18 Загальна характеристика конституційно-правового статусу людини і громадянина


Скачати 366.24 Kb.
Назва 18 Загальна характеристика конституційно-правового статусу людини і громадянина
Сторінка 1/3
Дата 02.04.2013
Розмір 366.24 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3
Тема 18 Загальна характеристика конституційно-правового статусу людини і громадянина
68. Верховна Рада України 24.09.1997 р. ухвалила Закон України “Про вибори народних депутатів України”, окремі положення якого врегульовували особливості реалізації виборчого права для певних категорій громадян України. Зокрема, встановлювалося, що “здійснення виборчого права зупиняється для осіб, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, на час перебування в цих місцях”.

Дайте конституційно-правову оцінку таким законодавчим новелам.

Розкрийте зміст категорії “обмеження конституційних прав”, у чому полягає її відмінність від “обмеження в реалізації конституційних прав”.

69. На засіданні профспілки заводу “Поршень” прийнято рішення про проведення 01.02.2008 р. страйку, про що повідомили директора заводу І. Останній за допомогою служби охорони розігнав страйкуючих, а організаторів звільнив за прогул. Серед них був лідер профспілки П.

До районного суду П. звернувся із позовом про визнання дій І. незаконними та про поновлення його на роботі. Однак районний суд відмовив у задоволенні позову. Апеляційний суд, розглянувши 15.04.2008 р. скаргу П., підтвердив рішення районного суду.

Свої права П. вирішив захистити в Європейському суді з прав людини. З цією метою 17.12.2008 р. він звернувся до Євросуду. Однак через декілька місяців йому надійшла відповідь із суду про неприйнятність заяви.

Якими могли бути причини відмови Європейського суду у прийнятті заяви?

Які міжнародно-правові механізми захисту прав людини Вам відомі?

Яку юридичну силу у внутрішньому праві України мають рішення Європейського суду з прав людини?
70. Громадянка Т. звернулася до окружного адміністративного Суду м. Києва з адміністративним позовом до Міністерства Внутрішніх Справ України в якому просить суд визнати таким, що не відповідає конституції та є незаконним Наказ МВС «Про затвердження Порядку відбору кандидатів на навчання до вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України в частині впровадження експерименту, оскільки, останній встановлює заборону на прийняття до вищих навчальних закладів МВС України громадян жіночої стати. Таким чином, є таким, що порушує ст. 24 Конституції України, а саме «не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі (виділено автором) етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками».

У чому полягає сутність принципу рівності та рівноправності? Як співвідносяться ці поняття? Яке рішення повинен ухвалити Суд? Складіть проект рішення Суду.
71. Громадянин України В. звернувся до адміністративного суду з позовом до центру зайнятості, який тривалий час через відсутність вакантних місць на ринку праці не міг задовольнити передбачене Конституцією України право громадян на працю.

На думку позивача, усі права і свободи людини і громадянина є невідчужуваними та непорушними (ст. 22 КУ), а звернення до суду за захистом своїх конституційних прав і свобод безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Яким, на Ваш погляд, має бути рішення суду?

Розкрийте правову природу соціально-економічних прав і свобод та їх відміність від прав першого покоління?

72. Громадянин О. направив звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. У зазначеному документі О. просив Уповноваженого звернутися до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо відповідності ст. 51 Конституції України ч. 1 ст. 199 Сімейного кодексу України (далі – СК України). Адже, на його думку, ч. 1 ст. 199 СК України, згідно з якою “якщо повнолітні дочка, син продовжують навчання і у зв’язку з цим потребують матеріальної допомоги, батьки зобов’язані утримувати їх до досягнення двадцяти трьох років за умови, що вони можуть надавати матеріальну допомогу”, покладає на нього додатковий обов’язок, не передбачений Конституцією України.

Дайте правову оцінку даному зверненню.

Які обов’язки людини і громадянина передбачені Конституцією України?
73. До Верховної Ради України було подано проект щодо внесення змін до Розділу 2 Конституції України, а саме виключити такі соціальні права, як право на достатній життєвий рівень, право на житло, право на працю тощо й передбачити право на соціальний захист для людей похилого віку (на гідне та незалежне життя, участь у соціальному та культурному житті) та людей з фізичними вадами (на заходи, призначені для забезпечення їх незалежності, соціальної та професійної інтеграції і участі в суспільному житті). Також запропоновано доповнити нормою наступного змісту: “Держава зобов’язується в індивідуальному порядку і в порядку міжнародної допомоги та співробітництва, зокрема, в економічній і технічній галузях, вжити в максимальних межах усіх наявних ресурсів і можливостей для того, щоб забезпечити поступово повне здійснення соціально-економічних прав усіма належними способами”.

Наскільки доцільними з конституційної точки зору є такі зміни?

Дайте розгорнуту характеристику другому поколінню прав людини.
74. Після прийняття Закону України “Про внесення змін до деяких декретів Кабінету Міністрів України з питань валютного регулювання”, яким було скасовано обов’язковий продаж валютних надходжень і відповідальність юридичних осіб, управління Національного банку України продовжували накладати штрафи на юридичних осіб за несвоєчасний продаж надходжень в іноземній валюті, що мало місце до набрання чинності зазначеним вище Законом.

Підприємство “Іскра”, до якого були застосовані вказані санкції управлінням НБУ, звернулося до суду, оскільки вважало, що такі дії управління НБУ суперечать положенням ст. 58 Конституції України про зворотну дію законів у випадках, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність. На думку позивача, це конституційне положення повинно поширюватися і на юридичних осіб.

Чи поширюється дія Розділу 2 “Права, свободи та обов’язки людини і громадянина” Конституції України на юридичних осіб приватного права? Що означає термін “кожен”? Відповідь аргументуйте.

Тема 19 Зміст особистих (громадянських)

прав людини
75. Студенти Педагогічного університету після закриття за ініціативою місцевої влади єдиної у місті наукової бібліотеки і комп’ютерного кафе звернулися до місцевого суду з позовом про захист належного їм права на спілкування та повноцінний інтелектуальний розвиток. Суддя П. відмовилася прийняти позов, мотивуючи свої дії тим, що Конституція України не передбачає права на спілкування і повноцінний інтелектуальний розвиток громадян України.

Дайте юридичний аналіз ситуації. Свою відповідь обґрунтуйте, посилаючись на нормативні положення.
76. У договорі найму житла між комунальним підприємством ЖЕК-1 і власником квартири є такі пункти:

“п. 1.3.1. ЖЕК-1 має право на вхід до займаного житла для огляду житлових та нежитлових приміщень.

п. 1.4.2. ЖЕК-1 має право під час аварійних ситуацій проникати у житлові приміщення (квартири) у разі відсутності господаря або членів його сім’ї”.

Дайте правовий коментар вказаним пунктам договору.

Чи відповідають зазначені пункти договору Конституції?
77. Громадянин К., який проживав у готелі, був несподівано розбуджений уночі. Виявилося, що прийшла адміністратор готелю перевірити, чи не ночує в но­мері стороння особа. Симоненко розгнівався на безцеремон­ність адміністратора і звинуватив її у порушенні права гро­мадянина на недоторканність житла, закріпленого в Консти­туції України. Адміністратор відповіла, що вона діє відповід­но до інструкції про порядок проживання громадян у готелях, а право недоторканності житла на готельні номери не поши­рюється. Вона зазначила, що тиждень тому один із громадян завів до свого номера дівчину і скоїв злочин. Тому обласне управління внутрішніх справ зобов'язало адміністрацію готе­лю посилити контроль за порядком проживання в готелі.

Проаналізуйте ситуацію та підготуйте юридично обґрунтовану відповідь.
78. До Державної податкової адміністрації України громадська організація направила інформаційний запит, в якому вона вимагала, на підставі ст. 34 Конституції України, ст. 5, 9, 28, 32, 33 Закону України «Про інформацію» запитувач (журналіст) надати їй інформацію про:

  1. Кількість звернень громадян із запитами щодо отримання інформації про себе

  2. Кількість задоволених звернень про отримання громадянами інформації про себе

  3. Кількість і підстави відмов у наданні громадянам інформації про себе. Копії рішень про відмову.

  4. Інформацію про кількість проведених перевірок суб’єктів підприємницької діяльності.

Державна податкова адміністрація (ДПА) запит частково задовольнила. А саме ДПА надала відповідь на перше, друге, та трете запитання.

А щодо відомостей про кількість проведених перевірок суб’єктів підприємницької діяльності ДПА відмовила в наданні такої інформацію, обґрунтовуючи свою відмову тим, що відповідно до ч. 7 ст. 37 Закону „Про інформацію”, згідно з якою не підлягають обов’язковому наданню для ознайомлення за інформаційними запитами офіційні документи, які містять у собі інформацію, що не підлягає розголошенню згідно з іншими законодавчими або нормативними актами, та на підставі цього положення Закону зробила посилання на Положення про податкову інформацію в Державній податковій службі затвердженого наказом ДПА України від 02.04.1999 р. № 175 „Про затвердження Положення про податкову інформацію в державній податковій службі України” (далі - Положення № 175), згідно з яким дана інформація не може бути надана. (Положення № 175 не було опубліковане в офіційному виданні).

Чи є відмова ДПА в наданні даної інформації обґрунтованою (правомірною)?

Чи є Положення № 175 чинним?

Протягом якого терміну органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи повинні повідомляти про можливість задоволення запиту та повинні надавати відповідь на інформаційний запит?

Чи може право на інформацію бути обмежено не тільки законами але й іншими нормативно-правовими актами?
79. До прокуратури Одеської обл. надійшов інформаційний запит з вимогою надати інформацію, яка є відкритою за режимом доступу. Однак прокуратура відмовила запитувачу в задоволенні запиту, мотивуючи свою відмову тим, що органи прокуратури України не відносяться до органів законодавчої, виконавчої або судової гілки влади і тому не зобов’язані надавати інформацію за такими інформаційними запитами, як того вимагає Закон України «Про інформацію».

Чи відповідає дане рішення прокуратури Конституції України та Закону України «Про інформацію»?

Чи зобов'язана прокуратура відповідати на інформаційні запити?

Назвіть підстави та умови за яких право на інформацію може бути обмежене?
80. Громадянин Петренко, маючи багато зареєстрованих винаходів, звернувся в Обласне управління внутрішніх справ з інформаційним запитом, у якому він просив відповідні інформаційні служби УВС надати йому інформацію про кількість світлофорів, які виходять із ладу на вулицях обласного центру на протязі року. У запиті він зазначив, що ця інформація йому необхідна для того щоб вирішити, наскільки актуальною є проблема удосконалення стандартної конструкції світлофора.

Дайте юридичний аналіз ситуації.

Обґрунтуйте свою відповідь, посилаючись на нормативні акти.

Тема 20 Зміст політичних прав громадян
81. 05.07.2011 року до Харківського окружного адміністративного суду звернулась Харківська міська рада з адміністративним позовом до Харківської міської організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода", ініціативної групи харків’ян в особі О., ініціативної групи харків’ян в особі Д. в якому просить суд обмежити права на збори шляхом заборони Харківській міській організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода" в особі О. та іншим учасникам цієї акції проведення 06.07.2011р. з 09.30 до 11.00 пікетування напроти входу до будівлі Харківської обласної державної адміністрації та Харківської обласної ради по вул. Сумській, 64 у м. Харкові; обмежити права на збори шляхом заборони ініціативній групі харків’ян в особі Д., а також іншим учасникам цієї акції проведення 06.07.2011р. з 10.30 мітингу біля Дзеркального струменю (сквер Перемоги) та з 11.00 ходи від пам’ятника Т. Г. Шевченку до перехрестя вулиць Сумської та Іванова (будівля Харківської обласної державної адміністрації) у м. Харкові, під час якої буде використана труна.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що проведення масового заходу не відповідає вимогам чинного законодавства та порушує права та охоронювані законом інтереси мешканців міста Харкова.

Яке рішення по справі повинен увалити суд? Підготуйте обґрунтований проект рішення суду.
82. Засновники обласної організації Партії нових комуністів звернулися до адміністративного суду зі скаргою на дії обласного управління юстиції, зазначаючи, що постановою колегії цього управління в Реєстрі об’єднань громадян анульовано запис про реєстрацію цієї організації, а наказом начальника управління юстиції скасовано рішення управління про реєстрацію згаданої організації і зобов’язано відділ реєстрації об’єднань громадян офіційно повідомити в засобах масової інформації про це рішення. На підставі оскаржуваних рішень представники обласної партійної організації були виключені зі складу окружної та дільничних виборчих комісій.

Обидва наведені документи мотивовані тим, що мають відношення до юридичної особи і не можуть бути предметом оскарження як документи внутрішньоорганізаційної діяльності управління юстиції. Рішення про заборону чи припинення діяльності обласної організації політичної партії обласне управління юстиції не приймало. Крім того, до уваги бралося рішення сесії Львівської обласної ради про підтримку вимог громадян, політичних партій та громадських організацій Львівщини щодо заборони діяльності в Україні комуністичних організацій.

Яке рішення має прийняти суд?
83. Політична партія розпочала кампанію з проведення референдуму щодо змін до Конституції України. У 18 областях України було проведено збори ініціативних груп щодо проведення референдуму. Учасниками зборів схвалено пропозиції про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою щодо змін до Конституції та затверджено формулювання таких питань, які запропоновано винести на всеукраїнський референдум: 1. Чи підтримуєте Ви президентську форму правління, за якої Президент України обирається всенародно, є главою держави і очолює уряд України? 2. Чи підтримуєте Ви парламентську форму правління, за якої посада Президента України скасовується, уряд України призначається і звільняється Верховною Радою України, а Прем’єр-міністр України є главою держави? 3. Чи підтримуєте Ви обрання та відкликання суддів народом? 4. Чи підтримуєте Ви розширення прав місцевого самоврядування з наданням усім органам місцевого самоврядування права формувати власні виконавчі органи? 5. Чи підтримуєте Ви встановлення дієвого контролю за владою через надання конституційного статусу парламентській опозиції? 6. Чи підтримуєте Ви скасування недоторканності вищих керівників держави, народних депутатів України та суддів? 7. Чи підтримуєте Ви позбавлення мандатів депутатів усіх рівнів, які порушили обіцянки перед народом? 8. Чи підтримуєте Ви спрощення процедур проведення всеукраїнських і місцевих референдумів для залучення народу до безпосереднього здійснення влади?

Чи всі з цих питань можуть буту предметом всеукраїнського референдуму?

Чи може бути прийнята нова редакція або внесені зміни до Конституції України на всеукраїнському референдумі?

Які мають бути дії Центральної виборчої комісії?
84. На зборах громадян України, які постійно проживають в місті Н., була утворена ініціативна група з організації місцевого референдуму. На зборах були затверджені питання, що запропоновано винести на місцевий референдум, а саме про довіру міському голові та про скасування рішення міської ради “Про затвердження об’єктів права комунальної власності територіальної громади м. Н., які можуть надаватися в концесію”. Міський голова відмовився реєструвати ініціативну групу, оскільки, на його думку, питання, що були затверджені на зборах, згід-но із законодавством України не можуть виноситися на місцевий референдум.

Дайте правову оцінку рішенню міського голови
85. До Міністерства юстиції України надійшла заява про реєстрацію політичної партії “За чистий Крим”. Розглянувши надані документи, Мін’юст відмовив у реєстрації такої партії, оскільки принципи її організації, закріплені у статуті, суперечать закону. Зауваження стосувалися тих статутних положень, якими передбачалося, що лідер партії, обраний на установчому з’їзді, обіймає цю посаду довічно, а також те, що керівники обласних організацій партії призначаються та звільняються лідером партії одноособово.

Дайте правову оцінку діям Міністерства юстиції.
86. Засновники Львівської обласної організації Комуністичної партії України звернулися до суду зі скаргою на дії Львівського обласного управління юстиції, зазначаючи, що постановою колегії цього управління в Реєстрі об'єднань громадян анульовано запис про реєстрацію цієї організації, а наказом начальника управління юстиції скасовано рішення управління про реєстрацію згаданої організації і зобов'язано відділ реєстрації об'єднань громадян офіційно повідомити в засобах масової інформації про це рішення. На підставі оскаржуваних рішень представники обласної організації КПУ були виключені зі складу окружної та дільничних виборчих комісій.

Обидва наведені документи мотивовані тим, що мають відношення до юридичної особи і не можуть бути предметом оскарження як документи внутрішньо-організаційної діяльності управління юстиції. Рішення про заборону чи припинення діяльності обласної організації політичної партії обласне управління юстиції не приймало. Крім того, до уваги бралося рішення сесії Львівської обласної ради про підтримку вимог громадян, політичних партій та громадських організацій Львівщини щодо заборони діяльності в Україні комуністичних організацій.

Яке рішення має прийняти суд?
87. Міністерство юстиції України анулювало реєстраційне свідоцтво політичної партії “Добра” на тій підставі, що протягом 6 місяців з дня реєстрації нею були створені й зареєстровані у встановленому законом порядку обласні організації лише у 13 областях України та міська у м. Київ, не було створено республіканську партійну організацію в Автономній Республіці Крим, а також не в усіх згаданих областях у більшості районів створені відповідні партійні організації районного рівня. Крім того, виявилося, що фактично членами цієї політичної партії є лише тисяча громадян України.

Які підстави анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії в Україні?

Яким органом здійснюється анулювання, і які наслідки тягне?
88. Федерація вільних профспілок Львівської залізниці звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою на постанову Львівського апеляційного господарського суду у справі за позовом прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Міністерства юстиції України в особі Львівського обласного управління юстиції про визнання недійсним її свідоцтва про реєстрацію з моменту його видання, скасування державної реєстрації та виключення ФВПЛЗ з Реєстру об'єднань громадян. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову зазначеного суду, припинити провадження у справі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Які підстави припинення діяльності об’єднань громадян?

Чи порушені процесуальні норми Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності"?

89. Три особи (17-ти, 16-ти та 13-ти років) заснували в м. Харкові “Проєвропейську спілку молоді” та звернулися до Харківського обласного управління юстиції із заявою про легалізацію цього об’єднання шляхом повідомлення. Однак заява була повернена для приведення у відповідність із чинним законодавством, зокрема, у документах слід було вказати загальну назву об’єднання громадян. Один із засновників спілки звернувся із позовом до районного суду м. Харкова про визнання незаконними дії управління юстиції щодо відмови в легалізації спілки.

Який порядок легалізації об’єднань громадян?

Постанову якого змісту має ухвалити суд?
90. Група громадян України вирішила організувати місцеву громадську організацію “Українська інтелектуальна еліта”, що виступає за обмеження вступу до вищих навчальних закладів регіону, в якому організація намагалася здійснювати свою діяльність, осіб інших національностей, окрім українців. Але органами юстиції було відмовлено в реєстрації такої організації.

Які підстави для відмови у реєстрації об’єднань громадян?

Чи правомірна відмова в цьому випадку? Аргументуйте відповідь.
91. У статуті Конституційно-ліберальної політичної партії України, поданому разом з іншими необхідними документами для реєстрації до Міністерства юстиції України, однією з функцій її керівних органів зазначається забезпечення міжнародного співробітництва, а також організація представництв партії за межами України. Мін’юст відмовив у реєстрації, оскільки вказані положення статуту не відповідають вимогам чинного законодавства України. Відмову було оскаржено до суду із мотивацією, що закон дозволяє міжнародну діяльність політичних партій.

Яке рішення має прийняти суд?
92. На партійній конференції було ухвалено рішення не підтримувати представлений Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України проект закону про Державний бюджет на наступний рік. Незважаючи на це декілька членів партії – народних депутатів України – проголосували за прийняття бюджету. Обговоривши вчинок своїх товаришів по партії, її керівний орган прийняв рішення про виключення «неслухняних» депутатів із партії, оскільки вони своїми діями завдали політичної шкоди її іміджу, порушили партійну дисципліну, попередивши, що прийняття такого рішення є внутрішньою справою партії, яке не може бути предметом правового регулювання і судового розгляду. Депутати оскаржили таке рішення до суду.

Що означає термін «імперативний депутатський мандат»?

Як він пов’язаний із конституційним статусом політичних партій в Україні?

Чи потягнули б такі дії виключення народних депутатів із фракції цієї політичної партії, дострокове припинення їх повноважень?

  1   2   3

Схожі:

5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
Житлове законодавство України: загальна характеристика, Житловий кодекс України
Житлове право України це сукупність правових норм, що регулюють житлові правовідносини між громадянами та громадян із державними...
Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем Мета
Тема: Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем
Основні права людини і громадянина. Міжнародні стандарти в галузі прав людини
Основні права людини – гарантована законом міра свободи (можливості) особи, яка відповідно до досягнутого рівня еволюції людства...
Роль стафілококів у розвитку патології людини, патогенез спричинених...
Еволюція коків, їх загальна характеристика. Стафілококи, біологічні властивості, класифікація, практичне значення
ЛЕКЦІЯ ТЕМА : елементИ V А групи
Загальна характеристика атомів елементів V А групи. Нітроген, Фосфор та Арсен, поширення їх у природі. Загальна характеристика простих...
Питання на іспит з конституційного права
Система конституційних прав і свобод людини і громадянина. Основні способи закріплення прав і свобод людини та громадянина
СТАРШИЙ Викладач Іванова Т. М
«Стадії політико-правового закріплення статусу місцевого самоврядування в Україні»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка