Урок-1 Тема: Що таке родина? Українська родина і українознавство


Скачати 318.93 Kb.
Назва Урок-1 Тема: Що таке родина? Українська родина і українознавство
Сторінка 1/3
Дата 17.12.2013
Розмір 318.93 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Право > Урок
  1   2   3
Урок-1

Тема: Що таке родина? Українська родина і українознавство.

Мета: Формувати знання дітей про сім'ю, родину рідню; пробуджувати інтерес до історії свого родоводу, української нації, її культури й побуту; з'ясувати значення нових слів, понять. Розвивати почуття патріотизму та національної самосвідомості. Виховувати почуття любові до батьків, до рідного краю; бажання примножувати родинні традиції, берегти свою національну культуру.

Обладнання: таблиця „ Родовідне дерево”, сімейні альбоми , посібник з українознавства „ Світлиця” В. Цимбалюк.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу

1. Вчитель читає вірш Т. Г. Шевченка „ Садок вишневий коло хати”

- Діти, в цьому вірші є слова „ сім'я вечеря коло хати”. А хто з вас знає , що значить сім'я ?

Хто входить до складу сім'ї ? ( відповідь : мама, тато, дідусь, бабуся, діти)

Так , правильно, все це сім'я, родина, рід.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми поговоримо про сім'ю, родину, рід.

ІУ. Робота над темою уроку

Класовод вивішує таблицю „ Родовідне дерево” з пустими віконечками. У кожного учня лежить конверт „ Сім'я” та родовідні дерева з пустими віконечками.

1. Вчитель читає вірш М. Підгірянки „ Пробудження”

Снилось мені ясне сонце,

Що в хаті світило,

А то лиш так моя мама

Дивилася мило.

Приснився мені ясний вітрик,

Що пестив колосся, -

А то мені моя мама

Гладила волосся.

Снилась мені ягідочка,

Як мед солоденька –

А то мене цілувала

Мама дорогенька.

Діалогічне мовлення

  • Діти, про кого я прочитала вірш?

  • Так, про маму , найдорожчу людину в світі.

Мама завжди поруч з нами. Вона і приголубить, і пожаліє, і щось смачненьке приготує. А коли ви хворі, то мама зовсім не спить – лікує вас. Отже, мама – берегиня роду .Прикріпимо малюнок мами на родовідному дереві ( вчитель на таблиці , а діти на своїх родовідних деревах викладають малюнок мами).

  • Діти, пригадайте, якими ніжними словами ви називаєте свою маму? (мамочко, матусю, нене, ненечко...)

  • А яка ваша мама ? ( Моя мама гарна, моя чудово вишиває , моя пече смачні пироги...)

2. – Діти , а хто завжди поряд з мамою створює затишок в хаті ? ( Тато)

- А хто приб'є цвяшок, полагодить стілець ? ( Татусь)

- А за що ви любите своїх татусів ?

Відповіді дітей:

  • За те, що тато вчив мене грати у футбол

  • А мені татусь розповідає цікаві історії

  • А мій тато нічого не боїться...

Отже, ми поговорили про татуся. Так чий ми малюнок прикріпимо поряд з мамою ?

( Вчитель на таблиці , а діти у себе на родовідному дереві прикріплюють малюнок батька)

Тато може й вміє все на світі,

В домі під силу йому геть усе!

Якщо добрий тато, то і добре дітям,

Бо з добром він щастя в дім несе.

Фізхвилинка

3. – А тепер послухайте такого віршика:

Мій дідусь старенький,

Як голуб сивенький

По садочку ходить ,

Яблучка знаходить...

  • Про кого розповідається в цьому віршику ?

  • А у кого з вас є дідусь ?

  • Що ви знаєте про свого дідуся ?

  • Ким він працював , коли був молодим ?

  • Як ви граєтесь з дідусем ?

Бачите , ось ще один родич

( вчитель на дошці , а діти на своїх родовідних деревах прикріплюють малюнок дідуся)

4. – А про кого ми ще не згадали ?

- Так, про бабусю.

Бабуся лагідна, ніжна. Вона уміє в'язати рукавички, шапочки, варити смачні страви. До неї в гості люблять ходити всі діточки. Разом з бабусею завжди затишно. Завжди пахне печеними пиріжками. ( Вчитель на дошці , а діти у себе на родовідному дереві викладають малюнок бабусі.)

  • Ось, бачите яка сім'я: і тато, і мама, і дідусь, і бабуся. А у вільні віконечка можна прикріпити малюнки братиків, сестричок, якщо вони у вас є. ( На вільних віконечках прикріплюють малюнки дітей)

Учень читає вірш В. Гринько „ Сім'я”

Мама, тато, дід, бабуся -

Всіх назву не помилюся.

Старший братик і сестричка -

В нас сімейка невеличка.

Не спиняйте, бо зіб'юся:

Мама , тато , дід, бабуся,

Старший брат, сестричка і я –

Отака моя сім'я !

Діти відкривають свої сімейні альбоми і розповідають про членів своєї сім'ї.

V. Підсумок уроку

Як швидко проминув час, урок наш підійшов до кінця.

Вам було цікаво ?

А над якою темою ми працювали ?

Назвіть хто входить до складу сім'ї?

А зараз , діти, прочитаємо молитву, щоб Бог дав здоров'я для всієї вашої родини.

Діти разом з вчителем.

Молитва

До Тебе підносим маленькі долоні

І молимось щиро за маму, за тата,

За діда , бабусю , сестричку і брата.

За всіх кого любим,

За всіх хто нас любить,

Що нам помагають і щиро голублять.

Дозволь нам щасливо цю ніч переспати,

Набратися сили, здоровими стати.


Урок-2

Тема. Ми живемо в Україні. Мета: формувати уявлення про Україну як суверенну державу; розширювати і поглиблювати поняття громадянськості .Виховувати любов до рідного краю, його традицій і обрядів.

Обладнання: фізична карта України, портрети видатних українців, виставка малюнків, білий аркуш паперу, різнокольорові квітки, навчальний посібник „Світлиця” В. Цимбалюк та інші.

Хід уроку

1.Організація класу

( учитель читає слова і запитує у дітей)

Без чого не може жити людина?

Виростай, дитино, й пам'ятай ;

Батьківщина - то найкращий край!

Загадка.

Красивий, щедрий, рідний край

І мова наша солов'іна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься …(Україна)

  • Як називається наша Батьківщина?

2.Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про нашу рідну Україну, про її людей, природу, традиції і обряди.

3.Інформаційне повідомлення з елементами бесіди

1Слово вчителя

  • Кожна людина завжди з великою любов'ю згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, де відкрився для неї казковий дивосвіт. То її затишна батьківська оселя, родинне вогнище, маленька батьківщина.

  • А тепер подивіться на виставку малюнків. Ці малюнки намалювали ви. Кожен з вас намалював свою маленьку батьківщину.

  • Розкажіть, що ви зобразили на своїх малюнках? (діти розповідають)

  • Що таке Україна? (міркування дітей)

Україна – це наша земля, наш рідний край із славною багатовіковою історією, мудрими, талановитими людьми, чарівною піснею, що дивує весь світ, з невмирущими народними традиціями, з мальовничою природою. ( звучить у грамзаписі пісня „Стежина” муз. О. Білаша, сл. А.Малишка).

Фізхвилинка.

-А тепер , діти, подивіться на карту України. Ви бачите нашу країну, яку ми всі любимо і хочемо бачити сильною, багатою, квітучою, прекрасною.

Це велика країна в Європі, що налічує близько 48 млн. Чоловік. Тут живуть українці. Крім українці нашу землю населяють люди інших національностей: росіяни, білоруси, поляки, чехи, молдавани, євреї,

греки та інші. І всі вони знайшли в нашому краї свою батьківщину, називають матір'ю соборну і суверенну Україну. Нехай вона зараз на наших очах розквітне від нашої до неї любові! Хай кожен з вас ”посадить” символічну квітку.(В учнів на партах різнобарвні квіточки, вирізані з кольорового паперу). Ці квітки прикріпимо до карти України.

Вірш П. Бондарчука „Батьківщина” (діти читають напам'ять)

1.Що таке Батьківщина? 4.Ким в житті ти не станеш

За віконцем калина, Шахтарем, хліборобом,

Тиха казка бабусі, Зореплавцем хоробрим,

Ніжна пісня матусі Будівничим, солдатом, -

2.Дужі руки у тата, Слід завжди пам'ятати:

Під тополями хата, Коли любиш ти все це

Під вербою криниця І сприймаєш у серце,

В чистім полі пшениця. 5.Як готовий щомиті

3.Серед лугу лелека, Від біди боронити

І діброва далека, Кожну в лузі билину,

І веселка над лісом, Кожну в гаї пташину,

І стрімкий обеліск… Значить це - Батьківщина

Має доброго сина.

Вчитель.

Україна - це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. Це його славні лицарі – Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа та багато – багато інших, які віддали своє життя за щастя народу. Це відомі діячі української культури, як Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Марія Заньковецька, Михайло Грушевський та багато інших.(демонструються портрети)

Україна – це рідна мова, неповторна, мелодійна. Любов до Батьківщини починається з любові до маминої пісні, свого родоводу, до народної мудрості. (вчитель виконує колискову пісню).

Наш народ багатий на народні ігри зі співаночками. Одна з них „Подоляночка”. Зараз ми і пограємося в цю гру.(діти під музику починають гратися).

4.Підсумок уроку

- Чому рідна земля є для нас найдорожчою?

- З чого починається для вас Україна?

(Відповіді дітей)

-А зараз кожен з вас обмалює на папері свою долоньку і виріже її ножицями, а також сердечко з кольорового паперу.( Паперові рученята і сердечка діти прикладають навколо карти України). Тепер наша батьківщина захищена любов'ю і теплом наших сердець і долонь.

Ми – громадяни України, її патріоти, а тому маємо робити все для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою.

Словник

Батьківщина –країна для людей, які народилися в ній; вітчизна.

Урок-3

Тема. Батько – захисник, господар, трудівник, воїн. Мати – берегиня родини, господиня, трудівниця, вихователька.

Мета: виховувати любов до найближчих і найрідніших людей – батька й матері; вчити бути чемними, шанувати батька й матір, допомагати їм, любити і завжди пам'ятати місце, де народився, рідну оселю, свій народ, рідну мову й неньку Україну. Формувати у дітей почуття обов'язку перед батьками, своїм родом.

Обладнання: портрети батьків, сімейні альбоми, малюнки дітей „Мама, тато і я – дружна сім'я”, плакати з прислів'ями про родину, грамзапис пісні „Батько і мати”, стенд „Шануймо батька й неньку”

Хід уроку

1. Організація класу

2.Повідомлення теми і мети уроку

(Звучить грамзапис пісні „Батько й мати” сл. В. Крищенка

муз. О. Злотника

-Діти, про кого ви прослухали пісню?

- От сьогодні ми будемо говорити про найрідніших людей на землі – маму і тата.

Мати й батько – найрідніші і найближчі кожному з нас люди. Від них ми одержуємо життя. Вони вчать нас людських правил, оживляють наш розум, вкладають у наші вуста добрі слова.

Недаремно образи батьків опоетизовані у віршах, оспівано в піснях, легендах і казках.

(діти читають напам'ять вірш Б Лепкого „Батько й мати”)

1. Як мені вас не любити, 3.Батько розуму навчає,

Рідний батьку, нене, Мати приголубить.

Та ж ви мене згодували Ніхто мене так на світі

І дбали про мене. Як вони, не любить.

2. Та ж ви мене згодували 4.Дай же , Боже, щоб я виріс,

Щирими руками. В школі гарно вчився,

Ой, нема то ніде в світі, Щоб я батькові і неньці

Як в батька і мами. Добре відплатився.

  • Діти, погляньте на портрети своїх батьків. На вас дивляться люди найрідніші в усьому світі. Скільки любові і тепла для кожного з нас вони віддають щодня.

  • А чи знаєте ви вірші про татуся, про неню ?

( Діти декламують вірші )

Татку , татусенько, таточко , тато,

Кращого в світі немає навкруг!

Таточко , хочу тебе я обняти.

Ти - мій порадник, заступник і друг!

Мамо, матусенько, мамочко , ненько,

Матінко , усміх твій ніжний ловлю.

Мамочко рідна, моя дорогенька.

Над усе тебе в світі люблю!

Слово вчителя:

Тато. Татусь. Таточко. Які милозвучні слова . Назва людини з сильним характером, міцними руками. Назва людини, яка все вміє зробити, полагодити : і візка, і саночки , і машину . А як посміхнеться, скільки ласки і тепла в тому погляді .

( Діти беруть портрети батьків, виходять до дошки і прикріплюють на стенді.)

  • Діти, любите ви гратися в ігри ?

Давайте пограємо в гру „ Телефон”

Гра „ Телефон” ( Один іграшковий телефон знаходиться у вчителя , інший- в учня )

  • Алло, Романе, добрий день ! Будь добрий розкажи мені як звати твого тата, маму ?

( Відповідь учня)

  • Де ти живеш ?

( Відповідь учня)

Гра проводиться з кількома учнями.

Вчитель.

Батько. Татусь. Чому татусь? ( Відповіді дітей )

А щоб відповісти на це питання нам на допомогу прийде легенда.

„ Давно колись до молодої матері навідувалась лісова царівна Леля, бо полюбився їй синочок на ім´я Тато . Гарненький хлопчик привітно усміхався до лісової красуні, і та подарувала йому пісеньку „ Татоньку, татунько”.

Виріс хлопчик у ставного парубка. З´явились у нього свої діти, і їх Леля навчила кликати свого батька : „ Тато, татусю, таточко”.

Чи справді так було , чи ні , але всі українські діти з давніх – давен кличуть свого батька татком, таточком, татусем”.

У давнину старі люди говорили, що хата, оселя , усе що в ній є , оберігається піснею, добрим словом берегині роду – матері.

Її святою називали.

У нашім краю на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.
Так писав про матір геніальний український поет Т. Г. Шевченко.

Імення матері святилось відколи , на світі ця земля названа Україною.

Імення матері і сьогодні тримає серед зоряних світів велику родину планет, ростить , єднає, творить націю.

Мати , мамо, матусю, мамцю, матінко...

І ще скількома словами можна звернутися до рідної неньки! ?

  • Діти, а хто повинен бути поряд з татом ? ( Відповіді дітей )

Так , найрідніша людина на землі – мама !

( Діти виходять до дошки і на стенді беруть портрет мами і розповідають про свою маму.)
Вчитель:

На все життя у спадок дитині залишається від матері пісня , оповідка, сорочка і ще віра. Бо слова „ вір мені ,як матері”, віра в материнське слово – найсвятіша віра . Бо все , що нас оточує створено руками матері.

Лагідні, всевміючі мамині руки. Можуть вони і хліб спекти, і сорочечку до свята вишити, і так ніжно – ніжно приголубити, що затріпоче ваше серденько, зайдеться і затихне.

( Учні класу виконують пісню „ Пісня про маму” сл. М. Підгірянки,

муз.М Коника .

Сценка „ Як діти шукали щастя”

( Діалог відбувається між хлопчиком і дівчинкою )

  • Куди ми йдемо?

  • Щастя шукати.

  • А де наше щастя ?

  • За полями , за лісами та за синіми морями, на високій горі, хмарами закутане.

  • А чи дійдемо ми туди ?

  • Ми ж удвох.

  • Ой, як ніжки болітимуть !

  • Підемо і ніжки швидше підростуть.

  • Ой не хочу ходити ніжки трудити. У мене щастя вдома, коло рідної мами.

Узагальнення вивченого

Питання до класу:

За що ви любите маму і тата?

За любов і доброту ви звертаєтесь до тата і мами лагідними словами. Якими саме ?

Підсумок уроку.

Урок-4

  1   2   3

Схожі:

Тема. Родина Мета
Обладнання: підручники, роздавальний матеріал, дерева родоводу, дерево родина-школа, аудіозапис
Виховний захід «Творча родина – творча Україна»
Гуньківській ЗОШ І –ІІ ступенів відбулась виставка -зустріч з народною майстринею-односельчанкою Довгань Н. Ф. «Творча родина – творча...
Багато міст є на нашій землі
Ведуча: Тож вітай, шкільна родина, гучними оплесками цей чудовий, ні з чим незрівнянний день — день Першого дзвоника — в країні сонячних...
Склад комісії з припинення юридичної особи комунальний заклад «Нікопольський...
Про реорганізацію КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «НІКОПОЛЬСЬКИЙ ДИТЯЧИЙ БУДИНОК «НАША РОДИНА» НІКОПОЛЬСЬКОЇ
О. В. Крутенко зНАННЯ, РОДИНА, БАТЬКІВЩИНА бЕЗЦІННИЙ СКАРБ МОГО ЖИТТЯ!
Знання, родина, Батьківщина – безцінний скарб мого життя!”: Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012 – 2013 навчальному...
Любі друзі! Хоч маленькі Ми вже добре знаєм, Що зовемся українці...
Ми з вами всі — український народ, який складається з родин великих і малих, дружних і працьовитих. Родина — це не тільки родичі...
Урок 3 клас Абетка харчування. Математика. Тема: Молоко та його родина
Молоко – рідкісний, створений самою природою харчовий продукт. У глибоку давнину цей унікальний продукт лікарі називали «еліксиром...
Поет в політиці і політик в поезії
Родина Сірків 16
ТЕМА : «Наша шкільна родина»
МЕТА: Поглиблювати знання дітей про сім’ю,шкільну родину; виховувати шанобливе ставлення до батьків,вчителів, до Батьківщини; виховувати...
Тема. Моя родина та друзі Підтема. Кожна людина унікальна
Обладнання. Підручник, картки для самостійної роботи, наочність, картки для групової роботи, картки
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка