Види розмноження. Нестатеве розмноження, його види. Статеве розмноження


Скачати 131.22 Kb.
Назва Види розмноження. Нестатеве розмноження, його види. Статеве розмноження
Дата 01.11.2013
Розмір 131.22 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Тема: Види розмноження. Нестатеве розмноження, його види. Статеве розмноження.

Лише зрозумівши природу,

Людина зрозуміє саму себе.

Р. Едберг

Мета.

Освітня. Почати формувати знання учнів про розмноження та розвиток рослин; ознайомити з видами розмноження; дати поняття про те, як передається спадкова інформація від дорослого організму до молодої рослини; визначити значення нестатевого розмноження у природі. Визначити переваги статевого і нестатевого розмноження

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати життєві процеси рослин; уміння визначати тип розмноження; уміння логічно мислити та робити висновки.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, любов до рідного краю.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: квітникарство, природознавство.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка,презентація до уроку, картки для роботи в парах

Основні поняття та терміни: розмноження, розвиток, нестатеве розмноження, статеве розмноження, вегетативне розмноження, диплоїдний набір хромосом, гаплоїдний набір хромосом, гамети.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Привітання класу,

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Вчитель: На попередніх уроках ви вивчали будову рослинного організму, процеси , що забезпечують його існування. Давайте з вами пригадаємо, які основні ознаки притаманні живих організмам. (Живлення, дихання, ріст і розвиток, виділення, подразливість, розмноження)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель: Тетяна та Олена захопились квітникарством. Тетяні дуже хотілось мати таку саму фіалку,як в Оленки. Вона запитала,де можна взяти насіння такого ж сорту. Але Олена відповіла,що можна виростити таку саму рослину не з насіння. Як ви гадаєте,що запропонувала Олена?

(Розмноження за допомогою вегетативних органів)

Запитання учням:

  • Які органи називають вегетативними?

  • Які органи називають генеративними?

  • Наведіть приклади вегетативних і генеративних органів

Вчитель: Життя на Землі існує скрізь:у лісах,степах,пустелях,в океанах і прісних водоймах,на високих горах і в ґрунті. Світ рослин і тварин насамперед вражає своєю різноманітністю.

Запитання учням:

  • Як ви думаєте,який із основних процесів життєдіяльності забезпечує їхнє існування на Землі?(здатність до розмноження)

  • Як ви можете пояснити, що таке розмноження?(відповіді учнів)

  • Що ви знаєте про стать організмів?(чоловіча і жіноча)

Повідомлення теми, мети та завдання уроку(записують у зошит)

Вчитель: Як ви вважаєте навіщо нам вивчати дану тему? Де ми можемо використати ці знання? (відповіді учнів)

Завдання уроку:

  1. Розширити знання про процес розмноження ,визначити форми і типи розмноження

  2. Вивчити, за допомогою яких клітин відбувається статеве і нестатеве розмноження

  3. Розглянути переваги та недоліки статевого і нестатевого розмноження .

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розмноження – це процес відтворення собі подібних організмів, який забезпечує неперервність життя видів на планеті. (Записуємо визначення у зошит)

Організм, який народжується, називають дочірнім або нащадком, а той, що дає початок новій особині, - батьківським або материнським. Під час розмноження нащадки отримують від батьків спадкову інформацію. За одних способів розмноження дочірня особина є точною копією батьків, за інших - лише більш-менш на них схожа.

Запитання учням:

На розмноження витрачається багато енергії.

  • А як ви вважаєте,що відбувається з рослинним організмом,коли він готується до розмноження?

Орієнтовні відповіді учнів: Цьому процесу передує ріст,розвиток, збільшується маса рослини,відбувається галуження органів. У період розмноження рослинам потрібна велика площа листків.

Чому? (бо в листку здійснюються процеси фотосинтезу). Також відбувається галуження коренів – поглинання води і мінеральних речовин)

Вчитель: Розрізняють такі форми розмноження організмів: (демонстрування схеми, слайд )













За участю нестатевих клітин – спор, окремих органів одного організму

За участю статевих клітин - гамет, різних організмів


Робота в парах . Доповніть схему, даючи відповідь на питання ,що є на картках, користуючись текстом підручника

Картка:

  1. Поясніть визначення нестатевого та статевого розмноження ?

  2. За участю яких клітин або органів здійснюється нестатеве і статеве розмноження?

  3. Скільки організмів одного виду бере участь у цих видах розмноження?

Вчитель заслуховує відповіді учнів та доповнює

Розрізняють дві форми розмноження, що здійснюються спеціальними клітинами або органами: нестатеве – спорами або частинами організму і статеве – гаметами (спеціальними статевими клітинами).

Нестатеве розмноження – це розмноження, яке відбувається за участю нестатевих клітин лише одного організму. Всі нащадки, які утворилися з цих клітин, є подібними до батьківських , тому що спадкова інформація передається без змін. Нестатеве розмноження обмежує різноманітність ознак нових особин, але може за короткий час забезпечити утворення великої кількості нащадків.

Вчитель: а тепер розглянемо схему «Види нестатевого розмноження» та запишемо її в зошит


Нестатеве розмноження рослин
«Види нестатевого розмноження»


Поділ клітин навпіл

Брунькування

Спороутворення

Вегетативне розмноження

Фрагментація
Вчитель: а тепер розглянемо в цьому суть цих способів

  • Поділ навпіл – це розмноження шляхом утворення з однієї

материнської клітини двох дочірніх, які є ідентичними (одноклітинні зелені водорості)

  • Спороутворення – це розмноження шляхом утворення спеціальних клітин – спор, з яких виникає нове покоління. Спора - це окрема нестатева клітина, оточена захисною міцною оболонками.

Спори різних організмів відрізняються формою, розмірами, способом пересування тощо. У водоростей спори можуть бути як рухомими, так і нерухомими. У вищих спорових рослин (мохів, хвощів, папоротей, плаунів) спори лише нерухомі. Рухомі спори мають джгутики, за допомогою яких вони пересуваються. Проте оболонки цих спор не досить щільні, і тому вони не можуть тривалий час зберігати життєздатність. Нерухомі спори поширюються лише пасивно - водою, вітром, за допомогою тварин. Завдяки цьому організми розселяються на значні відстані. Зазвичай нерухомі спори мають щільні оболонки, які надійно захищають розташовану всередині спори клітину. Потрапивши у сприятливі умови (вологе середовище, певна температура), спора проростає - з неї утворюється нова особина.

  • При вегетативному розмноженні новий організм бере початок із звичайних клітин тіла. У рослин цей вид найпоширеніший. Основою вегетативного розмноження є регенерація.

Вчитель: Чи хтось із вас може пояснити цей термін?

Регенерація – це відновлення організмом втрачених частин тіла

Вчитель: Назвіть органи рослин та їх видозміни, за допомогою яких можуть розмножуватись рослини

Багато рослин можуть розмножуватися за допомогою видозмінених пагонів - стеблових бульб, кореневищ, цибулин, вусів.

Так, кореневищами розмножуються багаторічні трави (пирій, конвалія, осот), цибулинами - проліски, часник, цибуля, тюльпани, нарциси. При цьому з бруньок розвиваються дочірні цибулини, які відокремлюються від материнської. Деякі види рослин (картопля, топінамбур, або земляна груша) розмножуються стебловими бульбами .

Наземними повзучими пагонами - вусами - розмножуються перстач та суниця. А росичка, каланхое, кактуси та інші розмножуються вивідковими бруньками. Ці бруньки відокремлюються від материнської особини та дають початок новій рослині. Багато рослин розмножуються паростками стеблового походження (осика, тополя, вільха). А з додаткових бруньок, які закладаються на коренях певних видів рослин (наприклад, вишні,сливи, малини, обліпихи), можуть утворюватися паростки кореневого походження.

Складання схеми в зошиті( самостійно)

Вегетативне розмноження
Нижчі рослини Вищі рослини

Коренем

Фрагментація листком Пагонами



  • Статеве розмноження відбувається за допомогою спеціалізованих статевих клітин.

Запитання учням: Знайдіть в підручнику ,як називаються ці клітини (Гамети )

Робота в парах:

Учням пропонується схема, а їм необхідно її доповнити


Гаметангії





Гамети



Жіночі



Чоловічі





Г
Яйцеклітина
аплоїдний


н
Спермій (сперматозоїд)
абір хромосом








Зигота

(диплоїдний набір хромосом)

Новий організм

Орієнтовна відповідь учнів:

Гамети утворюються у спеціальних утвореннях рослин – гаметангіях, гамети мають гаплоїдний набір хромосом

Чоловічі статеві клітини мають назву спермії( у рослин), або сперматозоїди, а жіночі - яйцеклітини. У вищих рослин чоловічі й жіночі статеві клітини утворюються у спеціалізованих генеративних органах. Як ми вже зазначали, у квіткових рослин до генеративних органів належить квітка.

Під час злиття чоловічої та жіночої статевих клітин утворюється запліднена яйцеклітина - зигота. Саме із зиготи розвивається новий організм.

Запитання учням: Яке значення статевих клітин?

Статеві клітини несуть набір спадкової інформації організму.

Отже, їхнє призначення - передача спадкової інформації про ознаки і властивості організму від особин батьківського покоління до нащадків. Під час злиття статевих клітин (спермія та яйцеклітини) у зиготі поєднується спадковий матеріал обох батьківських особин.

Слід зазначити, що багато видів рослин одночасно із статевим розмноженням можуть розмножуватись нестатево та вегетативно.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Робота в парах

1. Скласти порівняльну характеристику нестатевого і статевого розмноження використовуючи таблицю:

з/п

Ознаки для порівняння

Нестатеве розмноження

Статеве

розмноження

1.

Кількість батьківських організмів ,які приймають участь у розмноженні

Одна

Дві (чоловіча і жіноча)

2.

Із яких клітин утворюється новий організм

Із нестатевих (соматичні)

Статеві клітини зливаються і утворюється зигота

3.

Участь статевих клітин

Відсутня

Обов’язкова

4.

Недоліки

Обмежує спадкову різноманітність нащадків

Складніший процес,менша чисельність нащадків

5.

Переваги

Створює необмежені умови для збільшення чисельності нащадків

З’являється велика різноманітність ознак у нащадків(має пристосувальне значення)

6.

Приклади організмів, для яких характерне

Нижчі організми

Вищі рослинні організми

7.

Спільні ознаки

  1. Забезпечують відтворення нових особин;

2) збільшується кількість особин;

3) забезпечують безперервність життя


2. Знайдіть закодовані слова і ви пригадаєте всі терміни,які ми сьогодні розглядали на уроці:

1) НОМЕЖН РОЗНЯ - (розмноження)

2) ТИЦЕКЛЯНАЙІ – ( яйцеклітина )

3) ПОРАС - (спора)

4)З А Г И Т О - ( зигота)

5) КУБНЬРУННЯВА - (брунькування )

6) ПЕРМСІЙ - (спермій)

7) НЕГЕЦРАІ РЕЯ - (регенерація)

8) ТЕ ВЕ СТА МНОРОНЯЗЖЕН - (статеве розмноження)

9) МЕГАГІЇТАН - (гаметангії )

10) МО ХРОМАСО - (хромосома)

3. Складіть декілька питань по сьогоднішній темі і задайте їх своєму однокласнику.(Учні задають від кожного ряду по черзі)

4. Складіть запитання до кросворда





1







Р







2

С

П

О

Р

А







3

З

И

Г

О

Т

А




4.

С

П

Е

Р

М

І

Й







Н

Е







О







Ж







6.

Р

Е

Г

Е

Н

Е

Р

А

Ц

І

Я







Н







Н







7.

Я

Й

Ц

Е

К

Л

І

Т

И

Н

А




5.

В

Е

Г

Е

Т

А

Т

И

В


VІ. Підведення підсумків уроку.

  • Що вам сподобалось на уроці?

  • Що вам не сподобалось на уроці?

  • Що нового ви дізнались на уроці?

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Опрацювати параграф підручника, знайти відповідь на питання 1-12 (за рівнями)

Поміркуйте: Яка біологічна роль розмноження організмів? Складіть сенкан «Спора», «Розмноження», « Гамета»


Схожі:

Статеве і нестатеве розмноження
Мета: узагальнити знання учнів про форми розмноження організмів; розвивати вміння учнів порівнювати статеве і нестатеве розмноження,природне...
Уроку: Урок: Тема : Розмноження та розвиток рослин. Типи розмноження...
Тема: Розмноження та розвиток рослин. Типи розмноження рослин. Практична робота № Вегетативне розмноження рослин
Тема: Будова статевих клітин
Основні терміни і поняття: гамети, сперматогенез, овогенез, сперматозоїд, яйцеклітина, статеве та нестатеве розмноження, гаплоїдний...
Уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців»
Розробка уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців» для учнів 8 класу. Представлений матеріал...
Тест. Розмноження рослин. 3 клас

Тема по програмі
Мета уроку: навчити учнів створювати візитні картки, здійснювати розмноження створеного об’єкту
Поширення чорного лелеки: оранжевий місце розмноження, синій місце...

РОЗМНОЖЕННЯ КВІТКОВИХ РОСЛИН
Запилення — це процес перенесення пилку з пиляків тичинок на приймочку маточки. Розрізняють два типи запилення: самозапилення і перехресне...
Тема: Будова статевих клітин. Форми розмноження організмів
Закріпити раніш отримані знання про будову статевих клітин. Вміти робити порівняльну характеристику
Бактеріальні хвороби комах і шкідників
В звичайних умовах вони знаходяться у так званій латентній або прихованій формі і їх розмноження і можливість проникнення в кров...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка