|
Скачати 50.11 Kb.
|
Тема. Ліквідація Української козацької держави. Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: розкривати зміст термінів Малоросія , наказний гетьман, кріпацтво; називати прізвища видатних осіб цього часу; показувати на карті підручника територію Гетьманщини, Запорозької Січі; розповідати про ліквідацію Української козацької держави; робити нескладні висновки. ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок. ОБЛАДНАННЯ. Підручник, дошка, мікрофон, ілюстрації. ХІД УРОКУ. Організаційний момент.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ. Для проведення сьогоднішнього уроку нам потрібен ведучий. Що входить в обнов”язки ведучих? Які ви знаєте передачі, де є ведучі? Учні називають телепередачі, імена ведучих. Серед учнів вибираю ведучого. - На дошці ви бачите плакат із зображенням козака та різнокольоровими кишеньками. Цей козак буде задавати запитання , що оцінюватимуться від одного до трьох балів. У жовтій кишеньці запитання на 1 бал, у синій – на 2 бали , у червоній на 3 бали. Всі учні по черзі підходять до плаката, витягують запитання, учень – ведучий задає їх учневі з допомогою мікрофона. Підсумок гри. Всі учні підготувалися до уроку. Молодці. Дякую ведучому, який так гарно попрацював. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ. Отже, ми переходимо до вивчення нової теми, а саме : ,, Ліквідація Української козацької держави.” (Тема записана на дошці.) Сьогодні ми маємо дізнатися, як частина козацької старшини боролася за відновлення прав України. Будемо продовжувати працювати з історичними джерелами, картою підручника, ознайомимося з відомими історичними постатями, які відіграли важливу роль в історії України. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. Матеріал, який ми будемо вивчати, є важливий тим , що люди , про яких ми будемо говорити, доклали багато зусиль , щоб зберегти державність в Україні. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. План. ( Записаний на дошці .)
Після Полтавської битви Лівобережна Гетьманщина опинилась у міцних лещатах царської влади. По смерті І. Скоропадського цар Петро 1 не дозволив обирати гетьмана. Україною управляла спеціальна установа, яка складалася із шести російських офіцерів Малоросійська колегія.
Пояснюю значення терміну Малоросія. Важке життя , зубожіння козацтва та селянства спонукали звертатися до царя з клопотаннями. Серед тих, хто готував клопотання був наказний гетьман П. Полуботок. Пояснюю значення терміну наказний гетьман. На дошку прикріплюю плакат з написом: ,, Павло Полуботок”.
(Учні самостійно працюють з підручником, розповідають про ув’язнення Полуботка.) Ім’я Полуботка оповите легендами. За однією з них , коли Полуботок захворів у в’язницю до нього прийшов сам цар Петро, який просив вибачення за гострі слова. Та Полуботок не міг простити катові України й сказав : ,, За невинне страждання моє і моїх земляків будемо судитися у Бога, який і розсудить Петра і Павла .“ Тепер звернімося до історичного джерела на стор. 120. Ви маєте самостійно опрацювати документ і дати відповіді на запитання . ( Учні самостійно працюють з документом.) Бесіда. Яким було становище українців? Яким постає Полуботок зі свідчень Шерера? Після смерті московського царя Петра 1 гетьманство на короткий час було відновлено. Гетьманом став Д. Апостол ( 1727 – 1734 ) (На дошку прикріплюю плакат з написом: ,, Д. Апостол ( 1727 – 1734 )“. Учні записують у зошити хронологічні рамки гетьманування Д. Апостола.) Після його смерті гетьмана знову не обирали. У 1750 році гетьманську булаву, востаннє в українській історії отримав Кирило Розумовський. У1764 році цариця Катерина 11 ліквідувала гетьманство. (На дошку прикріплюю плакат з написом: ,, К. Розумовський ( 1750 – 1764 )“. Учні записують у зошити хронологічні рамки гетьманування К. Розумовського.) Так зазнало нищення все українське життя. Царський уряд скасував рештки козацького устрою Гетьманщини, а козацькі полки перетворив на полки російської армії. Дійшла черга до Запорозької Січі. У 1775 році Січ було зруйновано, а козаків перетворено на селян. (На дошку прикріплюю плакат з написом: ,, 1775- зруйнування Запорозької Січі. “ Учні записують у зошити цю дату.) Жорстоко покарали останнього кошового отамана Петра Калнишевського. (На дошку прикріплюю плакат з написом: ,, Петро Калнишевський”.) Його було на 25 років ув’язнено у Соловецькому монастирі. За кілька років було закріпачено всіх селян . Пояснюю зміст терміну кріпацтво. ЗАКРІПЛЕННЯ. Отже, про що ми сьогодні говорили?
Знайдіть і покажіть на карті:
Зверніть увагу на територію Гетьманщини . Яка там дата? - Чому саме така, а не 1744 рік? - Чим ця дата є важлива? - А тепер подивіться на територію Запорозької Січі. Яка там дата? - Що сталося у 1775 році? - Хто був наказним гетьманом ? - Хто був останнім гетьманом України? - А хто був останнім кошовим отаманом Запорозької Січі? На дошці ілюстрація: ,, Полуботок і Петро 1.” Учні, подивимося на цю картину. - Про що вона вам говорить?-Яка це подія ? - Хто до кого прийшов? - Де вони зустрілись? А тепер на лінії часу позначимо дату початку гетьманування Розумовського, дату ліквідації гетьманства. Скільки років гетьманував Розумовський? Один учень розв’язує задачу на дошці , решту учнів – у зошитах. Запитую учнів: ,, Яке значення мала ліквідація гетьманства і Запорозької Січі ? Позитивне чи негативне?” Давайте перевіримо знання один одного. Кожен з вас має 1 хвилину, щоб підготувати запитання своєму товаришу по вивченому матеріалу. Запитання мають бути чіткі. Рольова гра ,, Перехресні запитання”. Учні ставлять один одному запитання по вивченому матеріалу. ПІДСУМОК УРОКУ.- Сьогодні на уроці ви дізналися, як частина козацької старшини боролася за відновлення прав України. А, також, продовжували працювати з історичними джерелами, картою підручника, ознайомилися з відомими історичними постатями, які відіграли важливу роль в історії України. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ . Вивчити параграф 16, повторити параграф 5. |
ЛІКВІДАЦІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КОЗАЦЬКОЇ ДЕРЖАВИ ТА ЗРУЙНУВАННЯ ЗАПОРОЗЬКОЇ СІЧІ. МЕТА Обладнання: мультимедійна дошка, портретні зображення гетьманів, уривок з оповідання А. Кащенка «Знищення Запорозької Січі», дидактичні... |
Биркович Олександр Іванович, здобувач кафедри історії держави та... Одним із найвизначніших явищ в історії України є національно-визвольна війна українського народу проти колоніального гніту Речі Посполитої... |
Програма ВО "Свобода" (чинна) Програма захисту українців Головною метою Всеукраїнського об’єднання «Свобода» є побудова могутньої Української Держави на засадах соціальної та національної... |
Програма ВО "Свобода" (чинна) Програма захисту українців Головною метою Всеукраїнського об’єднання «Свобода» є побудова могутньої Української Держави на засадах соціальної та національної... |
УКРА Ї Н А ВИКОНАВЧИЙКОМ І Т Е Т БЕРДЯНСЬКО Ї М І С Ь К ОЇ РАДИ ЗАПОР... З метою забезпечення духовного, морального і фізичного здоров’я молоді на прогресивних українських звичаях і традиціях, відродження... |
№ Історія Української державності. Витоки й етапи становлення Української держави Тема № Історія Української державності. Витоки й етапи становлення Української держави |
Лекція Місце проведення: учбовий клас Навчально Тема №14. Історія Української державності. Вимоги і етапи становлення Української держави |
Таблиці Фактори, які впливали на розвиток української культури в 1917 1921рр Багато представників української творчої інтелігенції увійшли до складу УЦР, органів управління Української держави П. Скоропадського,... |
КОНСТИТУЦІЯ ЯК ЗАХИСТ ІНТЕРЕСІВ ДЕРЖАВИ ТА ЇЇ ГРОМАДЯН Українського народу й Української держави сталася історична подія – в результаті тривалого, напруженого і багатогранного конституційного... |
№ Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького... У середині XVII ст українське населення знаходилося в тяжкому стані. Про незадоволення українського народу своїм становищем свідчить... |