Тема: Вальтер Скотт зачинатель історичного роману. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»


Скачати 51.01 Kb.
НазваТема: Вальтер Скотт зачинатель історичного роману. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»
Дата30.10.2013
Розмір51.01 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
7 клас

Тема: Вальтер Скотт – зачинатель історичного роману. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі «Айвенго».

Мета уроку: висвітлити основні факти життя й творчості В.Скотта, дати теоретичне поняття про історичний роман, схарактеризувати особливості творчого методу В.Скотта, своєрідність його історичних романів, визначити історичну основу, основні конфлікти, теми й проблеми роману «Айвенго»; розвивати навички виразного читання, усного мовлення, вміння відповідати на поставлені питання, аналізувати художній твір; виховувати інтерес до історії, історичної літератури.

Обладнання: тести роману «Айвенго», малюнки учнів до твору.

ХІД УРОКУ

… великий талант, що не має собі рівних… у ньому відкривається зовсім нове мистецтво, яке має свої власні закони.

Й.В.Ґете

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ.

1. Вступне слово вчителя.

1814 рік – визначна дата в історії світової літератури. Цього рок з’явився перший історичний роман, який проклав напрям для розвитку нового літературного жанру, що не втрачає популярності й донині. «Уеверлі» - так називався перший роман на історичну тему. Він одразу привернув увагу англійської публіки, хоча в той час було, начебто, не до книжок: Наполеон щойно відрікся від престолу, війська союзників вступили до Парижа, де вирішувалася доля Європи. Утім, «Уеверлі» зачитувалися всі. І всі хотіли знати, хто ж був автором цього захоплюючого твору. Однак автор ще довго не розкривав своєї таємниці. Анонімно він випускав роман за романом, і публіка дивувалася все новим пригодам і подіям з історичного минулого. Лише через кілька років таємницю було розкрито. За підписом «Невідомий» приховував своє справжнє ім’я англійський письменник Вальтер Скотт. Він робив це допоки не переконався, що історичний роман має право на життя, що він цікавий читачам і містить нові можливості для розвитку літератури.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ НА ЕПІГРАФ УРОКУ.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ.

1. Розповідь учителя.

Віхи життя і творчості Вальтера Скотта.

2. Повідомлення учня «Вальтер Скотт – людина і письменник» (за книгою Пирсон Х. Вальтер Скотт. М.: Книга, 1998. – Розділ 11).

Штрихи до портрета митця.

3. Повторення вивченого у 6 класі.

Ще в шостому класі ви вивчали роман Д.Дефо «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо». Пригадайте, що таке роман. Назвіть його характерні риси.

Роман (фр. roman – романський) – найбільш поширений у VІІІ – ХХ ст. жанровий різновид епосу, місткий за обсягом, складний за побудовою прозовий (рідше віршований) епічний твір.

У романі широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів. Головними структурними елементами в романі є розповідь та створений нею уявний світ у просторі й часі, населений персонажами, наповнений подіями, що складають сюжет.

4. Словникова робота.

Історичний роман – побудований на історичному сюжеті твір, який відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії. В історичному романі історична правда поєднується з правдою художньою, історичний факт – з художнім вимислом, справжні історичні особи – з особами вигаданими, вимисел уміщений у межі зображуваної епохи.

Перший історичний роман створив Вальтер Скотт. У його творчості виявилися характерні риси цього жанру. Тому тип роману, який розробляв митець, отримав назву «вальтерскоттівський». Він справив великий вплив на розвиток роману в європейських літературах.

5. Робота з таблицею.

Своєрідність історичних романів Вальтера Скотта

1. Сюжет

Поєднання історичних фактів з художнім вимислом. Широка панорама життя минулих віків. Показ історії через долі окремих людей.

2. Герої

Історичні особи і вигадані персонажі. Представники різних соціальних класів, вищих і нижчих верств суспільства. Немає поділу на позитивних і негативних героїв.

3. Конфлікти

Історичні конфлікти поєднуються з соціальними, національними, моральними.

4. Історичний підхід

Відображення дійсного ходу історичного процесу. Обумовленість подій і характерів соціально-історичними умовами. Історію показано в русі.

5. Авторська позиція

Автор об’єктивно відображає хід подій, але виражає свої думки через дещо ідеалізованих персонажів (поєднання реалізму та романтизму).

6. Мова

Стиль наближений до епохи, але мова сучасна, однак без «зворотів новітнього походження» (В.Скотт)

6. Повідомлення групи учнів -«істориків».

У романі «Айвенго» Вальтер Скотт зображує епоху раннього Середньовіччя, зокрема події ХІІ ст. Це була доба, коли в Англії утверджувалися феодальні відносини, завершується процес закріпачення селянства. Цей процес ускладнювався вторгнення норманів. Іноземці феодали, підкоривши країну, захопили кращі землі й почасти винищили, почасти змусили поступитися місцевих англосаксонських землевласників. Дія роману розпочинається з останніх років ХІІ ст. (приблизно 1194 року) і пов’язана з поверненням короля Ричарда І після тривалої відсутності до Англії, його боротьбою проти брата Джона, котрий намагався захопити престол, і свавільних феодалів.

7. Виразне читання.

Прочитайте початок І розділу.

8. Бесіда за прочитаним.

  • Які історичні особи згадуються в цьому уривку?

  • Як автор зображує ситуацію в країні?

  • Як поводили себе феодали?

  • У чому виявилося засилля норманів?

9. Виразне читання.

Прочитайте початок ІІ розділу.

10. Продовження бесіди.

  • Про яких історичних діячів пише у цьому розділі Вальтер Скотт?

  • Як він характеризує принца Джона?

  • Розкажіть про становище простого люду.

11. Історичний коментар, підготовлений учнями-«істориками».

Історичні особи у романі «Айвенго»:

Річард І;

Принц Джон;

Вільгельм ІІ;

Едуард ІІІ.

12. Бесіда за текстом твору:

  • Який основний конфлікт епохи відображено у романі В.Скотта?

  • Який політичний конфлікт висвітлює письменник?

  • Чи знайшли відображення у творі соціальні протиріччя між закріпаченими селянами та феодалами?

  • Які національні та релігійні суперечності висвітлює автор?

  • Які соціальні прошарки представлені в романі? Назвіть їх представників.

  • Як зображує Вальтер Скотт представників різних класів? Чи вирізняє він когось за майновим станом соціальною приналежністю?

  • Які традиції та звичаї епохи знайшли відображення в романі «Айвенго»?

  • Які фольклорні персонажі діють у романі?

  • Назвіть основні проблеми твору.

  • Визначте теми роману.

  • Які ідеї утверджує автор?

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Дібрати цитати до характеристики образу Айвенго, підготуватися до характеристики образу. Група учнів – «істориків», готує повідомлення про середньовічне лицарство та його закони.

Додати документ в свій блог або на сайт

Схожі:

Вальтер Скотт?
Тестові, творчі,контрольні завдання по темі «Героїчне минуле в літературі», «Україна та її історія в літературі». 7 КЛАС

Урок № Тема: Роеена та Ребека
Обладнання: тексти роману «Айвенго», ілюстрації до твору, малюнки учнів, епізоди з кінофільму

О. де Бальзак видатний французький письменник, зачинатель соціального...
Життєвий і творчий шлях письменника. Поєднання реалістичних та романтичних елементів у його художній системі. «Людська комедія» —...

Історія і доля людини: шляхетний лицар Айвенго
Мета: охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення

Революція XVII ст та промисловий переворот в Англії
Англії; проаналізувати причини, характер, основні етапи та результати Англій­ської революції, ознайомити учнів з причинами промислової...

Урок №1 Тема: Оноре де Бальзак основоположник соціально-реалістичного...
Тема: Оноре де Бальзак – основоположник соціально-реалістичного роману. «Людська комедія»-грандіозна енциклопедія життя Франції першої...

Урок 1 Тема: екзистенціальна філософія А. Камю і її втілення в романі “Чума”
Чума”; з допомогою учнів довести, що “абсурд життя – це зовсім не кінець, а лише початок”

Роман «Євгеній Онєгін» О. С. Пушкіна «енциклопедія російського життя»
Зображення реальних картин російського життя та драматичних доль кращих людей передової дворянської інтелігенції у романі

Панорама досвіду
Формування культури здоров’я та навичок здорового способу життя на уроках “Основи здоров’я» та «Безпека життєдіяльності”

Урок №1 Тема
Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Поєднання соціально – політичного й психологічного аспектів у романі. Сюжет твору

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка