Урок 26. Тема: Франція


Скачати 182.36 Kb.
Назва Урок 26. Тема: Франція
Дата 30.11.2013
Розмір 182.36 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Економіка > Урок
Урок 26.

Тема: Франція

Мета: сформувати в учнів систему знань про економіко-географічне положення, природні умови і ресурси, господарство, особливості демографії, історико-культурного розвитку, звичаї та традиції Франції, підкреслити основні причини економічного зростання держави; спонукати учнів до самоосвітньої діяльності з метою здобуття нових знань, розширення особистого досвіду; формувати вміння аналізувати, зіставляти, репрезентувати опрацьоване, узагальнювати й робити висновки; виховувати в учнів комунікативні здібності, почуття поваги до народів та країн світу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення уроку: заочне турне.

Обладнання: підручник, політична карта світу, фізична карта Європи, розда­вальний матеріал для кожного учня (візитка Франції), таблички спеціалістів, державні прапори Франції та України, комп'ютер (слайди архітектурних пам'яток, культурно-історичних споруд, сучасних міст, твори мистецтва), відомі музичні твори, виставка парфумів, літератури.

Основні поняття: ЕГП, склад території, кількість населення, урбанізація, галузева структура господарства, територіальна структура господарства.

Методи і прийоми: словесні (вступне слово вчителя, доповіді учнів), прийом «Проблемне питання»; підручник, фізична карта Європи, роздавальний матеріал для кожного учня (візитка Франції), таблички спеціалістів, державні прапори Франції та України, комп’ютер, відомі музичні твори, виставка парфумів, літератури.

Література для вчителя:

  1. Довгань Г.Д. Соціально-економічна географія світу. 10 клас. Стандарт і академічний рівень. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 106.

  2. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.

  3. Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.

Література для учнів:

  1. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.

  2. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.


ХРОНОМЕТРАЖ УРОКУ

I Організаційний момент (1 хв)

II Мотивація навчальної та пізнавальної (2 хв)

III Вивчення нового матеріалу (35 хв)

IV. Закріплення нових знань, умінь та навичок (5 хв)

V. Підсумки уроку (1 хв)

VI. Домашнє завдання (1 хв)
ХІД УРОКУ

Свято, яке завжди з тобою.

Е. Хемінгуей

I. Організаційний момент (1 хв)

II. Мотивація навчальної діяльності учнів (2хв)
Учитель. Ми продовжуємо нашу подорож країнами

Західної Європи. Сьогодні відвідаємо країну кохан­ня, моди, парфумів, батьківщину мушкетерів, графа Монте-Крісто, Наполеона...

«Побачити Париж — і можна помирати...» — так ка­жуть багато людей у світі. А нам, українцям, теж, га­даю, варто поки що хоча б заочно відвідати цю країну.

Учні. «Францію!» (Звучить мелодія.)

«Свято, яке завжди з тобою», — сказав відомий американський письменник Е. Хемінгуей про столицю цієї держави. А, я думаю, що ці слова можна віднести і до всієї країни.

Тож давайте візьмемо епіграфом до нашого уроку. А допоможе нам здійснити подорож до цієї прекрасної країни туристична фірма «ТУР де ФРАНС». Подорож матиме не тільки туристський, а й пізнавальний характер. Ваше завдання – уважно слухати, ставити запитання.

План характеристики країни (на партах учні мають підручники).

III. Вивчення нового матеріалу (35 хв)

Учитель. Перша проблема, яка виникне в нас у Франції, - це те, що ми не знаємо французької. Тому надаю слово нашому перекладачеві, який уведе всіх у курс справи. А мелодія, яка звучить, нагадає нам Францію.

Перекладач: Дорогі слухачі! Там далеко, у Парижі, перше чим, ми були вражені – це любов'ю французів до своєї мови, культури, розумінням власного слова, глибоким патріотизмом і національною гідністю.

Візитка країни (Повідомляє учень.)

Офіційна назва: Французька Республіка.

Площа: 551 тис. км2.

Населення: 60,4 млн осіб.

Столиця: Париж.

Грошова одиниця: євро.

ВВП на душу населення: 23 300 доларів США. Державний устрій: республіка президентського типу.

Глава держави: президент.

Законодавчий орган: двопалатний парламент (націо­нальні збори і сенат).

Адміністративний поділ: 96 департаментів.

Департаменти поділяються на округи, кантони і ко­муни.

Учень. Ось перед вами прапор Франції. Триколірний синьо-біло-червоний прапор став офіційною емблемою Французької Республіки з 1880 р. З 1781 р. прапор держави був двоколірний — червоно-синій. А в 1812 р. Наполеон додав до нього білий колір, змінивши форму прапора з квадратної на прямокутну і помінявши місцями синій та червоний кольори.

«Бойова пісня для армії Рейну» («Марсельєза») була проголошена національним гімном Франції 14 липня 1792 р. Девізом Французької Республіки є «Свобода, рівність, братерство».

Кореспондент газети «Глодоси вечірні». А чи є у Франції якісь інші символи?

Учень. Так. Історичним символом Франції є пі­вень. Чули вислів «галльські півні»? Пов'язаний він із тими часами, коли територію країни населяли войов­ничі галли.

Уперше галльський півень був зображений на медалі на честь перемоги Франції над Іспанією. Емблемою Іспанії є лев, тому на медалі був зображений півень, що біжить за іспанським левом. Півень для французів є символом муж­ності. Про донжуана кажуть, що це гарний півень.

Крім того, національним символом є образ Франції у вигляді жінки Маріанни, а символом Парижа – Ейфелева вежа.

Кореспондент газети «Новоукраїнські новини». Як економіко-географічне положення, природні умови і ресурси впливають на розвиток господарства Франції?

Учитель. Надаю слово нашим фахівцям.

(Завдання: Робота з контурною картою)

Географи: Франція – друга за площею держава Європи (після України). Французи називають свою країну «шестикутником» - назва створює враження про неї як єдине ціле (сторони приблизно по 600км). Територія країни омивається водами.

Середземного моря на півдні, Біскайської затоки на заході, а протока Ла-Манш та Паде-Кале на півночі відокремлюють від Британських островів. Сусіди – високорозвинені країни з ринковою економікою – і партнери, і конкуренти (ФРН і Великобританія). На північному-заході і сході межує з Бельгією, Люксембургом; Німеччиною, Швейцарією, Італією та Монако. На південному-заході – з Іспанією та Андоррою.

Як і Україна, член ООН, Ради Європи, ЮНЕСКО (Париж), ЄС, НАТО.

У рельєфі 2/3 площі — рівнини, по окраїнах — гори Альпи (на кордоні з Італією, г. Монблан — 4807 м) і Піренеї (на кордоні з Іспанією). Низькі гори — Ардени, Вогези, Юра; у центрі країни — Центральний масив.

У країні переважають два типи клімату — морський та перехідний від морського до помірно континентального. Південне узбережжя країни та острів Корсика мають середземноморський клімат.

Практично вся територія Франції комфортна для приживання людей, а кліматичні умови більшої части­ни території мають рекреаційний характер. Достатньо річок — і гірських, і судноплавних, з'єднаних каналами (Сена, Луара, Гаронна, Рона). Коефіцієнт лісистості — 25 %. Корисні копалини — залізні руди (Лотарингія), є значні запаси бокситів, калійних солей, урану. Однак країна дуже залежить від імпорту енергоносіїв, насам­перед нафти і газу, а також руд кольорових металів.

Історики. Я думаю, вам усім цікаво ознайомитися з історією цієї країни.

Наприкінці І ст. до н. е. землі сучасної Франції ста­ли населяти численні племена, греки називали їх кель­тами, а римлями — галлами. Давня назва країни — Галлія, а галли — основна французька нація.

З 843 р. Франція існує як самостійна держава. У IX—X ст. утворилося багато феодальних герцогств.

Приблизно до 1075 року Анна Ярославна – французька імператриця, дружина короля Генріха I, дочка Ярослава Мудрого – після смерті чоловіка (у 1060р.) правила Францією; її шанували жителі країни.

Заслуговує на згадку і Столітня війна з Англією. У ході її повстання селян проти феодалів (Жакерію) і народний опір англійський завойовникам очолила знаменита Жанна д Арк, ще одна визначна жінка в історії Франції.

Найбільшого успіху країна досягла в епоху Ренесансу (XV—XVI ст.). Розвивається філософія, наука, літерату­ра, архітектура, мистецтво.

У XVIII ст. зароджується промисловість. А феодаль­ні відносини гальмують прогрес, спричиняють еконо­мічну кризу. І як результат — у 1789—1794 рр. — Велика французька революція. Штурм тюрми — Бастілії, ло­зунги «Свобода! Рівність! Братерство!». Герої — Марат і Робесп'єр.

У 1804 р. Перша республіка повалена, знову імпе­рія (авторитарний режим Наполеона Бонапарта). У той час зароджуються у Франції ідеї утопічного соціалізму. Революції змітають монархічні режими.

Франція у XVIII—XIX ст. стає великою колоніаль­ною імперією, яка почала розпадатися після Другої світової війни. У роки цієї війни країна майже повністю була окупована фашистами, учасники руху Опору вели партизанські бої. Звільнена в 1944 р. Вистояла економіка країни, стабілізувалася Франція і на міжнародній арені. Після війни у Франції сформувалася майже 25-тисячна українська діаспора.

Демографи. Сьогодні Франція — однонаціональна країна: понад 85 % населення французи. Нечисленні національні меншини проживають по окраїнах, це бре­тонці, баски, фламандці, ельзасці.

Будь-який француз пишається своєю так званою малою батьківщиною — місцевістю, де народилися його предки, особливо, якщо її назва відома на весь світ (наприклад, Шампань, Бордо, Гасконь, Бургундія, Савойя).

Франція — одна з густонаселених країн Європи. Середня густота населення становить близько 110 осіб на І км2, але це менше, ніж у північних та східних су­сідів.

Середня тривалість життя в країні висока — 79 ро­ків. В останні десятиліття завдяки успішній демогра­фічній політиці уряду процес депопуляції населення зупинено, а природний приріст характеризується пози­тивними показниками.

Франція належить до високоурбанізованих країн. Майже 80 % населення проживає у великих міських центрах, п'ята частина французів — у Парижі та його околицях. Великими містами є Марсель та Ліон, Лілль, а та­кож Бордо, Тулуза, Ніцца, Тулон, Страсбург, який сьо­годні називають «європейською столицею», тому що в ньому постійно засідають Рада Європи і Європейський парламент.

Та все ж у Франції переважають малі й середні міста з населенням близько 50 тис. осіб. Багато з цих міст мають цікаву й славну історію, а назви окремих із них увійшли у світову лексику як загальні назви товарів, що вперше були тут вироблені. Наприклад, м. Баккара дало назву особливо коштовному сортові кришта­лю, м. Пломб'єр відоме як батьківщина улюбленого сорту морозива, м. Фужер — одне з перших в історії виробників великих, широких, на тонкій ніжці келихів, м. Коньяк — батьківщина однойменного алкогольно­го напою.

Учитель. У нас на уроці присутня учениця, яка відвідала Францію, а саме місто Париж, і сьогодні хоче поділитися своїми враженнями.

Учениця. Париж – є найкрасивішим містом у всьому світі. Це місто закоханих. Париж є політичною, освітянською, економічною та мистецькою столицею Франції. У Парижі проживає 12 млн. жителів. Це дуже давнє місто. Йому понад 2 тис. років. Річка Сена ділить місто на дві частини. У Парижі знаходяться Собор Паризької Богоматері (шедевр готичного мистецтва), відома Ейфелева вежа, площа Конкорд, університет Сорбона та багато інших ліцеїв і університетів. Париж відомий музеями. Це музей Лувру, музей Художнього мистецтва, музей Родена.

Відома паризька вулиця Єлисейські поля закінчується Тріумфальною Аркою.

Економіка Франції

Кореспондент газети «Новоукраїнські новини». Який сучасний стан французької економіки?

Учитель. Сучасний український економіст Б.Гаврилишин писав: «Складається враження, що Франція може жити за наявності певних суперечностей і, не­зважаючи на них, досить ефективно функціонувати». Існує ефективна система узгодженого підприємництва. Французи:

1) схильні до співпраці, до гармонії стосунків, що
виникають між робітниками, підприємцями і урядом;


2) схильні до сприйняття колективістських ідей;

3) підтримують «меритократію» — систему відбору
за рейтингом, яка пов'язана з елітарною освітою для
підготовки майбутніх керівників.


(Завдання для учнів. На кожній парті лежать таблиці, які необхідно заповнювати під час доповіді групи економістів, створити міні-проект про економіку Франції.)

Економісти. На сучасному етапі розвитку світової економіки Франція є високорозвинутою країною з по­тужною промисловістю й сільським господарством.

У структурі ВНП питома вага промислової продукції у кілька разів перевищує частку продукції аграрного сектора.

Сьогодні економіка Франції певною мірою інтегро­вана в систему Євросоюзу. Особливо тісні економічні зв'язки Франції і ФРН.

Галузі промисловості. Основні центри.

Енергетика. 75 % електроенергії виробляється на АЕС (за їхньою часткою у виробництві електрики Франція перша в світі), діє 57 реакторів, переробляється власний уран. Особливо гостро відчувається дефіцит нафти, яка імпортується з країн Перської затоки, Північної Африки та інших регіонів світу. Природний газ пере­важно видобувають у департаменті Лан. Нафта надходить з країн Перської затоки і переробляється на вели­ких нафтопереробних заводах (Марсель, Гавр, Бордо, Страсбург). Природний газ здебільшого надходить з Алжиру, Нідерландів, Росії.

Чорна металургія Франції перебуває у стані депресії. Потужності металургійних заводів використовуються на 2/3. Чорна металургія зорієнтована на імпортну сирови­ну та паливо. Металургійні підприємства зосереджені в морських портах (Дюнкерк, Фос), у Лотарингії, а також у районах виробництва дешевої гідроелектроенергії.

Кольорова металургія у Франції розвинута, особливо алюмінієва і свинцево-цинкова. Є свої боксити і залізні руди в Лотарингії.

Машинобудування – провідна галузь промисловості.

  • Автомобілебудування – «Рено», «Пежо», «Сітроєн»; центри – Париж, Ліон;

  • Літакобудування – «Конкорди», «Каравели», вертольоти випускають у Парижі і Тулузі;

  • Електроніка, інформаційні засоби, побутова техніка;

  • Суднобудування – Дюнкерк, Гавр, Сент-Назер;

  • Авіакосмічна промисловість – Тулуза;

  • Військова техніка.

Хімічна промисловість розвивається високими темпами, особливо виробництво мінеральних добрив, гуми, пластмас, синтетичного каучуку, синтетичних волокон, мийних речовин, медикаментів. Заводи хімічної промисловості орієнтуються на сировину (Лотарингія, Ельзас, Ланди), електрохімічна промисловість розміщені в районах виробництва дешевої електроенергії; основна хімія сконцентрована в районах нафтопереробки. Головними центрами хімічної промисловості є Париж, Ліон, Марсель, район Нижньої Сени.

Легка промисловість. Париж здавна вважається законодавцем високої моди і найбільшим центром швейної промисловості.

Харчова промисловість розміщена в невеликих містах та в сільській місцевості, для неї характерні невеликі підприємства.

(робота зі схемами «Сільське господарство»

1. Помірний пояс:

  • Пшениця (1-ша у Європі);

  • Цукрові буряки (1-ша у Західній Європі);

  • М'ясо-молочне скотарство.

2. Субтропічний пояс:

  • Виноградарство (1-ша у світі за виробництвом вин);

  • Ефіроолійні квіти – район Ніцци;

  • Маслини, субтропічні фрукти).

Транспорт представлений усіма галузями. Діє швидкісна залізниця Париж – Ліон (400км. год). Авіакомпанія «Ер Франс» має 61 аеропорт. Густа мережа залізничних і автомобільних доріг. Розвинуте морське і річкове судноплавство.

Учитель. (Прийом «Практикум»)

Користуючись підручником складіть схему експорту – імпорту товарів Франції. (Після виконання учні характеризують схему за бажанням)

Учень. Франція імпортує нафту, машини, продовольство (кава, чай, тропічні продукти), хімічну продукцію.

Експортує машини, обладнання, напівфабрикати та продовольство, тканини, одяг, вини, зерно, молочні продукти, цукор.

Учитель. В останні роки у Франції дедалі більше уваги приділяється розвиткові двосторонніх відносин з Україною в усіх напрямках. Особливо це стосується розвитку українсько-французьких торговельно-економічних відносин. Починаючи з 2000 року, регу­лярно проводяться засідання українсько-французької міжурядової комісії з питань торговельно-економічної співпраці.

У юридичному віснику — інформація про міжнародне економічне право.

Міжнародні економічні договори — це угоди еконо­мічного характеру, добровільно укладені між держава­ми чи міжнародними організаціями з метою регулю­вання їхніх економічних відносин.

До міжнародних економічних організацій, що займаються транснаціональними комерційними угодами, належить «Велика вісімка», що відає макроекономічними питаннями, міжнародною торгівлею та зв'язками з країнами, що розвиваються (її члени: Франція, США, Великобританія, Німеччина, Японія, Італія, Канада, Росія).

Учень. Між нашими державами склалися особливі відносини. Франція — це держава, яка чотири рази ви­знавала незалежність України.

Кажуть, що один із найбільших аеропортів світу — Орлі, поблизу Парижа, названий на честь укра­їнського гетьмана Пилипа Орлика, а може, його сина Григорія, який був у свій час одним із найзнаменитіших людей Франції і мав значний вплив на історичний розвиток цієї країни. Як зазначив повноважний посол Франції в Україні пан Юг Перне на прес-конференції з нагоди Днів культури Франції в Україні, «...початок культурним відносинам України з Францією поклала французька королева Анна — дочка Ярослава Мудрого, Може тому, Україна стала першою країною з колишніх республік СРСР, де відкрилося посольство Франції».

Кореспондент газети «Свобода». Ми сьогодні нічого не почули про французьку кухню!

Доповідь учня. Французька кухня славиться своїми винами, сирами й багатьма улюбленими стравами.

Вина — марочні, сухі, червоні; коньяки. Батьківщина «Шампанського» (підземні вапнякові галереї провінції Шампань, де вино витримують у натуральних дубових бочках).

Сири. Кожен француз за рік споживає приблизно 20 кг сиру. Випускається 400 сортів (білих і жовтих) із коров'ячого, овечого і козячого молока. Найдорожчі — рокфор, сенталюр, ле лерен. Цінність — калорійні, ви­водять радіонукліди, містять амінокислоти, солі, віта­міни.

Виступ групи країнознавців (представляють освіту будинки мод, парфуми, архітектуру, кіно, естраду, літе­ратуру Франції).

Учитель. В Андре Моруа є така новела «Фіалки щосереди». Її я пропоную вам сьогодні. Подумайте: чому назва новели стала фразеологізмом? Як ми маємо жити, щоб бути людьми? Що спільного є в нашій і французькій ментальності?

(Під інструментальні музичні варіації у виконанні оркестру Поля Моріа звучить короткий виклад новели Андре Моруа «Фіалки щосереди».)

У наш такий прагматичний час на першому плані проблеми війни і миру, грошей, економіки. А за ними десь сховані чисті почуття, які є в кожної людини. Їх соромляться, бояться виявити чуйність, увагу, безпосередність, ховаються за маскою цинізму, грубості й байдужості. Не випадково — слова про романтику в кінці.

Бесіда: - Як ви розумієте назву «Фіалка щосереди»? чи це справді букетик? Чому цей вислів є фразеологізмом?

- Звичайно, це тепло, увага. Коли не маєш цього дуже чекаєш. У буденності звикаєш і не помічаєш. Я бажаю кожному з вас, як нам цього бажає Франсуа Моруа, фіалок щосереди в родині, сімя, у школі, на роботі, у ваших стосунках з людьми. Пам’ятайте золоте правил, сказане Ісусом: «Люби ближнього свого, як самого себе». Будь готовий і сам дарувати ці фіалки, тоді ти обов’язково колись їх отримаєш.

IV. Закріплення нових знань, умінь та навичок учнів.

Розв’язування кросворду (див. Додаток А)

V. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання

1-6 §32

7-9 Повідомлення на тему «Туристичні куточки Франції»

10-12 Скласти твір-мініатюру «Моя Франція»


Додаток А (Кросворд «Її величність – Франція»)



По вертикалі:

1. Відомий французький й письменник. (Бальзак)

2. Винахідник динаміту, який у Франції був обвинувачений у державній зраді. (Нобель)

4. Одна з найзнаменитіших французьких областей, від якої пішла назва вини. (Бургундія)

5. Острів у Атлантичному океані, власність Франції. (Гваделупа)

7. Річка на південному заході Франції. (Адур)

9. Місто-порт біля протоки Па-де-Кале. (Кале)

11. Французький острів у Біскайській затоці. (Олерон)

13. Французький композитор на ім’я Моріс. (Равель)

15. Знаменитий французький рогалик.(Круасан)

16. Французький півострів. (Бретань)

По горизонталі:

3. Таємний ворог Людовіка Чотирнадцятого, радник папи з питань управління церквою. (Мазаріні)

6. Відома косметична фірма Франції (Париж). (Лореаль)

8. Місто в Лотарингії, батьківщина французького мережива та кришталю. (Баккара)

10. Марка французького автомобіля. (Сітроєн)

12. Рослина родини хрестоцвітих. (Суріпа)

14. Сірано де …(Бержерак)

16. Народність у Франції. (Бретонці)

17. Місто у Франції на річці Гаронна. (Ажен)

Схожі:

1903 Дон Кіхот / Don Quichotte ( Франція ), режисери Люсьєн Нонг, Фернан Зекка
Дон Кіхот / Don Quichotte ( Франція ), режисер Камілл де Мортон, в гол ролі Клод Гаррі
Тема Європейське кіномистецтво Тема: Франція батьківщина мистецтва...
Тема: Франція батьківщина мистецтва кіно (видатні режисери, актори). Кіно США. Основні жанри американського кіно
Урок на тему: Франція розвинута держава
Сформувати в учнів систему знань про економіко-географічне положення Франції, передумови й причини високого рівня розвитку господарства...
Тема: Франція. Мета
Мета: ознайомити учнів з історією Франції другої половини XVII—XVIII ст в період найвищого розквіту абсолютизму, з ясувати причини...
Тема: МАКАРОННІ ВИРОБИ Макаронні вироби
Найбільшими підприємствами щодо випуску цих виробів є Київська, Чернігівська, Симферопольська, Хмельницька, Донецька, Харківська...
Урок №54 Тема
Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння. Теорема Вієта»
УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Питання для підсумкового контролю з Етики та естетики
Художні особливості мистецтва Північного Відродження (Нідерланди, Німеччина, Франція)
Урок № Тема
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо...
Урок №63 Тема
Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка