І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь


Скачати 94.91 Kb.
НазваІ. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Дата28.03.2013
Розмір94.91 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Географія > Документи
Раушкіна С.П. Титарівська ЗОШ

Паливна промисловість України.

9 Клас

Інтегрований урок (географія-історія)

Мета: сформувати уявлення учнів про галузеву структуру паливної промисловості; розглянути особливості розміщення паливних баз; поглибити уявлення про паливну промисловість через історичні знання; познайомити учнів з проблемами та перспективами розвитку галузі; сформувати поняття «паливно-енергетичний комплекс» , «паливно-енергетичний баланс»; продовжити формувати вміння та навички роботи з географічними та історичними картами, таблицями; розвивати пам'ять, мовлення, мислення.

Обладнання: фізична карта України, економічна карта України, атласи, опорні схеми.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи: бесіда, робота з опорними схемами.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Учитель історії

1.Назвіть країну, яку за економічні успіхи назвали «майстернею світу».(Велика Британія)

2. Коли в ній завершився промисловий переворот?(У 30-ті роки ХІХ ст.)

3. Як цей час змінився характер виробництва? (З’явилися парові машини,фабрики та заводи; технічний прогрес, нові технології сприяли зростанню виробництва )

4. Коли завершився промисловий переворот в Україні? (У 80-ті роки ХІХ ст.)

Учитель географії

5. Назвіть і покажіть на карті основні вугільні басейни України.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель історії. Після реформи 1861 року Наддніпрянська Україна переживала економічне зростання. Але це зростання не відбивало інтересів України, оскільки російський уряд враховував лише імперські інтереси, а не національні. Тому проводилася політика штучного стримування розвитку окремих галузей (наприклад, текстильної). Навпаки,розвивалися ті галузі, сировина для яких не вироблялася в Росії (цукрова). Для імперії з України постачалася сировина – кам’яне вугілля і метали.

Учитель географії. Сьогодні ми розглянемо структуру паливно – енергетичного комплексу, склад паливної промисловості, сучасні проблеми й перспективи галузі.

І V. Вивчення нового матеріалу

Учитель географії, використовуючи схему, дає пояснення про ПЕК та його структуру.

Завдання.

  1. Де розташовані нафтогазоносні області країни?

  2. На скільки Україна забезпечує власні потреби в нафті?

  3. У паливній промисловості в січні-лютому 2009 р. було видобуто вугілля і торфу – 93,5 %, природного газу та сирої нафти – 98,3 % порівняно із цим же періодом минулого року. У той же час видобуток металевих руд скоротився на 32 %. Чим би ви пояснили, що падіння виробництва в паливній промисловості не таке суттєве, як у чорній металургії?

Учитель географії. Паливна промисловість – найважливіша галузь паливно-енергетичного комплексу. До її складу входить кілька галузей(схема 3).
Учитель географії. Щоб оцінити ступінь забезпечення господарства України паливними ресурсами, потрібно знати, що таке паливно-енергетичний баланс країни. (Розповідає з використанням схеми).

Схема1



Схема 2





Схема 3




Схема 4
Прихід ПЕБ Витрачання

Видобування палива

+

Вироблена енергія


на потреби

виробництва

експорт
У млн. т умовного

Палива за рік

Питома вага
75%

3-4%
18-19%
1.Вугільна промисловість

Учитель історії. За часів промислового перевороту в Англії ця країна виробляла товари, продавала за своїми цінами, отримувала прибуток. В Україні проводилася політика протекціонізму. Наприклад, засновник Юзівки (Донецька) Юз (Хьюз), англійський підприємець, за 25 млн. рублів золотом. Після скасування кріпосного права з’явилися заможні селяни капіталісти, які скупляли землі з багатими вугільними й рудними запасами.

Повідомлення учня

Донецький кам’яновугільний басейн включає територію Донецької та Луганської областей. Тут видобувають переважно енергетичне, коксівне вугілля. Найбільша кількість шахт зосереджена в Донецькій області. Видобування проводиться шахтним способом. Сьогодні вугілля видобувається на глибині близько 2 км. Крім того, це вугілля містить багато різних домішок, що підвищує його зольність і знижує тепловіддачу.

Видобуток кам’яного вугілля зосереджений у Донецькому та Львівсько-Волинському кам’яновугільних басейнах. Донецьке вугілля має високу теплотворну здатність, але через складність умов (глибоке залягання шарів, їх невелика потужність) його собівартість є вищою, ніж середня у світі. Прибутково працюють приблизно десять шахт, ще 60 можуть працювати без збитків за умови проведення реконструкції (зміни старого обладнання на нове, більш ефективне). Донбас і надалі залишатиметься основним постачальником коксівного вугілля й антрацитів для промисловості України.

(Робота з атласом)

Учитель географії. Львівсько-Волинський кам’яновугільний басейн займає територію Львівської та Волинської областей. Його площа становить близько 10 тис. км2. Глибина залягання - 300-900 м. Вугілля високо зольне, містить сірку, азот, вологу, що знижує його якість. Використовують вугілля на електростанціях. Запаси його обмежені, тому найближчими роками передбачається закриття частин шахт. Але сьогодні цей басейн забезпечує вугіллям віддалені від Донбасу західні регіони країни. У місцях видобування вугілля виросли міста й селища міського типу: Червоноград, Новомосковськ та ін. (Робота з атласом)

У Львівсько-Волинському вугільному басейні діє 21 шахта, у перспективі передбачається залишити тільки дві працюючі шахти.

Аргументи за і проти закриття деяких збиткових шахт Донбасу

Аргументи проти закриття шахт

Аргументи за закриття шахт

Донецький басейн дуже зручно розташований, сюди підведені залізниці й інші транспортні магістралі, що дає можливість перевозити вугілля в будь-які райони країни та за її межі.

Басейн вигідно розташований щодо основних споживачів(електростанції, підприємства чорної металургії).

Запаси вугілля Донецького басейну оцінюються в 50 млрд. т, їх вистачить на століття , а ось запаси нафти й газу в країні не такі великі. До того ж нафта й газ стрімко дорожчають.

Вугілля добувають якісне, є коксівне й антрацити (вугілля високої теплотворної здатності).

Донбас забезпечує коксом - паливом, необхідним для виробництва чавуну й сталі.

Басейн значною мірою вироблений, умови видобутку вугілля є дуже складним. Вугілля залягає глибоко (середня глибина розробок - понад 300м), переважають шари невеликої потужності (у середньому близько 1м), нерідко вони мають значний нахил.

Видобуток ведеться закритим,шахтним способом, що різко збільшує собі вартість видобутку та часто робить його економічно невигідним. Висока загазованість і тяжкі умови праці, часті випадки загибелі шахтарів. Обладнання на багатьох шахтах застаріле й тому є малопродуктивним.

У районах, де ведеться видобуток вугілля, залишаються кар’єри, терикони. Вони займають великі площі; вітер несе за сотні кілометрів від них пил, засипаючи поля й забруднюючи атмосферу.


Завдання в групах (робота з підручником: Садкіна В.І., Гончаренко О.В. Географія 9 клас. – Х.,2009.- С. 100-101)

  • Які проблеми стояли перед вугільною промисловістю?

  • Шляхи розв’язування проблем

2. Нафтова промисловість

Учитель історії. Наприкінці ХІХ ст. Україна стала головною вугільно-металургійною базою Росії. У загальнодержавному виробництві Україна давала 70% вугілля, 57% залізної руди, 52% чавуну, хоча населення і територія України складали 15% населення імперії. Незважаючи на ці показники, слід відзначити, що інші галузі не розвивалися, на сам перед це стосується нафтовидобувної.

Учитель географії пропонує учням, використовуючи карти атласу, назвати і показати нафтові басейни та найбільші родовища нафти.

Робота зі схемою

Дніпровсько-Донецький

басейн

Охтирське, Качанівське, Прилуцьке, Ляляківське




Прикарпатський басейн

Долинське




Причорноморський басейн

Східно- Саратське



А) на сировину(Дорогобицький, Надвірнянський)

+



НПЗ

Переробка (бензин, дизпаливо, мазут)








Причорноморсько-Кримський

Нафта транспортується нафтопроводами: Самара-Лисичанськ-Кременчук-Одеса; «Дружба»; Качанівка-Охтирка; Гніденці - Прилуки- Кременчук; Долина – Дрогобич;


Нафта транспортується нафтопроводами: Самара – Лисичанськ – Кременчук – Одеса; «Дружба»; Качанівка – Охтирка; Гнідинці – Прилуки – Кременчук; Долина – Дрогобич;

Бітков – Надвірня. (Робота з картою)

Нафтова промисловість

Нафтодобувна промисловість об’єднує підприємства, що розвідують і видобувають нафту та попутний газ, а також зберігають і транспортують нафту. В Україні виділяються три нафтогазоносні області: Дніпровсько-Донецька, Передкарпатська та Причорноморсько-Кримська. Найбільше нафти видобувається в Дніпровсько-Донецькій області, яка вузькою смугою простягається по Лівобережній Україні. Тут розвідано понад 140 родовищ нафти, газу та газового конденсату. Нафтові поклади зосереджені в Сумській (Охтирське, Качанівське родовища), Чернігівській (Гнідицівське, Прилуцьке родовища) і Полтавській (Сагайдацьке, Радченківське родовища) областях.

Передкарпатська нафтогазоносна область розташована в межах Львівської, Івано-

Франківської й Чернівецької областей. Тут розвідано 29 нафтових родовищ.

Причорноморсько-Кримська нафтогазоносна область розташована на півдні України та в прилеглих районах Чорного й Азовського морів.

За обсягами видобутку нафти Україна посідає 53-тє місце у світі. Підприємства галузі щорічно видобувають 3-4млн т «чорного золота» на рік, тоді як потреби України становлять 40млн т.

Проблемні запитання

  1. Україна має достатню кількість потужностей для виробництва палива та мастильних матеріалів. У той же час значна частина цієї продукції експортується. Чим би ви це пояснили? Зверніть увагу на недостатню кількість власної сировини та якість цієї продукції.

  2. У лютому 2009р. випуск продукції нафтопереробки збільшився на 10% проти лютого 2008р. Чим би ви це пояснили.

3. Газова промисловість

Завдання: Знайти й показати газові родовища. (Робота з картами атласу)

Газопроводи: Дашава- Київ, Дашава-Львів, Шебелинка-Харків, Шебелинка-Київ, Шебелинка-Дніпропетровськ-Кривий Ріг - Ізмаїл, «Братство», «Союз», Уренгой - Помари-Ужгород.

Проблеми та перспективи розвитку нафтової і газової промисловості. (Робота з підручником)

Проблемні запитання

Україна не має достатньо фінансових та технологічних можливостей для розробки родовищ природного газу та нафти на шельфі Чорного моря. Як ви вважаєте, на яких умовах країна повинна надавати права на довгострокову промислову розробку родовищ цих видів ресурсів компаніям інших держав?

4. Торф’яна промисловість

Торф’яна промисловість є однією з найстаріших галузей паливної промисловості. Торф- це дешеве паливо для теплових електростанцій(має низьку теплопровідну здатність),сировина для хімічної промисловості. У сільському господарстві його застосовують для виробництва органічних добрив, торфоізоляційних плит.

Родовища цього виду мінеральних ресурсів переважно зосереджені на Поліссі, а також на Львівщині. Найбільші родовища - Замглай (Чернігівська область), Ірдинське(Черкаська область),Брюховецьке(Львівська область). Видобуток торфу невеликий і постійно зменшується. Так, протягом 1990-2006рр. виробництво паливного торфу зменшилося в чотири рази.

Родовища горючих сланців відомі на межі Черкаської й Кіровоградської областей(Бовтиське), у Хмельницькій області, у Карпатах. Запаси Бовтиського родовища становлять понад 3 млрд. т За якістю вони не поступаються відомим естонським сланцям.


Повідомлення учня

Видобування та переробка корисних копалин і, зокрема, паливних негативно впливає на навколишнє середовище, сприяє активізації екзогенних геологічних процесів, зміні фізико-механічних властивостей і складу ґрунтів ;впливають на склад підземних і поверхневих вод. Діяльність підприємств призводить до забруднення водоносних горизонтів, спричиняє просідання поверхні над гірськими виробітками, розвиток деформації, ерозії, підтоплення. Так, у Донецькій області шкідливі викиди становлять 321 кг. На одного жителя(1999). В атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення було викинуто 1588,2 тис. т шкідливих речовин (38,5% від загальних викидів у країні). Виникає необхідність координацій дій природоохоронних структур, органів влади.

ІV.Закріплення

П.р. 6 позначення на контурній карті основних районів вугле-, газо- і нафтовидобутку, наіто- і газопроводів

Прикріпити на настінній карті умовні знаки, що відповідають центрам видобування вугілля, нафти, газу,НПЗ.

Завдання: використовуючи карту в підручнику, визначити економічні райони, назвати великі промислові центри та індустріальні райони.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання с.97 – 104

Зберіть дані та підготуйте доповідь про один зі шляхів розв’язання проблем ефективного використання енергоресурсів.

Схожі:

Урок тренінг Хід уроку Організаційний момент Актуалізація опорних...
Основні поняття та терміни: психічне насилля, фізичне насилля, злість, агресія, жертва насилля, свідок насилля
І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Розкрити сюжет, тему та ідею ранніх творів Шевченка; розвивати уміння учнів аналізувати текст, вдосконалити навички виразного читання;...
Урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент >ІІ....
Франсіско Гойя; розвивати зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до світової культурної спадщини, естетичні смаки,...
І. Організаційний момент (підготовка класного приміщення, перевірка...
Актуалізація опорних знань (відтворюються знання, уміння, життєвий досвід учнів, необхідний для опанування нового матеріалу; перевірка...
Урок засвоєння нових знань Хід уроку І. Організаційний момент. Привітання,...
Навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови і життєві цикл вірусів; обговорити можливі...
Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку. Актуалізація...
Мета: узагальнити та систематизувати основні теоретичні положення з теми «Чотирикутники», глибше і повніше розкрити найважливіші...
Актуалізація опорних знань з теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними” До 1 уроку
Дані усні вправи можна використовувати для актуалізації опорних знань учнів при вивченні теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними”....
Урок узагальнення і систематизації знань і вмінь учнів. ХІД УРОКУ:...
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, робота в парах, робота в групах
Організація праці і виробництва на заводі
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (методом бесіди з'ясовують питання)
Тема: «Історія і фольклор». Цілі
Актуалізація опорних знань, повідомлення теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка