Задача 1.
Неподалік м. Хуст Закарпатської області на березі р. Тиса ПП "Смерека" розпочато будівництво котеджного містечка на 15 будинків. Проектною документацією на містечко визначено, що відстань від кожного із будинків до води не повинна перевищувати 20 метрів.
Вказаний факт було виявлено внаслідок перевірки, проведеної Державною екологічною інспекцією в Закарпатській області (далі – Інспекція). За наслідками перевірки директору ПП "Смерека" заступником начальника вказаної Інспекції було внесено припис про негайне приведення проектної документації у відповідність до вимог чинного законодавства щодо водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, яке директором виконано не було.
Через 2,5 тижні після внесення припису, Інспекцією було подано позов до суду про заборону проведення будівництва котеджного містечка ТОВ "Смерека" через порушення ним водного законодавства та про знесення вже побудованих котеджів.
ПП "Смерека" проти позову заперечило, вказавши, що: 1) до компетенції Інспекції не входить перевірка проектної документації та внесення приписів про її виправлення, а також звернення до суду із вимогами про заборону будівництва та знесення будинків; 2) ПП "Смерека" здійснює будівництво на підставі розробленої в установленому порядку проектної документації та має всі необхідні дозволи, а тому правомірно здійснює свою діяльність; 3) положення водного законодавства ПП "Смерека" не порушені, адже норми водоохоронних зон, які встановлюються відповідно до проектів землеустрою, що затверджуються органами місцевого самоврядування, дотримані.
Визначте види правовідносин, які виникли.
Який порядок встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг? Чи потребує такий порядок змін та доповнень?
Який режим водоохоронних зон та прибережних захисних смуг передбачено законодавством? Чи потребує такий режим змін та доповнень?
Яких змін та доповнень потребує чинне законодавство з метою створення дієвих правових механізмів протидії будівництву в межах прибережних захисних смуг?
Надайте оцінку із посиланням на чинне законодавство діям та позиції ПП "Смерека".
Надайте оцінку із посиланням на чинне законодавство діям та позиції Інспекції.
Вирішіть справу.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 13 квітня 2011 року N 454/2011
ПОЛОЖЕННЯ
про Державну екологічну інспекцію України
3. Основними завданнями Держекоінспекції України є:
внесення Міністрові пропозицій щодо формування державної
політики зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері
охорони навколишнього природного середовища, раціонального
використання, відтворення і охорони природних ресурсів;
реалізація державної політики зі здійснення державного
нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері
охорони навколишнього природного середовища, раціонального
використання, відтворення та охорони природних ресурсів;
додержанням режиму територій та об'єктів природно-заповідного
фонду; за екологічною та радіаційною безпекою (у тому числі у
пунктах пропуску через державний кордон і в зоні діяльності
митниць призначення та відправлення) під час імпорту, експорту та
транзиту вантажів і транспортних засобів; біологічною і генетичною
безпекою щодо біологічних об'єктів природного середовища при
створенні, дослідженні та практичному використанні генетично
модифікованих організмів (ГМО) у відкритій системі; поводженням з
відходами (крім поводження з радіоактивними відходами) і
небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами;
4. Держекоінспекція України відповідно до покладених завдань:
2) здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням
центральними органами виконавчої влади та їх територіальними
органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого
самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень
органів виконавчої влади, підприємствами, установами та
організаціями незалежно від форми власності і господарювання,
громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а
також юридичними особами - нерезидентами вимог:
б) законодавства про використання та охорону земель щодо:
збереження водно-болотних угідь;
виконання екологічних вимог при наданні у власність і
користування, в тому числі в оренду, земельних ділянок;
встановлення та використання водоохоронних зон і прибережних
захисних смуг, а також щодо додержання режиму використання їх
територій;
ведення будівельних, днопоглиблювальних робіт, видобування
піску і гравію, прокладення кабелів, трубопроводів та інших
комунікацій на землях водного фонду;
в) законодавства про охорону і раціональне використання вод
та відтворення водних ресурсів щодо:
дотримання екологічних вимог під час проектування,
розміщення, будівництва, реконструкції та прийняття в експлуатацію
підприємств, споруд, інших об'єктів;
3) складає протоколи про адміністративні правопорушення та
розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає
адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом;
6) вносить у встановленому порядку центральним органам
виконавчої влади, їх територіальним органам, місцевим органам
виконавчої влади, органам місцевого самоврядування вимоги щодо
приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень
у сфері охорони навколишнього природного середовища, використання,
відтворення та охорони природних ресурсів;
6. Держекоінспекція України для виконання покладених на неї
завдань має право:
5) проводити перевірки з питань, що належать до її
компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання
приписи, розпорядження;
18) вживати в установленому порядку заходів досудового
врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах;
19) передавати до прокуратури, органів досудового слідства та
органів дізнання матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки
злочину;
ЗАТВЕРДЖЕНИЙ постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 р. № 486
|
ПОРЯДОК визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них
5. Розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації. Проекти цих зон розробляються на замовлення фізичних та юридичних осіб, узгоджуються з власниками землі, землекористувачами, Мінприроди, Держводагентством та територіальними органами Держземагентства і затверджуються відповідними місцевими органами виконавчої влади або виконавчими комітетами рад.
{Абзац другий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 72 від 24.01.2002; в редакції Постанови КМ № 214 від 15.02.2012}
6. Межі водоохоронних зон встановлюються з урахуванням:
рельєфу місцевості, затоплення, підтоплення, інтенсивності берегоруйнування, конструкції інженерного захисту берега;
цільового призначення земель, що входять до складу водоохоронної зони.
Враховуючи, що ліси мають значну водоохоронну функцію, межі водоохоронних зон у них не встановлюються.
7. Водоохоронна зона має внутрішню і зовнішню межі.
Внутрішня межа водоохоронної зони збігається з мінімальним рівнем води у водному об'єкті.
Зовнішня межа водоохоронної зони, як правило, прив'язується до наявних контурів сільськогосподарських угідь, шляхів, лісосмуг, меж заплав, надзаплавних терас, бровок схилів, балок та ярів і визначається найбільш віддаленою від водного об'єкта лінією:
затоплення при максимальному повеневому (паводковому) рівні води, що повторюється один раз за десять років;
берегоруйнування, меандрування;
тимчасового та постійного підтоплення земель;
ерозійної активності;
берегових схилів і сильноеродованих земель.
Стаття 88. Прибережні захисні смуги
З метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і
засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо
озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон
виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.
Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та
навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною:
для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею
менше 3 гектарів - 25 метрів;
Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та
комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для
цілей, визначених цим Кодексом.
У межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга
встановлюється з урахуванням містобудівної документації.
Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами
землеустрою.
Проекти землеустрою щодо встановлення меж прибережних
захисних смуг (з установленою в них пляжною зоною) розробляються в
порядку, передбаченому законом.
Режим використання об'єктів і територій природно-заповідного
фонду, розташованих у межах прибережної смуги морів та навколо
морських заток і лиманів, регулюється Законом України "Про
природно-заповідний фонд України" ( 2456-12 ).
{ Стаття 88 в редакції Закону N 2740-VI ( 2740-17 ) від
02.12.2010 }
Стаття 89. Обмеження господарської діяльності в прибережних
захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та
на островах
Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з
режимом обмеженої господарської діяльності.
У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та
на островах забороняється:
1) розорювання земель (крім підготовки грунту для залуження і
залісення), а також садівництво та городництво;
2) зберігання та застосування пестицидів і добрив;
3) влаштування літніх таборів для худоби;
4) будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних,
гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач,
гаражів та стоянок автомобілів;
|