Цілі й завдання: систематизувати знання учнів про глобальні проблеми людства, їх сутність, причини виникнення та шляхи розв’язання кожної з них; удосконалювати загальнонавчальні вміння (працювати над доповіддю, виступати з повідомленнями, вивчати додаткову літературу, виступати в ролі опонента, складати рецензію на повідомлення); виховувати колективізм, організованість; активізувати інтерес до предмета; здійснювати екологічне виховання; розвивати мислення учнів, уміння виокремлювати в змісті головне, істотне, узагальнювати численні факти.
Обладнання: плакати «Грінпіс», альбоми, фотографії, хрестоматія, матеріали періодичної преси.
План конференції
І. Вступне слово вчителя
ІІ. Проектні дослідження, їх обговорення.
Забруднення повітря.
Забруднення суходолу і води.
Кислотні дощі.
Озоновий шар.
Парниковий ефект.
Вимирання тварин і рослин.
Складання узагальнюючої таблиці
«Характеристика глобальних проблем людства»
І. Вступне слово вчителя.
Людське суспільство виступає нині як глобальна природна сила, що втягує природу в орбіту своєї активної діяльності. Природа створює величезний, надзвичайно складний живий механізм, у якому взаємодіють усі живі організми. Криза навколишнього середовища —це сигнал катастрофи, що наближається. Екологічні закони світу існують. Людина навчилася підкоряти енергію атома й запускати на орбіту Землі космічні кораблі, але скасувати закони природи вона не в силі. Цей основний принцип екології був сформульований ще в XVII столітті філософом Френсісом Беконом: «Ми не можемо управляти природою інакше, як підкоряючись їй».
Вузьконауковий термін «екологія» був уведений у другій половині минулого століття німецьким ученим Ернстом Геккелем для позначення одного з розділів біології — вивчення взаємодії організмів між собою та із середовищем існування. Природа сьогодні зовсім не та, що була в часи дідів і батьків. Вона вже не така багата й зовсім не така невичерпна, як здавалося раніше.
Проблема здорового навколишнього середовища стала настільки ж життєво важливою, як і проблема забезпечення людства продуктами харчування або енергією.
Проблеми стосуються всього людства, вони торкаються взаємин сторін світового суспільства.
Чи є острови порятунку від цього лиха? Таких островів немає. Все людство — в одному човні. І пересісти з нього нікуди. Земля — маленький світ у Всесвіті, і це єдине місце, де людство може вижити або загинути. Куточків, яких не торкнулося екологічне лихо, сьогодні не існує (хімікати виявлені навіть у тілі пінгвінів).
Глобальні питання вимагають глобальних відповідей, широкого міжнародного співробітництва для їх розв’язання. Жодна держава, якою б могутньою вона не була, ні група держав не в змозі самостійно впоратися з цими проблемами.
Тільки взаємодія всіх країн в умовах миру, тільки усвідомлення загальної взаємозалежності дозволить народам запобігти соціальним і екологічним катастрофам і, зрештою, просто вижити.
Глобальні проблеми людства ми розглядатимемо під кутом чотирьох законів екології, що були сформульовані американським ученим Баррі Коммонером:
Усе пов’язано з усім.
Усе кудись рухається.
Природа знає краще.
За все треба платити.
Що маємо — не бережемо, втратимо — плачемо.
Проектні дослідження та їх обговорення.
Забруднення повітря
Навколишнє середовище — це те середовище існування, в якому ми живемо. Існує жива природа (рослини, тварини, люди) і нежива — вода, повітря, земля тощо. Сукупність усіх елементів навколишнього середовища уможливлює продовження життя.
Атмосфера забруднюється шкідливими газами від машин і промислових підприємств.
Забруднення повітря може завдати величезної шкоди атмосфері Землі та призвести до значних кліматичних змін. Такі хімічні речовини, як хлорфлуо- рокарбон(ХФК), руйнують озоновий шар — захисний бар’єр навколо атмосфери Землі, що не пропускає згубну радіацію Сонця.
Забруднення, спричинене спалюванням вугілля і нафти, І вихлопними газами та промисловими відходами, створює так званий парниковий ефект, що призведе до глобального потепління клімату на Землі.
Головний шлях розв’язання цієї проблеми — очисні спорудження.
Забруднення суходолу і води
Кореспондент з екологічної проблеми. У 1989 році нафтовий танкер «Екзон Валдез» наскочив на мілину в затоці Принца Вільяма на .Алясці. Уперше за всю історію США у воду вилилося кількадесятків тонн неочищеної нафти, у результаті чого загинули тисячі морських птахів і ссавців і були забруднені сотні кілометрів узбережжя. У світі постійно трапляються великі й невеликі нафтові аварії, наслідки яких відчуваються впродовж багатьох років.
Головним джерелом забруднення є відходи. Промислові, хімічні (пестициди й добрива), поліетиленові пакети.
Вчитель. Зрозумілі шляхи, що дозволяють людям уникнути екологічного тупика свого розвитку. Але знадобляться десятиліття для повсюдного втілення цих шляхів у життя.
Заповідь, якою повинні керуватися люди, добре висловлена в казці Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц»: «Є таке правило: прокинувся вранці, умився, опорядився — і відразу приведи до ладу свою планету».
Оглядач. Головний шлях розв’язання екологічної проблеми — організація виробничої та невиробничої діяльності людей.
Заповнення таблиці «Характеристика глобальних проблем людства».
Кислотні дощі
У чому сутність цієї проблеми? Шляхи її розв’язання?
Кислотні дощі спричиняються сильними кислими газами, що містять окис Нітрогену або двоокис Сульфуру, які викидаються в повітря. Ці гази підвищують кислотність вологи, і вона випадає у вигляді дощу. Розв’язання проблеми — очисні спорудження на промислових підприємствах.
Озоновий шар
Що таке озоновий шар? Яка його роль?
Що відбувається, якщо він має діри?
Озоновий шар — це частина атмосфери, що захищає нас від шкідливого впливу сонячної радіації, згубної для всього живого. Розв’язання проблеми — заборона використання хлорфлуоркарбонів. Вони використовуються в ізоляційних матеріалах, аерозолях і холодильниках.
Озоновий шар може повернутися до свого початкового стану, якщо люди повністю припинять використання ХФК.
Вчитель.Якщо температура на Землі зросте занадто сильно, стануться необоротні зміни в кліматі, завдавши непоправної шкоди тваринам і рослинам. Лід біля полюсів розтане, і це призведе до підняття рівня Світового океану і затоплення суходолу.
Чому це може статися? Як розв’язати цю проблему?
Парниковий ефект.
Підвищення температури зумовлюється підвищенням умісту в повітрі деяких газів, що називається парниковим ефектом. До них належать карбон діоксид, ХФК і метан. Вони посилюють здатність атмосфери втримувати тепло.
Куди ж подітися такі тварини, як стеллерова корова, великий птах моа?
Чому вимирають тварини й рослини?
Вчитель. Чому людство стурбоване процесом вимирання?
1. Вимирання — це процес необоротний.
2. Якщо тварина або рослина зникли з лиця Землі, то вже неможлива така пере комбінація генів, у результаті якої знову виникне цей вид.
Зникнення рослин і тварин
У минулому види вимирали через природні причини, зміни поверхні Землі або клімату. 65 млн років тому вимерли динозаври. Точно ніхто не знає чому. Вимерли й більш сучасні за динозаврів тварини: птах моа, стеллерова корова. Вимирають зазвичай ті види, що повільно розмножуються. Вони народжують таку кількість дитинчат, що здатна лише замінити померлих. Різні види перебувають у небезпеці з різних причин.
Носорогів убивають заради добування їх рогів, крокодилів —шкіри, коал — хутра, слонів — бивнів, черепах — панцирів, китів — м’яса і жиру, китового вуса. Полярні ведмеді, тигри, рисі гинуть через хутро. Африканські фіалки йдуть на продаж, мангрові ліси — на деревину.
Розв’язання проблеми: Якщо люди захистять види, що вимирають, збережуть дику природу в місцях її перебування, то в майбутньому тварини й рослини допоможуть людям розв’язати їхні світові проблеми. Наприклад, нещодавно було виявлено, що дерево, яке називається каштанонасінником, дає речовину, яка може лікувати СНІД.
Під час розповідей заповнюється таблиця.
|