).

V. Аргументація участі десятикласників у роботі на уроці на основі заповнених «Листів оцінювання»

VI. Визначення емоційного фону та ступеня задоволення і корисності від

роботи на уроці ( сигнальні картки)

VI. Домашнє завдання

  1. Прочитати повість Оноре де Бальзака «Гобсек».

  2. Визначити особливості композиції повісті.

***Індивідуальне: створити презентацію до твору «Гобсек».

Лист оцінювання

№ з/п

Презентація

Виступи на уроці

Робота з додатковою літературою

Оцінка вчителя

Загальна оцінка




























































































Додаток 2

Аналітичні етюди

Філософські етюди

Етюди про звичаї

Історія суспільства

сцени політичного життя

Сцени провінційного життя

Сцени паризького життя

Сцени військового життя

Сцени приватного життя

Сцени сільського життя

Економічна

Моральна

Психологічна

Цикл «»Людська комедія – енциклопедія французького життя першої половини ХІХ століття

Задумав – 120 романів і повісте (за іншими джерелами - 150 творів )

Написано Бальзаком – 96 творів

Чоловіки Жінки Речі

Перша частина «»Етюди про щвичаї

«Сцени приватного життя»

«Сцени провінційного життя»

«Сцени паризького життя»

«Сцени військового життя»

«Сцени політичного життя»

«Сцени сільського життя»

Юність

Зрілість

Старість

Друга частина «Філософські етюди» (публіцистичні)

Третя частина (Аналітичні етюди)

Філософські узагальнення

Соціальний механізм суспільства

Життя людини у єдності окремого і загального

Додаток 1

Схожі:

О. де Бальзак видатний французький письменник, зачинатель соціального...
Життєвий і творчий шлях письменника. Поєднання реалістичних та романтичних елементів у його художній системі. «Людська комедія» —...
Урок №1-2 Тема. Від етносу до нації
ТЕМА І. ФОРМУВАННЯ МОДЕРНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ. ТЕОРІЯ ТА СУСПІЛЬНІ ВИКЛИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XIX СТ
Що таке «Людська комедія»?
Висловіть свої судження про те, як романтизм і реалізм поєднуються у творах Стендаля
Уроку 10 клас Тема. Гобсек романтик чи реаліст? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»)
Бальзак – романтик чи реаліст; повторити поняття «романтизм», «романтичний герой», «реалізм»; розвивати уміння учнів аналізувати...
Тема: Франція. Мета
Мета: ознайомити учнів з історією Франції другої половини XVII—XVIII ст в період найвищого розквіту абсолютизму, з ясувати причини...
Урок 26. Тема: Франція
Франції), таблички спеціалістів, державні прапори Франції та України, комп'ютер (слайди архітектурних пам'яток, культурно-історичних...
18. Культура Західної Європи ХVІ – першої половини ХVІІ ст.» зазначеної...
Нариси з історії пам’яток культури Західної Європи ХVІ – першої половини ХVІІ ст., обов’язкових для розпізнавання абітурієнтами
Роман «Євгеній Онєгін» О. С. Пушкіна «енциклопедія російського життя»
Зображення реальних картин російського життя та драматичних доль кращих людей передової дворянської інтелігенції у романі
Тема: Вальтер Скотт зачинатель історичного роману. Широка панорама...
Тема: Вальтер Скотт – зачинатель історичного роману. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»
Екзаменаційні питання з курсу «Історія Росії»
Територія російської держави першої половини ХІХ ст. Соціальна структура населення
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка