ГОЛОВНІ ЕТАПИ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ


Скачати 117.64 Kb.
Назва ГОЛОВНІ ЕТАПИ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
Дата 13.09.2013
Розмір 117.64 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи




В. М. Боголій,

завідувач Черкаського обласного

центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
ГОЛОВНІ ЕТАПИ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
Розвиток психологічної служби на Черкащині є симбіозом основних освітніх потреб, тенденцій освіти та здатності їх вирішувати на місцевому рівні. Це неможливо без створення і підтримання іміджу практичного психолога, створення адекватних умов для роботи соціального педагога та практичного психолога в школі та інших освітніх закладах. Саме це є головним завданням керівного складу психологічної служби на всіх управлінських рівнях. Тому Черкаським ОЦППСР ЧОІПОПП (спільно з Департаментом освіти та науки на колегіях різного рівня та спрямування) постійно ініціюється питання розширення, підтримання психологічної служби як необхідної складової загального розвитку освіти. Разом з тим доведено ефективність такої роботи – за останній рік кількість психологічних центрів в області зросла на 2 одиниці.

Ще одним провідним завданням у 2013/14 році є також створення якісного керівного складу, який би інтегрував досвідчених фахівців та молодих спеціалістів, які приходять в психологічну службу й наповнють її зміст інноваційними ідеями та технологіями, даючи її розвитку новий енергетичний поштовх. Задля цього у Черкаській області кожного року проводяться семінари для керівників психологічної служби, що мають на меті узгодження єдиних напрямків роботи, формування бази нормативних документів, що регулюють її діяльність на місцевому рівні. Корисним у цьому аспекті буде посібник Т.Войцях, Т.Артеменко «На допомогу керівнику психологічної служби: документи, схеми, таблиці», з яким можна ознайомитися на сайті електроної бібліотеки методичної літератури ЧОІПОПП.

З даної тематики проведений семінар-нарада «Стан та перспективи розвитку психологічної служби Черкаської області. Удосконалення організаційних моделей діяльності психологічної служби у 2012-2013 н.р.» - для керівників психологічних служб міст/районів, а для підвищення фахового рівня спеціалістів психологічної служби були проведенні на базі ЧОІПОПП 2 школи професійної майстерності, як для практичних психологів, так і соціальних педагогів області.

У 2013/14 році важливим завданням психологічної служби є запобігання шкідливому навіюванню інтернет-простору, його згубного впливу. Корисними у цьому напрямку є методичні рекомендації В.М.Боголія «Методичні рекомендації для батьків стосовно запобігання залежності від згубної гри під назвою «Собачий кайф» (osvita-um-ra.ucoz.ru/psuchologia/syicid.doc‎). Наступне важливе завдання – запобігання суїцидальним намірам і діям дітей шкільного віку. Корисним у цьому аспекті стане також посібник Артеменко Т.Б. «Пріоритет – життя» (методичні рекомендації по роботі з суїцидальними явищами) та практичний досвід Л.Похил- керівника психологічної служби Смілянського ЦППСР та К. Гонтар керівника Катеринопільського ЦППСР, що неодноразово проводили семінари у себе в районі з даної тематики.

До завдань сучасної практичної психології належить формування та підвищення психологічної культури нації. Цінності останньої зазнають змін на фоні економічної нестабільності суспільства: спотворюються одні цінності, на їх місце приходять інші. Разом з тим молоде покоління громадян нашої країни потребує міцних орієнтирів, пов’язаних із формуванням міцної бази психологічних знань та підвищенням психологічної компетентності. Такі функції покладаються передусім на психологічну службу. Психологічна служба завжди стояла на сторожі таких базових цінностей, як психологічне та фізичне здоров’я нації. Попередження формування делінквентної поведінки підлітків та подолання насильства у закладах освіти ось ще один напрямок психологічної служби Черкащини, тому позапланово 23 травня 2013 був проведений обласний семінар «Психолого-педагогічні аспекти роботи з дітьми, які пережили ситуацію насильства», на якому був зроблений акцент на зростанні толерантності до проявів «інакшості» у суспільстві, яка є як свідченням гуманного ставлення до іншого, так і можливим підґрунтям для формування неадекватних життєвих установок у підростаючого покоління. Адже у суспільстві все більше посилюються такі негативні прояви, як насильство, декларація спотворених моральних цінностей, руйнування інституту сім’ї, неефективність різних виховних систем. У зв’язку з цим як ніколи важливою є роль психологічної служби у закладах освіти, яка покликана піклуватися про соціальне та психологічне здоров’я особистості, сприяти створенню умов безпечного освітнього простору та підтримувати тих учасників навчально-виховного процесу, що потрапили у складні життєві ситуації, пов’язані з психологічною травматизацією продовжуючи даний напрямок та бачучи необхідність підняття та обговорення даної тематики в січні-березні 2013 року була проведена науково-практична Інтерет-конференція «Досвід оптимізації доросло-дитячих стосунків в освітньому просторі», з результатами якої можна ознайомитись на сайті ОІПОПП.

Хотілося б подякувати всім спеціалістам психологічної служби, які на місцях запалюються ідеєю створення психологічних центрів; людям, що проводять в життя ідею створення та функціонування психологічних театрів : Судом Н.В- керівнику психологічної служби Канівського району, Пащенко О.І – керівнику психологічної служби м.Черкаси, Литвин І.М – керівнику психологічної служби Черкаського району, Булко О.І – керівнику психологічної служби м. Золотоноша та іншим, що розуміють важливість даного виду просвітницької та профілактичної роботи, тижнів психології в школі та своєчасно та якісно та професійно виконують свої посадові обов’язки.

Водночас, дивлячись на загальну ситуацію в області 2013/14 році, хотілося б спрямувати роботу керівних кадрів психологічної служби області на:

  • можливому введенні посад практичних психологів та соціальних педагогів у ПТНЗ, як окремих посадових одиниць (без суміщення з посадою заступника директора з навчально-виховною роботи, цікавим в даному випадку стане досвід системи ПТНЗ м.Черкаси).

  • приведенню та контролю у відповідності до чинного законодавства України, Посадових інструкцій соціальних педагогів та практичних психологів,

  • чіткого визначення кола посадових обов’язків спеціалістів, не довантаження їх тими видами роботи, які не входять у коло безпосередніх посадових обов’язків спеціалістів психологічної служби та перешкоджають здійсненню ними фахової діяльності

  • сприянню створенню для соціальних педагогів і практичних психологів належних умов праці, надавши їм відповідні приміщення для здійснення індивідуальної та групової роботи з усіма суб’єктами навчально-виховного процесу відповідно до вимог Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 19.10.2001 № 691, та з метою дотримання положень Етичного кодексу психолога; а також створенню для фахівців психологічної служби безпечних умов праці та забезпеченню дотримання їхніх професійних прав (відповідно до Інструкції з охорони праці та Посадової інструкції).

  • сприянню створення психологічних центрів окремого фінансування;

  • сприяти створенню наукових гуртків психологічної та соціальної спрямованості;

  • організувати роботу шкільного психолога таким чином, щоб чітко виконувався розподіл розподіл теоретичних та практичних форм роботи (цікавим буде досвід практичного психолога Черкаської академії банківської справи - Жеребньової Л.В.).

Загальні напрями науково-дослідної і науково-методичної роботи керівників / методистів навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти:

1. Організаційно-функціональні форми діяльності психологічної служби.

2. Управління психологічною службою у системі освіти на регіональному рівні.

3. Організація міжвідомчої та міжсекторальної взаємодії психологічної служби з іншими суб’єктами, які діють в інтересах дитини.

4. Організаційна та методична діяльність центру практичної психології і соціальної роботи (методиста), її спрямованість на виконання державних, регіональних програм.

5. Методичний супровід професійної діяльності фахівців психологічної служби.

6. Моніторинг ефективності діяльності психологічної служби області/району/міста.

7. Формування професійної компетентності та організація підвищення кваліфікації спеціалістів психологічної служби.

8. Організаційна та інформаційно-методична підтримка молодих фахівців психологічної служби.

9. Управління якістю психологічних послуг в системі освіти.

10. Маркетингова діяльність центру практичної психології і соціальної роботи.

11. Застосування інтерактивних методів та інноваційних технологій, як складових методичної роботи.

12. Підвищення психологічної культури учасників навчально-виховного процесу.

13. Забезпечення якості і доступності психологічних і соціальних послуг.

14. Організаційна та інформаційно-методична робота щодо забезпечення супроводу дітей з особливими освітніми потребами.

15. Реалізація практичних заходів, спрямованих на розбудову психологічної служби з урахуванням особливостей та типу навчального закладу (ст. 34, 36, 37, 39, 41, 43, 48 Закону України «Про освіту»).

16. Організація та методичне забезпечення діяльності працівників, згідно з основними напрямами, визначеними в п.2.4. Положення про психологічну службу (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616 зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.07.2009 за № 687/16703)

Прим.: запропоновані теми конкретизуються відповідно до особливостей діяльності системи освіти в межах регіону, педагогічної і психологічної практики, типу навчального закладу, потреб суб’єктів навчально-виховного процесу.

Робъект 2объект 2объект 2объект 2екомендації для практичних психологів

Практичні психологи системи освіти повинні грунтовно ставитися до виконання своїх посадових обов’язків, вміти їх використовути повсякчас.

Пам’ятати, що виконання їх сприяє гуманізації суспільства, розвитку іміджу всіх психологів та соціальних працівників. Повсякчас підтримувати гідність психології, як найбільш гуманної, мудрої дисципліни та практичної діяльності, намагатися відповідати цьому високому слову.

Вміти знаходити порозуміння з адміністраціями різних рівнів та спрямовувати роботу на розширення та розвиток самосвідомості людей, пізнання себе тощо.

За напрямком «Людяність та гуманність»

Вміти не бути байдужим до чужої біди та горя, знаходити привід виявлення негативних явищ, чи це буде запланованою акцією (з метою аналізу клімату у класних колективах та стосунків учнів і педагогів чи формі моніторингу з питань конфліктності, прояву агресивності, насильства, асоціальної поведінки) чи в формі індивідуальної консультації.

За напрямком «Психодіагностика»

Психодіагностичний напрям передбачає діагностику особливостей розвитку дітей на певному віковому етапі, діагностику дитячого колективу (класу, групи), педагогічного колективу, особливостей внутрішньо сімейних стосунків тощо.

Плануючи психодіагностичну роботу з учнями, практичному психологу варто враховувати наступні фактори:

  • Проблемну тему, над якою працює заклад і проблему психологічної служби загалом.

  • Вік дитини.

  • Особливості закладу, в якому навчається і виховується дитина (заклад нового типу, школа, дошкільний заклад, інтернатна установа, позашкільний заклад та ін..);

Психолог не вповноважений визначати медичний діагноз. Він лише обстежує психіку дитини, складає психологічну характеристику, яка може бути використана у медичному висновку. Метою психодіагностичної роботи є становлення психологічного діагнозу (опис характерних особливостей інтелектуальної, емоційно-вольової сфери, рис характеру, системи цінностей, інтересів особистості). Психолог не діагностує тип аномального розвитку (розумову відсталість, затримку психічного розвитку, порушення діяльності аналізаторів), оскільки ця функція належить психолого-медико- педагогічній консультації (ПМПК). Проте він проводить глибоке психолого-педагогічне обстеження дітей результати якого впливають на рішення ПМПК.

Враховуючи те, що у закладі працює не лише психолог, а психологічна служба, до співпраці з психологом залучаються педагоги, які проводять педагогічне спостереження за учнями, їх поведінкою, емоційними реакціями у різних ситуаціях.

Враховуючи особливість надання психологічної допомоги при робочому навантаженні практичного психолога 0,5, під час планування доцільно враховувати основні напрямки діяльності з усіма категоріями (діти, батьки, педагоги) з розрахунку на 20 год. в тиждень. Детальнішу інформацію про планування при неповному навантаженні можна отримати у методиста, який відповідає за психологічну службу.

За напрямком «Психологічна просвіта».

Вміти створювати свій індивідуальний імідж. Та вміти будувати сприятливі робочі стосунки з робочим колективом, пам’ятати, що саме робота з вчителем є одним з пріоритетних завдань роботи шкільного психолога, саме вчитель є тою первинною ланкою, що працює безпосередньо з дітьми. Підвищення психологічного рівня вчителів - основна задача психологів школи. Коли буде психічно врівноважений вчитель, то й діти не будуть відчувати тривоги. Основним завдання психолога є зміна філософії вчителя від «прокачувала мізків» до справжнього друга, порадника, співрозмовника, співавтора дитячої душі. Актуальним є проблема створення відповідального батьківста, бажання проходити психологічні групи заняття з батьками, вміння залучати їх до роботи будь - якої профілактичної, просвітницької.

Просвітницький етап так і називається просвітницьким, що саме він забезпечує передумови для роботи психолога. Саме з ним ми торуємо стежку психології в маси. Але особливістю шкільного психолога є суворе дотримання всіх посадових інструкцій, та знання етичного кодексу, що унеможливлює створення суперечливих ситуацій.

За напрямком «Корекційно-розвивальна робота»

Психокорекційні заняття проводяться за попоредньо складеним конспектом (сценрієм), в якому відібрані завдання, спрямовані на реалізацію усіх зазначених в програмі напрямків. Після заняття психолог аналізує його успішність і складає конспект наступного заняття. Вибір форми психокорекційного впливу виступають навички спілкування з однолітками, то ефективніше буде групова форма роботи. Корекцію ж недоліків пізнавальних процесів доречніше проводити індивідуально. Кількість учнів у корекційній групі не повина перевищувати 5 чоловік. За такої умови психолог може виразно усвідомлювати все, що відбувається у психіці кожної дитини (на відміну від роботи тренінгової групи, де працює 7-12 чоловік.)

Основні принципи психокорекційної роботи:

  • Єдність діагностики і корекції

  • Спрямованість роботи «згори до низу» (розвиток вищих психічних функцій, за рахунок яких будуть розвинуті елементарні психічні процеси).

  • Принцип нормативності (орієнтація на еталон розвитку на певному віковому етапі).

  • Робота в зоні найближчого розвитку дитини (за Л.С. Виготським)

  • Випереджаючий характер (активний характер того, що планується досягти в найбільшій перспективі)

  • Принцип наступності (кожне заняття містить ті завдання для самостійного виконання, які на попередньому виконувалися за допомогою психолога).

  • Врахування індивідуально-психологічних особливостей дитини, її інтересів, здібностей, якостей характеру.

При здійсненні напрямку роботи «Психологічне консультування»

Особливої уваги вимагає усунення недоліків консультування. Вивчення технологій проведення консультативної роботи з різними типами клієнтів. Формування культури індивідуального консультування. Знання та оновлення культури консультування з урахуванням різних шкіл та підходів.

При плануванні консультативної роботи варто враховувати вік дитини: найефективнішою є робота з дітьми підліткового та юнацького віку, а також з педагогами та батьками. В організації роботи слід користуватися книгою Матвеєвої М.П. «Принципи психологічного консультування», зокрема статтею Бондаренко О.Ф «Особливості професійної діяльності шкільного психолога».

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна література:


  1. Панок В.Г., Чапрак Я.В., Романовська Д.Д. Психоконсультативні стратегії діяльності практичного психолога системи освіти: Навчально-методичний посібник. – Чернівці: Рута, 2010.

  2. Панок В.Г., Острова В.Д. Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти). – К.: Освіта України, 2010. – 230 с.

  3. Рибалка В.В. Честь і гідність особистості як предмет діяльності практичного психолога / Валентин Рибалка. – К. : Шк. світ, 2010. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).

  4. Луценко Ю. А. Діти-правопорушники: що робити? / Юрій Луценко – К.: Шк. світ, 2010. – 128 с. – (Бібліотека "Шкільного світу").


Допоміжна література

  1. Банщикова  Т.Н. Профессиональная деятельность психолога в работе с педагогическим коллективом: Учебно-методическое пособие / Т.Н.Банщикова, Ю.П.Ветров, Н.П.Клушина. – М.2004. – 352с.

  2. Бодалев А.А. Вершина в развитии взрослого человека: Характеристики и условия достижения / А.А.Бодалев. – М.: Флинта: Наука, 1998.

  3. Дергач А.А. Акмеологические основы развития профессионала / А.А.Дергач. – М.: МПСИ, 2004.

  4. Климов Е.А. Психология профессионала / Е.А.Климов. – М.: МПСИ, 2003.

  5. Практическая психология для преподавателей / М. К. Тутушкина, В. Л. Васильев, С. А. Волков и др. – М.: Филин, 1997. – 328 с.

Схожі:

Про підсумки діяльності психологічної служби системи освіти
України за період з 2008 по 2012 р та з метою підведення підсумків роботи психологічної служби системи освіти за 2011/2012 навчальний...
Про забезпечення фахівцями та пріоритетні напрями діяльності психологічної...
Одеським обласним центром практичної психології і соціальної роботи ООІУВ було опрацьовано інформації про стан розвитку психологічної...
План інструктивно-методичної наради-семінару методистів РМК(ММК),...
«Основні завдання діяльності психологічної служби системи освіти Чернівецької області у 2013/2014 н р.»
Стан та особливості діяльності психологічної служби системи освіти у 2014-2015 навчальному році
України і діє з метою виявлення і створення оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку особистості. Особливо ця функція...
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Зарубіжна література
Зарубіжна література” – навчальний предмет, об’єктом вивчення в якому є кращі твори й головні етапи розвитку світового літературного...
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із поглибленим...
«Зарубіжна література» – навчальний предмет, об’єктом вивчення в якому є кращі твори та головні етапи розвитку світового літературного...
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із поглибленим...
«Зарубіжна література» – навчальний предмет, об’єктом вивчення в якому є кращі твори та головні етапи розвитку світового літературного...
Річний план роботи методиста КЗ «Інноваційно-методичний центр» Косенчук...
Аналітичний звіт про стан розвитку і діяльності соціально-психологічної служби системи освіти
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 08. 07. 13 №1/9-479
Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи було опрацьовано інформацію про стан розвитку психологічної...
ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ЛЬВІВСЬКОЇ ШКОЛИ ДЛЯ СЛІПИХ
Анотація. В статті аналізуються етапи становлення, розвитку та діяльності Львівської школи для сліпих дітей у період з 1851 року...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка