Уроку 10 клас Тема. Гобсек романтик чи реаліст? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»)


Скачати 78.99 Kb.
Назва Уроку 10 клас Тема. Гобсек романтик чи реаліст? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»)
Дата 08.02.2014
Розмір 78.99 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Фрагмент уроку

10 клас

Тема. Гобсек – романтик чи реаліст? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»)

Мета уроку: продовжити формувати знання учнів про повість Оноре де Бальзака «Гобсек» із циклу «Людська комедія», ввести учнів у художній світ письменника, виявити романтичні та реалістичні риси Гобсека, на прикладі цього твору визначити: Бальзак – романтик чи реаліст; повторити поняття «романтизм», «романтичний герой», «реалізм»; розвивати уміння учнів аналізувати художній твір, літературний образ; сприяти розвитку уяви, мислення, усного мовлення, творчості; виховувати гуманістичні погляди, естетичні смаки.

Тип уроку: дослідження.

Обладнання: повість «Гобсек», портрет Оноре де Бальзака, малюнок «Гобсек», комп’ютерна презентація, музика до кінофільму «Титанік», класична мелодія, роздатковий матеріал.

Хід фрагменту уроку

І.Організаційний момент

ІІ.Визначення теми і мети уроку.

Слово учителя. Доброго дня, діти! Мене звати Леся Миколаївна і я сьогодні волею долі стану вашим учителем. Не хвилюйтесь, діти! У нас не звичайний урок, а урок-дослідження. І я розпочну його словами молодого російського поета Василя Євдокимова:

Явился я, ступая башмаками,

На их подошвах – уличная грязь,

И, как судья, предстану перед вами,

И не помогут вам ни лесть, ни власть.

Я впевнена, що хвилювання ваше вже минає, а тему уроку звучить так: «Гобсек – романтик чи реаліст? (за однойменною повістю видатного французького письменника ХІХ століття Оноре де Бальзака). Я проведу вас бурхливим морем світової літератури. І допоможе нам подолати усі перешкоди музика.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.

  1. Звучить музика із кінофільму «Титанік» (35 сек.)

  2. Прийом «Асоціативний ряд».

Учитель: що вам приходить на думку, коли ви слухаєте цю пісню? Які образи постають у вашій уяві?

Запис на дошці: море, корабель, океан, герої, романтичні почуття, кохання, трагедія, романтика…

  1. Словникова робота.

Учитель: у вас виникло чимало асоціацій, які пов’язані із двома напрямами у літературі та мистецтві – це романтизм і реалізм. Давайте пригадаємо, що це!

  • Романтизм – це … літературно-мистецький напрям, що виник наприкінці ХУІІІ ст. й існував у літературах Європи й Америки у І пол. ХІХ ст., прикметним для якого є ідеалізм, історизм, неприйняття буденності, культ почуттів, фантастичність, екзотизм.

  • Романтичний герой – це … це один з художніх образів літератури романтизму, це виняткова і часто таємнича особистість у виняткових обставинах.

  • Реалізм – це … літературний напрям, що з’являється в 30-х рр. ХІХ ст. одночасно в багатьох європейських літературах і продовжує існувати донині. Характеризується правдивим, об’єктивним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ.

Ви, молодці, правильно відповіли і підтвердження цього ви знайдете на слайдах. Давайте закріпимо знання цих визначень, прочитавши їх!

  1. Запитання до класу: а ви – романтики чи реалісти?

ІУ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда з учнями:

  • Як ви вважаєте, Гобсек – романтик чи реаліст? (відповіді учнів)

  • Що треба зробити, щоб дати остаточну відповідь на це питання? (відповіді учнів: виявити риси романтизму та реалізму в образі Гобсека)

  • А для чого це нам потрібно? (відповіді учнів: щоб краще розуміти себе та інших людей)

Романтики і реалісти по-різному підходять до життя. Для романтиків життя, як американські гірки: інколи подих перехоплює, інколи – страшно, але нудно — ніколи. Реалісти, навпаки, не заперечують дещо понудьгувати. Вони прагнуть оминати гострі кути, небезпечні повороти, бажаючи досягнути своєї мети з мінімальними втратами. Їх хвилює не процес, а результат. Романтики схильні до сентименталізму, емоційності та ідеалізму. Вони в захопленні від цуценят, плачуть на весіллях, люблять хеппі-енд, хочуть, щоб світ став кращим. Реалісти сприймають життя як данність. Вони обирають із двох зол менше і не страждають безсонням через те, що неможливо виправити.

У.Формування практичних знань, умінь та навичок

Хочу ще раз вам нагадати, що сьогоднішні не просто урок, а урок-дослідження.

Дослідницька робота у групах.

  • Для того, щоб визначити, яким є Гобсек, проведемо дослідницьку роботу. Для цього треба об’єднатися у 2 групи і назвемо одну «романтики», а іншу – «реалісти». Відповідно І має довести, що герой-романтик, ІІ – герой-реаліст. Під час виконання завдань ви можете використовувати ваші записи, підручник, хрестоматію, роздатковий матеріал, який також вам допоможе.

  • Під час роботи груп звучить класична мелодія Бах «Сіціліано», яка сприяє кращій розумовій активності учнів (5-6 хв).

  • Ось і закінчилось дослідження. Кожна група зараз представить нам плоди своєї творчої праці. Обов’язковим елементом вашої розповіді є висловлення власної думки і тому, будь ласка, відповідь починайте словами «Я вважаю, що Гобсек є романтиком (реалістом), тому що …»

І група. Довести, що Гобсек – романтик.

Я вважаю, що Гобсек є романтиком, тому що…

  • Юність його пройшла на морі

  • Він промандрував близько 20 років

  • Побував у багатьох далеких екзотичних країнах – Америці, Індії, Африці

  • Пережив страшні пригоди

  • У нього були романтичні невдачі

  • Мав безмежні успіхи

  • Несподівані випадки

  • Розтоптане кохання

  • Набуте, втрачене і знов набуте багатство

  • Мав ілюзії

  • Допитливий

  • «я володію світом»

  • «Був час, коли я був такий дурний»

  • «А ви гадаєте, що поети, тільки ті, які друкують вірші»(вважає себе поетом)

  • «він перетворився на моїх очах у фантастичний образ, в якому втілилася влада золота»

  • «дивний чоловік»

  • Безліч небезпек для життя

  • «він був загадкою: не знати було, чи він передчасно постарівся, чи зберіг свою молодість. Щоб вона йому служила вічно»

Отже, Гобсек, перш ніж стати лихварем, пройшов важку життєву школу. Чому він обрав саме таку діяльність? На мою думку, це ретельно зважена життєва позиція, а не здирницькі інстинкти. Це переконання, до якого герой прийшов ціною деяких своїх юнацьких почуттів та ідеалів. Зваживши весь свій життєвий досвід, він побачив, що ні мистецтво, ні краса, ні кохання чи піднесені моральні принципи не є настільки однозначними, загальнопоширеними й тривкими, щоб можна було побудувати своє власне життя, спираючись на них.

Група «романтиків» довела, що Гобсек-романтик. А може, він реаліст? Послухаймо «реалістів»

ІІ група. Довести, що Гобсек – реаліст.

Я вважаю, що Гобсек є реалістом, тому що …

  • «людина-автомат»

  • «людина-вексель»

  • Лихвар

  • 76 років. Народився 1740 року в передмістях Антверпена, мати – єврейка, батько - голландець

  • Мученик своєї обережності

  • Він перепробував усе, щоб розбагатіти

  • «ви вірите в усе, а я ні в що не вірю. Збережіть свої ілюзії, якщо зможете»

  • «більше байдужий я, ніж невіруючий»

  • «головешки в каміні вам здаються жіночими образами, я а бачу там тільки вугілля»

  • «а я ні в що не вірю»

  • Людина, що живе у спокої

  • Проникає в усі причини, що приводять у рух людство

  • «найделікатніша і найчесніша людина в усьому Парижі. У ньому живуть дві людини: він скнара – і філософ, підлий – і високий»

  • Мав аналітичний розум



Отже, узагальнюючи наші дослідження, можна сказати, що Бальзак не міг не відобразити і не засудити пристрасть Гобсека до збагачення будь-яким шляхом. Типовість образу головного героя автор підтверджує, називаючи інших лихварів – Жигоне, Вертруста. Їхня спільнота таємна, жорстока й могутня, золотою сіткою обплутала все суспільство. Змальовуючи реалістичний образ Гобсека, автор дає йому докладну портретну характеристику, психологізм персонажа розкривається через художні деталі, а також завдяки протиставленню лихваря іншим героям. Завдячуючи прийому «розповіді в розповіді», читач стає ніби слухачем Дервіля і зображуване стає більш вірогідним. Проте, не дивлячись на реалістичне змалювання образу Гобсека, ми можемо говорити про романтичні риси.

Романтичні:

  • Гіперболізація пристрасті героя

  • Таємниче-минуле Гобсека

  • Система контрастів: незліченні

багатства й убоге помешкання,

влада над людьми і

повна безпорадність

Реалістичні:

  • Типовість образу

  • Прийом обрамлення

  • Детальний опис портрета,

приміщень, фінансових операцій

  • Психологічна та соціальна

зумовленість

вчинків персонажів

УІ. Підсумок уроку.

1. Прийом «Сенкан».

Слово учителя. Сьогодні ми вислухали дві точки зору на неоднозначну постать Гобсека. Спробуйте у формі сенкана висловити власну. Для цього треба дібрати до слова Гобсек 2 ім., 2 прикм., 3 дієсл., фразу.

Гобсек

2 іменники

2 прикметники

3 дієслова

Фраза

Романтик

Гобсек

2 іменники

2 прикметники

3 дієслова

Фраза

Реаліст

Ваші відповіді ще раз показали, що для Гобсека характерні і романтичні, і реалістичні риси.

2.Підсумкове слово учителя. 30-40-і роки ХІХ століття – це період у літературі та мистецтві, коли закладалися основи реалізму і продовжує жити романтизм, який набуває нових якостей, що зближують його з реалістичним мистецтвом. Бальзак не протиставляв себе романтизму, а включав його у свою систему. Тому так важко нам дати відповідь на це питання. В образі Гобсека тісно переплелися романтичні й реалістичні риси. Мандруючи із країни в країну, він часто наштовхувався на гостре каміння реальності у морі життя, і зрозумів, що воно – не тиха лагуна. Він сильна особистість, тому побудував на найміцнішій скеліРифі Грошей – свою фортецю і став диктувати закони відповідно до власних переконань. Гобсека можна назвати романтиком із поламанами крилами, але, на відміну від інших побратимів по нещастю, він не скинув їх та не загинув, а перетворив на панцир філософа. Пора юності і молодості – це пора романтики, а доросле життя – це пора реалізму майже у кожної людини. Хай у вашому житті ніколи не бракує романтики, а реалізм вам допомагає об’єктивно сприймати навколишній світ! Закінчую наш урок словами Євдокимова від імені Гобсека:

Я не живу в припадках скудоумья…

В излишествах не коротаю век,

А тем, кто спать приучен до полудня,

Вы передайте: «Приходил Гобсек…»

3. Оцінювання учнів

Найактивніші учні мають 11 балів, а на згадку про сьогоднішній урок ви всі отримуєте золоті монети, невеличкий скарб від самого Гобсека! Дякую за плідну і творчу співпрацю на уроці!

Схожі:

Людина і бажання збагатитися. Компаративний аналіз комедії І. Карпенка...
...
«Українське кохання Оноре де Бальзака» Мета
Україні, створити образ письменника, чиє життя було осяяне великим почуттям кохання; розвивати навички виразного читання, емоційного...
Україна очима М. Гоголя і Р. М. Рільке (за повістю «Тарас Бульба»...
Тема: Україна очима М. Гоголя і Р. М. Рільке (за повістю «Тарас Бульба» та оповіданням «Пісня про правду») 7 клас
Тема: Мрії збуваються… (за повістю-казкою О. Гріна «Пурпурові вітрила»)
Мета уроку: познайомити учнів із короткими відомостями про життєвий і творчий шлях О. Гріна
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
Ніколаєнко О. М., Столій І. Л. Зарубіжна література: Підручник для 9 класу
Тема уроку: Джордж Ноел Гордон Байрон (1788—1824) — англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі...
Конспект уроку німецької мови та світової літератури з теми: «Генріх...
«Генріх Гейне – німецький поет-романтик. Книга пісень” – видатне явище німецького романтизму»
Урок №1 Тема: Оноре де Бальзак основоположник соціально-реалістичного...
Тема: Оноре де Бальзак – основоположник соціально-реалістичного роману. «Людська комедія»-грандіозна енциклопедія життя Франції першої...
УРОК №70 Тема уроку
Мета уроку: систематизувати й узагальнити знання та уміння учнів з гео­метрії за 8 клас
Уроку Тема уроку
План складено за підручником: Назаренко Н. В., Гармаш Л. В. Художня культура. 9 клас Харків. «Оберіг» 2009 р
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка