Україна в подіях Північної війни


Скачати 112.36 Kb.
Назва Україна в подіях Північної війни
Дата 26.10.2013
Розмір 112.36 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи




Тема: Україна в подіях Північної війни
Мета: визначити, яке місце посідала Україна у подіях Північної війни, схаракте­ризувати хід та наслідки повстання гетьмана Івана Мазепи проти Росії, визна­чити роль гетьмана Івана Мазепи в українському національно-визвольному ру­сі; пояснювати причини повстання Мазепи проти московського царя; визначати наслідки Полтавської битви для українських земель; розвивати в учнів уміння давати характеристику історичним особам, визначати їх роль в історії України, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, вміння вести дис­кусію, висловлювати й аргументувати власну точку зору, вчити учнів культури спілкування.
Основні поняття:

Північна війна,

Полтавська битва,

мазепинці.
Основні дати:

1700-1721 – Північна війна

29-30 жовтня 1708 р. – Українсько-шведський союз

2 листопада – знищення Батурина

27 червня 1709 р. – Полтавська битва
Обладнання: підручник історія України, 8 клас, О. Струкевич, І. Романюк, Т. Пірус, карта, документи – підручник, портрети історичних діячів даного періоду.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні визначать місце України у Північній війні, засвоять перебіг подій та наслідки повстання Івана Мазепи, складуть історичний портрет І. Мазепи, оцінять його внесок у національно-визвольний рух, проаналізують наслідки Полтавської битви, вдосконалять навички встановлення причинно-наслідкових зв’язків та роботи з історичними джерелами.
Структура уроку:

  1. Організаційний момент (2 хв.)

  2. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)

  3. Актуалізація і визначення теми уроку (5 хв.)

  4. Вивчення нової теми (24 хв.)

    1. Українсько-шведський союз (5 хв.)

2. Воєнно-політичні акції російського царя проти українців (5 хв.)

3. Полтавська битва (5 хв.)

4. Гетьман Іван Мазепа в історії України (5 хв.)

5. Кость Гордієнко (4 хв.)

  1. Закріплення матеріалу (7 хв.)

  2. Домашнє завдання (2 хв.)

  3. Оцінювання учнів (2 хв.)


ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент уроку




  1. Мотивація навчальної діяльності. Ставлення до історичної постаті І. Мазепи в історичній літературі є неоднозначним. За радянської доби його називали зрадником, сьогодні перед нами він постає борцем за свободу України. То хто ж він, зрадник. Чи національний герой? Саме на сьогоднішньому уроці ми намагатимемося з’ясувати це питання та кожен з вас висловить свою точку зору з даної проблеми.




  1. Актуалізація знань учнів

Бесіда

  1. За яких обставин Іван Мазепа був обраний гетьманом Лівобережної України?

  2. Охарактеризуйте основні напрямки його внутрішньої і зовнішньої по­літики.

  3. Якої зовнішньополітичної орієнтації дотримувався Мазепа на початку свого гетьманування? Чому?


IV. Вивчення нового матеріалу

1. Українсько-шведський союз

29-30 жовтня 1708 р. між королем Карлом ХІІ та гетьманом Іваном Мазепою були досягнуті домовленості щодо ведення спільної боротьби. Шведська армія могла залишатися в Україні на зимовий постій, гетьман дозволяв розміститися шведам в українських містах-фортецях. Під час походу Карла XII на Москву гетьман мав приєднатися до нього з козацьким військом, постачати шведам харчі та фураж.

Наприкінці березня 1709 р. у Великих Будищах був укладений договір між Карлом XII, Мазепою та Запорозькою Січчю. Він передбачав: Україна мала стати незалежною державою з титулом князівства та довічною владою гетьмана-князя. До території князівства мали ввійти землі Гетьманщини та відвойовані в Московії землі, що належали українському народові з давніх часів. Шведський король зо­бов’язувався: захищати Україну від усіх ворогів, коли про це проситимуть гетьман і “стани”, і не претендувати на титул князя України чи командувача збройних сил князівства. Україна зобов’язувалася виступати воєнним союзником Швеції та на­давати для дислокації шведських бойових підрозділів українські міста: Стародуб. Малин, Батурин, Полтаву, Гадяч.
Бесіда за питаннями

  1. Як ви вважаєте, чому в ході Північної війни змінилася зовнішньополі­тична орієнтація Івана Мазепи?

  2. Що змусило Мазепу піти на угоду зі шведами? Висловіть свою думку з даного питання.


Робота з таблицею

Учні, заслухавши розповідь учителя, мають опрацювати зміст таблиці й дати відповіді на запитання.

Умови українсько-шведського договору (1708)

  • Україна стає незалежною і вільною. Усі землі, загарбані Москвою, поверта­ються назад Україні.

  • Шведський король зобов’язувався захищати Українську державу від ворогів, коли про це попросить гетьман.

  • Мазепа стає довічним князем України.

  • Шведський король не має права претендувати на посаду князя в Україні, але для стратегічних потреб шведське військо має право займати п’ять українських міст: Стародуб, Мглин, Батурин, Полтаву, Гадяч

Завдання

  1. На яких умовах І. Мазепа домовився з Карлом XII?

  2. Що змусило Мазепу піти на угоду зі шведами? Висловіть свою думку щодо цього.

  3. Як ви вважаєте, яким чином угода Мазепи була сприйнята на Україні?


2. Воєнно-політичні акції російського царя проти українців

Довідавшись про перехід Мазепи на бік Карла XII, Петро І почав діяти над­звичайно швидко, енергійно, підступно й жорстоко. Він видав маніфест до укра­їнців, у якому назвав Мазепу “зрадником”, звинуватив його в намірах віддати Україну Польщі, а православні церкви й монастирі – уніатам. Усі податки, по­бори й повинності, нав’язані українцям ним же самим, навіть свавілля москов­ських військ, Петро І видав за зловживання гетьмана. Одночасно він наказав О. Меншикову здобути й зруйнувати гетьманську столицю – Батурин.

Знищення Батурина. Це було складним, навіть не­реальним завданням. Адже столицю захищали потужні укріплення з понад двома десятками гармат. За ними стояв міцний гарнізон з достатніми запасами продо­вольства й боєприпасів. Місто легко витримало перші штурми й готове було боронитися до підходу україн­ських чи шведських частин. Проте долі тисяч людей перекреслив негідний вчинок зрадника – старшини Івана Носа, який показав московським нападникам потаємний вхід до фортеці. Батурин був захоплений 2 листопада, повністю зруй­нований, а всі мешканці (навіть жінки та немовлята) винищені. Узятих у полон козаків і старшин люто катували, щоб якомога більше деморалізувати, а потім Меншиков звелів поприв’язувати замордованих до дощок і сплавляти їх по річці Сейм. Московський цар розпочав терор проти українського народу, щоб за­лякати його, позбавити волі до боротьби.

З цією ж метою в Лебедині, де розмістилася штаб-квартира Петра І, облаштували катівні й розпочали масові тортури й страти українців, запідозрених у зв’яз­ках з гетьманом чи симпатіях до нього. Усі дії московського уряду мали на меті: посіяти страх, зламати дух свободи й незалежності, стерти зі свідомості українців ідею національної самобутності.

Зруйнування Січі. Наприкінці березня 1709 р. 8-тисячний загін запорожців на чолі з кошовим отаманом Костем Гордієнком, прибув у район дислокації нових со­юзників. Відповіддю Петра І став наступ на запорозькі землі. Московити спалили й винищили січові села, зимівники, містечка: Келеберду, Старий і Новий Кодаки.

Трагедія Батурина повторилася в м. Переволочній. Після тривалих боїв і об­логи впала Січ-фортеця, полонених січовиків було по-варварськи страчено, а їх­ні тіла на плотах спущено Дніпром за течією. Січову фортецю пограбували й зрівняли із землею.

Петро І був задоволений “знищенням проклятого місця, яке коренем зла і надією неприятелям було”. Адже сплюндрування Січі як символу волелюбнос­ті українського народу наближало його мету – зламання духу опору українців.
Робота з текстом підручника

  • 1-а група. Знищення Батурина та його мешканців.

  • 2-а група. Зруйнування Запорозької Січі.

  • 3-я група. “Страта Мазепи”.


Запитання

  1. Як ви вважаєте, знищення Батурина і Запорозької Січі було лише пом­стою російського царя?

  2. Справа “мазепинців” тривала З0 років. Як ви вважаєте, чому царизм так затято переслідував прихильників І. С. Мазепи?




  1. Полтавська битва

Навесні 1709 р. шведський король Карл XII вирішив неспішною облогою Полтави заманити головні сили російської армії на Полтавщину й тут провести генеральний бій. Як виявилося, краще за нього підготувався Петро І. Він зумів виставити армію в 50 тис. солдатів і козаків.

У Карла XII було 31 тис. багнетів і шабель. Високий рівень бойової підготов­ки шведів урівноважував чисельну перевагу росіян. Але шведи мали лише 6 гар­мат проти 102. Битва відбулася 27 червня. Вона тривала з 5-ї до 11-ї години й за­кінчилася відступом шведів.

До поразки спричинилося й поранення шведського короля, через що він не зміг особисто повести свою ар­мію в бій.

Відступ. Карл XII та Іван Мазепа переправилися через Дніпро й відступили із залишками своїх військ до Бендер, що належали Туреччині. Важкий відступ висна­жив старого гетьмана. Після прибуття до Бендер він захворів, а через тиждень, у ніч з 21 на 22 вересня, 1709 р. помер. Спочатку його поховали в с. Варниці, а в березні 1710 р. труну перенесли до кафедральної церкви монас­тиря Святого Юрія в Галаці.
Робота з ілюстраціями та картосхемою Полтавської битви

  1. Які моменти Полтавської битви зображені на ілюстраціях?

  2. Охарактеризуйте наслідки Полтавської битви для України.


Робота з картою

Використовуючи карту атласа “Гетьманська Україна за Івана Мазепи (1687-1709)”, виконайте завдання.

  1. Коли царські війська знищили м. Батурин?

  2. Назвіть дату знищення Чортомлицької Січі.

  3. Покажіть місце вирішальної битви між Петром І і Карлом XII. На чиє­му боці у цій битві виступив І. Мазепа, запорожці на чолі з Костем Гордієнком?

  4. Назвіть міста, через які проходив маршрут втечі Карла XII та І. Ма­зепи.

  5. На території якої держави знаходилось місто, де помер гетьман Іван Мазепа?


4. Місце Івана Мазепи в історії України

Політичні обставини, що склалися в Гетьманщині, не давали можливості І. Мазепі пропагувати свої погляди протягом усього його гетьманування, за винятком кількох останніх місяців. Цим і скористалися вороги української державності.

Вони впродовж століть прищеплювали українцям відразу до особи та дій Мазепи. Слівцем “мазепинець” таврували українців, які виступали проти ім­перського гніту. Лише в сучасній незалежній Україні ми можемо гідно оцінити його життя й діяльність, стверджуючи, що він служив Україні, її культурі, вірі, державності, соборності. І його ім’я нікому не вдасться викреслити з народної пам’яті.

Завдяки політиці гетьмана Мазепи українська культура піднялася на вищий рівень розвитку. Його господарська та соціальна політика дала змогу Укра­їні розширити позиції в міжнародній торгівлі. Між­народна політика гетьмана значно зміцнила позиції України в Причорномор’ї. Головним його досягненням стало об’єднання Лівобережної та Правобережної України.

Збройний виступ гетьмана Мазепи проти Росій­ської імперії примусив її відмовитися від планів лікві­дації українського суспільного ладу та політичного устрою на десятки років. Нарешті, він продемонстру­вав, що Україна не втратила здатності захищати свої інтереси та самобутність.
5. Кость Гордієнко

Питання про роль Костя Гордієнка вивчається шляхом повідомлення учня. Учні висловлюють свої думки щодо цього питання, а потім роблять висновок.


  1. Узагальнення та систематизація знань

Робота з ілюстраціями

На закріплення можна роздати групам на парти портрети історичних діячів: Карла XII, Петра І та Івана Мазепи. Розглянувши їх, учні повинні сказати, хто зображений на ілюстрації, і дати відповідь на запитання.

Яку роль відіграли ці особистості в історії України на початку XVIII ст.?


  1. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника параграф 31.

  2. Засвоїти зміст нових понять та вивчити дати.

  3. Творче завдання: дати відповідь на проблемне питання уроку.


VII. Оцінювання учнів

Тести
1. Про яку історичну особу йдеться:

- кошовий отаман, який підтримав антимосковське повстання І. Мазепи;

- приєднався до українсько-шведського союзного договору:

а) І. Сірка; б) М. Ханенка; в) П. Калнишевського; г) П. Сорочинського;

д) К. Гордієнка.

2. Вставте пропущене. У листопаді ________ російські війська на чолі з

О. Меншиковим жорстоко розправилися з гетьманською столицею – містом_________.

3. Розкажіть про Полтавську битву.

4. Охарактеризуйте зміст українсько-шведського союзного договору.

5. Яку роль відіграв І. Мазепа в українському національно-визвольному русі?

Тести
1. Про яку історичну особу йдеться:

- у 1704 р. його обрали королем Речі Посполитої;

- І. Мазепа у 1706 р. вів з ним переговори про федерацію України з Річчю Посполитою:

а) Августа II; б) Карла XII; в) Яна Казимира; г) Станіслава Лещинського; д) Яна Собеського.

2. Вставте пропущене. Після проголошення І. Мазепи зрадником, на Старшинській раді у Глухові в________ р. гетьманом був обраний_________.

3. Розкажіть про становище українського народу в роки Північної війни.

  1. Чому і як було зруйновано Чортомлицьку Січ?

5. Які причини викликали повстання І. Мазепи проти Московії?

Схожі:

"Україна в роки Другої світової війни та Великої Вітчизняної війни"
Бажання учнів отримати перемогу, є стимулом до ретельної підготовки, до постійного повторення пройденого матеріалу
Тема: Країни Північної Америки
Позначте на контурній карті Північної Америки кордони і столиці п'яти країн цього регіону (за вибором)
ІІІ. Країни Північної та Західної Європи Тема: Інтеграційні процеси...
Мета: Ознайомити учнів з основними тенденціями розвитку країн північної та Західної
ІІІ. Країни Північної та Західної Європи Тема: Інтеграційні процеси...
Мета: Ознайомити учнів з основними тенденціями розвитку країн північної та Західної
Інформаційна картка послуги
Встановлення статусу учасника війни, інваліда війни, члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни
Інформаційна картка послуги
Видача талонів на право одержання проїздних документів (квитків) безоплатно або з 50-відсотковою знижкою їх вартості інвалідам війни,...
Уроку: Урок Тема: Води суходолу Північної Америки. Практична робота...
Мета: з’ясувати основні риси річкової та озерної мережі північної Америки; показати роль снігового й льодовикового живлення у водному...
Тема. Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». Герой оповідання як жертва війни. Мета
А протиприродну сутність війни; розвивати навички переказу прочитаного твору, зв’язного мовлення; розвивати вміння висловлювати власну...
Згідно з вимогами ISO 9001
Надання статусу та видача посвідченнь інвалідам війни, членам сімей загиблих ( померлих) учасників бойових дій та учасників війни,...
Уроку
Панченка П. П., Тимченка С. М., стіна карта «Україна в роки Другої світової війни», збірник завдань для тематичного оцінювання
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка