Тема Особистість як об’єкт і суб’єкт професійної діяльності. Шлях до професіоналізму


Скачати 57.41 Kb.
Назва Тема Особистість як об’єкт і суб’єкт професійної діяльності. Шлях до професіоналізму
Дата 27.03.2013
Розмір 57.41 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Тема 8. Особистість як об’єкт і суб’єкт професійної діяльності. Шлях до професіоналізму

Зміст понять «особистість», «людина», «індивід», «індивідуальність», «формування», «розвиток», «спрямованість», «свідомість особистості», «потяг», «потреби», «мотиви», «позиції», «цінності», «здібності».

Формування і розвиток особистості в онтогенезі. Структура особистості: спрямованість особистості (інтереси, установки, бажання, світогляд); психологічні утворення (знання, уміння, навички); індивідуально-психологічні особливості працівників пожежної охорони (темперамент, характер, здібності, задатки). Виявлення та врахування індивідуально-психологічних особливостей особистості в професійній діяльності працівників пожежної охорони. Явище професійної деформації особистості. Здібності, їх природа та розвиток.
● Проблему особистості у психології досліджували з кінця XIX ст. вчені В. Джемс, В. Дільтея, Е. Шпрангер, О.Ф. Лазурський, З. Фрейд, О.М.Леонтьєв, А. Адлер, К. Горні, Е. Фромм, Е. Еріксон, К. Роджерс, Г. Олпорт, А. Маслоу, Л.С. Виготський, В. Франкл, С.Л. Рубінштейн, Б.Г. Ананьєв, Г.С. Костюк, К.Г. Юнг.

Iндивiд одинична, окрема сутнiсть або iстота, представник будь-якого виду, роду, класу. Індивідуум – людина народжується і поступово при засвоєнні соціально-історичного досвіду людства стає особистістю. Онтогенез (з грецьк. – єство, породжую) – індивідуальний розвиток будь-якого організму від зародження до кiнця життя. У психологiї та педагогiцi – iндивiдуальний фiзичний i психiчний розвиток особистостi.

Людина – бiосоцiальна iстота, яка володiє мовою, свiдомiстю, вищими психiчними функцiями (абстрактно-логiчним мисленням, пам’яттю i т.ін.), здатна створювати знаряддя працi, користуватися ними у процесi суспiльної працi.

Особистiсть – людина, соцiальний iндивiд, що поєднує в собi риси загальнолюдського. Соцiально-психологiчна суть людини, що формується в результатi засвоєння нею суспiльних форм свiдомостi та поведiнки, суспiльно-iсторичного досвiду людства (особистiстю ми стаємо пiд впливом життя в суспiльствi, виховання, навчання, спiлкування, взаємовпливу). Особистість – це цілеспрямована система, що самоорганізовується. Об’єктом її діяльності є світ, вона сама, що виявляється в її почутті. Особистість має активну життєву позицію, здійснює вибір, оцінює наслідки прийнятих рішень та відповідає за них, постійно творить себе. Особистість характеризується якісними та кількісними проявами психічних особливостей, які утворюють її індивідуальність.

Індивідуальність сукупність особливостей, які відрізняють одну людину від іншої, що проявляється у здібностях, потребах, схильностях, темпераменті, рисах характеру, світобаченні, розвитку інтелекту тощо. Індивідуальні особливості людини являють собою лише одну зі сторін особистості людини.

Структура особистості включає: психічні процеси, психічні властивості, психічні стани, спрямованість, потреби, мотиви, темперамент, здібності, характер, емоційність, активність, волю, психічні утворення. У структурі особистості визначаємо соціальну та біологічну основи. Біологічна основа особистості  нервова система, система залоз, процеси обміну речовин, статевий імпульс, анатомічні особливості. Соціальна основа  рівень культури, оточення людини, виховання, соціальні ролі, комплекс уявлень про себе. Проблема співвідношення біологічного та соціального начал у структурі особистості є однією з найскладніших та дискусійних. Помітне місце займають теорії, які виділяють в особистості дві основні підструктури, сформовані під впливом двох чинників – біологічного і соціального. Є думка, що особистість людини розпадається на ендопсихічну та екзопсихічну організації, які між собою взаємодіють. Ендопсихіка – підструктура особистості відображає внутрішню взаємозалежність психічних елементів. Екзопсихіка визначається ставленням людини до зовнішнього середовища. Сучасні та зарубіжні багатофакторні теорії особистості зводять будову особистості до проекцій усіх тих же основних чинників біологічного і соціального.

Таким чином, у структуру особистості в першу чергу входить системна організація її індивідуальності. Елементом структури особистості є спрямованість  вибіркове ставлення людини до дійсності, яке проявляється у потягах, потребах, позиціях, установках, переконаннях, цінностях людини. Спрямованість пожежного – це система потреб, цілей, мотивів, ціннісних орієнтацій, інтересів, бажання, за якими він діє. Важливою властивістю особистості є здібності.

Здібності  це такі психологічні особливості людини, від яких залежить успішність придбання знань, умінь і навичок. Проблему здібностей у психології вивчали: В.Д. Шадріков (розглядав здібності як якості психологічної і функціональної системи, що проявляються в її продуктивності, а саме: точності, надійності, швидкості), Б.М. Теплов (визначив особливості і здібностей). [73] Здібності можуть бути конструкторськими, математичними, військовими, інженерними, педагогічними та ін. Виділяють ведучі та допоміжні, загальні та спеціальні здібності. Особистість, будучи суб’єктом системи дійсних відносин суспільства в групах у яких вона інтегрована, не може бути заключена лише в замкнений простір, а виявляє себе у просторі міжіндивідуальних відносин. Тому до структури особистості людини входять три складові, три підсистеми: індивідуальність особистості, її представленість у системі міжособистісних відносин і в інших людях. І особистість повинна бути такою, що характеризується в єдності трьох сторін. Пожежні повинні мати певні природні здібності до пожежної служби, міцне здоров'я, сміливість, дисциплінованість і т.і., але їх слід розвивати під час теоретичної і практичної підготовки.

● Особистість формується в умовах конкретного історичного існування людини в діяльності (праці, навчанні, спілкуванні). Найголовнішу роль у процесах формування особистості відіграють навчання і виховання, які здійснюються в групах і колективах. Формування особистості відбувається в умовах включення її в колектив. Як підкреслював А.С. Макаренко, особистість розвивається в колективі і через колектив, який являє собою групу високого рівня розвитку, що володіє найбільш сприятливими умовами для формування цінних якостей особистості. Саме в колективі індивід отримує повноцінне задоволення потреби бути особистістю, активним учасником будівництва нового суспільства, відбувається всебічний її розвиток. Провідна роль у формуванні особистості належить цілеспрямованим впливам на неї виховання. Виховання спрямовує й організовує розвиток особистості відповідно до цілей, заданих суспільством. При цьому виховання не тільки певним чином упорядковує життя і діяльність людини, а й створює відповідно до існуючих педагогічних принципів спеціальне соціальне середовище або ситуацію розвитку найкращим чином, що виявляє можливості конкретної особистості, створює умови для вияву її активності, формуючи та спрямовуючи її. Тут психологія особистості поступається місцем педагогіці виховання особистості. Формування особистості пожежника відбувається в колективах пожежних підрозділів під впливом керівників-вихователів (командирів відділень, караулів, частин). Не менш важлива роль у цьому процесі відводиться самовихованню та самоосвіті.
Шляхи розвитку здібностей:

  • виховання любові до своєї професії;

  • залучення до активної діяльності на кожному занятті;

  • створення складної навчальної обстановки у процесі навчання та служби;

  • врахування індивідуальних особливостей у процесі формування їх здібностей;

  • забезпечення змагального характеру кожного заняття;

  • систематичні вправи у самостійному розвитку своїх здібностей;

  • самоаналіз та самооцінка своїх здібностей;

  • залучення до активної культурно-освітньої, раціоналізаторської та винахідницької роботи;

  • всебічний розвиток особистості.




Фактори формування особистості:

  • наслідування;

  • виховання і самовиховання;

  • середовище;

  • плідна праця.


Шляхи формування професійної спрямованості:

  • роз’яснення суті і значення політики;

  • організація діяльності у відповідності з законами та статутами;

  • наближення умов навчання до бойових;

  • створення умов для задоволення розумових потреб;

  • активізація самовиховання.


Завдання для самоконтролю та завдання

  1. За допомогою теоретичного матеріалу підручника «Психологія» за ред. Ю.Л. Трофімова дайте характеристику основним теоріям особистості (С. 76–102).

  2. Дайте визначення поняттям індивід, особистість та індивідуальність.

  3. Що розуміють під спрямованістю особистості?

  4. Поясніть взаємодію ендопсихічної та екзопсихічної структур особистості.


Література

  1. Асмолов А.Г. Психология личности. - М., 1990.

  2. Бодалев А.А. Психологи о личности. - М., 1988.

  3. Барабанщиков А.В., Давыдов А.П., Федоренко Н.В. Основы военной психологии и педагогики. - М., 1988.

  4. Военная психология / Под ред. В.В. Шолега. - М., 1972.

  5. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М., 1982.

  6. Иванов Е.М. Основы психологического изучения профессиональной деятельности. - М., 1987.

  7. Рейнвальд Н.И. Психология личности. - М., 1987.

  8. Дарол Ш. Типы личности. – СПб., 1996.

Схожі:

 Законотворча діяльність
Теоретичні засади податкового менеджменту: поняття, об’єкт та суб’єкт управління, їх взаємозв’язок. Навести приклад управлінських...
Які функції виконують фінанси?
Економічні відносини; об'єкт фінансових відносин; суб'єкт фінансових відносин; фінансові категорії
1. Сутність і значення менеджменту Предмет, об’єкт і суб’єкт вивчення менеджменту
Наприклад, від пересічних американців дуже часто можна почути, що ефективну економіку США сформували три чинники – автомобілі, автомобільні...
Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових...
У тексті Порядку слова "суб'єкти підприємницької діяльності" в усіх відмінках замінено словами "суб'єкт господарювання"
Програма "Основи кадрового менеджменту" для професії "Офіс-адміністратор"
Сутність менеджменту персоналу й напрямки його розвитку. Менеджмент персоналу як суб’єктивне соціальне явище та сфера професійної...
Автоматизовані системи обробки інформації
Сервером певного ресурсу в комп'ютерній мережі називають об’єкт, який керує цим ресурсом, клієнтом об’єкт, який використовує цей...
ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ ІНТЕРНЕТОМ (загальні умови надання послуг Інтернету)
Виконавець – суб’єкт підприємницької діяльності – фізична особа Череда Григорій Васильович та всі його структурні підрозділи
Додаток 1 до рішення Національної ради 20. 01. 2010 №2 ЗАЯВА
Оператор телекомунікацій Фізична особа суб’єкт підприємницької діяльності Падюков Володимир Борисович, м. Суми, провайдер, запис...
Методичні рекомендації щодо державної реєстрації права власності...
Об’єкт незавершеного будівництва є об’єктом з особливим правовим статусом, оскільки має ряд ознак, за якими він відрізняється від...
Тема: Організація файлової системи на диску в ОС
Призначення ярлика швидке відкривання об’єкта. Для створення потрібно виділити об’єкт та ПКМ – Створити ярлик або на вільному місці...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка