|
Скачати 248.11 Kb.
|
„Техніко-тактична підготовка юних футболістів” Пояснювальна записка Юнацький футбол на сучасному етапі є тим видом спорту, в якому назріла необхідність максимальної реалізації техніко-тактичних можливостей юних футболістів в умовах високої ігрової та рухової активності. Застосування такого підходу надасть можливість досягти вагомих результатів завдяки правильній побудові навчально-тренувального процесу. Це дозволить разом із раціональним управлінням фізичними якостями гравців вдосконалювати техніко-тактичну підготовку юних футболістів. За останні роки у юнацькому футболі стали помітними тенденції, спрямовані на зміни структури гри, її моделі. Ці тенденції характеризуються значним розширенням зон дій юних футболістів, універсалізацією та взаємозамінністю гравців. Це вимагає збільшення рухової активності та швидкості виконання техніко-тактичних прийомів. Зросла кількість і якість імпровізованих дій юних футболістів на основі збільшення обсягу завчасу підготовлених програм коаліційних тактичних (ігрових) дій. З метою оптимізацїї навчально-тренувального процесу юних футболістів на основі експериментальних даних вчителю (тренеру) необхідно розробити систему управління розвитку функціональних можливостей гравців спеціальними ігровими техніко-тактичними засобами. Для цього треба мати співвідношення кількісно виражених значень фізичного впливу за такими факторами: інтенсивність і тривалість вправ, режими чергування серій вправ з відпочинком, кількість повторень вправ і серій, а також структуру ігрових вправ. Зростання тренувальних і змагальних навантажень у сучасному юнацькому футболі вимагає від юних спортсменів високого рівня підготовленості: фізичної, технічної, тактичної, психологічної. При цьому юні футболісти змушені за мінімально короткий проміжок часу виконувати різноманітні технічні прийоми, які спрямовані на вирішення конкретних тактичних завдань на фоні високої змагальної інтенсивності гри. Необхідно підкреслити, що творчість чи імпровізація юних футболістів в ігровій діяльності, їх майстерність полягає у певному рівні тренованості, який дозволяє варіювати тактичними моделями з метою збільшення кількості непередбачуваних ситуацій для суперника і зменшення таких ситуацій для своєї команди. Якщо вони виникають, то накопичені різні варіанти раніше змодельованих техніко-тактичних дій повинні створити можливість вийти з будь-якої, навіть, найскладнішої ситуації з мінімальними втратами. На думку спеціалістів футболу, тактична ефективність гри знаходиться у прямій залежності від вміння юних спортсменів оцінювати ситуацію та знаходити правильне рішення в конкретному ігровому моменті. Це, в кінцевому підсумку, визначається станом підготовленості юних футболістів, що є результатом генетичної обдарованості та кумулятивного ефекту програм підготовки. Рівень досконалості тактичних взаємодій партнерів у групових і командних тактичних діях є не менш важливою стороною тактичної підготовленості. Саме від ефективності взаємодій юних футболістів, вмілого поєднання відшліфованих тактичних схем ведення змагальної боротьби з використанням нестандартних ходів, використання індивідуальних можливостей кожного гравця для досягнення кінцевого результату залежить ефективність комбінаційної гри юнацької команди з футболу. Рівень техніко-тактичної підготовленості юних футболістів залежить від оволодіння ними засобами спортивної тактики (технічними прийомами та способами їх виконання), видами спортивної тактики (наступальною, захисною, контрнаступальною) і формами спортивної тактики (індивідуальною, груповою, командною). У структурі техніко-тактичної підготовленості юних футболістів необхідно виділяти такі спеціалізовані поняття, як тактичні знання, тактичні вміння, тактичні навички, тактичне мислення. Тактичні знання — це сукупність уявлень юних спортсменів про засоби, види і форми спортивної тактики та особливості їх застосування у тренувальній і змагальній діяльності юних футболістів. Тактичні вміння можна уявити як форму прояву свідомості юних спортсменів, яка відображає дії юних футболістів на основі тактичних знань. Опираючись на висвітлене вище, можна виділяти вміння розгадувати задуми суперника, передбачати хід розвитку змагальної боротьби, змінювати власну тактику тощо. Тактичні навички — це завчені тактичні дії, комбінаційне мереживо індивідуальних і колективних тактичних дій. Тактичні навички завжди проявляються у вигляді цілісної тактичної дії у конкретній тренувальній або змагальній ситуації. Тактичне мислення — це мислення футболіста у процесі спортивної діяльності в умовах гострого дефіциту часу та психічного напруження, що безпосередньо спрямоване на вирішення конкретних тактичних завдань. Структура тактичної підготовленості базується на характері стратегічних завдань, що визначають основні напрямки спортивної боротьби. Ці завдання можуть бути пов'язані з участю юних футболістів у кількох серіях змагань з метою підготовки та успішного виступу в головних змаганнях сезону і, таким чином, мати перспективний характер. Дані завдання можуть також бути і локальними, пов'язаними з участю в окремих змаганнях або в конкретному матчі. Основу тактичної підготовленості окремих футболістів і команд в цілому становлять:
При розробці тактичного плану необхідно враховувати техніко-тактичні та функціональні можливості всіх гравців, досвід в організації тактичних дій юних футболістів, які можуть або повинні взяти на себе обов'язки лідерів команди, а також подібний досвід гравців суперника, їх технічні та фізичні можливості, психологічну підготовленість, варіативність тактики під час турніру, матчу, тайму чи невеликого відрізку гри в залежності від характеру техніко-тактичних дій суперників і партнерів, ходу спортивної боротьби тощо. Крім того, складність тактичних дій у футболі визначається значними труднощами, які виникають при сприйнятті ситуації, прийнятті рішень та їх реалізації у зв'язку із частою зміною ігрових ситуацій, дефіцитом часу, обмеженим простором, браком інформації, маскуванням суперником своїх справжніх намірів тощо. Потрібна увага приділяється засвоєнню спеціальних ігрових дій з урахуванням функцій футболіста у команді. Необхідно зазначити, що прийняття рішень у змагальній діяльності футболістів має певні специфічні особливості:
6.Утримання в оперативній пам'яті та уявне ранжування елементів тактичного завдання, зміна плану його вирішення безпосередньо у процесі тактичної дії. Основні завдання тактичної підготовки: 1. Розвиток рухових здібностей. Головна увага приділяється засвоєнню спеціальних рухових здібностей.
Додаткове устаткування: Для поліпшення навчально-тренувального процесу в підготовці юних футболістів використовують допоміжне обладнання, яке дає змогу найкращим чином організовувати тренувальні заняття з техніки футболу, а також для розвитку рухових здібностей учнів. У процесі підготовки юних футболістів використовують устаткування, яке є в спортивних залах шкіл (кільця, бруси, перекладина, шведська стінка та інше). Набивні м'ячі, скакалки, пояси, спортивні предмети та інше можна використовувати в будь-яких умовах проведення уроку. Спеціальне додаткове устаткування поділяється на стаціонарне та переносне. Футбольне містечко. Розміри визначаються наявністю відповідної площі (30 м х 20 м; 40 м х ЗО м; 50 м х 40 м). До комплексу додаткового устаткування футбольного містечка входять: тренувальна стінка, переносний щит 250 см х 250 см, батут тренувальний, кільця-мішені, переносні ворота і стояки для обведення. З коротших сторін містечка встановлюються дерев'яні щити заввишки до 3 —4 метрів, їх використовують як тренувальну стінку. На них яскраво розмічаються ворота різних розмірів. Бічні (довгі) сторони містечка обмежуються сіткою. Площа його поділяється поздовжніми і поперечними лініями на чотири сектори, що служать для проведення загальнорозвивальних і спеціальних вправ, рухливих ігор, різних естафет та ігрових вправ. Для цього на поверхню секторів наноситься додаткова розмітка: трикутники, кола, квадрати і прямокутники. Таке містечко можна використовувати і для проведення змагань з міні-футболу. У тренуванні з використанням додаткового устаткування можна збільшувати темп вправ. Інтенсивність вправ підвищує ефективність навчально-тренувального процесу, сприяє не тільки технічній, а й фізичній підготовці юних футболістів. Створюється можливість реалізувати принцип багаторазового повторення вправ. Таким чином, за допомогою додаткового устаткування можна за порівняно короткий час багато разів повторити, а отже і краще засвоїти той чи інший технічний прийом. На теоретичних заняттях при установці на гру чи під час її аналізу футбольне поле креслять на дошці, використовують макет футбольного поля з фігурками різних кольорів. Отже, метою техніко-тактичної підготовки, виходячи із всього сказаного вище, є навчання юних футболістів раціональному вирішенню тактичних завдань, які виникають у процесі гри. Здійснення цієї мети досягається за допомогою реалізації спеціальних вправ техніко-тактичного характеру, які визначають ефективність вирішення даних завдань. ВПРАВИ З М'ЯЧЕМ, СПРЯМОВАНІ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ ТЕХНІКО-ТАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ Вправи з м'ячем у "парах" і "трійках" футболістів Вправа 1. Варіант № 1. Послідовність виконання
Варіант № 2. Послідовність виконання.
Варіант № 3. Послідовність виконання.
Варіант № 4. Послідовність виконання.
Загальний час виконання всіх варіантів даної вправи — 20 хвилин (по 5 хвилин на виконання кожного з варіантів; пауза для відпочинку — 1 хвилина). Примітка: у всіх варіантах гравці "міняються" місцями та функціями після виконання кожної вправи. Вправа 2. Травці поділяються на дві групи А і В та С і Д які розташовуються на протилежних половинах футбольного поля. "Пара " гравців А і В розпочинає вправу, а "пара " СіИ — завершує її. Послідовність виконання.
Час виконання 10 хвилин; пауза для відпочинку — 1 хвилина. Примітка: вправу можна виконувати як на правому, так і на лівому флангах одночасно. Через 5 хвилин — "пари" "міняються" функціями: гравці С і 2) розпочинають вправу, а футболісти А і В — завершують її. Вправа 3. Гравці поділяються на дві групи А і В та С і Д які розташовуються на різних половинах футбольного поля. На протилежних сторонах поля розташовуються гравці груп А\ і В\ та С\ і Ь\. Послідовність виконання.
4. І> приймає м'яч і виконує завершальний удар у площину воріт і повертається в групу В. 5.Гравці груп А\ і В\ та Сі і Д виконують аналогічні техніко-тактичні дії. Час виконання — 10 хвилин; пауза для відпочинку — 1 хвилина. Примітка: вправа виконується почергово з правої і лівої сторін футбольного поля. Через 5 хвилин — "пари" "міняються" функціями: гравці С і И та С\ і Д розпочинають вправу, а футболісти А і В та А\ і В\ — завершують її. Вправа 4 Гравці поділяються на дві групи А і В та С і Д які розташовуються на протилежних половинах футбольного поля. Аналогічно розташовуються і гравці груп АІ і В1 та СІ і Ш. Послідовність виконання.
Час виконання — 10 хвилин; пауза для відпочинку — 1 хвилина. Примітка: через 5 хвилин — "пари" "міняються" функціями: гравці Сі В та Сі і /)і розпочинають вправу, а футболісти А і В та А \ і В\ — завершують її. Вправа 5. Послідовність виконання.
Час виконання — 75 хвилин; пауза для відпочинку — 2 хвилини. Примітка: вправу рекомендується виконувати у двох напрямках на різних сторонах футбольного поля одночасно. Вправа 6 Послідовність виконання.
3. Гравець С здійснює ведення м'яча в напрямку штрафного майданчика, виконує діагональну передачу "на хід" футболістові А і робить прискорення до меж штрафного майданчика.
Примітка: через 5 хвилин — гравці "міняються" функціями. Час виконання — 75 хвилин; пауза для відпочинку — 2 хвилини. Вправа 7. Послідовність виконання. Гравці А і В розпочинають рух назустріч один одному одночасно. Футболіст А з району 11-метрової позначки веде м'яч і робить прискорення в напрямку центру поля. В момент, коли гравець В наближається до центру, футболіст А виконує передачу в напрямку гравця В і робить прискорення вперед. Футболіст В виконує в один дотик передачу м'яча на гравця С і робить прискорення в напрямку групи С. Гравець С приймає м'яч, виконує діагональну передачу "на хід" футболісту А і робить прискорення в напрямку групи А. Футболіст А приймає м'яч, виконує ведення м'яча в напрямку воріт і з лінії штрафного майданчика наносить завершальний удар у площину воріт і робить прискорення в напрямку групи С. Час виконання — 15 хвилин; пауза для відпочинку — 2 хвилини. Примітка: через 5 хвилин — гравці "міняються" функціями. Вправа 8 Послідовність виконання. 1.Гравець А з місця лівого півзахисника робить прискорення в напрямку свого штрафного майданчика, отримує м'яч від воротаря, виконує ведення в напрямку центрального кола, передає м'яч в напрямку футболіста В. 2.Футболіст В приймає м'яч, веде його вздовж бо- гравця С.
Аналогічну вправу виконують гравці з груп А\, В \ і Сі. Час виконання — 15 хвилин; пауза для відпочинку -2 хвилини. Примітка: через 5 хвилин — гравці "міняються" функціями. Вправа 9. Послідовність виконання.
3. Гравець С приймає м'яч, веде його вздовж бокової хлни майданчика і з кута майданчика виконує верхову передачу в напрямку футболіста В.
Час виконання — 75 хвилин; пауза для відпочинку — 2 хвилини. Примітка: через кожні 5 хвилин гравці "міняються" функціями. Вправа 10 Послідовність виконання.
Час виконання — 75 хвилин; пауза для відпочинку — 2 хвилини. Примітка: після виконання вправи всі гравці повертаються на вихідні позиції. Через кожні 5 хвилин виконання вправи футболісти "міняються" функціями. Додаткове устаткування
|
ПРОГРАМИ для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання Пояснювальна записка |
ЗМІСТ Пояснювальна записка 4 Психологічний супровід впровадження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку |
Додаток И Пример рефератів українською та англійською мовами Пояснювальна записка до дипломного проекту: 81 с., 34 рис., 6 табл., 2 додатка, 35 джерел |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Пропозиції за результатами громадського обговорення просимо надсилати за електронною адресою: k |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА ДЕРЖАВНА ПОЖЕЖНО-РЯТУВАЛЬНА ЧАСТИНА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ МІНІСТЕРСТВА НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ УКРАЇНИ У РІВНЕНСЬКІЙ ОБЛАСТІ є... |
Пояснювальна записка Ця гра може зайняти цілий урок. Пропонуємо використати гру при вивченні п’єси Г.Ібсена „Ляльковий дім” |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА ДЕРЖАВНА ПОЖЕЖНО-РЯТУВАЛЬНА ЧАСТИНА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ МІНІСТЕРСТВА НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ УКРАЇНИ У МИКОЛАЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ... |
Пояснювальна записка Мета вивчення навчальної дисципліни Навчальна програма складена згідно освітньо-професійної програми ГСВО напряму 030402 «Правознавство» |
Пояснювальна записка Навчальна дисципліна «Фізична культура» – самостійна галузь діяльності у соціокультурному просторі й викладається у загальноосвітніх... |
Зі змінами, внесеними у 2015 році для 8-9 класів ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Відповідно, у сьогоднішній загальноосвітній системі предмет “українська література” набуває особливої актуальності |