ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ НОВОГО ЗМІСТУ ОСВІТУ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
1. Зміст та структура шкільного курсу з іноземної мови.
Зміст та структура шкільного курсу з іноземної мови визначають:
комунікативні ціліи і завдання курсу з іноземної мови;
варіативність змісту навчання іноземної мови в різних типах шкіл, при вивченні першої і наступної іноземних мов;
кількість навчального часу, відведеного на вивчення іноземної мови;
вікові особливості школярів на кожному з етапів навчання іноземної мови;
наступність між етапами навчання;
міжпредметні зв'язки, у тому числі з рідними й державними мовами.
На першому ступені навчання іноземної мови (в I - IV класах) велике значення має:
створення психологічних і дидактичних умов за яких молодші школярі будуть бажати вивчати іноземну мову;
стимулювання потреб в ознайомленні зі світом зарубіжних однолітків і використання іноземної мови для цих цілей;
формування елементарних умінь міжособистісного спілкування іноземною мовою з опорою на рідну мову.
Навчання іноземній мові в початковій школі направлено на:
створення умов для ранньої комунікативно-психологічної адаптації до нового мовного світу, який відрізняється від світу рідної мови і культури, і для подолання в подальшому психологічного бар'єру у використанні іноземної мови як засобу комунікації;
ознайомлення з зарубіжним пісенним, віршованим і казковим фольклором, світом ігор і розваг;
придбання дітьми соціального досвіду за рахунок розширення спектру програвання комунікативних ролей у ситуаціях сімейного та шкільного спілкування з друзями та дорослими іноземною мовою;
формування уявлень про загальні риси і особливості спілкування рідною та іноземними мовами;
формування елементарних комунікативних умінь в 4-х видах мовленнєвої діяльності з урахуванням можливостей і потреб молодших школярів;
формування деяких універсальних лінгвістичних понять, які спостерігаються в рідній та іноземній мовах;
2. Цілі навчання іноземної мови на початковому етапі. (1 клас)
У Державному стандарті початкової загальної освіти у освітній галузі «Мова і література» для вивчення іноземної мови в 1-му класі відведено 1 годину на тиждень – 35 занять по 35 хвилин. Зверніть увагу, не уроків, як це прийнято в школі, а занять, тому що перший рік навчання - це спеціальний пропедевтичний курс на основі комунікативного – ігрового методу навчання, метою якого є підготовка до засвоєння основного курсу.
Перед учителем, який викладає предмет «Іноземна мова», стоять наступні завдання:
формування мотивації щодо вивчення іноземних мов упродовж життя;
підготовка основи для спілкування іноземною мовою (тому процес навчання повинен відбуватися лише іноземною мовою, що сприяє створенню комунікативного середовища для навчання);
виховування позитивного (толерантне) ставлення до культури іншого народу, мова якого вивчається;
формування навичок аудіювання, говоріння, читання та письма у комплексі.
Протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій.
У учнів початкової ланки вчитель формує наступні навички та вміння:
-
правильна вимова і розрізнення на слух звуків, слів, словосполучень і речень;
-
оволодіння найбільш уживаною лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування;
-
отримання уявлення про основні граматичні категорії мови, яка вивчається; розпізнавання відомого лексичного і граматичного матеріалу під час читання та аудіювання і використання його у процесі усного спілкування;
-
розуміння на слух мовлення вчителя, однокласників, основного змісту текстів з використанням наочності;
-
участь у діалогічному спілкуванні (вміння вести етикетний діалог і діалог-розпитування під час повсякденного спілкування);
-
уміння коротко висловлюватися у межах тематики і сфери спілкування, що визначені для початкової школи, відтворювати напам'ять римовані твори дитячого фольклору;
-
оволодіння технікою читання вголос, читання про себе навчальних та нескладних текстів, використання прийомів ознайомлювального та навчального читання;
-
правильне написання слів, словосполучень, речень і текстів;
-
засвоєння елементарних відомостей про країну, мова якої вивчається.
Цілі, які поставлені перед предметом «Іноземна мова», має вирішувати методично грамотний вчитель, що володіє сучасними технологіями навчання іноземної мови, що знає психолого-педагогічні особливості учнів молодшого шкільного віку. Починаючи навчання з I класу, дуже важливо, щоб процеси виховання і розвитку учнів йшли в руслі сучасних методик
3. Особливості проведення уроку іноземної мови в 1 класі у світі реалізації основних вимог до Державного стандарту початкової освіти.
В першому класі навчаються діти 6-7 років. В цьому віці відбувається зміна провідної діяльності з ігрової на навчальну. Для певних дітей цей процес проходить легко і безболісно, інші – відчувають певне напруження та певні складності. Але для будь-якої дитини це переломний етап в розвитку, який пов’язано зі стресом.
В процесі викладання належить дотримуватися загальних правил роботи з першокласниками.
Особисті взаємовідносини «учень – вчитель». Саме вони складають основу подальшого відношення учня до предмету. саме тому на уроці повинна панувати позитивна атмосфера, а вчитель повинен бути доброзичливим до кожного учня. Діти ж в свою чергу намагатимуться радувати вчителя своїми успіхами.
Часта зміна діяльності. Для даного віку не є характерною довготривала концентрація уваги. Тому на уроці обов’язкові фізкультхвилинки, активна діяльність, зміна діяльності повинна проводитися кожні 5-7 хвилин
Ігрові методи роботи. На початку навчального року навчальний процес повинен максимально включати ігрові моменти, оскільки ці школярі лише нещодавно покинули дитячий садок і ще не встигли адаптуватися до нових умов життя.
Психофізичні особливості. Грамотний та ефективний урок в першому класі може бути проведений лише з урахуванням вікових психофізичних особливостей першокласників.
Чіткість подання матеріалу. Досягнення цілей можливо завдяки голосному та чіткому поданню інформації, з багаторазовим повторенням ключових моментів.
Відстеження реакції. Безперервний контакт з класом через те, що не зрозумівши матеріалу, першокласники просто побояться зізнатися, але поведінка (міміка, жести, погляди) обов’язково видасть їх.
Стресові ситуації. Відповідь перед класом – стрес. Додаткове питання та незнання відповіді на нього – стрес. Реакція (сміх) однокласників – стрес. шляхами вирішення є попередження про опитування, можливість повторення, максимальна тиша та дисципліна в класі.
|