Урок засвоєння нових знань Хід уроку І. Організаційний момент. Привітання, перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку. ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів: Вправа «Брейнсторм»


Скачати 69.48 Kb.
Назва Урок засвоєння нових знань Хід уроку І. Організаційний момент. Привітання, перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку. ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів: Вправа «Брейнсторм»
Дата 04.01.2014
Розмір 69.48 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
Тема: Неклітинні форми життя. Віруси, їх будова, життєві цикли

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови і життєві цикл вірусів; обговорити можливі шляхи виникнення вірусів; порівняти віруси з клітинними формами життя.

Розвиваюча: розвивати активну пізнавальну діяльність учнів; аналітико – синтетичне мислення

Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я; уважність, спостережливість під час роботи таблицями, комунікабельність, уміння співпрацювати.

Обладнання: Фотоматеріали, малюнки, презентація «Неклітинні форми життя. Віруси.»

Терміни і поняття: Царство Віра, неклітинні, пріон, капсид, геном, віріон.

Міжпредметні зв’язки: хімія, математика, література.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань..

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання, перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів:

Вправа «Брейнсторм» («Мозковий штурм»)

Давайте згадаємо, які таксони існують в систематиці:

Які імперії? Надцарства? Царства? Підцарства?

Які особливості будови клітин еукаріотів? Прокаріотів?

Пояснити ускладнення організації еукаріотів порівняно з прокаріотами?

Що таке реплікація?

Які є методи зараження інфекціями? (фізичний контакт, повітряно-краплинний, через кров, статеві відносини, організмами-переносниками(сказ-собаки, кажани, лисиці)

Які є збудники інфекцій? (бактерії, гриби, алергени, найпростіші і віруси)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. А що ви знаєте про віруси? Давайте проведемо

Вправу «Асоціювання» (хвороби, Віра, грип, СНІД, гепатит, сказ, карантин,) терміни залишаються на дошці до кінця уроку, потім дописуються нові терміни).

Видно, що деякі знання про віруси ви маєте, але я думаю, що вас зацікавить це невідоме царство – царство Віра. ( з латині – отрута)

ІУ. Повідомлення теми і мети уроку: - Отже, сьогоднішня тема «Неклітинні форми життя. Віруси»

У. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу:

Міні – лекція: Зачитується вірш «Вірусна ода» Додаток 1

Пояснення матеріалу. Створення СК:

1.На даний час в організмі людини відомо близько 500 вірусів, а царство об’єднує більше трьох тисяч видів, які поділяються на 3 основні групи:




Віруси





Тварин

Рослин

Бактеріофаги(бактерій)


Віруси представники самої простої форми життя. Вони не їдять, не ростуть, але здатні розмножуватися, і притому, лише в клітинах інших організмів. В клітинах він веде себе як жива істота, розмножується, а потомки його несуть в собі всі ознаки батьків. Поза клітиною він мінералізується.

2.Уперше описав віруси ботанік Д.Й.Івановський у 1892р.учений вичвив. Що збудник тютюнової мозаїки проходить крізь фільтр, який затримує бактерії, а екстракт цієї рослини зберігає здатність викликати захворювання у здорових рослин.

У 1898р голландець Бейєринк ввів термін «вірус», хоча про нього говорив ще Луї Пастер.

Німецький бактеріолог Ф.Леффлер у 1897р. виявив збудника ящура ВРХ.

Американець В.Рід у 1901р. виявив вірус жовтої пропасниці у людини.

Француз Луї Пастер у 1885 р. перевірив на людині дію вакцини проти сказу.

Характеристика

Вірусів


Паразити клітин


Не ростуть, не їдять

Відсутня клітинна будова і

обмін речовин

Присутній один тип нуклеїнових кислот (ДНК або РНК)

Малий об’єм генетичної інформації


Лінійної або спіральної форми

Здатні до кристалізації




3. Будова вірусів:

Прості: молекула ДНК чи РНК, оточена тільки білковою оболонкою _ капсидом. Форма: паличкоподібна, нитка, кулька. (тютюнова мозаїка, мозаїка яблуні.)

Складні: має ще одну оболонку – суперкапсид, яка формується із мембрани клітини хазяїна (ВІЛ, герпес)

4. Механізм проникнення вірусів в організм:

У вірусу серцевина з ДНК або РНК та одна або дві білкові оболонки.

І стадія - Поверхневі антигени як цвяхи усівають зовнішню оболонку. Спочатку вірус своїми «цвяхами» (поверхневими білками) приклеюється до рецепторів поверхні клітини - господаря. Частина або весь вірус проникає в клітину, поступово втрачаючи свою оболонку.

ІІ стадія – НК вірусу копіюються з власних матриць і матеріалу клітин – господаря (хімічних елементів). Після реплікації НК утворюються нові віруси.

ІІІ стадія – вірус виходить з клітини шляхом «вибуху» після збільшення клітини та її загибелі. Але не всі віруси руйнують клітини, наприклад герпес – утворює міхурці. Вірус поширюється далі і інфікує нові клітини.

Стадії

виникнення

вірусної хвороби


І - приклеювання

ІІ - копіювання

ІІІ – вихід з клітини



Висока специфічність вірусів стосовно клітин хазяїв: часто віруси уражують лише певний тип клітин якогось виду організмів.

Так, вірус поліомієліту уражує лише нервові клітини людини, а вірус тютюнової мозаїки — клітини листків тютюну.

5. Життєвий цикл вірусів:

І фаза: віріон поза клітинами живих організмів, здатні кристалізуватися.

ІІ фаза: усередині живих клітин.

Проникають через механічні пошкодження клітинної стінки, а у тварин можуть маскуватися під якусь хімічну макромолекулу і клітина сама їх поглинає шляхом ендоцитозу. Бактеріофаг просто проколює мембрану і впорскує всередину НК, як медичний шприц.

УІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивчені матеріалу.

  • Завершити вправу «Асоціювання»

  • Вправа «Еврика»:

То чому ж вони не їдять, не ростуть? ( не мають власного апарату синтезу білків – не здатні ні до живлення, ні до самостійного розмноження)

Що трапляється з клітинами після зараження? (гинуть або функціонують аномально)

Як називається наука, що вивчає віруси? (вірусологія)

Давайте спробуємо зробити визначення цього терміну.( наука, що вивчає будову, функції, властивості вірусів, шляхи передачі та способи лікування і профілактики вірусних захворювань

Як ви вважаєте, звідки виникли віруси? (варіанти відповідей учнів)

УІІ. Узагальнення і систематизація знань.

Вправа «Літературна сторінка» Учень зачитує вірш.

Заполонив планету вірус, який потрохи все вбиває.

Та це не язва, що з Сибіру й чуми також ніде немає.

Це інший вірус, з іншим складом, він є хитріший, розумніший.

Хоча втілився злісний задум, та вірус цей не є сильніший.

Міцний імунітет природи, він захищатись починає.

І всякі вибрики погоди усе частіше посилає.

Тайфуни, бурі, сильні зливи...І землетруси ще в придачу.

Ви не лякайтесь, це не диво - буде і ще щось на додачу.

Це організм так реагує на ось таку дивну причину.

На того, хто хитро полює на звичайнісіньку людину.

«Це ми - той вірус небезпечний, що Землю впевнено вбиває.»

Все нищить вірус безсердечний, а каже, що допомагає.

Та організм природи сильний, не важко буде їх здолати.

І дух природи стане вільний й нормально далі існувати.

Тож слід нам висновки зробити, чи слід природу дратувати.

Якщо ми хочем й далі жити, то краще їй не заважати.

УІІІ Підсумки уроку: на кінець можна сказати, що віруси стали одним із головних інструментів сучасної біології. З їх допомогою вирішуються важливі проблеми, які саме, вам це буде домашнім завданням.

Оцінювання учнів.

ІХ Повідомлення Д/з пар.
Додаток 1 «Вірусна ода» (автор Монастирська А.П.)

Ми прибульці з іншої планети,

А між собою там ми як брати.

Наше плем’я бойове і войовниче

Знищити живе по світі постановило наше віче.

Ми вам принесли СНІД і гепатит

Сказ, віспу, грип і поліомієліт

Вітряну віспу, ящур, поліоедроз,

Енцефаліт, трахому, герпес, грануломатоз.

Чуму, краснуха, кір і паротит

І дещо з онко, а у рослин -

І мозаїчність, і кучерявість, і жовтичність.

Ти нас не бачиш, хоч і знаєш

Поза клітинами нас зустрічаєш.

Де «серце» - там ДНК чи РНК

Зверху захист «ящик» - то капсид.

Найбільші з нас—це герпес й грип.

А то вже маленькі, мінливі і нечепурненькі

Істоти несимпатичні, прості й паразитичні.

Кубічний і спіральний тип симетрії

І ще без певної симетрії

І в оболонках, і без - той капсид десь щез.

А чи живі ми – це вже проблема,

Про це відомо мало. Для всіх народів світу це дилема.

Кристалізуємось, не ростемо, без метаболізму,

Не здатні самі жить без організму.

Горизонтально переносим гени:

У попелиць і у рослин теж є проблеми.

З нас роблять вектори і ми регулюєм популяції.

Ми санітари свого роду і регулюємо природу.

На нас наслали інтерферон,

Серед вірусних ліків він – Цар – барон.

Ацикловір і ремантадин – на щастя це все, а є ще карантин.

І щеплення і профілактика –

Такими темпами не скоро зникне ваша Галактика.

Моральність перш за все! Наркотикам – двобій!

Кров – на контроль! Карантину – дій!

Схожі:

І. Організаційний момент (підготовка класного приміщення, перевірка...
Актуалізація опорних знань (відтворюються знання, уміння, життєвий досвід учнів, необхідний для опанування нового матеріалу; перевірка...
Урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент >ІІ....
Франсіско Гойя; розвивати зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до світової культурної спадщини, естетичні смаки,...
Урок узагальнення і систематизації знань і вмінь учнів. ХІД УРОКУ:...
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, робота в парах, робота в групах
Урок тренінг Хід уроку Організаційний момент Актуалізація опорних...
Основні поняття та терміни: психічне насилля, фізичне насилля, злість, агресія, жертва насилля, свідок насилля
Тема по програмі
Організаційний момент. Привітання, перевірка готовності учнів до заняття, перевірка присутніх
Тема по програмі
Організаційний момент Привітання, перевірка готовності учнів до заняття, перевірка присутніх
Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку. Актуалізація...
Мета: узагальнити та систематизувати основні теоретичні положення з теми «Чотирикутники», глибше і повніше розкрити найважливіші...
І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Розкрити сюжет, тему та ідею ранніх творів Шевченка; розвивати уміння учнів аналізувати текст, вдосконалити навички виразного читання;...
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку І. Актуалізація...
Мета. Узагальнити й систематизувати знання учнів про розв'язування задач на відсо­тки усіх видів
Уроку: засвоєння нових знань Хід уроку
Навчальна: ознайомити учнів з поняттям «глобальна проблема», з’ясувати необхідність природоохоронних заходів з метою охорони середовища...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка