Заняття


Скачати 92.65 Kb.
НазваЗаняття
Дата09.05.2013
Розмір92.65 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
ІНТЕГРОВАНА ДІЛОВА ГРА З АГРОНОМІЇ «ФЕРМЕРИ»

Савустьяненко Т.Л

Інститут післядипломної освіти

інженерно-педагогічних працівників УМО

Використання ігрових технологій у навчально-виховному процесі являється одним з актуальних напрямків організації навчальної діяльності. Ділові ігри мають розширювати сприйняття учнями навчального матеріалу. Саме вони дозволяють в рамках навчальної дисципліни в повній мірі ефективно застосувати міжпредметні зв’язки і показати єдність та наступність навчального матеріалу при підготовці фахівця. В рамках дисципліни дозволяють виявити прогалини в знаннях і безболісно їх ліквідувати, а також значно розширити навчальний матеріал без перевантаження учнів.

Мета нашої роботи показати застосування ділової гри з агрономії у навчанні.

Тема заняття: Методи боротьби з бур’янами

Час проведення: 2 години, як ввідне або підсумкове навчальне заняття

Ключові поняття: агротехніка, хімізація, економіка, продуктивність земельних угідь, прибуток, біологічні об'єкти, екологічні чинники (абіотичні, біотичні, антропогенні), значення рослин в житті людини, живлення рослин.

Актуальність: Питання екології в сучасному житті є найбільш злободенними і важливо формувати в підростаючого покоління екологічне мислення, прагнення охороняти природу, виконувати закони, які захищають навколишнє середовище. Учням необхідно усвідомлювати, що організми між собою взаємозв’язані, що допомагає підвищити врожайність через урахування впливу одних рослин на інші. Важливо шукати оптимальне використання різних типів добрив за показниками: витрати/прибуток, еколого-економічні заходи/прибуток.

У діловій грі моделюється дискусія і прийняття рішень з цієї проблеми.

Навчальні цілі: ознайомити учнів з природними й економічними аспектами сільського господарства, видами боротьби з бур’янами.

Завдання ввідного уроку:

  • виявити рівень знань учнів щодо взаємодії організмів між собою;

  • визначити ступінь розвитку їхніх практичних знань, умінь працювати з рослинами.

Завдання завершального уроку:

  • перевірити глибину знань і розуміння вивченого матеріалу;

  • розширити знання за вивченою темою;

  • вивчити міру застосування теоретичних знань, отриманих на уроці до практичних завдань;

  • створити умови для самостійної діяльності (робота з фермерським наділом);

  • розвивати уміння логічно доводити свою точку зору;

  • сприяти пошуку правильного вирішення проблеми;

  • забезпечити обговорення роботи команди на фермерських угіддях і виявити пропуски в знаннях;

  • виробити правильні рішення, розглянути альтернативні варіанти дати їм оцінку з точки зору відповідності завданням гри

Виховні цілі: сприяти формуванню критичного мислення, умінню культурного спілкування в дискусії; уміння чітко виражати свої думки; розвивати навички самодисципліни.

Варіабельність:

  1. Перш за все, відрізняється ввідний урок від завершального за поставленими завданнями.

  2. Для посилення економічного аспекту слід ввести розцінки на сільськогосподарську продукцію (не забудьте вартість місця на ринку, транспортні витрати, податки тощо).

  3. Можна проводити гру в позаурочний час, або поєднати урок теоретичного і практичного навчання.

  4. Можна збільшувати час проведення гри, комбінувати теоретичне і практичне навчання.

  5. Можна перейти до міждисциплінарної гри – об’єднати зусилля викладача спецдисципліни, біолога та економіста.

Розбір гри педагогом

А) Передбачається, що будуть знайдені відповіді на наступні питання:

  1. Чи всі поставлені завдання були виконані?

  2. Що учні нового довідалися і чому навчилися під час гри?

  3. Чи сприяє гра навчанню або це контроль знань?

Б) Заслухати загальну оцінку уроку учнями.

Оцінка роботи учнів педагогом

  1. Установити ступінь активності учнів, чи усі вони справилися з рольовими завданнями.

  2. Можна вирішити проблемне питання або ситуацію: «Чи можливі інші варіанти рішення проблеми?»

  3. Оцінити важливість матеріалу, що вивчається.

  4. Яка форма уроку (або позакласної роботи) більше сподобалась?

  5. Виявити позитивні та негативні моменти такого способу отримання знань.

  6. Провести (якщо це заняття було в формі уроку) контрольне опитування щодо засвоєння матеріалу (5-10 хв.), термінів, понять, положень.


Методичні вказівки викладачу:

Для проведення гри необхідно мати:

  • на учня по одному аркушу чистого паперу з альбому для малювання;

  • на команду по одному аркушу ватману з картою фермерських угідь з рис. 1;

  • для двогодинного заняття потрібно не більше 4-5 команд;

  • набори кольорових олівців або фломастерів;

  • малюнки рослин, які необхідно буде “висаджувати”;

  • малюнки рослин й їхні умовні позначення; наприклад, капуста - к, картопля - К.

Пам'ятаєте! На “грядках” розташовуються не малюнки рослин, а їх умовні позначки. Це дозволить Вам розглянути і питання внутрішньовидової боротьби рослин (як густо їх можна саджати і чим це можна пояснити і т.д.) і прискорить час проведення гри.

  • проведіть інструктаж, як потрібно “саджати” рослини: наявність грядок, стежин;

  • зверніть увагу на схему земельного наділу: на ньому протікає річка Вовча (до 50 см ширина і 10 -15 см глибина), ґрунт не однорідний (піщаний, глинистий, чорноземний) з похилом у бік річки. Є і колодязь.




Рис. 1. Карта фермерських угідь


  • план городу краще всього мати на малюнку, але можна накреслити і на дошці (в цьому випадку легко показувати, як “саджати город”).

Основна мета тих, хто грає: отримати максимальний прибуток зі свого наділу. Для цього їм потрібно правильно насадити рослини, провести заходи щодо вирощування рослин і ведення боротьби з бур'янами. Гра може проводитися і як індивідуальна робота, і як групова, і як комбінована. Оцінюється і те й інше в кінці уроку.

Вчитель має звернути увагу на наступні положення:

1. Можна отримати додаткову економічну вигоду, якщо рано навесні посадити дрібний лук на зелень і редис (можна під плівку для створення парникового ефекту).

2. Рослини необхідно розбити на групи за ставленням до вологи (адже їх потрібно поливати) і сонця, а також за значимістю для людини і іншими чинниками (табл.1).

3. Виходячи з пункту 2, слід насадити рослини приблизно так:

а) вологолюбні - ближче до колодязя на чорноземі (окрім кукурудзи);

б) ті, що потребують більше солей - на піщаних і глинистих ґрунтах;

в) соняшник і горох (квасоля) посадити поруч в лунку, ці рослини не заважатимуть одна одній, а допомагатимуть;

г) горох можна висадити і по периметру ділянки - буде живопліт, адже його стебла чіпляються одне за одне;

д) кукурудзу і щавель - краще недалеко від струмка;

е) картоплю - недалеко від колодязя, але далі ніж огірки, помідори і капусту;

ж) лук і часник - добре відлякують комах, їхніми грядками можна розмежувати посадки інших рослин.

Таблиця 1

За значимістю для людини

По відношенню

до середовища

Лікарські, вітамінні: кропива, ромашка, мак, кульбаба - в той же час город засмічують, їх слід залишити на доріжках, по берегу річки

Вологолюбні: помідори, огірки, кукурудза, капуста

Каліна - вологолюбна, добре укріплює береги річки, підтримує рівень води

Для визрівання потрібно багато світла: кавун, гарбуз

Служать живильними речовинами

Потрібна підпора: квасоля, горох




Останні помірно потребують всіх чинників зовнішнього середовища


4. Потрібно пам'ятати про внутрішньовидову боротьбу: наприклад, моркву, буряк можна посіяти густіше, а влітку використовувати для споживання дрібніші коренеплоди, тоді восени вийде більший урожай. Кукурудзу також можна посадити густіше, а проростки використовувати для прокорму тварин (якщо вони у вас є), якщо це не потрібно, то доки кукурудза зростає, між її стеблами добре розвинеться редис. А між соняшниками можна посадити квасолю.

Інструкції для учнів по підготовці до гри

Рольові завдання

Агрономи (А, Б, В) по оцінки діяльності учнів повідомляють інформацію про заходи, які сприяють підвищенню врожайності.

Екологи (А, Б) повідомляють інформацію про міжвидові та внутрішньовидові відносини серед рослин (див. в матеріалах для педагога).

Експерт (частіше виступає педагог) дає консультацію.

Фермери (бригади чи індивідуально) розробляють проекти робіт на власній ділянці, розкривають сутність боротьби з бур’янами та перспективи розвитку власної діяльності.

Питання, які допоможуть учням впоратися із завданням:

  1. Чому підібрані ці рослини?

  2. Чому серед них є бур'яни.

  3. Чи потрібно їх розсаджувати?

  4. Чому одні рослини садять близько одну від одної, а інші далеко?

  5. Як рослини залежать від зовнішніх умов?

  6. Як підвищити врожай с/х культур?

  7. Які прийоми агротехніки можна застосувати на вашій ділянці?

  8. Чи впливають рослини одна на одну?

  9. Що таке врожайність?

  10. Які ви знаєте заходи щодо підвищення врожайності.
Хід гри



Інтрига: Фермери взяли в оренду певну земельну ділянку для розробки проекту посіву сільськогосподарських культур і мріють отримати найбільший прибуток, тому вони вчаться і одночасно розробляють проекти власної діяльності.
ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП:

  • підготовка рольових завдань (наповнення ролей здійснюється учнями самостійно, при цьому педагог виконує функцію консультанта)

  • підготовка повідомлень

  • перевірка методів боротьби з бур’янами в позаурочний час (як варіант)

  • навчитися робити розрахунки врожайності


ІГРОВИЙ ЕТАП:
I етап. Навчання у агрономів:
А – агротехніка підвищення шпаристості ґрунту;

підвищення водопроникненості та аерації;

посилення мікробіологічних процесів;

знищення бур’янів.
Б – хімізація внесення добрив;

знищення бур’янів;

поліпшення структури ґрунту.
В – біологічні об’єкти добрива;

підвищення фітосанітарного стану ґрунту;

знищення бур’янів.
IІ етап. Навчання у екологів.
Внутрішньо видові відношення, міжвидові відношення, роль тварин у підвищенні родючості ґрунтів, екологічні фактори грунту
IІІ етап. Група поділяється на бригади, кожна з них розробляє свій проект і доповідає. Слід розробити шляхи отримання максимального врожаю сільськогосподарських культур. В кінці доповідей агрономи, екологи й експерт висловлюють свою думку щодо проектів.
IV етап. Позаурочна самостійна робота учнів «Методи боротьби з бур’янами» (доповіді, бригада самостійно чи методом жеребкування обирає метод).
Бригада № 1
агротехнічний: обробка ґрунту (лущення, оранка, культивація, обробка парів), додержання сівозмін, скошення узбіч доріг, каналів.

агротехнічний лущильник;

плуг;

борона;

культиватор.

Бригада № 2
хімічний: застосування хімічних речовин, тобто гербіцидів.

хімічний Раундап;

Фюзілад-Форте;

Сатіс;

Діален.

Бригада № 3
біологічний: застосування комах, грибів, бактерій та вірусів.

біологічний муха-фітоміза;

каліфорнійська совка;

гриб-альтернарія;

сік дурману.
V етап. Агрономи разом з екологами та експертом дають оцінку, доповнюють відповіді учнів.

VI етап. Обговорення питання: «Який же метод більш екологічно чистий, ефективний й економний?»

Додати документ в свій блог або на сайт

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з тактичної підготовки з начальницьким...
ТЕМА ЗАНЯТТЯ №2 : Гасіння пожеж на об’єктах елеваторно-складского господарства, млинових і комбікормових підприємствах

Тема заняття: Модель здоров’я. Мета заняття
Мета заняття: розширити інформацію про поняття «здоров’я», та фактори, що впливають на його формування

Програми роботи гуртка МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ГУРТКА
У методичній розробці заняття «Програмне забезпечення для опрацювання мультимедійних даних Windows Movie Maker. Створення кліпів»...

Онищук В. А. Типы, структура и методика заняттяа в школе
Заняття, що є складними педагогічними утвореннями, як і всі складні явища, можуть бути поділені на типи за різними ознаками. Заняття...

ПЛАН-КОНСПЕКТ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ З ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ на тему «Тема заняття.»

Тема заняття
Мета заняття: навчити учнів створювати WEB- документи засобами текстового редактора Word

Зміст Назва заняття
Заняття для батьків учні яких здійснюють вибір профілю у 7 (3) класі Сарненської гімназії

Перше заняття Вступна бесіда
Очікувані результати: Готовність до роботи в певному режимі і за темою, усвідомлення учасниками сенсу заняття

ЗАНЯТТЯ
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Організація роботи ГДЗС при високих і низьких температурах. Відпрацьовування нормативів ГДЗС №5; 7

Заняття гуртка з теми «Життя як подвиг» Мета заняття
Обладнання: картки з висловами вченого, таблиці для заповнення учнями, портрет Д. Менделєєва, комп’ютер, стікери, диск з презентаціями,...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка