М.І. Поступальський ПЛАН КОНСПЕК Т для проведення лекції, додаткового заняття


Скачати 114.2 Kb.
Назва М.І. Поступальський ПЛАН КОНСПЕК Т для проведення лекції, додаткового заняття
Дата 20.04.2013
Розмір 114.2 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
` “ З А Т В Е Р Д Ж У Ю “

Начальник Головного Управління

МНС України в Миколаївській області

генерал-майор служби

цивільного захисту

М.І. Поступальський
П Л А Н - К О Н С П Е К Т

для проведення лекції, додаткового заняття

з начальницьким складом ГУМНС та підрозділів області
ТЕМА

Інструктивно-профілактичне заняття щодо навчання основам безпечного поводження особливо поза умовами служби, попередження надзвичайних подій серед особового складу”

Навчальна мета - ознайомлення особового складу з основними вимогами


заходів особистої безпеки для працівників

Час - одна академічна година ( 45 хв.)
Місце проведення – актовий зал або учбовий клас
Навчально-матеріальне забезпечення:

1. Методичні посібники з ОБЖД.

2. Діаграма показників невиробничого травматизму в підрозділах області за 2004р.

Література :

  1. ПОСІБНИК “Основи безпеки життєдіяльності”.

  2. Наказ МНС України № 14 від 10.08.2004 року “Про стан дисципліни, правопорядку в МНС України у першому півріччі 2004 року та заходи реагування”.

  3. Наказ МНС УКРАЇНИ № 128 від 18.03.2004 року “Про заходи щодо попередження травматизму, збереження життя і здоров‘я персоналу”.


Порядок проведення заняття :


  1. Організаційний момент - 2 хв. :

  • перевірка присутніх ;

  • оголошення теми і мети заняття, питання , які вивчатимуся.

2. Контроль знань - 3 хв. :

  • перевірка засвоєння раніше пройденого матеріалу.

3.Викладення матеріалу теми - 30 хв.
Питання , які вивчатимуся :

  1. Аналіз стану нещасних випадків невиробничого характеру на Україні.

  2. Основні заходи щодо попередження травматизму, збереження життя та здоров‘я персоналу МНС України.

  3. Основи безпеки життєдіяльності. Небезпеки життя – коло небезпек.

  4. Профілактика небезпек.

  5. Захист від небезпек.

6. Надзвичайні ситуації, що загрожують добробуту людини та суспільства.



Питання та його короткий зміст

Методичні вказівки :

( дати під запис; за

плакатом; навести

приклади,.)







  1. Аналіз стану нещасних випадків невиробничого характеру на Україні.


В Україні смертність населення внаслідок травм, отруєнь та інших зовнішніх впливів посідає третє місце після серцево-судинних захворювань та новоутворень. З цих причин в країні щороку зазнають травм більше 2,5 млн. людей, смертельно травмується понад 75 тисяч осіб або 200 осіб щодня. За останні десять років показник частоти смертельного травматизму зріс з 128 до 158 випадки на 100 тисяч населення, або на 23 %.

Від нещасних випадків невиробничого характеру в Україні за останні п‘ять років загинуло більше 360 тисяч осіб.

Найбільше нещасних випадків невиробничого характеру із смертельним наслідком на протязі останніх років (в 2002, 2003, 2004 роках) сталося :

  • внаслідок самогубств ( близько 12 тис. осіб щорічно);

  • внаслідок отруєння алкоголем ( близько 9 тис. осіб щорічно);

  • при дорожньо-транспортних пригодах ( більше 9 тис. осіб щорічно);

  • внаслідок вбивств (близько 5 тис. осіб щорічно);

  • внаслідок утоплень ( близько 3,5 тис. осіб щорічно);

  • внаслідок пожеж (більше 2,3 тис. осіб щорічно).

Незважаючи на заходи, що вживаються з попередження травматизму серед особового складу МНС України, кількість отриманих травм щорічно зростає приблизно на 15 %. Не неналежному рівні проводиться робота із збереження здоров‘я осіб рядового і начальницького складу та службовців. Протягом 2003 року в системі МНС України загинуло (померло) 54 особи.

Завдяки комплексу проведених організаційних та практичних заходів щодо попередження травматизму, зміцнення законності та дисципліни у 2004 році в Головному управлінні МНС України в Миколаївській області не допущено зросту кількості надзвичайних подій серед працівників.

Однак, не зважаючи на прийняті заходи щодо збереження життя та здоров‘я персоналу, активізації роботи по недопущенню травмувань особового складу, в ряді підпорядкованих підрозділів області ще не в повному обсязі виконуються завдання та вимоги визначені в Оглядах Міністерства в 2004 році. Так, за 12 місяців 2004 року допущено травмування 1 співробітника при виконанні службових обов‘язків (начальник РБГ ГУМНС капітан вн. сл. Кубрак М.В.) та 37 співробітників у побуті. Найбільша кількість випадків травмувань працівників у побуті допущено в СДПЧ-3 – 6 випадків, СДПЧ-8 – 5 випадків, ДПЧ-7 – 4 випадки, ДПЧ-14 - 3 випадки.

Одним із головних чинників такого стану справ є неналежна організація роботи на місцях з питань збереження життя і здоров‘я особового складу, порушення вимог керівних документів та низька дієвість профілактичних заходів. Ще не повною мірою застосовуються форми і методи профілактики надзвичайних подій, не здійснюється чіткий контроль за виконанням заходів та не проводиться аналіз їх ефективності.



  1. Основні заходи щодо попередження травматизму, збереження життя та здоров‘я персоналу.


На протязі 2004 року до територіальних Головних управлінь ( управлінь) МНС України направлялися ряд керівних документів та вказівок Міністерства щодо організації належної роботи по збереженню життя та здоров‘я персоналу, попередження травмування співробітників при виконанні службових обов‘язків та поза службою. В першу чергу це :

  • наказ МНС України № 128 від 18.03.2004 року “Про заходи щодо попередження травматизму, збереження життя і здоров‘я персоналу”;

  • наказ МНС України № 14 від 10.08.2004 року “ Про стан дисципліни, правопорядку в МНС України у першому півріччі 2004 року та заходи реагування”;

  • вказівка МНС України № 03-6097\273 від 07.05.2004 р та № 04-8520\273 від 25.06.2004р. “ Про заходи щодо недопущення загибелі персоналу на водоймищах”;

  • вказівка МНС України № 01-2287\273 від 24.11.2004 року “Про стан транспортної дисципліни серед особового складу МНС України та заходи щодо їх зміцнення”.

З метою збереження життя і здоров‘я особового складу МНС України в даних наказах та вказівках поставлені завдання:

  • позбутися формалізму у проведенні інструктивно-профілактичної роботи з персоналом, в першу чергу при зміні з чергувань, вибутті у відпустку або відрядження;

  • провести додаткові заняття з правил безпечного поводження, особливо поза умовами служби, у вихідні та святкові дні;

  • розглядати питання збереження життя та здоров‘я персоналу як пріоритетний напрямок роботи, стан цієї роботи аналізувати щокварталу з визначенням заходів, виконавців та покаранням винних;

  • забезпечити неухильне виконання вимог Міністра щодо дотримання правил техніки безпеки при виконанні службових обов‘язків, безпечного поводження поза службою та в побуті;

  • зосередити особливу увагу щодо проведення профілактичних заходів на сезонні небезпеки – безпека на льду, безпека у лісі, збору дикорослинних грибів та ягід, безпечній поведінки на воді, дотримання правил пожежної безпеки та дорожнього руху, правил безпеки при виявленні боєприпасів часів війни;

  • розробити та затвердити річні плани заходів щодо діяльності комісій з питань попередження травматизму;

  • збільшити кількість занять та прийняття заліків з методики надання першої медичної допомоги при травмах, кровотечах, опіках, отруєннях та вміння проводити серцево-легеневу реанімацію;

  • розробити та здійснити заходи щодо висвітлення серед особового складу питань поводження із отрутохімікатами, сильнодіючими отруйними речовинами, питання електробезпеки та безпеки користування системами газопостачання;

  • спланувати проведення в підрозділах комплексу профілактичних та виховних заходів індивідуального характеру щодо забезпечення усвідомлення підлеглим особовим складом життєвої необхідності дотримання правил особистої безпеки поза умовами служби. При цьому головну увагу приділити недопущенню проявам: особистої необережності, переоцінки власних можливостей, неадекватної оцінки ситуацій, що зможе привести до негативних наслідків;

  • підвищити виховне значення дисциплінарної практики та вимагати від керівного складу послідовного втілення в життя рішень колегій, наказів та вказівок Міністерства, вживати необхідних заходів щодо укріплення дисципліни;

  • забезпечити поширення профілактичних заходів щодо інформаційно-роз‘яснювальної роботи з попередження травматизму;

Важливий вплив на стан роботи щодо збереження життя та здоров‘я персоналу, попередження травматизму серед працівників повинні відігравати Дні дисципліни, які згідно відомчих вимог щомісяця проводяться в підрозділах області.

Проведення Дня дисципліни передбачає виховання у особового складу високої дисциплінованості та правової культури, бездоганного виконання покладених службових обов’язків, прагнення набути високої професійної майстерності, усвідомлення життєвої необхідності дотримання правил безпеки під час несення служби, гідної поведінки та особистої безпеки у побуті.

Належна організація проведення Дня дисципліни дає можливість керівництву територіальних органів управлінь, а також підпорядкованих підрозділів оперативно впливати на виховний процес, стан дисципліни та формування високої правової культури серед особового складу, вживати невідкладних заходів щодо створення в колективах здорового морально-психологічного клімату.

Завдяки безпосередній участі особового складу в даному заході забезпечується:

підвищення особистої відповідальності працівника за дотримання дисципліни і правопорядку, прийняття невідкладних заходів з профілактики надзвичайних подій, збереження життя і здоров’я особового складу;

виховання працівників на кращих традиціях Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, конкретних прикладах ліквідації надзвичайних ситуацій, гасіння пожеж, рятування людей, в дусі патріотизму, відданості Українському народові та його традиціям.


  1. Основи безпеки життєдіяльності. Небезпеки життя – коло небезпек.


На безпеку і здоров‘я людини впливають різні чинники, зокрема :

  • життєве середовище ( довкілля, побут і умови життя, транспорт, споруди та інженерні мережі, трудові та соціальні відносини, дозвілля тощо);

  • Державна система підтримки безпеки (органи правопорядку, безпеки руху, пожежної охорони, охорони праці, контролю за якістю і безпекою продукції, будівель, споруд та інженерних мереж, санітарно-епідеміологічної безпеки і охорони здоров‘я тощо);

  • індивідуальна захищеність особи ( обізнаність, вміння, мотивація, психофізіологічний стан, індивідуальні засоби захисту тощо).

Безпека життєдіяльності – це сукупність знань, вмінь, навичок і дій, що попереджують вплив на людину небезпек. Виходячи з такого розуміння при організації вивчення основ безпеки життєдіяльності необхідно розглядати такі основні напрямки цього питання :

  • які існують небезпеки життя;

  • профілактика небезпек;

  • захист від небезпек.

Людина сформувалася в умовах біосфери Землі і тісно пов‘язана з її природними явищами. З рисунку № 2 видно, що життя людини залежить від природних і антропогенних небезпек. За межами толерантності корисні природні явища і речовини перетворюються в непридатні і впливають на людину як небезпеки. Це перша екологічна складова існування людини. На цю складову в усі періоди існування людства на планеті Земля накладалися стихійні лиха або природні катастрофи. Вони існували, існують і будуть існувати.

Друга – це суспільна складова. Вона визначає рівень упорядкованості стосунків між людьми і використання людиною природи. На цю складову накладаються війни та антропогенні лиха, що пов‘язані з видобуванням та переробкою корисних копалин, використанням хімікатів у сільському господарстві, промисловим виробництвом і аваріями на ньому, атомною енергією, соціальні негаразди. Це антропогенні небезпеки.

У багатьох випадках вплив антропогенних небезпек перевищує дію природних катаклізмів. Це додаток до природних катастроф. Таким чином, життя людини залежить від природних і антропогенних небезпек.

Незважаючи на багатогранну діяльність людини кількість небезпек обмежена і організація захисту людей від них можлива.
4. Профілактика небезпек.
Небезпеки життя складаються з небезпечних та шкідливих чинників. За впливом на людину чинники поділяються на :

  • небезпечні чинники – це ті, що призводять до травми;

  • шкідливі чинники – це ті, що призводять до захворювання.

Профілактика небезпек полягає у :

  • знанні меж корисності природних явищ, корисних і небезпечних властивостей і якостей людей;

  • вмінні впливати на природні явища і поведінку людей в безпечному для суспільства напрямку;

  • вмінні простежувати зміну природних явищ і поведінку людей з метою попередження негативного, катастрофічного впливу на природу, суспільство і окрему людину.

У суспільстві й державі існують організаційні структури, дії яких спрямовані на профілактику небезпек ( ці структури перераховані в третьому питанні конспекту). Ефективна їх діяльність суттєво впливає на зменшення кількості та сили впливу небезпек на людину.
5. Захист від небезпек.
Під час своєї діяльності та рухаючись у просторі людина в повсякденній діяльності виконує найрізноманітнішу роботу.

Проте керуючись інстинктом самозбереження, почувши чи помітивши небезпеку, змінює свою поведінку, ухиляючись від небезпеки. Це самозахист.

Але під час праці та у надзвичайних умовах, ситуаціях цього буває недостатньо. До тогож у кожної людини, що опинилася в надзвичайних умовах, виникають психоемоційні розлади. Вони не сприяють самозахисту. Тому організація захисту від небезпеки і надання допомоги потерпілим є складовою частиною “забезпечення безпеки життєдіяльності”.

Небезпеки життя ( “Коло небезпек” вказано на малюнку № 2) розкладаються на небезпечні та шкідливі чинники, відносно яких вивчається явище і розробляються засоби і заходи захисту людей, а у випадку пошкодження здоров‘я надається допомога потерпілим.

Захист від небезпек полягає у :

  1. завчасній розробці заходів і засобів, які виключають виникнення потенційної небезпеки;

  2. повідомлення про наближення небезпеки, якщо неможливо її уникнути;

  3. евакуація людей з місця можливого виникнення НС;

  4. наданні допомоги особам, що опинилися у зоні небезпеки.

Будь-яка НС вимагає проведення рятувальних, медичних, інженерних та інших робіт

над ліквідацією її наслідків. При цьому надання невідкладної допомоги потерпілим в усіх випадках має пріоритетне значення, як рятування і захист населення.

Отже, так склалося, що безпека життєдіяльності містить три частини :

  1. профілактику катастроф (природних і антропогенних) – розуміють безпеку життєдіяльності;

  2. охорону праці;

  3. надання допомоги потерпілим.



6. Надзвичайні ситуації, що загрожують добробуту людини та суспільства.
Під надзвичайною ситуацією (НС) - розуміють порушення нормальних умов життя і діяльності людей на території чи об‘єкті внаслідок аварії, катастрофи або соціальних небезпек.

Надзвичайні ситуації поділяються на ті, що виникають :

  • у повсякденному житті ( у мирний час);

  • внаслідок війни.

Безпека – це умови, за яких виключається вплив на людину небезпечних та шкідливих чинників.

Небезпека – це умови, за яких на людину впливають або потенційно можуть впливати небезпечні та шкідливі чинники.

Усі зовнішні чинники для людини можуть бути як корисні, так і катастрофічні.

Катастрофа – це раптова подія, що спричиняє трагічні наслідки : травмування та загибель людей; руйнування будинків, споруд тощо.

За виникненням катастрофи ділять на природні та антропогенні:

а) природні катастрофи – це наслідок стихійних явищ природи;

б) антропогенні катастрофи трапляються внаслідок людської діяльності.

Катастрофи класифікують:

а) за масштабним рівнем :

  • загальнодержавні;

  • регіональні;

  • місцеві;

  • об‘єктові.

б) за швидкістю виникнення:

  • раптові;

  • з небезпекою, що швидко поширюється;

  • з небезпекою, що поширюється з помірною швидкістю.

в) крім того катастрофи класифікують за кількістю потерпілих.

Аварія – раптове припинення роботи або порушення процесу виробництва на промисловому підприємстві, транспорті та інших об‘єктах, що призводить до ушкодження і знищення матеріальних цінностей. Аварія перетворюється на катастрофу, якщо травмуються або гинуть люди. Щодо організації захисту людей і матеріальних цінностей аварії і катастрофи називають надзвичайними ситуаціями.

4. Закріплення вивченого матеріалу - 7 хв.

Питання для закріплення :

  • в яких основних керівних документах МНС України визначенні питання та завдання щодо збереження життя та здоров‘я персоналу, попередження травматизму серед особового складу ?

  • які основні заходи передбачені в наказах та вказівках МНС України по питанням збереження життя та здоров‘я персоналу ?

  • які основні чинники впливають на безпеку та здоров‘я людини ?

  • яка періодичність аналізування в підрозділах стану роботи з питань збереження здоров‘я та життя персоналу, попередження травматизму ?

  • що в себе включає поняття безпека життєдіяльності людини ?

  • в чому полягає профілактика небезпек ?

  • в чому полягає захист від небезпек ?


5. Підбиття підсумків - 3 хв. :

  • вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги ;

  • оголосити оцінки ;

  • відповісти на запитання.


План-конспект склав :

Начальник відділу ВР та ПЗ УРП ГУМНС

підполковник вн. сл. С.В. Власенко

“ ___ ” січня 2005 р.

Схожі:

ПЛАН КОНСПЕК Т додаткового заняття з гуманітарної підготовки
Останніми роками на високий державний рівень піднесене свято проголошення Акту воз‘єднання Української і Західноукраїнської Народних...
ПЛАН КОНСПЕК Т для проведення заняття із гуманітарної підготовки...
Тема “ 26 квітня 2006 року 20 річниця аварії на Чорнобильській АЕС. Чорнобиль це спільний біль, що не має кордонів.”
ПЛАН КОНСПЕК Т для проведення заняття із гуманітарної підготовки...
Тема “ 26 квітня 2006 року 20 річниця аварії на Чорнобильській АЕС. Чорнобиль це спільний біль, що не має кордонів.”
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття по технічній підготовці
Література: Справочник Пожежна техніка”, редактор А. А. Добровольский, Ф. Ф. Переслыцкий
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття з особовим складом 3-го караулу СДПЧ-25
Тема: 26.: Організація і порядок проведення пожежно-рятувальних та інших невідкладних робіт у випадку виникнення НС природного характеру...
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Тема: 11. Попередження негативних психологічних станів при ліквідації наслідків НС
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Навчальна мета: ознайомити з психологічними особливостями діяльності працівників при
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Навчальна мета: навчити працівників розрізняти індивідуально-психологічні властивості
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із гуманітарної підготовки
Тема №14: “Тарас Шевченко національна гордість українського народу. Життя та
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки
Тема №12, 21 Інтеграційні процеси у Європейському Союзі і перспективи подальшого розширення ЄС
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка