Тема уроку


Скачати 265.72 Kb.
НазваТема уроку
Дата11.12.2013
Розмір265.72 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Географія > Урок



№ п/п

Тема уроку

Тип уроку

1

Австралія — найменший материк Землі. Загальні відомості, своєрідність ГП материка. Історія відкриття і дослідження. Геологічна будова, форми рельєфу та корисні копалини.

Засвоєння нових знань

2

Загальні особливості клімату. Кліматичні пояси і типи клімату Австралії. Води суходолу.

Комбінований

3

Особливості грунтово - рослинного покриву і тваринного світу, його своєрідність і унікальність. Природні зони. Зміна природи людиною.

Урок-дослідження

4

Населення, його склад та розміщення. Австралійський Союз – єдина держава на материку.

Засвоєння нових знань


Тема: Географічне положення, рельєф, корисні копалини материка Австралія. Історія відкриття і дослідження.

Мета: 1.Освітня: сформувати уявлення про фізико-географічне положення Австралії;
ознайомити учнів з історією відкриття і дослідження материка; особливостями рельєфу, корисних копалин і незвичайними фактами цього материка.
2. Виховна: формування екологічної культури та бережливого ставлення до природи.

3. Розвиваюча: розвивати в учнів географічну мову, пам'ять, мислення.

4. Практична: подовжувати формувати вміння учнів читати географічну карту.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:
• фізична карта Австралії,
• контурні карти Австралії,
• мультимедійні наочності до теми,
• комп'ютер з проектором для показу презентації.

Хід уроку.

І.Організаційний момент.
Що ви знаєте про цей материк?

Слайд №1.

Цей материк – як сиротина,

У самоті підставив спину

Тропічним променям рясним,

Тому й не зна холодних зим.

Бувають різні пустомелі,

А він, закутавшись в пустелі,

Дріма в полоні синіх хвиль,

Які пробігли сотні миль.

Визначення теми, мети, завдань уроку -- будемо працювати з атласом, слухати повідомлення, переглядати презентацію, спробуємо знайти відповіді на наші запитання і працювати з контурними картами.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Які материки ми вже вивчили?

  2. Чому вивчення кожного материка починається з розгляду його ГП? «Асоціація»

Які асоціації у вас викликає слово Австралія?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

«Дивую всіх»

Слайд № 3-5

  1. В січні - літо

  2. Липень – найхолодніший місяць

  3. Дерева скидають кору, а не листя

  4. Через пустелю не пройдеш без сокири

  5. Відпочивати їдуть на північ

  6. Тварини мають сумки

Продовжіть цей ряд.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слайди № 6-9

«Пошук істини» (випереджальні завдання)

Одна з особливостей Австралії - віддаленість від інших континентів.
Давайте дізнаємося, як же відкрили Австралію.
(Доповідь учнів 5 хвилин)
Запис у зошит, мандрівники:
Віллем Янсзон.
Л. Торрес.
Абель Тасман.
Джеймс Кук.

«Творча лабораторія»

Слайд № 10-12

Пригадайте, за яким планом дається характеристика ФГП материка?

Відкриємо атласи та визначимо ЕГП цього материка і назвемо особливості, які Ви побачили.
(Відповіді учнів)
1. Австралія - ​​найменший материк Землі.
2. Материк повністю розташований в південній півкулі.
3. Тут немає діючих вулканів.
4. Австралія перетинається південним тропіком.
5. Близько половини її площі займають пустелі та напівпустелі.
6. З усіх боків омивається морями й океанами.
7. Весь материк займає одну державу.
8. Австралія пізніше інших була заселена й освоєна європейцями.
9. Австралія розташована в 3-х кліматичних поясах (субекваторіальний, тропічний, субтропічний).
10. Найвища гора материка - гора Косцюшко -2230 м.

3. Робота з атласом.
Визначте крайні точки материка:
Північ - мис Йорк-10° 41 ΄пд.ш.
Південь - мис Південно - Східний-39°11΄пд.ш.
Захід-мис Стип - Поінт-113°05΄сх.д.
Схід - мис Байрон - 153°39 ΄сх.д.
3. Давайте оглянемо берегову лінію Австралії. Що ми побачимо?
Моря - Тасманове, Тиморське, Коралове, Арафурське.
Протоки - Торресов, Басов.
Затоки - Велика Австралійська, Карпентарія.
Острови - Тасманія, Нова Зеландія, Нова Гвінея.
Півострова - Кейп-Йорк, Арнемленд, мис Йорк, мис Південно-Східний, мис Північно-Західний, мис Байрон.

«Подорож в часі»

Слайд № 13.

Робота з тектонічною картою. Виявлення особливостей будови материка.

Розповідь учителя про особливості рельєфу.

Слайд № 14-16.

Рельєф ділиться на 3 області:
1. Західно-Австралійське плоскогір'я висота 400-500 м.
2. Центр - низовина - озеро Ейр.
3. Середньовисотний Великий Вододільний хребет на сході з найбільшою висотою материка - гора Косцюшко.

4. Є в Австралії незвичайна форма рельєфу - Червоне серце Австралії.
5. Австралія найнижчий з материків.

(Повідомлення учнів на 3 хвилини з демонстрацією слайдів)

Який висновок можна зробити?
1. Переважання рівнин (майже половина площі материка)
2. Низовини -- не тільки уздовж узбережжя, але і в центрі материка.
3. Ні високих гір і плоскогір'їв.

Корисні копалини.

Слайд № 17.

Учні називають їх за картою, вчитель спрямовує увагу на зв'язок їх розташування з походженням.

«Географічний практикум»

Слайд № 18.

Учні самостійно порівнюють рельєф Австралії та Африки. Результати заносять до таблиці.

Ознаки порівняння

Австралія

Африка

  1. Що в основі материка







  1. Плоскогір’я







  1. Низовини







  1. Гори







  1. Області складчастості







Після виконання підводиться підсумок роботи.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

«Мікрофон»

Учні обмінюються отриманою інформацією про материк.

Нанесіть на контурну карту елементи природи материка, вивчені на уроці.

VІ. Підсумок уроку.

Слайд № 19.

«Так – ні»

  • Австралія найменший материк Землі

  • На материку є діючі вулкани

  • В Австралії є високі гори

  • Материк не має територій із сучасним зледенінням

  • Вздовж північно-східної частини материка простягнувся Великий Бар'єрний риф

  • Австралію відкрили Китайці

  • В Австралії є багато родовищ нафти та газу

VІІ. Домашнє завдання.

Слайд № 20.

  • Опрацювати відповідний параграф

  • Підготувати додатковий матеріал, що стосується внутрішніх вод та клімату материка

  • Скласти кросворд з географічною номенклатурою материка

Тема: Клімат. Води суходолу.

Мета:

1. Освітня: показати особливості кліматичних умов материка, продовжувати формувати поняття про основні та перехідні кліматичні пояси і відповідні типи клімату;

сформувати уявлення про внутрішні води Австралії: річки, озера, болота; особливості їх розміщення на території материка, значення в природі і для людини;
2. Розвиваюча: розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки на прикладі взаємодії річок і клімату;
3. Виховна: виховувати дбайливе ставлення до водних ресурсів;

4. Практична: розвивати вміння працювати з картами атласу.
Тип уроку: урок-дослідження ( комбінований )
Терміни і поняття: крик, солончаки, артезіанські води
Географічні об'єкти: річки: Муррей, Дарлінг, Куперс-Крік; озеро Ейр; Великий Артезіанський басейн.
Обладнання:
• фізична карта Австралії,
• контурні карти Австралії,
• мультимедійні наочності до теми,
• комп'ютер з проектором для показу презентації.

Хід уроку:
I. Організаційний момент.
Перевірка готовності до уроку. Визначення цілей уроку.

ІІ. Актуалізація опорний знань і вмінь учнів.

Пограємо в гру «Вгадай-но».
Гра: «Вгадай-но».
Читаю питання-завдання, ви мені називаєте відповідь і показуєте на карті.
1. Великий острів на півночі Австралії (о. Нова Гвінея)
2. Гори східної Австралії (Великий Вододільний хребет)
3. Смуга коралових рифів (Великий Бар'єрний риф)
4. Острови в південно-східній частині Тихого океану (о.Новая Зеландія)
5. Затока на півдні Австралії (Велика Австралійська затока)
6. Затока на півночі Австралії (Карпентарія)
7. Острів на півдні Австралії (о.Тасмания)
8. Пустеля розташована на південь від тропіка (Велика пустеля Вікторія)
9. Протока між Австралією і о.Тасмания (Басів протока)
10. Пустеля розташована на північ від південного тропіка (Велика піщана пустеля)
11. Море на південному сході материка (Тасманове море)
12. Протока між Новою Гвінеєю та Австралією (Тарресов протока)
13. Море на півночі материка (Арафурське море)
14. Море, що має назву невеликих морських тварин (Коралове море)

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

«Дивуй!»

Є такий жарт: Одного разу австралійському фермеру впали на лоб краплі дощу, і він від подиву втратив свідомість. Родичі намагалися привести його до тями, бризкаючи на обличчя холодну воду, але безуспішно. І, нарешті, один з них здогадався --"вихлюпнув" в обличчя нещасному два відра пилу. І фермер відразу отямився. Які особливості клімату відзначені в цьому австралійському жарті?
«Проблемне питання»

В природі все взаємопов’язано. Як географічне положення впливає на клімат? Чому Австралія є найсухішим материком? Які кліматичні чинники ви знаєте?

Слайд № 2-4

ІV. Вивчення нового матеріалу.
Непомітно ми підпливли до берегів Австралії. Нам потрібно поділиться на команди і отримати завдання - маршрут подорожі.
Поділ на команди.

«Робота в малих групах»
1 – команда - субекваторіальний пояс;
2 - команда - тропічний пояс;
3 - команда - субтропічний пояс;
Кожна команда отримує завдання, які повинні виконати використовуючи знання, вміння, навички, контурні карти, атласи, навчальні діаграми (на картках докладно все вказано).
Маршрутні листи із завданнями
Субекваторіальний пояс
1. Межі пояса (яку частину материка займає)
2. Пануючі ПМ, (літо-зима)
3. Океанічні течії
4. Середні температури-січень, липень
5. Річна кількість опадів, режим
Тропічний пояс
1. Межі пояса (яку частину материка займає)
2. Пануючі ПМ, (літо-зима)
3. Океанічні течії
4. Середні температури-січень, липень
5. Річна кількість опадів, режим
Субтропічний пояс
1. Межі пояса (яку частину материка займає)
2. Пануючі ПМ, (літо-зима)
3. Океанічні течії
4. Середні температури-січень, липень
5. Річна кількість опадів, режим
Після виконання завдання капітани команд звітують за своїм маршрутом, характеризуючи свій пояс ( біля дошки на проектованому слайді ) Слайд № 5


«Мікрофон»

Що ви дізнались, подорожуючи Австралією?

1)лежить у трьох кліматичних поясах;
2) західна і центральна частина-суха;
3) східна-волога;
4) на клімат впливає - ГП; океан; течії;. ПМ; вітри; рельєф;
5) розрізняють два сезони року;
6) опадів більше на сході;
7) більша частина зайнята пустелями;
Як клімат впливає на поверхневі води?

Слайд № 6

Внутрішні води Австралії.

«Проблемне питання»

Чому оз. Ейр - мертве серце Австралії?

«Творча лабораторія»
Робота з кліматичними і фізичної картою Австралії.
1. Який існує зв'язок між кількістю опадів і річковою системою?
2. Як рельєф впливає на формування річкової системи?
3. Знайдіть найбільші річки Австралії, де вони беруть початок і куди впадають?
4. Що означає переривчаста лінія русла річок пустель Австралії?

5. Око бачило моє:

У Мюрей коханий є!

Тільки часто він хворіє –

Худне, блідне і міліє.

Чому водотік непостійний?


Слайд № 7-10
«Випереджальне завдання»

Повідомлення про річки - Австралії

6. Де розташоване оз. Ейр ? Чому кордон озера пунктирний?
7. За кольором на карті визначте ступінь солоності вод озера.
8. Як ви думаєте, чому вода в озері солона?
Слайд № 11-14

«Випереджальне завдання»

Повідомлення про озера та солоні артезіанські води Австралії.
9. Висновок: чому «серце» мертве?
10. Нанести на контурну карту вивчені річки і оз. Ейр.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

ТЕСТ
"Клімат і внутрішні води Австралії "
1. На півночі Австралії розташовується кліматичний пояс:
1) субекваторіальний;
2) тропічний;
3) субтропічний.
2. На навітряних схилах Великого Вододільного хребта опади випадають:
1) взимку;
2) влітку;
3) рівномірно протягом усього року.
3. Пересихаючі річки Австралії називають:
1) ваді;
2) прерії;
3) крики.
4. Недолік поверхневих вод на материку відшкодовується:
1) опрісненням морських вод;
2) великими запасами підземних вод;
3) транспортуванням айсбергів.
5. Відновіть ланцюжок причинно-наслідкових зв'язків:
а) на більшій частині материка розташовані пустелі;
б) гори затримують вологі повітряні маси з океану;
в) випадає мало опадів.
Відповіді:
1) 2; 2) 3; 3) 3; 4) 2; 5) б, в, а.
VІ. Підсумок уроку.

«Роблю висновок»

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф.

Для перевірки засвоєння рівня володіння термінологією і змістом програмного матеріалу учні отримують завдання написати сінквейн по темі "Внутрішні води".


Тема: Природні зони. Органічний світ.

Мета:
Освітня: продовжити знайомство учнів з особливостями природи материка, познайомити з рослинами і тваринами Австралії;

Виховна: виховувати допитливість, увагу, екологічну культуру.
Розвиваюча: розвивати мовну діяльність, навички самостійної роботи і самоконтролю.

Обладнання:
• фізична карта Австралії,
• мультимедійні наочності до теми,
• комп'ютер з проектором для показу презентації.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

На дошці запис: «... подорож - це проникнення в область значного і прекрасного». (К. П. Паустовський)
І. Організаційний момент.

Вияснення настрою в класі, готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

«Бліц-опитування».

Відповіді на питання повинні бути короткими і точними, і намагайтеся ланцюжок не переривати.
1. Яка умовна лінія перетинає Австралію посередині?
2. Значить Австралія - ​​материк самий ...
3. В якій частині Австралії розташовані гори?
4. Які кліматичні пояси зустрічаються в Австралії?
5. Чи багато на материку річок?
6. Тимчасово пересихаючі річки Австралії називаються ...
7. Які ще прикметники до слова самий ви можете назвати?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

«Приваблива мета».

«... Цей край - самий цікавий на земній кулі! Його виникнення, рослини, клімат - все це дивувало, дивує і ще здивує ... Сама химерна, сама нелогічна країна з усіх, які коли - небудь існували! » Так описав Австралію один з героїв Жуля Верна у романі « Діти капітана Гранта ». І сьогодні ми з вами продовжимо вивчення компонентів природи цього дивного материка, який надзвичайно багатий на релікти та ендеміки, познайомимося з природними зонами, рослинами і тваринами. Вам також необхідно звернути вашу увагу на слова і їх правопис і правильно, без помилок записати їх у зошити вони сьогодні виконують роль похідних щоденників.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слайд № 2

Які ж причини виникнення саме тут такої кількості реліктів та ендеміків?

«Подорож у слово» (пояснення нових термінів)

Будь-яка експедиція, подорож починається з вивчення карти. Відкрийте атласи, карта природних зон (1 хв.). Покажіть, які природні зони зустрічаються в Австралії.
Слайд № 3.

Знайомі вам ці природні зони? На якому материку зустрічалися? З яким регіоном Африки можна порівняти Австралію?
Слайд № 4.

Ми знаходимося на території саван і рідколісь Австралії.
Якому кліматичному поясу він відповідає? Переважають тут червоні ферралітні і коричнево - червоні грунти. Серед трави ростуть евкаліпти, акації, темно-зелені і інші дерева.
Слайд № 5.

Південніше поширені пустелі. Згадайте і порівняйте пустелі Австралії і Африки? Що ви можете сказати? В австралійських пустелях ростуть низькі колючі евкаліпти і інші чагарники, їх зарості називають скребом (запишіть). Такі пустелі є хорошими пасовищами для овець. Є тут і піщані пустелі, наприклад Велика піщана пустеля. У пустелях Австралії немає оазисів.
Слайд № 6-7.

Де в Австралії зустрічаються ліси? Чому? Зелень лісів порушує акація, різні види цвітуть круглий рік. У вологих тропічних лісах зустрічаються фікуси, деревовидні папороті, евкаліпти, баньян, мангрові дерева; в більш посушливих районах - евкаліпти і акації.

Слайд № 8.

На о. Тасманія поширені ліси помірного поясу: Евкаліпт, південний бук, червона новозеландська сосна, деревоподібні папороті
75% видів рослин зустрічаються тільки в Австралії і на довколишніх островах. Познайомимося ближче з деякими видами. Не забувайте вести записи у щоденниках нашої експедиції.

Слайд № 11-21

Панівною рослиною Австралії є евкаліпт. Їх нараховується близько 600 видів,окремі з них дуже великі (до 100 м заввишки), інші – низькорослі, у вигляді чагарників. Голубувато-сіре листя евкаліптів надає лісам трохи сумного вигляду, в них немає яскравої соковитої зелені. Навіть у найсухіші періоди ці дерева не скидають листя, а повертають його ребром до сонця. Тому ці ліси називають «ліси без тіні». Евкаліпти служать притулком для багатьох видів австралійських тварин і птахів, являються основною їжею коали. Загального використання набула евкаліптова олія.

Слайд № 22-35

Тваринний світ Австралії винятково своєрідний. Фауна має яскраво виражений реліктовий характер.

Ендеміки складають 90% від загального числа тварин Австралії. Найбільше різноманіття видів дали сумчасті.

Лише тут збереглись найпримітивніші ссавці (качкодзьоб і єхидна).

У чому ж полягає унікальність тварин? А чому ці тварини зустрічаються тільки на цьому материку?

Найяскравіші представники фауни:
Кенгуру -- національна тварина, зображена на гербі. кенгуру гігантське руде (висотою до 3 м) й карликове валабі (висотою до 30 см); Сумчасті, з довгими задніми ногами, використовують їх для стрибків; мають короткі передні ноги, і довгий міцний хвіст . Малята народжуються завбільшки з волоський горіх, сліпі і лише з зачатками ніг. У тілі матері вони розвиваються один місяць, а у сумці – близько 8 місяців. Обрісши шерстю, маля на розвинених, міцних ногах може виходити з сумки й бігати біля матері.

Коала веде деревний спосіб життя, водячись в евкаліптових лісах східної Австралії.

Як і всі сумчасті, коала з’являється на світ надзвичайно маленьким: довжина маляти близько двох сантиметрів, вага – 5 грамів.

А коли підросте у сумці – вилазить і висить у матері на спині. Харчуються евкаліптовим листям.

Качкодзьоб – невеликий звір, близько 60 см завдовжки, вкритий густою бурою шерстю, з перетинками на лапах і качиним дзьобом. Качконіс живе в норах по берегах річок; самка відкладає там два яйця. Малята, вилупившись з яєць, живляться молоком матері.

Єхидна водиться в сухих місцях Австралії, Тасманії та на Новій Гвінеї. Тіло її вкрите грубою шерстю, а на спині – голками. Маленька головка витягнута й утворює щось подібне до дзьоба. Єхидна особливо охоче поїдає мурашок. Самка відкладає одне яйце й ховає його в сумку на черевці. Маля живиться молоком матері, яке виділяється з отворів молочних залоз, що відкриваються всередину сумки.

Слайд № 36-40

Надзвичайно багатий світ птахів:

Страус Ему – національний символ Австралії, нелітаючі птахи, ендеміки Австралії, другий за величиною птах (після африканського страуса); мешкає на сухих рівнинах і лісах, їсть плоди, пагони, квіти і комахи; розвиває швидкість майже 50км /год.

Самий унікальний материк! Але з освоєнням материка особливо сильно постраждала природа. Багато тварин знаходяться на межі вимирання. Значні площі, очищені від лісу, зайняті полями і виноградниками. Швидко розселилися і зайняли місце в харчовому ланцюзі кролики і вівці, розмножуються тополя, дуб та інші рослини.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

«Вірю-не вірю»

Коала харчується тільки листям евкаліптів.
У Австралії зустрічаються кенгуру, бегемот, страус ему.
Природні зони Австралії та Африки дуже схожі.
Качкодзьоб та єхидна - яйцекладні ссавці.
Евкаліптові ліси світлі, тому що листи повернені до сонця ребром.

Унікальність органічного світу обумовлений тим, що в Австралії багато вулканів.

« Творча робота».

Напишіть заклик, прохання на тему: «Збережемо природу материка», наприклад:

Вона - Природа - завжди була і буде сильніша за людину. А тому - не зашкодь!
Робота в парах, час - 3 хв.
Учні зачитують свої роботи.

VІ. Підсумок уроку.

«Роблю висновок»

  • Тривала ізольованість материка зумовила неповторність її органічного світу

  • Для рослинного і тваринного світу материка характерними є численні ендеміки та релікти

  • Найбільшу площу в Австралії займають природні зони тропічних пустель і напівпустель.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф.

Скласти кросворд «Австралія»

Підготувати повідомлення «Корінне населення материка»

Тема:  Населення Австралії.  Австралія – єдина держава на материку
Мета:
1. Освітня: актуалізувати поняття «людська раса», «нація», «густота (щільність) населення»; познайомити школярів з процесом формування сучасного расового та етнічного складу населення Австралії, як результатом колоніального минулого; з’ясувати причини нерівномірності заселення материка; дати короткий опис єдиної на материку держави – Австралії ; звернути увагу на зв’язки Австрадії з Україною.
2. Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови та культури.
3. Розвиваюча:  розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння.

4. Практична: розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:
•    політична карта світу;
•    карта густоти населення світу;
•    атласи школярів;
•    авторська презентація ppt «Населення Австралії»;
•    листи опорно-інформаційних схем школярів.
 
Хід уроку
  
І. Організаційний момент .
ІІ.
Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
«Інтелектуальна розминка»
1.    З чим пов’язана своєрідність рослинності та тваринного світу Австралії?
2.    Чому Австралія набагато поступається за видовим складом органічного світу іншим материкам?
3.    Назвіть найбільш відомі групи тварин, що є ендеміками Австралії. Які риси говоріть про їх давність.
4.    Назвіть основні природні зони Австралії. Які з них та чому займають найбільші та найменші площі?
5.    Чим не схожі австралійські пустелі на африканські?
6.    Чому на території Австралії ліси займають невеликі площі?       

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

«Дивуй»

На материку Австралія знаходиться одна країна – Австралійський Союз. Але, навіть якщо вам вдалось одержати туристичну візу для подорожі, врахуйте, що вона може закінчитися в австралійському аеропорту в день прильоту, якщо у вас виявиться готівки менше 100 доларів. Вас повернуть назад на батьківщину, вважаючи, що ви приїхали для нелегальної роботи.

Слайд № 2

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


1.    Населення Австралії.  (Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота з презентацією ppt «Населення Австралії»)

•    Пригадайте, представники яких людських рас живуть в Африці та Південній Америці?
•    Як відбувалося заселення цих материків?

Слайд №4
     Заселення Австралії почалося близько 40 тис. років тому вихідцями з Південно-Східної Азії. Корінне населення (аборигени) Австралії належить до австралоїдної гілки екваторіальної раси.

•    Які расові ознаки мають представники негроїдної раси?

Слайд №5-8
    За слайдом «Населення Австралії» з’ясуйте, чим відрізняються австралійські аборигени від типових представників негроїдної раси?
     З того часу, як європейці вперше побачили аборигенів Австралії, таємниця про їх походження почала хвилювати багатьох дослідників. Адже в рисах обличчя аборигенів поєдналися ознаки негроїдів (темна шкіра, широкий ніс, товсті губи) та європеоїдів (хвилясте волосся, добре росте борода у чоловіків). Спершу висловлювали припущення, що аборигени тут і з’явилися на материку. Але на території Австралії  немає жодної знахідки решток людиноподібних мавп. Тут і зараз немає жодного виду приматів. Тому тепер вважають, що під час льодовикового періоду, коли рівень Світового океану був нижчим, між Азією та Австралією був суходіл, яким могли пересуватися предки сучасних аборигенів.
     Австралійці-аборигени до приходу європейців проживали в східній частині материка, їх загальна кількість становила близько 300 тис. чоловік. Вони полювали на тварин і збирали дикорослі рослини, вели кочовий спосіб життя.

Слайд № 9-12
     Австралійці-аборигени зберегли свою досить своєрідну культуру, особливо в живописі та музиці. Їхні картини виставляються у Національній галереї Австралії, символіку аборигенів використовують деякі національні авіакомпанії. З картинами аборигенів можна ознайомитися в Інтернеті. Але кількість корінного населення нині становить менше 1 % населення материка.
•    Яке було ставлення європейських колонізаторів до корінних мешканців Африки та Південної Америки?
•    Пригадайте, який вплив нанесла колонізація Африки та Південної Америки на расовій та національній структурі населення материків?

Слайд № 13-16
     Аборигени — темна пляма на репутації Австралії як країни. Корінні жителі Австралії нещадно винищувалися в роки колонізації материка англійцями. За кожного вбитого аборигена місцева влада виплачувала премію. Слід було надати губернатору колонії лише доказ – відрізані вуха аборигена. Тих, хто вижив відтісняли в пустельні райони. Нині аборигени живуть у резерваціях і формально не можуть поскаржитися на погане ставлення. Їм надається медична допомога, їх навчають у школах, залучають до занять спортом. І тим не менше, їхнє життя мало нагадує життя інших громадян держави. Живучи в резерваціях, люди цілком залежать від державної підтримки.
     Після відкриття Австралії європейцями наприкінці XVIII ст. почалося її активне заселення, насамперед східної частини материка.
     У XIX ст., коли в Австралії було знайдено золото і почалася «золота лихоманка», заселення материка значно прискорилось. Уряд Британської імперії сприяв цьому, надаючи переселенцям земельні угіддя та пільги.
     З'явилося багато міст, в яких нині проживає більшість населення Австралії.
     Нині 80% населення Австралії становлять англоавстралійці – нащадки переселенців з Великої Британії. Крім них в країні мешкають німці, греки, італійці, українці.
     Українська діаспора невелика — 32 тис. чоловік. Українці зберігають свою мову, звичаї та побут, хоча молодь все ж асимілюється з іншими переселенцями. Вважається, що першим українцем, який став жити в Австралії, був матрос Федір Зубенко з Полтавщини. Він був членом команди російського корабля «Открытие». Нині найбільше українців проживає у штаті Вікторія (близько 12 тис). Багато їх у великих містах: Сіднеї, Мельбурні, Аделаїді. Українці працюють лікарями, інженерами, юристами. Порівняно небагато українців створили свої власні підприємства, в тому числі і сільськогосподарські.   

2. Австралія – єдина держава на материку. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, робота з політичною картою світу, презентацією ppt «Населення Австралії»)
    Слайд № 17-19

На материку існує єдина держава – Австралія. Це — високорозвинута країна, що одна займає цілий континент. Вона розташована далеко від Європи, але технічний прогрес на транспорті і в засобах зв'язку наблизив її до інших країн.
     Нині в Австралії проживає 20,3 млн. чоловік. Основна маса населення — переселенці з Великобританії. Аборигени становлять тільки 160 тис. чоловік. Після Другої світової війни в Австралію почали приїжджати на постійне проживання люди і з інших країн Європи, в тому числі й з України.
     По території населення розміщується вкрай нерівномірно. Середня густота населення найнижча в світі – 2,6 чол/км2.
•    За картами атласу визначте райони з найбільшою та найменшою густотою населення Австралії. Поясніть особливості та чинники такого розміщення.

Слайд № 20-21
     Більша його частина проживає на південному сході і південному заході, де сприятливіші для життя природні умови. Пустелі і напівпустелі майже не заселені. Австралійці — здебільшого жителі міст. У містах проживає 85 % усього населення. Найбільші міста — Сідней і Мельбурн.
     Слайд № 23

Столиця країни — Канберра. Місто було спеціально збудоване як столиця за планом архітектора У. Гріффіна на березі річки Молонгло. Будівництво почалося у 1913 р. Тут знаходяться резиденція уряду та парламенту. Канберра більше подібна до курорту, ніж до столиці. Дерева сюди були привезені зі всього світу. У центрі міста – велике озеро, у центрі якого б'є найвищий у світі фонтан – 140 м. Назва міста означає – “два пагорби”.
     У країні добре розвинутий видобуток корисних копалин, металургійна, хімічна промисловість, машинобудування. Багато підприємств, що виробляють харчові продукти, одяг, автомобілі, різне обладнання.

Слайд № 24-25
     У південно-східних і південно-західних районах вирощують пшеницю, цукрову тростину, розводять велику рогату худобу, овець. У посушливих районах — овець. За поголів'ям овець і настригу вовни Австралія посідає перше місце в світі. Сільське господарство Австралії дає вовну, м'ясо, шкіру, масло, сир, пшеницю, тростинний цукор, фрукти.
     Між Австралією й Україною укладено торговельну угоду. Австралія вивозить до України продукцію харчової промисловості і сільського господарства, Україна продає Австралії продукцію машинобудування.   
   
ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Географічний диктант  “Австралія” (Письмове фронтальне опитування)
Завдання:
використовуючи карти атласу, закінчіть речення або вставте пропущені слова.
    Завдання
1.    За площею Австралія є  ______________________ материком світу.
2.    Природа Австралії відзначається великою своєрідністю, що визначається такою особливістю її фізико-географічного положення, як _______________________________________.
3.    Вперше європейці підійшли до берегів Австралії на початку ХVІІ ст. Дослідження південних берегів материка пов’язані з іменем голландського мореплавця _____________________, а східного узбережжя – англійця _______________________.
4.    Іменами дослідників біля берегів Австралії названі: море _________________, протоки __________________________, острів _______________________.
5.    Рельєф Австралії в порівнянні з іншими материками відзначається __________________ абсолютною висотою. Найбільшими рівнинами, що лежать на Австралійській платформі є __________________ та ____________________. В епоху герцинського горотворення на сході сформувалася область складчатості, що у рельєфі відповідає __________________________________________.
6.    Австралія багата на корисні копалини. Тут є гірські породи магматичного походження: ____________________________. Їх родовища розміщені переважно у _______________частині материка тому, що ___________________________________. Осадові породи такі, як _______________________________, залягають у ___________________ частині   материка.      Це пов’язано з _________________________________________.
7.    За особливостями клімату Австралія є __________________ материком світу.
8.    Основними типами клімату материка є: 1)______________;
2)тропічний: а)_________________ ; б)_________________ ; З) субтропічний: а)________________; б)________________; в)_________________ .
9.    Австралія поверхневими водами забезпечена ________________. Це пов’язано з ______________________. Найбільшою річкою материка є _______________ з притокою ________________.
10.    В Австралії збереглося багато давніх видів тварин, зокрема: ____________________________________________. Це пояснюється ______________________________________.
11.    З ссавців найпоширенішими є сумчасті, такі як ____________________________________________________, та яйцекладні звірі: _______________ та ________________. Серед птахів  відомі _________________________________. Типовою рослиною материка є _____________________.
12.    З природних зон близько 40% площі Австралії займають ____________________, але вони є своєрідними, порослими колючими чагарниками - __________________. Порівняне багатство рослинності австралійських пустель пояснюється ____________________________________.
       
VІ. Підсумок уроку

«Роблю висновок»

(Підбиття підсумків уроку вчителем)
•    Заселення Австралії почалося 40 тис. років тому. Європейці з'явилися на материку з другої половини XVIII ст.
•    Сучасне  населення  складається  переважно  з   переселенців з країн Європи та їх нащадків. Аборигени становлять менш як 1 % усього населення.
•    Українська діаспора в Австралії становить 32 тис. чоловік. Вона зберігає мову та звичаї батьківщини.
•    Австралійський Союз — єдина держава на материку. Вона належить до розвинутих країн світу. Має великі запаси різноманітних корисних копалин. Тут добре розвинута видобувна і переробна промисловість, сільське господарство, зокрема   вівчарство. Австралійський Союз вивозить за межі країни корисні копалини, вовну, м'ясо, шкіри, масло і сир, пшеницю, тростинний цукор, фрукти.           
   
VІІ.  Домашнє завдання.

  • Повторити матеріал з теми.

  • Допрацювати контурні карти.      




Схожі:

УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОК №46 Тема уроку
Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки
Урок 21 Тема уроку
Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині
УРОК №35 Тема уроку
Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними
УРОК 43 Тема уроку
Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислен­ня ймовірностей подій
ТЕМА УРОКУ
ТЕМА УРОКУ: Українська національно демократична революція: тріумф чи трагедія українського народу
УРОК 13 Тема уроку
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка